w124 Perän laakeriremontti
124:n perä remontti
Tervehdys tietäjät.Olis tarkoitus vaihtaa uudet laakerit 200d:n vm 92 pikkuperään.Millaiseen momenttiin pinionin mutteri kiristetään? Onko kyseisessä hommassa mitään "jippoja" mitä pitäisi huomioida? Perä hommia on tullu tehtyä mm. Hitachi kaivin
koneeseen ja amerikkalaisiin Mopar tuotteisiin joten perustiedot löytyy.
koneeseen ja amerikkalaisiin Mopar tuotteisiin joten perustiedot löytyy.
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
MB:n ohje sanoo notta se kiristetäåhän määrättyhyn vierintävastuksehen iliman tasauspyörästöä ja se vastus oli muistaakseni 120 Nm / cm
...eli pyöritellähän sellaasella "veivillä" jossa on em. mitta-asteikko....niin me ruunis kiristellähän.
...eli pyöritellähän sellaasella "veivillä" jossa on em. mitta-asteikko....niin me ruunis kiristellähän.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Itelläki olisi yksi laakerointi tiedossa. Juurikin tuo pinionin mutterin kireys mietityttää.. Mikäs hemmetin vastus se tuommonen oikeen on? Ei kai se vaadi 120Nm:n momenttia että pyörii tyhjänä??Lucky-Dog kirjoitti:MB:n ohje sanoo notta se kiristetäåhän määrättyhyn vierintävastuksehen iliman tasauspyörästöä ja se vastus oli muistaakseni 120 Nm / cm
...eli pyöritellähän sellaasella "veivillä" jossa on em. mitta-asteikko....niin me ruunis kiristellähän.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Voin tarkistaa töissä..jos ...muistan......vierintävastuksena se kireys ilmoitetaan eli Nm / cm...se ei ole sama kuin pelkkä Nm kiristys
Edittiä
Oikea kiristystiukkuus on 120cN.m
Edittiä
Oikea kiristystiukkuus on 120cN.m
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Joistain autoista tsekkaillaan esim. ohjauksen jäykkyyttä vastaavalla pyöritettävällä vierintävastus momentilla.
Piti katsoa vielä taulukkokirjastakin, miten se on siellä selitettynä..mutta en ehtinyt.
Tuon cN.m - katsoin siitä työkalun asteikolta
Piti katsoa vielä taulukkokirjastakin, miten se on siellä selitettynä..mutta en ehtinyt.
Tuon cN.m - katsoin siitä työkalun asteikolta
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Tuo tarkoittaa 120N voimaa 1 cm varren päässä, toisinsanoen 1.2N voimaa metrin varren päässä. Eli 1.2Nm on 120Ncm on 120cNm. Miten vain haluaa ilmoittaa, mutta siis mitataan pyörintävastusta, eli laakerien esijännitystä.
Se on eri asia miten se siihen kiristetään, kaiketi krymppiholkkia kiristellään vähän kerrallaan ja välillä mitataan tuo. Yli ei kannata kiristää, koska se krymppi ei taida palautua kovinkaan paljon..
Se on eri asia miten se siihen kiristetään, kaiketi krymppiholkkia kiristellään vähän kerrallaan ja välillä mitataan tuo. Yli ei kannata kiristää, koska se krymppi ei taida palautua kovinkaan paljon..
Jos ei kulje niin kromaa se.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No niin Jarnohan sen selitti niin, että itekin ymmärrän nyt sen minkä tiesin
Alabamasta ten poängs
Alabamasta ten poängs
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Jatketaanpas topiccia ajankohtaasella aiheella:
Miten teherähän lukkoperä ?
Haluaisin 35-40% lukkoperän minkä tietenkin perus ASD-persauksesta saisi väsättyä mutta sellaasia on mersun perähän tehty aiemmin jopa Veholla. Onko kellään tietua ?
Miten teherähän lukkoperä ?
Haluaisin 35-40% lukkoperän minkä tietenkin perus ASD-persauksesta saisi väsättyä mutta sellaasia on mersun perähän tehty aiemmin jopa Veholla. Onko kellään tietua ?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Miksi niin mieto?
<- tuossakin on 45% zf levylukko ristitapilla. Eikä ollut kallis..
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/kuvia/100_0061.JPG
Yksi konsti on löytää jostain muusta vehkeestä passeli murikka, jossa vetarien poorit ja lautaspyörän kiinnitys sama.
Mersun perä jos on zf:n tekosia niin karmeella mäihällä saattaisi esim. 3000 omegassa olla sovellettavissa. Suomi-a-omegoissa kun on liki kaikissa vakiona lukko, vanhemmissa 45% ja uudemmissa miedompi.
2.0 on pienempi ja 2.6 ylöspäin isompi. Shimmaamalla voi tiukentaa, tai muuttaa kiilakulmaa.
<- tuossakin on 45% zf levylukko ristitapilla. Eikä ollut kallis..
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/kuvia/100_0061.JPG
Yksi konsti on löytää jostain muusta vehkeestä passeli murikka, jossa vetarien poorit ja lautaspyörän kiinnitys sama.
Mersun perä jos on zf:n tekosia niin karmeella mäihällä saattaisi esim. 3000 omegassa olla sovellettavissa. Suomi-a-omegoissa kun on liki kaikissa vakiona lukko, vanhemmissa 45% ja uudemmissa miedompi.
2.0 on pienempi ja 2.6 ylöspäin isompi. Shimmaamalla voi tiukentaa, tai muuttaa kiilakulmaa.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Niin, mulla ei oo ASD-perää ja tuo nykyinen alkaa antautumaan pikkuhiljaaJarno.V kirjoitti:Miksi niin mieto?
<- tuossakin on 45% zf levylukko ristitapilla. Eikä ollut kallis..
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/kuvia/100_0061.JPG
Yksi konsti on löytää jostain muusta vehkeestä passeli murikka, jossa vetarien poorit ja lautaspyörän kiinnitys sama.
Mersun perä jos on zf:n tekosia niin karmeella mäihällä saattaisi esim. 3000 omegassa olla sovellettavissa. Suomi-a-omegoissa kun on liki kaikissa vakiona lukko, vanhemmissa 45% ja uudemmissa miedompi.
2.0 on pienempi ja 2.6 ylöspäin isompi. Shimmaamalla voi tiukentaa, tai muuttaa kiilakulmaa.
Miten paljon tuo Oumegan perä kestänee Tuossa naapurikaupunginosassa on kuulemma 700hp sellainen mutta ei tietoa millä perällä.
Tietenkin jos ASD:n shimmais niin sillähän siitä sais ihan pätevän...
Minkälainen tuo 45% on talvella - ts meneekö suoraa tietä kahva edellä koko ajan
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Minulla on omekassa juurikin 45 %:n lukko, ja voin kyllä lämpimästi suositella kaikille leveistä luistoista pitäville . Kaupuinkipyöritystä varten ei tarvitse talvella tuulilasia raaputtaa puhtaaksi, riittää kun etusivulaseista enimmät kuurat kaapii poisXUX63 kirjoitti:Minkälainen tuo 45% on talvella - ts meneekö suoraa tietä kahva edellä koko ajan
Kyllähän se tuolla ASD:n 30% lukollakin menee heti kahva edellä jos tyhjää lyö,siis maantienopeuksissa.
Ja jos lapsettamaan alkaa kunnolla niin kuivalla asfaltilla tuo ASD:n 100% lukko se vasta hauska on saa tuommosella alitehosella bebnsallakin äkkiä renkaat siloiseksi...
Ja itse aiheeseen.En kyllä itse edes miettisi laakereitten vaihtoa pikkuperään.Noita pikkuperiähän(hiljaisiakin) saa jo melkein ilmaseksi...laakereitten hinnalla saa jo monta.
Ja jos lapsettamaan alkaa kunnolla niin kuivalla asfaltilla tuo ASD:n 100% lukko se vasta hauska on saa tuommosella alitehosella bebnsallakin äkkiä renkaat siloiseksi...
Ja itse aiheeseen.En kyllä itse edes miettisi laakereitten vaihtoa pikkuperään.Noita pikkuperiähän(hiljaisiakin) saa jo melkein ilmaseksi...laakereitten hinnalla saa jo monta.
shimmattu ASD ja siihen kytkimellä ohjattu 100% lukko ja normiajossa 30-45% Vois olla aika toimiva paketti. Ongelmahan tuossa tavallisessa isossa perässä on se, että se tuhoaa itsensä kun tahtoo välillä sutia yhdellä renkaallaAM kirjoitti:Kyllähän se tuolla ASD:n 30% lukollakin menee heti kahva edellä jos tyhjää lyö,siis maantienopeuksissa.
Ja jos lapsettamaan alkaa kunnolla niin kuivalla asfaltilla tuo ASD:n 100% lukko se vasta hauska on saa tuommosella alitehosella bebnsallakin äkkiä renkaat siloiseksi...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Mitäs, Lucky Dog, Kleemannin välittäjä täällä foorumilla, nehän kauppaa 60% lukkoja ainakin uusiin vehkeisiin, "large housing" perämurikoihin joita löytyy 8 ja 12 sylinterisistä tällä hetkellä, kaipä nää pojat sen vanhempaan dieseliinkin sovittelee jos kilkkeet saa? Ei välttämättä nykyiseen murikkaan jos ne ei mahdu sisään, mutta saahan niitä vaihdettua kokonaan...
Kait?
Klik
Kait?
Klik
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Njoo varmasti kestää, tosin nuita 3000 omegan huollettuja murikoita saa kärryllisen luultavasti samaan rahaan.Mariini kirjoitti:Mitäs, Lucky Dog, Kleemannin välittäjä täällä foorumilla, nehän kauppaa 60% lukkoja ainakin uusiin vehkeisiin, "large housing" perämurikoihin joita löytyy 8 ja 12 sylinterisistä tällä hetkellä, kaipä nää pojat sen vanhempaan dieseliinkin sovittelee jos kilkkeet saa?
Ihmeen lujia nuo vakiotkin ovat toisinaan, tietty se käytöstäkin riippuu.
Bemareissakin on M:ssä jotain kukkahattutäti 25% zf lukkoa, joka on myöskin_kuinka_ollakkaan suhteellisen kysytty näitten yhden kumin polttajien keskuudessa.
On se talvella hieman "kanttinen" ajettava, asiaa ei auta kevyehkö perä(painonjako 53/47). Tiukoissa mutkissa tahtoo alkuun puskea->kaasua->jo kääntyy..
Mutta ei se kovemmissa nopeuksissa siltikään hankala ole, hyvin rauhallisesti lähtee luistaan, tosin koko perä kerralla.
Sangen hauska oli vedellä sellaista 100 vauhdilla pitkää sladia lumista pimeää öljysoratietä.. Valoisaan aikaan ei uskalla ja kesällä ei riitä potku
Jos ei kulje niin kromaa se.
- konjamiini
- Viestit: 110
- Liittynyt: 11.12.2005 10:36
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Onko tosi että asd:n lukko on josain vaiheesa muka 100%AM kirjoitti:Kyllähän se tuolla ASD:n 30% lukollakin menee heti kahva edellä jos tyhjää lyö,siis maantienopeuksissa.
Ja jos lapsettamaan alkaa kunnolla niin kuivalla asfaltilla tuo ASD:n 100% lukko se vasta hauska on saa tuommosella alitehosella bebnsallakin äkkiä renkaat siloiseksi...
Jep.ASD kytkeytyy jos rengas lyö tyhjää ja vauhtia (muistin varassa) alle 36,lähtee sitten pois päältä kun vauhtia yli 38.Jarrun päällä seisoen ei kannata kumia poltella,se nimitääin katkaisee ASD toiminnan.
Tuo ASD perän kitkalevyjen vaihto kyllä kiinnostaisi.Nykyisessä perässä tuntuu hieman laiskemmalle tuo lukko,vanhassa huutavassa perässä tuntui hullun tehokkaalle.
Tuo ASD perän kitkalevyjen vaihto kyllä kiinnostaisi.Nykyisessä perässä tuntuu hieman laiskemmalle tuo lukko,vanhassa huutavassa perässä tuntui hullun tehokkaalle.
Eikö tuon kitkalukon toiminta perustu kuitenkin paineenvaraajan pitämään 33barin peruspaineeseen eli että ASD-perä on ihan normiperä jos ei sinne syötä edes peruspainettadealer kirjoitti:Noin neljänkympin noputeen asti ASD toimii, silloin lukko on 100%.
Senjälkeen käytössä on kitkalukko, olikohan 30% ?
Jos em ei pidä paikkaansa, helpottuu rakentaminen huomattavasti ....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Ai jaa?Minä olen ollut siinä uskossa että jos ihan ilman paineita on aina kuitenkin se normaali kitkalukko käytössä,eli 30%,vai mikä nyt olikaan.Ainakin jos ASD valo palaa(menee käpyvoorumijutuiksi )niin lukko siellä silti on.Ainakin näin teki vanhalla perällä.Vaihdoin vesipumpun ja hörppäsi ilmaa hydr.putkeen.ASD vikatilaan eikä tuo 100% lukko toiminut.Kuitenkin lukko siellä oli,mutta ei ihan sellaista "hullua" lukkoa kuin normaalista paikalta lähtiessä.
Sitten taas uuden perän kun laitoin ei lukko toiminut aluksi ollenkaan(ilmaa)ja ankeasti jauhoi yhdellä pyörällä Ottaa nyt sitten selvää...vaatiiko paineen että lukko toimii edes jollain tavalla,ja sitten kuitenkin elektroniikankin mukaan että toimii 100% lukko
Sitten taas uuden perän kun laitoin ei lukko toiminut aluksi ollenkaan(ilmaa)ja ankeasti jauhoi yhdellä pyörällä Ottaa nyt sitten selvää...vaatiiko paineen että lukko toimii edes jollain tavalla,ja sitten kuitenkin elektroniikankin mukaan että toimii 100% lukko
- konjamiini
- Viestit: 110
- Liittynyt: 11.12.2005 10:36
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Vähä epäilyttää tuo sataprosenttisuus vieläki, mutta pakko kai se on uskua ko kerta niin moni noin väittää.
Tuntuis vain nuin yhtäkkiä että ois varmaan aika vittumainen käännellä jos lukko tosiaan on 100%:n, saattaa juputtaa... (vertaa kemppilukko joka tosiaan on 100%:n)
Kaikkia sitä tääläki pääsä liikkuu...
Tuntuis vain nuin yhtäkkiä että ois varmaan aika vittumainen käännellä jos lukko tosiaan on 100%:n, saattaa juputtaa... (vertaa kemppilukko joka tosiaan on 100%:n)
Kaikkia sitä tääläki pääsä liikkuu...
- konjamiini
- Viestit: 110
- Liittynyt: 11.12.2005 10:36
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Tuntuu olevan suosittu aihe tämä lukkoperä ST-meseen. Harvassa ovat maailmalla, kukapa hullu sitä nyt mersua virittäisi niin että oikeen lukkoperän tarvii...
http://www.sorvaamokarpiola.com/tuotteet.html ?
Tai sitten saksalaisia tuning/kisaosia myyviä nettikauppoja selaamaan.
http://www.sorvaamokarpiola.com/tuotteet.html ?
Tai sitten saksalaisia tuning/kisaosia myyviä nettikauppoja selaamaan.
I drive an Opel. What's your excuse?