Kardaanin jyrinät ja tärinät

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Kardaanin jyrinät ja tärinät

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minulla on 124 300D 5-vaihteisella manuaalilaatikolla. Jossain vaiheessa huomasin pientä jyrinää maantienopeuksissa. Kardaanin kannattimen vaihdon jälkeen jyrinä voimistui ja kuuluu varsinkin satasen vauhdissa. Veto päällä kuuluu melko selvästi ja kaasua löysätessä hiukan vaimenee. Korjaamolla sanoivat, että kardaani lienee joskus vaihdettu, koska se on vähän lyhyempi kuin pitäisi olla? Takapätkä on myös ilmeisesti väärässä asennossa.

Minkälaisia pituuseroja kardaaneissa on ja vaikuttaako esim. perän malli mittaan? Ajattelin jos vaihtaisi koko kardaanin kerralla. Olisiko se järkevin vaihtoehto?
Viimeksi muokannut AriK123, 19.11.2014 13:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Niin että mitenkä? :lol: Peruuttaessa kuuluu myös hidasta "jumputusta". Jotain pitäs tehdä. Onko 300D:n kardaaneista monta eri versiota?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
jomppe87
Viestit: 201
Liittynyt: 12.3.2008 19:59
Paikkakunta: lapua

kartaani

Viesti Kirjoittaja jomppe87 »

täälä olis koko kartaani 300d sedan 5v vm88 hinta 50€
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Ok, pidetään mielessä!
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Nyt on vaihdettu samanlaisesta autosta toinen kokonainen kardaani. Samalla tuli uusi rättinivel eteen. Pikaisen testin perusteella tärinä ja jyrinä vaimenivat selvästi. Etupätkä on noin 10 mm pidempi kuin entisessä ja takapätkä samanpituinen. Edelleen takapätkä saisi olla n. 20 mm pidempi, jotta ulottuisi kunnolla kannattimen kohdille. Missähän vika? Miten tuo takapätkä voi olla liian lyhyt?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites sun takapalkin isot kumit, onko pohjillaan :roll:
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Enpäs tiedä. Vaikuttaisiko ne noin paljon?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Kysytäänpä täällä kardaani-topicissa tällaista: Onko automaatti- ja manuaalilaatikkoisen 300D:n kardaaneilla eroa? Olisi tarkoitus hankkia purkuautosta kardaani tuohon kolmesatkuun, oma on manuaalilla vm. 90 ja purkuauto ois 300D automaatti vm. 91.

Itselläkin esiintyy kovaa jytinää noin 90-100 km/h nopeudesta ylöspäin. Alustaan vaihdettu kikkulaa (esim. takakelkan kumit), kardaania tasapainotettu ja kardaanin kumiosia sekä keskitysholkit vaihdettu. Takajarrusatulat ja käsijarruhilppeetkin on vaihdettu sekä kokeiltu uusia vetareita. Jytinä on vaan ja pysyy, kesä- ja talvirenkailla. Seuraavana täytynee kokeilla tuota uutta kardaania.

Jos ei silläkään tokene, niin alkaa kyllä jo ihmetyttämään...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

rolle kirjoitti:Jos ei silläkään tokene, niin alkaa kyllä jo ihmetyttämään...
Ota kardaani kokonaan pois – jo loppuu jytinät. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Luulisin, että manuaalissa ja automaatissa on eri pituiset kardaanit. Vai miten on?

Minulla on jo autokin vaihtunut tässä välillä ja tuo nykyinenkin jyristää siinä jossain 80-100 välillä. Ei ole vielä tutkittu asiaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Minäku tarttein kartaania ni tuntu et samanlaisessaki on eri pitusia kartaaneja tai eri pulttijaolla, molemmat manuaaleja esim. Että mittaa pyysin sitte kartaanista ku ostelin.

Mulla tuo jyrinä johtu eturättinivelestä omassa. Sitte se laukes 100 vauhissa yks kaks varottamatta. (tai no pörähti se sillee et löysäsin vaa kaasun ja sitte posahti) Ku kuvittelee mitä irrallaa vispaava kartaani siel tunnelissa tekkee ni remppa laajeni mukavasti. Ainaki ite tutkisin heti kartaanin rätit jos jyrisee, ettei ainakkaa mee rikki ajossa. :D
E46 330D & E46 328i
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

omassa oli viime kesänä kauhia jyrinä ja jumputus.ensin vaihdettiin kardaanin tukilaakeri ja sittenpä huomattiin että vetareitten suojakumit rikki.
ei huomannu muuten kun tökkäs sormella, oli keskeltä halki molemmat.

ei varmaan tässä tapauksessa, mutta näinkin voi käydä :D
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Ovatko 300TE:n ja 300TD:n kardaanit samoilla mitoilla? Eli voiko vaihtaa päikseen? Kyseessä siis bensa- ja dieselfarmarit manuaalilaatikolla.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Taas uusi kysymys. Paljonko manuaalin ja automaatin kardaanilla on pituuseroa? Oli tarkoitus vaihtaa manuaalilaatikkoiseen 300D farkkuun toinen kardaani, mutta uusi oli n. 10 cm liian lyhyt.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Aika vaikeita nämä kardaanihommat. Nykyiseen 300TD farmariin lisättiin värinänvaimennin ja kardaanin merkit laitettiin kohdakkain. Tärinä vain voimistui niin, että apukuskin penkki rupesi värisemään. Tämän jälkeen ostin toisen kardaanin ja vaihdatin sen paikalleen. Sen jälkeen jyrinä muuttui siten, että se alkaa jo alle 80 km/h vauhdista ja kuuluu melko tasaisena siitä ylöspäin. Ei ole kovin mukava ajella täristimellä. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

minä tappelin kaks vuotta tärinän kanssa,nyt on kartaanissa kaikki uutta ,kaksi kertaa piti tasapainotta nyt ei tärise .pääty keskitysholkit oli merkittävässä roolissa :lol:
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minusta tuntuu, että en taida enää ainakaan kahta vuotta taistella näitten kakkosnelosten kanssa. :lol:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Suosittelen, että käytät kardaanin Ko-Met:lla. Itse käytin oman pirssin siellä kesällä ja loppui jytinät. Tätä ennen kardaania oli "tasapainotettu" kaksi kertaa paikallisella koneistamolla.

http://www.ko-met.fi/
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tuolla varmaan saisi paremmaksi. Katsellaan nyt miten kauan hermot kestää. Pientä laittoa kun tahtoo olla vähän joka puolella. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”