ASR

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

No persana. Kiitos Tulppo. Näyttäähän nuita löytyvän. Nyt vain pitäs suaha selevile, jotta korjaantuuko tuo sillä purnukalla. Tiloominen varmaan onnistuu nuorison avustuksela, jos siihen männään. Halavempiihan nuo poksit näyttää olevan, mitä se korjoominen maksaa tiälä suomessa. Kait niilä on jonniimoinen takuuki nuile osilleen. Nyt vuan kun löytys auto, jossa vois testata, onko vika nuissa jossai poksissa, nii sehän suattas olla mahollista jopa korjatakii tuo vika.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Kolme kertaa olen osia tilannut (1 kerran Ruotsista ja 2 kertaa Saksasta) ja joka kerralla olen vuoden takuun saanut (olivat romuttamoja) osan mukana on tullut jopa palautus kaavake jolla voi palauttaa / kertoa mikä on osassa vikana. Tosin en tiedä käytännössä kuinka toimisi koska en ole joutunut osia palauttamaan :D
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Palaan tähän vanhaan ASR-aiheeseen. Kärryssäni (w124) ASR ei toiminut kunnolla, sillä se ei osannut jarruttaa sutivaa takapyörää (tämän huomaaminen ei ole aivan helppoa, sillä ASR leikkaa moottoritehoa heti jos sutimisen hillitseminen jarruilla ei onnistu). Moottoritehon leikkaus onnistui.

Pitkän opiskelun tuloksena pystyin paikallistamaan vian ASR hydrauliyksikön painekytkimeen, joka oli jumissa. Kytkin oli "paine päällä" asennossa, jolloin sähköaivo ei antanut pumpulle sähköä ja siten ASR:n painepuolella ei ollut painetta, eikä jarrutusta tapahtunut. ASR II järjestelmä on sen verran 'tyhmä' että se ei osaa tunnistaa tällaista vikaa, - toisaalta onneksi, sillä muuten syttyisi vikavalo.

Ostin pari ASR-yksikköä romukaupasta ja avaisin niistä yhden risan kokeeksi. Tuossa yksikössä oli onneksi ehjä painekytkin. Yksi yllätys oli painekytkimen karan o-rengas. Se on täysin epästandardi, eli samanlaista ei löydä mistään. Bosch on nähtävästi joutunut käyttämään rakenteessa spesiaalikokoa saadakseen painekytkimen toimintapisteen kohdalleen. Onneksi tiiviste oli ehjä.

Muutama viikko sitten rohkaistuin avaamaan autossa olevan yksikön vaihtaakseni viallisen painekytkimen. Muutaman tunnin ähellyksen ja valitettavan jarrunesteen luttauksen jälkeen sain paketin kasaan. Sähköjen uudelleen kytkemisen jälkeen vuorossa oli jarrujen ilmaus, ASR II-systeemin ilmaus tehdään ASR:n sisäisen pumpun avustuksella. Pumppu hyrähti pyörimään, paineet nousivat systeemissä ja ilma sai kyytiä. Merkkivalot pysyivät pimeänä eikä jarrunestettä vuotanut mistään. Koeajolla selvisi, että nyt pyörän jarrutus toimii ja myös ABS-ominaisuuskin on tallella kaikissa pyörissä. Taas auto pelaa niin kuin pitääkin.

Opiskelun aika selvisi myös että MB ja Bosch eivät toimita hydrauliyksikköön mitään osia eikä myöskään vaihto-osaa ole tarjolla. Ainoa virallinen korjaus oli uuden tilaaminen noin 7k€ hintaan + työt. Syynä on, että ABS-jarruosat luokitellaan turvallisuusosiksi, joihin ei saa kajota.

Kokemuksestani voi todeta, että ASR II:n hydrauliyksikön pystyy avaamaan ja korjaamaan autossa paikallaan, olettaen että tekee huolellista työtä ja on tarvittavat varaosat saatavilla toisesta yksiköstä.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Tervepä efraim.

Onnittelut siule, kun oot piässy viisaammaks kun nää vanahat Mersun risat.
Mie se oon ajellu jo kohta kaks vuotta tuon ASR-valon loisteessa. Viime keväänä tilattiin käytetty ohjain saksasta ja suurin toivein paikalleen. Ei pelittänä pe...le, ei. Sen verran on jyrpinä, jotta en mitää oo kohta vuoteen yrittänykää. Paskamainenhan tuola on ajella tuolleen ja ei oikein oo paljo huvittana ajellakkaa. Toisen kerran jo syksylä katsastinnii tuommosena rampana. Katsuri muisti jotta vika ol ja ensimmäiseks kysäs, jotta siekö sait sitten sen kuntoon. V...t, sanoin mie. Mutta kyllä se silti läpi män nytkii.

Ootkos sie niin paljo asijoo opiskellu, jotta osoot sanoo, pystyykös sen painekytkimen tiijon mitenkää ohittammaan. Kun sielä ei nyt oo painetta, niin jos tuon painetiijon vois ohittoo, niin sais kokkeiltuu, jotta lähtöökö pumppu hyrisemään, jos se kuitennii luuloo sitä painetta olevan. Jos se kuitennii siinä hytrauliikaassa se vika sitten ois.

Ja jäikös siule vielä ylimiäräsii yksiköitä, jos jouvun harjottelemaan miekii sitä hytrauliyksikön purkuu ja kasausta? Semmonen ois tietysti kauppatavaroo.

Vielä tääki mesen häirijö tässä. Lukemattomii viestijä ehti tulla kotvaseks aikoo luvettavaks... Toista tuhatta. Nyt arvelin tuas kokasta ja täähän toimii.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjensta,

En jaksanut lukea koko vanhaa ketjua läpi, joten muistelen. Onko se sun auton vika sellainen, että virta-avaimen kääntämisen jälkeen ASR-valo jää palamaan eikä sammu lainkaan? Sehän viittaa siihen että itsediagnostiikka on huomannut jokin vian.

Vai sammuuko valo, kunnes syttyy uudelleen?
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Ei oo kohta kahteen vuoteen sammuna lamppu, kun virta-avvaimesta. Vika on ollu sitkeesti piällä.

Sitähän siekii aika paljo pohit sillon toista vuotta taapäin. Ja sie se sillonnii sitä hydraulivikoo eppäilit, vaikka kaikki diaknoosivehkeilä asijoo tutkailleet olivatkii sitä mieltä, jotta ohjaimeen viittovaa. Tiijä tuosta pirusta, mikä se sitten on. Ohjain kuitennii vaihettiin. No se ei kaikista kallein homma ollu ja jos osottautuu jotta se onkii kunnossa, niin voiphan tuota vanhoo yrittee myyvä vaikka jollekkii. Ne meijän kirjutukset löytyy kyllä tään ketjun loppupiästä, jos niiku kiinnostus riittää vielä asijoo tutkailla. Ihmettelen kyllä, jos. Senverran kelju vika on, jotta itelä alakaa kiinnostus olla nollila. Toisaalta pitäs tuokii suaha seleväks, jotta lopettas mieltä vaivoomasta. En tiijä, mitä tuon kansa tekis. Välilä tuntuu, jotta perkule, kun otan tuon -64 pösön arkiautoks, niin tuskin tuloo vikoo jota en osois korjata. Siitä alakaa suurimman osan osistakii jo tuntee het piältä, mikä se on. Ja taatusti ei oo sotkettu mitää erotiikkoo sen ohjailuun.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjensta taas Tammerkosken reunalta,

Ei nyt vielä luovuteta....ainakaan pösölle..

Juu niin taisin epäillä hydrauliikkapuolen vikaa, mutta vanhetessaan viisastuu (toivottavasti) ja nyt minä (takinkääntäjä) epäilen sähköpuolta tai jotain muutakuin painekytkintä. Mikäli vika olisi mainitsemassani painekytkimessä se ilmenisi seuraavasti:
- jos kytkin on jumissa "paine päällä" asennossa, sähköaivo luulee että järjestelmässä on vaadittava paine ja kaikki on kunnossa. Vikavalo ei syty, ASR osaa silloin pudottaa moottorin tehoja takapyörien sutiessa ja yrittää myös jarruilla, - tosin onnistumatta, koska systeemissä ei ole painetta. Moottoritehon leikkaus usein poistaa sutimisen ja kaikki hyvin ohjaimen mielestä.
- jos kytkin on jumissa "paine pois"-asennossa, sähköaivo pyörittää ASR:n esipaine- ja pääpumppuja muutaman kymmenen sekunttia startin jälkeen, jonka aikana paineen pitäisi nousta ja nouseekin mikäli pumput ovat kunnossa, mutta jumissa oleva painekytkin ei vaihtaa asentoa. Järjestelmää suojellakseen ohjain pysäyttää pumput ja laittaa vikatilan päälle.
----> sinulla ei ole kumpikaan tilanne päällä ->> vika jossain muualla.

Sanoit vaihtaneesi uuden ohjainboxin, mikä ohjain? Kaikki siinä peltilaatikossa olevat ohjaimet keskustelevat keskenään, jolloin yhden vika voi aiheuttaa häiriön toiseen boxiin (puhdasta arvailua).

Dealer tutki sun kärryä ja kertoi että vian antoi ASR-boxi. Mikähän pinni ja koodi oli kyseessä, kun viittasi EFP:hen eli sähköiseen kaasupolkimeen.
Tästä doku vikakoodeihin [url]http://www.w-124.info/w124/DTC_List_W124_M119.pdf[/url] ja ehdotettuihin testitapauksiin.

.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Seppä kirjoitti:Joo, terve.

Nythä on vikoo etitty senverran, jotta oma poksi jauhaa tyhjee. Ihme on, jotta ei ihmeemmin v***ta, vaikka ensimmäinen tonni onnii tupakoitu tähän hommaan ja ollaan tuas lähtötelineissä. En nyt oo hirveesti ihteen ressannu, kun sain tuon katiskan katastettuuki. Oon nyt harkinnu rauhassa, mitä tuon kansa tekis. Oon vähä aatellu, jotta ajanko tuon tuone piäkyläle reissun ajaks, jos se nyt kävis päisä. En oo vielä kyselly, mutta hyöhä arvelivat, jotta heleppo se vika on löytee. Kaipa se väliadapterikin niitä mittauksii helpottas. Testattuu pitäs suaha nuo poksit jossai toimivassa vehkeessä, jotta vois varmaks sanoo toimiiko eli ei. Samaten se läpän moottori. Ne väyläthän näyttäs olevan kunnossa ja tiilerin mittauksessa sille kaasuläpälekkii sitä sähköö hepäs tulla, mutta vuan hetken. Sitten katkes. Ne kaasuläppäpotikat ja moottorit tiileri mittas ja näyttäs olevan ehjät. Senverran se läppä suap sitä sähköö, jotta pikkinen kuraus kuuluu ennenku jännite katkevaa. Mikä sitten teköökää sen virran katkeemiosen. Onko mahollista olla niin jäykkä, jotta ei lähe liikkumaan ja sentähe katkasoo.

Tässä selevile suatuu:
- Efp ohjai käyny korjauksessa. Pitäs olla kunnossa, kun on takuuki.
- Kokeiltu toisela Efp ohjaimela. Sennii piti olla kunnossa. Ei vaikutusta.
- Asr ohjain testattu toisessa autossa. On kunnossa.
- Stari valittaa, jotta ohjailaite ei vastaa HHT-testerille.
- Ohjainta on nyt veikattu kolomela testerilä.
- Väylät, potikat ja moottorin olemassaolo piuhojen piässä mitattu ohmimittarila. Kaikki pitäs löytyy.

Tiilerin järkeily miusta selekeetä, kun hiän arvel, jotta jos vika ois kaasuläppämoottorissa, nii ei antas semmosta vikakoodii niinku nyt, eli nyt veikkovaa vikoo ohjaimessa. Siinon nyt vuan se ropleema, kun ohjaimet PITÄS olla kunnossa. Pitäs pystyy kokeilemaan toimivassa vehkeessä. Jos tietäs, mimmosela jännitteelä se kaasuläppä pitäs liikkuu, nii vois kokeilla suoraan syöttee sähköö ja kahtoo, liikkuuko eli ei. Vai voisko se olla jumissa, jollon ei lähtiskää liikkummaan vaikka virtoo tuliskii. Pirunmoiselta purettavalta näyttää, joten ei ihan uteliaisuuttaan viittis ruveta sitäkää purkamaan.
Tiilerin mielestä vika on sielä sähköpuolela ja hytrauliikka oletettavasti ois kunnossa. Se mänöö vikatilaan tuon ASR:n takii. Näin minuu viisaammat tulukihtoo nuita testerin antamii vinkkijä.

Yhteenvetona vois sanoo, jotta nyt jos koskaa ois hyvät neuvot tarpeen.

Terve vuan efraim.

Kun ei enee muista kaikkee, niin kaivelin tuon aikasemman kirjutukseni. Tuommossii tuloksii on jossai vaiheessa suatu. Ja se ol tuo efp ohjain, minkä tilasin. Vika tuskin on siinä, kun sitä nyt on niin monela ohjaimela testattu ja mitää ei oo muuttuna.

Sähköpuolen vikoo sen verran oon mietiskelly, jotta oon harkinnu sen johtosarjan tutkimista. Siinä on näkyvilä olevissa päissä nähtävissä hapertumista. Mitä lienöö sitten sarjan sisälä, sielä mihin ei niä kasassa ollessa. Liekö mahollista olla semmonenkaa vika.

Toinen, mikä mietityttää, on se, jotta kun tuossa loutassa on nuita purkkija 4 kpl ja kaikissa helevetin monta pinniä liittimissä. On vain tullu ajatus, jotta josko joku juotos ois vijallinen sielä johtosarjan liittimen ja tuon loutan liittimen välilä. Se pitäs tuo laatikku ottoo kokonaan pois paikaltaan ja sihtailla ne juotokset suurennuslasin kansa. Tarvittaissa Welleri tuliseks ja kaikki juotokset käyvä läpi.

Niistä mittauksista tiilerin kansa en osoo kyllä niin tarkkaan muistoo, jotta mistä pinnistä hiän mitäki tulosta sai. Kummiskin sen muistan, jotta kaasuläpän potikka löyty jostakin ja sen toiminta näytti mittauksessa olevan OK. Samaten läpän moottori löyty ohmimittarila jostaki nastasta ja lukema kyllä tulukittiin semmoseks, jotta sielä piuhojen piässä pitäs olla toimiva moottori. Se sitten onki epäselevä, mitä kaikkee muuta siihen ohjaimen liittimeen on kytketty ja mimmosta mittaustulosta pitäs tulla. Vissin ainaki se kaasupolokimessa oleva mikrokytkin, mutta sennii toimimisen mie kyllä mittasin. Eikä sen vika nyt tuohon muutenkaa istu. Kait ens kesänä on ajettava sinne Turkuun, kun niilä kuulemma on semmonen johtosarja, mistä voipi kaikki mittaukset tehä auton käyvessä. Nythän tuo joutoukkona ollessa seki reissu onnistus. Ei silti, kismittäähän tuo, jos eto vikoo ei sua ite korjattuu. Se on tietysti, kun ei kaikkii osia oo vaihtoo, jotta sais kokeilemalla selevile sen vikakohteen. Jos jottai mieleen juohtuu, niin kuhan vähä keli lämpijää ja pävät valostuu, niin oha se vissiin jottai yritettävä vielä itekkii. Hyvät neuvot kyllä kelepovaa.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Uteliaisuus taas ajoi eteenpäin, olen ihmetellyt dokuja ja internjetin ihmeellistä maailmaa... ilman sen suurempaa idean syttymista. Kunhan tässä taas ajattelen kirjaimilla ja kannustan sinua eteenpäin jotta Pösö saisi levätä.

Sinä olet jo vaihtanut/kokeillut eri ASR ja EGAS(=EFP) ohjaimia ilman vian löytymistä, tästä voisi päätellä vian olevan todennäköisesti jossain muualla.

LH-järjestelmässä ASR ja EFP toimivat kimpassa, EFP-boxi toimittaa ASR:lle mm. nopeussignaali ja ilmeisesti tietoa kaasupolkimen asennosta, joten vikaa saattaa piillä siellä.

Dealerin mukaan ”[i]ASR vika siitä ettei EFP:ltä tule tietoja väylässä, väylä OK.[/i]” joten suurin osa sähköistä kulkee boxien välillä ja autokin käy ja toimii muuten. Siksi pitäisin Wellerin vielä kylmää ja löhtisin vielä mittailemaan kaasuläppää.

Tällä herralla Ameriikan mantereella vika ASR-valon takana paikallistui kaasupoljinsysteemiin. Hänen sivuilla on kaasuläppäsysteemin kytkentäkaavio [url]http://www.k6jrf.com/MB_asr.html[/url]. ja tämä herra opastaa myös [url]http://www.restoreyourmercedes.com/Merc ... ewire.html[/url]. Näyttäisi muuten kaasuläpässä olevan kaksi potikkaa.

Sitten olis mielenkiintoista tietää että ovatko vikakoodit edelleen samat kuin ennen ohjaimien vaihtoja vai ovatko ne muuttuneet?
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Terve tuas.

Par päivee tuli tuossa matkailtuu eteläsuomessa ja tietennii tuon tapuletin laturi jäi kottiin. Eihä se virta sitten mihinkää riittänä ja nyt sitten vasta tätä luven.

Kyllä ne tais ne vikakoodit samat olla kaikissa muissa tappauksissa, paitsi tuon viimesen ohjaimen vaihon jäläkeen ei oo mitattu. Oireet kyllä on edelleennii samat.

Kovasti kiitosta nuista linkkilöistä. Se vuan on tämmösele vanahale mehtäsuomalaisele tuo ameriikan kiel semmosta, jotta puhuttuna se on ihan sama, jos pistää kuuman potakan suuhun ja yrittää lukee vaikka isämeitää. Saman verran selevijää. Kirjutettuna sama juttu. Jonnii hautujuttuun vielä arvovaa, mutta tuota mersun sielunelämee ei kyllä siitä kirjutuksesta sua aukastuu yhtää. Eli helekutin hyvän tulukin tarviis, miel ameriikan ohjeita pystys älyymään. Oiskos puhelinkonsultaatio mahollinen? Toisinsanoin kun tietäs mitä mitata ja mistä, niin suattashan siitä jotai selevitä siitäi. Suattasin mie ajooki vielä tuon vaikka mihin, tai ainakii aika pitkäle, jotta jos joku viisas vois itekii niitä mittauksii tehä.

Nyt ei kyllä oo lämmintä paikkookaa itelä, missä tutkii. Pakko ootella lämpimämpii kelijä.

Tiijätkös sie efraim, jotta mikä se on se helevetin ohut lankarinkula sielä imusarjan kurkussa. Tiileri tais eppäillä sen olevan joku lämpötilan mittaukseen liittyvä. Vaikuttaako se näihin oireisiin. Se vuan, kun se muovirunko on jotennii pikkiesn halaki siitä rinkulan pitimestä. Sennii vois mitata, jotta onko sekää ehjä, jos tietäs, jotta mihin sen tieto on mänössä. Pirustako sen tietää, jos se on poikki jostai sieltä muovin sisästä. En tiijä, jotta vaikuttaako mihinkää, mutta sekii mielessä on ollu.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Siinä olis kyllä moni lyhytpinnasempi jo antana periksi koko ASR:lle, van ei Seppä 8)

Se pitäs saksanmaalta kitnapata tuon h*levetinkonneen suunnittelija talavipakkaseen autokatokseen selevittämään jotta mikä siinä voipi olla vijalla, saisi ansionsa mukkaan :twisted:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Lähetkö Jovihava tulukiks. Etkös sie huasta sittäi saksoo, kun yhtennään sielä ravoot työhommissa :?: Miula se on ihan kokematon paikka.

Ja jos kesään jiäp se kuappaus, niin lämmitettään mökilä sauna ja pietään sitä niksmannii löylyssä niin pitkään jotta lupovaa mitä vuan. Ja jos se ei vielä riitä, ni siinä meijän laiturin vieressä on helevetin iso lähe. Ves ei oo kun muutaman asteen. Pilsnerikii jiähtyy niin kylymäks, jotta on pakko pitee vähä aikoo lämpimässä ennen juontii :jook: Niin ni työnnetään se ukko löylystä siihen lähteeseen ja ei lasketa ihan het pois. Luulis, jotta rupevaa remat seleviimään :idea:
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Jassåå että etelänretkellä loppu sähkö... tuollaistako olisi elämä sitten kun on sähköautot, matka hyytyy kun jäi laturi kotiin. Bensavehkeissä riittää että tankkaa. :-)

Ymmärrän kielimuurin, itellä se oli silloin kun mersun dokut olivat germaaniaksi eikä ollut internjettiä. Eihän silloin mitään mitään tullut, mutta onneksi kärrytkin olivat mekaanisia laitteita joita ymmärsi kun palikkaa pystyi tutkimaan kädessä. Bitti on niin pieni että sitä ei näe, mut sen huomaan kun se on jossain poikittain.

Seppä kyseli "Tiijätkös sie efraim, jotta mikä se on se helevetin ohut lankarinkula sielä imusarjan kurkussa". No sehän on varsinainen tekniikan ihme, ja just se mikä eroittaa LH-jetronicin L-jetronicista eli kuumalankailmamassamittari. Se helevetin ohut lanka on platinasta valmistettu vastuslanka, jonka lämmitetään parin sadan asteen lämpötilaan. Kaikki moottorin imemä ilma kulkee tuon langan ohi sitä jäähdyttäen, jolloin sen resistanssi muuttuu. Muutoksesta voidaan sopivasti laskea langan ohi virranneen ilman massa, kun tiedetään ilman lämpötila ja muita sopivia suureita. Tällaisen massamittarin etuna on pieni virtausvastus, koska systeemissä ei ole ilmanvirtausta haittaavia läppiä kuten edeltävissä jetroniceissa. Kaikista ilmansuodattimista huolimatta lanka likaantuu. Tätä varten systeemissä on itsepuhdistus, jossa lanka kuumennetaan aika-ajoin muutaman sekunnin ajaksi 1000C asteen lämpötilaan, jolloin liat palaa pois.

Mielestäni tuo lankahärveli on sen verran herkkä että mä en siihen koskisi ja jos se olisi kaput seokset olisivat varmaankin pielessä. Toisaalta LH-manuaali kertoo että siinä on 'varasysteemi' jossa massamittarin ollessa viallinen ruiskutettava polttoainemäärä lasketaan EZL:n (sytytyksen kontrolli, ohjain on vasemman lokasuojan päällä ASR:n yksikön takana) imusarjan paineen anturin avulla (en ole ikinä tällaiseen anturiin törmännyt missähän sekin on?)....hmmm.. tulisikohan silloin jokin vikakoodi tai -valo?
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Sie se efraim taijattii olla varsinainen tietäjä näissä hommissa. Se tuo kieltaito auttaa. Mitenkähän mie saisin siut mopilisoituu tuon vijan viralliseks tukihenkilöks. Selevästikkii sie tiijät siitä sen verran, jotta siula vika suattas tulla selätetyks. No ainakii mie kyselen tyhmii, sie sitten kerrot...jos kerrot. Toivottavasti siula on aikoo ja innostusta asijaan.

Kahtelin mie niitä siun linkkien videoita. Aika topolina näytti nekii piuhat kyllä olevan sielä kaasuläppävehkeissäkii. Ne minuu on kovasti mietityttänä. Niitä kun sais jotennii tutkittuu repimätä niitä auki. Vastusarvoja ja vuotoja toisiin johtoihin. Kun niitä jos rupevaa aukomaan, niin takuuvarmasti ne suap kaikki uusii läppeesä. No uusimala tietysti tulisivat kuntoon, mutta se laiskuus... se laiskuus. Turhantähen ei millää kehtoos.

Mitenkäs helekutisti joutuu purkammaan, jos sen kaasuläppämutikan meinovaa suaha sieltä pöyväle? Se muistooksein näytti melekosessa poterossa sielä kyyhöttävän. Jossei vika löyvy, niin kai se on kesäpäivien ratoks purettava tuo vehe johonnii joutavaan paikkaan ja ruvettava tutkimaan joka osa yksitellen. Mutta jospa tästä ois oppii jollekkii muullekkii näistä vijoista. Se aina tuntus mukavammale, kun ei pelekästään ihteesä varten tarviis opetella. Kuhan meitä onnettommii :oops: on enemmän....arvatennii muilekkii näitä vikoja ajanoloon tuloo, on kai näitä aika monessa vehkeessä...niin ni pitäskös meijä perustoo ASR-kiusattujen alaosasto. Tää näyttää vuativan tiimityötä, jos meinovaa ajella näilä kotteroila, missä tuo varuste on.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

En aivan tituleeraisi itsenäni "tietäjäksi", - ennemminkin "uteliaaksi hämäläiseksi konsultiksi".

Mulla on autoni konepellin alla myös M119-moottori ja tiedän että kärry on se verran eksoottinen peli, ja jos näillä tuloilla haluaa tuollaisella autolla ajaa, pitää kaikki osata tehdä itse. Siksi olen haalinut MB:n dokuja ja linkkejä, joista tietoa löytyy. Uteliaisuus on ajanut mua selvittämään sinunkin autosi ongelmia, koska oma kärry on samanlainen, siis samalla olen opiskellut omaa autoa. :read:

Onneksi oma autoni on ollut melko 'terve' eikä siihen ole tarvinnut tehdä eksoottisia remppoja, paitsi ehkä tuo ASR:n korjaus. Senkin selvittäminen ja korjaaminen oli pitkä ja harras prosessi, - toista vuotta se taisi ottaa suunnittelu ja rohkeuden kerääminen. Hitaat on kiireet Hämeessä.

Konsultti siksi, olen ollut tämän auton kanssa varsin vähän sormet likaisina, pääsiassa dokuja opiskelen ja niistä sullekin kirjaviisauksia luettelen. :ope:

Kaasuyksiköstä: manuaalin mukaan massamittari ja kaasuyksikkö pitäisi irrota muutamien letkujen, johtojen, klemmareihen ja pultin jälkeen. Imusarjaa ei tarvitse irroittaa. Ilmeisesti ei pitäisi olla iso homma. (konsultti puhuu).
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

jovihava kirjoitti:Siinä olis kyllä moni lyhytpinnasempi jo antana periksi koko ASR:lle, van ei Seppä 8)
Ei oo kaukana ollu periksantaminen. Oon jo suunnitellu, jotta siäjän sen kaasuvaijerin silleen, jotta se rupevaa kiäntämään sitä läppee het alusta. Sitten pitäs se vaiheloutan vaijeri siätee oikeella kohalla toimivaks. Mutta kun sitten pitäs se vakkari varmaan laittoo kokonaan toisela tavala. Vaikka käyttee siun kokemuksiis sen asentamisesta kuappiin. Luistoneston häviiminen ei haittois mitää. Päinvaston, on joskus mukava näyttee noppakorollakolliloile, jotta ei kaikki mersut oo pikkukoneisii nokivasaroita. Se pitäs siinä vaiheessa vain jynssätä mahollisimman houkuttelevan näköseks ja pistee mualimalle. Van oisha sillä ihekii mukava ajella, kun pelois. Eikä vähässäkummassa viittis tehä vilunkikorjauksiikaa kun sitten tuo vika suattaa lähettee etäpesäkkeen johonnii muuhun ohjaimeen, tai elimeen, niin joskus on korjuu esissä kuitennii.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Kiitos efraim.

Mie oottelin kotvasen, jotta etkös sie enee uskalla mitää kantoo asijaan ottoo. Jostai syystä tuo lukemattomien listaus oli siun viestin jättänä pois. No nyt rupesin tutkimaan, jotta mitäs mie oikein kirjutin, niin näin, jotta oothan sie vastannu. Jos mie sinuu suan vaivata, niin kuhan kelit lämpenöö ja valo lisäytyy niin paljo, jotta tämmönen vanaha pappaki jotai näköö tehä, niin mie alan siulta kysellä kaikenlaista. Ja voisin varmaan siun luonaki poiketa ohikulukiissa, jos sie oisit kiinnostunu näkemään tään pyyvyksen ja miutkii. Suattasin koittoo korvata siun vaivannäköö jotennii. Vois vaikka YV:tä tuosta pistee.

Mie ennen tein kaiken ite, mutta tätä mie en oo uskaltana paljo kopeloijja. Ei silti, eipä tuohon oo tarvinnukkaa muuta tehä, kun nuo nuo narskuttajahelat vieraala pajala vaihtoo. Nii ja etujouset. Neki ihan laiskuuttaan. Kolomela kympälä yks seppä nuo helat vaihto. Ei enee tässä ijässä sillä rahala kehtoo selekeesä rasittoo. Termostaatin sentään vaihoin ite ja virtalukon patruunan.

Nythän tään vijan kansa ois tarvinnu vierasta sepittäjee. Mutta on tää niin hankala vika, jotta ei sitä taija mitkää pajat opiskelemata osata ja opiskelu vissin maksaa enempi, kun koko rove. Pakko yrittee tehä jotai ite, jos joku (niiku siekii) on tätä aihetta opiskellu itekseen ja vielä hyvee hyvyyttään visauttaan antaa toisennii käyttöön.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Jouduin hitsaamaan pienen paikan akun alle. Siellä on ruostumisen kannalta ikävä rakenne, kaksi peltiä päällekkäin. :(

Paikkauksen jälkeen akku paikalleen, kone tulille ja samalla syttyivät ASR ja ABS:n valot. Vikamuistin lukijaa mulla ei ole. Olin jo lähdössä pajalle testeripiuhan jatkoksi. Kunnes muistin, että konehuoneessa ohjainkorttilaatikossa taitaa olla sulakkeita, katsotaan varmuuden vuoksi. Bingo, yksi sulake on palanut. Siis ASR/ABS valon palamisen syynä saattaa olla palanyt sulake.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mutta mikä sen sulakkeen on käräyttänyt hitsauksen aikana....eikai ne nyt itsestään poksahtele, kun voisi olettaa että akkukin oli pois akkukotelon pohjaa hitsatessa :)

En ole sähkömies, mutta silti antanut itselleni ymmärtää että sulake ei ole kuluva osa, niinkuin esim. lamppu joita paukkuu "itsestään", vaan sulakkeen kärähtämiselle tarvitaan aina joku syy? :huh:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Moro,

Hyviä haastelet Piippu. Samaa mietin itsekin ja pelkäsin, että hitsausvirta olisi kulkenut väärissä johdoissa.

Hitsauksessa oli luonnollisesti akku pois ja hitsauskoneen maakaapeli kunnolla kiinni auton rungossa aivan vieressä eli akun maakaapelissa. Plussa-kaapelikenkä oli sivussa suojattuna, joten siihen hitsauskoneenkolvi ei ole osunut. Mystisiä ovat sähkön tiet.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

ASR opettaa ja pitää mielen viriilinä :)

Tässä eräänä päivänä ASR:n keltainen valo syttyi kesken ajon. Havaintojen perusteella valo syttyi aina noin 10min ajon jälkeen, - nopeudella, ajomatkalla tai –tyylillä ei ollut vaikutusta. Nilkutusmoodiin kone ei mennyt. Testeri kertoi syyksi kiihtyvyysanturin. Siis kiihtyvyysanturi ’lankussa’! Todellakin, myöhemmissä w124.036:ssa sellainen löytyy takapenkin alta. Informaatiota käytetään säätämään jarrutehoa etu- ja takapään välillä.

Tämän tikkuaskin kokoisen mustan laatikon hinta oli noin 1500 – 1800€ paikasta riippuen. :shock: Aikas hintava boxi, vaikka sama osa löytyy isokoneisista w129:stä ja W140:stä. Onneksi purkamolta löytyi käytetty ehjä laatikko viidellä kympillä.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Ei kait tuossa miun katiskassa semmosta poksia oo. Oispa ihanan kallis...perkele, en paremmin sano
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Seppä kirjoitti:Ei kait tuossa miun katiskassa semmosta poksia oo. Oispa ihanan kallis...perkele, en paremmin sano
Sullahan on nelilitrainen moottori. Siinä ei ole tätä taikalaatikkoa. Elä huoleti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”