Hei vaan!
Olen vm. -94 s124:n onnellinen omistaja. Nyt on sitten ilmaantunut ryppyjä rakkauteen. Auto on manuaali, ja jo jonkin aikaa kiihdyttettäessä on edestä alhaalta kuulunut ihmeellistä vikinää ja nyt auto myös jymisee n. 80km/h: nopeudessa. Ei kuitenkaan tämän alle. Mitä lujempaa ajetaan, sen hiljaisemmaksi meno muuttuu. Muita tähän liittyviä oireita on lievähkö ravistus liikkeelle lähdettäessä silloin tällöin. Laitettu on:
-apusimpukka
-kardaanin limput + kannatinlaakeri
-takakelkan etukumit + sauman hitsaus
-aurauskulmat
Jotain väljää takana yhä on, sillä kytkintä hitaasti nostaessa kuuluu pieni "tap"-ääni, kun ottaa kiinni. Veikkaan häränsilmiä.
Ovatko nämä äänet nyt klassisia kytkinoireita? Tässä kun alkaa epäillä kaikenlaista alkaen huonosta apusimpukan korjaussasarjasta (väljää löytyy, kun nopeus nousee, eli jyminä olisikin rengasääniä) kardaanin laatikon päässä olevaan laakeriin. Mikä ihme tuon vikinän/kitinän kiihdytyksen yhteydessä aiheuttaa? Kiitokset etukäteen vinkeistä!
Nimim. "Kuulostelenko autoani vähän liiankin herkällä korvalla?"
E300 Diesel vikinä ja jyminä
Re: E300 Diesel vikinä ja jyminä
Mites olis ne moottorin ja vaihteiston kiinnitys/tukikumit?>se ravistaminen ja kiihdyttäessä massa vie "vika "asentoon?¨Ristikot tietty tarkasteltu myös noiden kardaanin muiden osien vaihdon yhteydessä...perässä ei vielä väljää liikaa jne...tuommoisia tulis mieleen noin kokematta moisia ongelmia omissa kulkineissa.kootee kirjoitti:Hei vaan!
Olen vm. -94 s124:n onnellinen omistaja. Nyt on sitten ilmaantunut ryppyjä rakkauteen. Auto on manuaali, ja jo jonkin aikaa kiihdyttettäessä on edestä alhaalta kuulunut ihmeellistä vikinää ja nyt auto myös jymisee n. 80km/h: nopeudessa. Ei kuitenkaan tämän alle. Mitä lujempaa ajetaan, sen hiljaisemmaksi meno muuttuu. Muita tähän liittyviä oireita on lievähkö ravistus liikkeelle lähdettäessä silloin tällöin. Laitettu on:
-apusimpukka
-kardaanin limput + kannatinlaakeri
-takakelkan etukumit + sauman hitsaus
-aurauskulmat
Jotain väljää takana yhä on, sillä kytkintä hitaasti nostaessa kuuluu pieni "tap"-ääni, kun ottaa kiinni. Veikkaan häränsilmiä.
Ovatko nämä äänet nyt klassisia kytkinoireita? Tässä kun alkaa epäillä kaikenlaista alkaen huonosta apusimpukan korjaussasarjasta (väljää löytyy, kun nopeus nousee, eli jyminä olisikin rengasääniä) kardaanin laatikon päässä olevaan laakeriin. Mikä ihme tuon vikinän/kitinän kiihdytyksen yhteydessä aiheuttaa? Kiitokset etukäteen vinkeistä!
Nimim. "Kuulostelenko autoani vähän liiankin herkällä korvalla?"
Kaipa ne renkaatki hyvä katsella ,jottei päässy patille jostain kulmasta menemään/tasapainotus irti tms. ravistusta joka tuntunee jo ratissakin jos etupäässä rengas soikeana pyörii? >80kmh paikkeilla usein vipottaa tuo epätasapainoinen pyörä eniten, siksipä epätodennäköistä vaikka onkin, niin hyvä pois sulkea arvaus kerrallaan tuokin.
Kytkin tietysti ravistanee myös, ja painelaakeri ainakin saattas vikistäkkin , kilometrejä lienee jo kohtalaisesti?
Nuo kitinät ja vikinät ei mielestäni ole kunnossa olevan mesen ominaisuuksia>aika hiljaisia ovat sisämelun suhteen ikäisekseen> jää moni uudempi kärry hopialle otaksun.
Tässäpä pari alkuarvausta, toivottavasti joku tietäjistä tunnistaa ongelman
tarkan syyseurauksen ja armollisesti laittaa faktat ruutuun .
Viimeksi muokannut Köster, 11.3.2012 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No sellainen havainto tuli siitä maatievauhdin jyminästä tehtyä, että omaani sain sen aikaan kun kävin osaset-liikkeestä hakemassa tarvikemallin kannatinlaakerin. Se on sellainen kova, ei voi vaimennuksesta oikein puhua.
Auto alkoi heti kuulostaa paljon meluisammalta, moottorin mekaaninen ääni tuli johtumalla sisälle vaikka auto oli paikallaan. Ja tielläkin kuulosti ja tuntui siltä, kun kardaani olisi pultattu suoraan koriin. Kävin sitten marmoritiskiltä hakemassa alkuperäisen kannatinlaakerin, se on sellainen pehmyt kumilurppana. Vaihto kuitenkin siirtyi ja kun tarvikelaakerilla olin päästellyt 10tkm, niin en enää erota ääntä. Joko se kivikova tarvikekannatin on pehmennyt, tai sitten sen äänen pitkäaikainen kuuntelu on pehmentänyt kuskin?
Samalla tuli perehdyttyä muutenkin asiaan. Sellaiset rättinivelet joissa on mersun tähdet on erilaisia kuin ne joissa on edelleen sama valmistajan leima ilman tähteä ja niitä myydään tarvikeliikkeistä. Alkuperäinen on pehmeämpi ja rakenne sellainen että voima välittyy aina kahden kumivaimennetun pultin läpi (joka pultissa on vaimentava kumi molemmilla puolin). Tarvikemallin on samanoloinen, mutta pulteissa ei ole kumivaimennusta kuin toiseen suuntaan (joka toisessa toiseen suuntaan), näin ollen vaimentamassa on vain yksi kumivaimennettu pultti. Se kumilaatu on myös sellaista kovaa muovia.
Tarvikeosia ostan usein itsekin, mutta jos haluaa mersun pysyvän mersuna, niin mihinkään kardaanin osaan ei saa vaihtaa kuin Vehon tiskiltä ostettuja sikahintaisia osia. Opelin osilla mersustakin tulee vanhana Opeli.
Se TAP on varmaankin perän ristitappi. Koleile vetarista punomalla, miten paljon on jo väljää.
Vikinä kiihyttäessä voi olla se tarvikeliikkeen kannatinlaakeri.
Ravistus voi johtua öljystä kytkimessä. Eihän kytkinkopan alapinnassa ole yhtään öljytippaa.
Auto alkoi heti kuulostaa paljon meluisammalta, moottorin mekaaninen ääni tuli johtumalla sisälle vaikka auto oli paikallaan. Ja tielläkin kuulosti ja tuntui siltä, kun kardaani olisi pultattu suoraan koriin. Kävin sitten marmoritiskiltä hakemassa alkuperäisen kannatinlaakerin, se on sellainen pehmyt kumilurppana. Vaihto kuitenkin siirtyi ja kun tarvikelaakerilla olin päästellyt 10tkm, niin en enää erota ääntä. Joko se kivikova tarvikekannatin on pehmennyt, tai sitten sen äänen pitkäaikainen kuuntelu on pehmentänyt kuskin?
Samalla tuli perehdyttyä muutenkin asiaan. Sellaiset rättinivelet joissa on mersun tähdet on erilaisia kuin ne joissa on edelleen sama valmistajan leima ilman tähteä ja niitä myydään tarvikeliikkeistä. Alkuperäinen on pehmeämpi ja rakenne sellainen että voima välittyy aina kahden kumivaimennetun pultin läpi (joka pultissa on vaimentava kumi molemmilla puolin). Tarvikemallin on samanoloinen, mutta pulteissa ei ole kumivaimennusta kuin toiseen suuntaan (joka toisessa toiseen suuntaan), näin ollen vaimentamassa on vain yksi kumivaimennettu pultti. Se kumilaatu on myös sellaista kovaa muovia.
Tarvikeosia ostan usein itsekin, mutta jos haluaa mersun pysyvän mersuna, niin mihinkään kardaanin osaan ei saa vaihtaa kuin Vehon tiskiltä ostettuja sikahintaisia osia. Opelin osilla mersustakin tulee vanhana Opeli.
Se TAP on varmaankin perän ristitappi. Koleile vetarista punomalla, miten paljon on jo väljää.
Vikinä kiihyttäessä voi olla se tarvikeliikkeen kannatinlaakeri.
Ravistus voi johtua öljystä kytkimessä. Eihän kytkinkopan alapinnassa ole yhtään öljytippaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Menee vähän offitopiks, vaan onko tuo perän ristitappi kuinka pitkä vieterinen ennen kuin halvaantuu koko systeemi?
Tuo nykynen 92 300D turbo tykkää hieman "kopsahtamaan "kick down kiihdytyksessä( 4-3-4)>voipi olla muutakin, alustasarja jne.. juuri laiteltu josko alle 10 000 menny klassiset helat jne. väljäksi tai unohtuneet tarkastella samalla >tuo mesen mukavuus ja melutaso talvikumeilla "huonontunut" madallus rojektissa melekosesti huomasin.
Eli olisko tappi vaihtokamaa vai järkevämpi uusia koko murikka jos jostain moisen vielä sattus löytämään tarvittaessa.
Oikea takapyörä kuluu näköjään ensin, ettei vaan tuennan puolella kuitenki tuo syy löytyne?/ehkäpä molemmat kilometrejäkin lähes 500 000.
No nämäkin selviää aika nopeasti jahka nosturilla käytää>kysäsempä silti mitä tuleman pitää ,niin voi henkisesti valmistautua pajapäivään...hommaa ne sikahintaset originaalit sitte vaikka virosta jos kardaanin rätit poikii .
Tuo nykynen 92 300D turbo tykkää hieman "kopsahtamaan "kick down kiihdytyksessä( 4-3-4)>voipi olla muutakin, alustasarja jne.. juuri laiteltu josko alle 10 000 menny klassiset helat jne. väljäksi tai unohtuneet tarkastella samalla >tuo mesen mukavuus ja melutaso talvikumeilla "huonontunut" madallus rojektissa melekosesti huomasin.
Eli olisko tappi vaihtokamaa vai järkevämpi uusia koko murikka jos jostain moisen vielä sattus löytämään tarvittaessa.
Oikea takapyörä kuluu näköjään ensin, ettei vaan tuennan puolella kuitenki tuo syy löytyne?/ehkäpä molemmat kilometrejäkin lähes 500 000.
No nämäkin selviää aika nopeasti jahka nosturilla käytää>kysäsempä silti mitä tuleman pitää ,niin voi henkisesti valmistautua pajapäivään...hommaa ne sikahintaset originaalit sitte vaikka virosta jos kardaanin rätit poikii .
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
Re: E300 Diesel vikinä ja jyminä
Mulla oli tuollaiset oireet samanlaisessa autossa.kootee kirjoitti:Auto on manuaali, ja jo jonkin aikaa kiihdyttettäessä on edestä alhaalta kuulunut ihmeellistä vikinää ja nyt auto myös jymisee n. 80km/h: nopeudessa.
Vikinä tuli kardaanin kannatinlaakerista. Eli vikinä häipyi, kun vaihdoin kannatinlaakerin.
Meikäläisen autossa yli (70) 80 km/h nopeudessa jyrinä ja tärinä johtui kardaanin epätäsapainosta ja loppui, kun tasapainoitin sen.
Olin kyllä tehnyt ison remontin autoon ennen tasapainoitusta mm. vaihtamalla kaikki takakelkan tangot ja puslat samoin vaihdelaatikon kannattimen. Myöskin kardaaniin vaihdoin kaikki kuluvat osat.
Okay, jurinat ja muut oireet loppuivat. Laatikkoon lisättiin öljyä ja Vehosta haettiin alkuperäinen rättinivel taakse. KL:stä ostettu oli mennyt p****n päreiksi vuodessa. Taas menee hiljaisesti. Väljä ristitapissa ottaa päähän, ja eiköhän sillekin tehdä pian jotain. Erilaisia kannatinkumeja pitänee myös uusia, koska pientä nytkyttelyä on havaittavissa etenkin kaasua höllätessä.