E250D, 94... sipsuttaa...

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
pkaksone
Viestit: 22
Liittynyt: 16.3.2008 11:29

E250D, 94... sipsuttaa...

Viesti Kirjoittaja pkaksone »

Tervehdys,

en tiedä onko oikea osasto tähän kysymykseen - mut koitetaan.

Hommasin syksyllä työmatkajuhdaksi otsikon mukaisen kulkineen. Siihen on tullut vaihdettua jarrukilkkeet kauttaaltaan ja öljyt laatikkoon sekä perään (ei ASD). Hommasin 17"-vanteet kesärenkaille ja silloin painin eka kerran sipsutuksen kanssa, oli liian pitkät takapyörän pultit. Niihin löytyi sopiva pituus rälläköimällä ja mittaamalla -> sipsutus loppui.

Talvivanteille hankin uudet pultit ja lyhensin ne sopivaksi. n. parin kuukauden ja 10000km:n jälkeen alkoi taasen sipsuttaa takana (ääni ja tahti samanlainen kuin syksyllä liian pitkillä pulteilla). Otin takajarrut auki ja tutkailin, et mikä ois. Sieltä ei löytynyt mitään sipsutuksen aiheuttajaa, mikään ei ota mihinkään kiinni, jne...

Sipsutus kuuluu n. 20-60km/h nopeudella ja välillä kuuluu suuremmallakin nopeudella - muuten peittynee taustameluun. Nyt huomasin, että sipsuttaa vain kun on veto päällä; riittää ihan pienikin veto. Kaasulta kun höllää, niin loppuu heti. Ääni ei ole kova, mutta itelle äärettömän häiritsevä (sen verran pökelö autonpitäjä, että aina pitää löytää vika pieneenkin oireeseen ja korjata se). Apukuskin puolelta takaa tuntuis ääni tulevan.

Kannatinlaakerin aion vaihtaa viikon parin sisällä, kardaanissa välystä sillä kohdalla käsin kokeillessa. En tiedä oisko tuo se äänen aiheuttaja.

Eniten häiritsee se, että ääni on ihan samanlainen kuin liian pitkillä pulteilla. Syksyllä sipsutuksen sai loppumaan myös, kun painoi vähän käsijarrua päälle - nyt ei vaikuta yhtään ääneen, kuten ei käyttöjarrujenkaan laahauttaminen.

Vaihdelaatikon vapaa-akselin laakeri (tai mikä liekään) ääntää vähäsen, rallattaa. Tuo rallatus kuuluu vaimeana, kun painaa kytkimen auton liikkuessa (>20km/h) pohjaan tai vaihtaa vapaalle. Tuota en usko syylliseksi, koska sipsutus kuuluu selvästi eri suunnasta.

Oisko jollakulla ollut samanlaista oiretta ja löytänyt siihen ratkaisua???
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”