laakerointi

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
mbrölli
Viestit: 29
Liittynyt: 29.11.2010 17:55

laakerointi

Viesti Kirjoittaja mbrölli »

laakeroin perän jonkin aikaa sitten,mutta nyt on alkanut kuulua joku ihmeellinen vaimea jurina pintakaasulla.olenkohan kiristänyt pinjonin laakerit liian kireelle vai mitä muut tästä sanoo?kuinka muuten kotikonstein varmistaa ettei kiristä liikaa?omasta mielestä en kiristänyt juuri lainkaan,ja pyörintä vastus oli minimaalinen.mb 200d-87
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Voi se olla liian löysäki, sisäkooli saattaa alkaa pyöriä ja osat kulua, välys muuttuu. Krymppiä vasten kiristys tulisi olla vähintään 180Nm, siten ettei laakerivälykset vielä kiristy pois. :!: Mutterin lopullinen kireys on siten mitä on (siis jotain yli 180Nm) ja laakerikireys todetaan tarkkuusmomenttiavaimella tai jousivaa'alla käyntivastuksesta. Vanhaa krymppiä taotaan tarvittaessa pitemmäks että kiristyy, ellei uutta saa. Kotkasitko mutterin hyvin? Tulihan poskilaakereiden lukkorenkaat samoille puolille kuin olivatkin?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
mbrölli
Viestit: 29
Liittynyt: 29.11.2010 17:55

Viesti Kirjoittaja mbrölli »

ei ole löysä.lukkorenkaat laitoin samoin ja mutteri kyl pitäis olla kiinni.perä oli ensin äänetön mutta jo 3000km jälkeen pientä jurinaa alkoi kuulua,ääni voimistuu joka viikko.kyllähän se vika itsensä antaa ilmi kun jaksaa odotta mutta harmitta vaan kun ei tiedä mistä se ääni tulee.kardaani vaikutta olevan ok.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Ettei olis välystä laakerissa ku liika kiree kyllä aikalailla kerää lämpöä, toinen on sit toi hammaskosketus ett onko tasainen?
mbrölli
Viestit: 29
Liittynyt: 29.11.2010 17:55

Viesti Kirjoittaja mbrölli »

pitää tarkistaa vielä,mutta mielestäni välystä ei tuntunut kun viimeks katoin.voihan sitä kokeilla kiristää pikkasen.kuinka kuumana se perä sit saa käydä?nyt kesällä 50km ajon jälkeen veikkaisin jotain 55-60astetta.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Kyllä se ajossa saa perä lämmetä sen verta ett kättä ei meinaa kärsiä, itellä on toi tehtaan jäliltä perä ollu parin rivakemman siirtymän jälkeen semmonen ett vesi on höyrynnyt perän päällä ja ihan ok pelaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oliko vanahoilla laakereilla ajossa pahakin ääni? Jos laakerit vain vonkuu, mutta hammaskosketus on ok, niin saanee laakeroimalla hiljasen ja toimivan. Jos taas laakerit on niin loppu, että kosketus on päässyt hiljalleen muuttumaan ja hammasmuoto kulumaan uusiksi, niin laakeroimallakaan ei saa ehkä kuin hetken kestävän perän. Olen nähnyt uusiksi laakeroidun perän jonka lautaspyörän hampaista oli jokaisesta puolet murtunut pois. Shimmausta ei oltu muutettu mihinkään.


Aina kun ennen purkua kattoo värillä kosketusmuodon ja mittaa kellolla välyksen ja kasatessa tarkistaa että pysyy samana, niin voi jopa kestää.

Onkopa muuten lukollinen perä? Vetoakselirattaan poori pohjaa jos lukkolevykasat on liian kuluneet, hankaa rautaa öljyihin ja uusista laakereista tulee vanahat. Ilmiö korostuu ja ehjäkin lukko kuluu joutuin jos takarenkailla on suuri ympärysmittaero.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
mbrölli
Viestit: 29
Liittynyt: 29.11.2010 17:55

Viesti Kirjoittaja mbrölli »

ei ollut ennen kauheen paha ääni.laakerin pinnat oli kuluneet koloille mut ei mitään mahdotonta kulumista.hammaspyörät näyttivät erittäin hyvältä enkä havainnut kulumia lainkaan.ei ole lukkoperä.kuinka sitä perää shimmataan mihinkään suuntaan jos mistään välistä löydy/mahdu mitään shimmejä?laakeroin täs pari vuotta sit japsiperän ja siellähän muistaakseni oli kierresäädöt poskilaakereille.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Olisi tosiaan kiva tietää miten se oikea oppisesti tehdään. Ajattelin omaan 124:seen tehdä laakeroinnin.
mbrölli
Viestit: 29
Liittynyt: 29.11.2010 17:55

Viesti Kirjoittaja mbrölli »

perä vielä toimii,nyt ääni jäänyt samalle voimakkuudelle.
niin se shimmaus???jos perästä ei löydy yhtäkään shimmiä mistään,
niin kuinka sitä säädetään?poski laakereiden sivuihin ei mahdu mitään.
Avatar
Norsukuski
Viestit: 45
Liittynyt: 03.3.2011 10:06
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja Norsukuski »

mbrölli kirjoitti:perä vielä toimii,nyt ääni jäänyt samalle voimakkuudelle.
niin se shimmaus???jos perästä ei löydy yhtäkään shimmiä mistään,
niin kuinka sitä säädetään?poski laakereiden sivuihin ei mahdu mitään.
Mulla on peränlaakerointiprojekti tähtäimessä ja mitä varaosalistaan on uskomista niin 124 pikkuperä niin scimmi vaihtoehtoja löytyy niin pirusti, elikkä lautaspyörän puolella tasauspyörästöhässäkässä (olipa hieno sana) on schimmejä valittavana 9 eri vahvuutta 1,25mm-1,65mm ja vetarin maljan alta 15 eri vaihtoehtoa, mutta näihin ei varmaan tarvi kajota jos vaihetaan vain laakerit.
Lukkorenkaissa on vahvuuseroja 15 kpl 3,6mm-4,6mm.
Tärkeintä kasatessa on tietääkseni pinionin laakereiden kireys ja hammaskosketus.
Jos jollakulla on viisaita kokemusperäisiä juttuja niin otan innolla vastaan

Kiitos ja hyvää joulun ototusta

P:S Mikä on oikea hammasvälys?
MB Vito 115 CDI -04
MB 200 E -88
MB SLK 200
Dodge M37 -63
mbrölli
Viestit: 29
Liittynyt: 29.11.2010 17:55

Viesti Kirjoittaja mbrölli »

kardaani putken takaosassa oleva pusla oli finiito.keskittää näköjään rättinivelen.sorvasin muovista uuden,nyt pelaa hienosti.25000 km piti ajaa ennenkuin paljastui.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sitä pitäs saada ihan orkkistakin pikkurahalla ja sille on olemassa vaihtotyökalu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Easy Rider kirjoitti: vaihtotyökalu.
Millanen?? oon kans tuota haaveillu vaihtaa täs joskus, Nyt se st varmaan käy lääkärissä toi kardaanikin kun muutakin odottamatonta antautui :roll:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En oo nähny läsnänäöllä. Touhottajalla sellanen on ollu, liekö ite tehty vaan on niitä tehastekosinakin. Mitähän miehelle muuten kuuluu kun ei oo kuulunu...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Ei oo ainakaan WIS:ssä mitään erikoisempaa vaihtotyökalua – prässillä painetaan paikoilleen. Irrotus joko terävällä taltalla, jos ei oo lujassa, tai jos on lujassa, niin sitte porataan reikä läpi kyljestä. Sitten pukataan joku tappi siitä läpi ja kammetaan pois.

t.
nimim. "Itselläkin kardaanihuolia"
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”