W124 automaatin säätö

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

W124 automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Auto on -92 300CE ja laatikko nykäisee ilkeästi, myös sitä vaihtamis ajankohtaa voisi säätää. Kun lähtee liikkeelle niin kierrokset nousee 3000rpm ennen kuin vaihtaa isommalle. Alle sen ei saa mitenkään vaihtamaan isommalle... Laatikkoon menee kuulema alipaineletku, lähteekö se imusarjasta ja meneekö näkyvään paikkaan laatikkoon että voi tarkistaa kunnon. Siinä laatikon kupeessa on se kumitulppa jonka alta löytyy säätö joka vaikuttaa kovuuteen, mutta sitä ei kuulema kannata säätää siitä. Mistä sitä kovuutta säädetään vai voiko säätää ollenkaan. Kiitos jo etukäteen...
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Laatikossasi on kaksi säätövikaa: alipaineen määrä ja vaihtokohdan säätötangon kireys.
Alipainevika: En tiedä, miten alipaineen ohjaus on sijoitettu bensakoneessa. Dieselissä se on ruiskupumpun kyljessä. Siellä on kaasuvivuston jossain kohdin varmaankin oltava alipainesäätömotikka, jota voi säätää. Sinun tapauksessa laitetta on kierrettävä aukipäin, jos vaihdot ovat liian kovia.
Tietävämmät voivat selvittää, missä tämä mötikkä sijaitsee, ja kuinka siihen pääsee bensakoneisesa käsiksi.
Kaikki alipaineletkut ja niiden kiinniolo on tietenkin ensin tarkistettava. Jos laatikon vaihdot ovat tosi kovat, niin syynä on tosiaan väärin ohjattu alipaine tai sitten laatikolle ei mene alipainetta lainkaan esim. irtonaisen letkun johdosta tms.

Vaihtokohdan ongelma: Koska vaihdot tulevat liian myöhään, niin sinulla on liian kireällä vivusto, joka säätelee vaihtokohtaa. Dieselissä tuo vipu menee pakosarjan puolelta laatikolle ja sitä voi säädellä venttiilikopan kohdalla olevasta varresta. Jos tanko on samanlainen kuin dieselissä, niin siitä se löytyy ja sitä pitäisi löysyttää. Nyt se on liian kireällä. Kun vaihdot ovat noin korkealla, niin päästä sentti löysemmälle ja siitä sitten haet sopivan vaihtokohdan laatikkoosi. Tästä kannattaa lähteä liikkeelle. Katso ensin vaihtokohta kohdille.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

kardaani kirjoitti:Laatikossasi on kaksi säätövikaa: alipaineen määrä ja vaihtokohdan säätötangon kireys.
Alipainevika: En tiedä, miten alipaineen ohjaus on sijoitettu bensakoneessa. Dieselissä se on ruiskupumpun kyljessä. Siellä on kaasuvivuston jossain kohdin varmaankin oltava alipainesäätömotikka, jota voi säätää. Sinun tapauksessa laitetta on kierrettävä aukipäin, jos vaihdot ovat liian kovia.
Tietävämmät voivat selvittää, missä tämä mötikkä sijaitsee, ja kuinka siihen pääsee bensakoneisesa käsiksi.
Kaikki alipaineletkut ja niiden kiinniolo on tietenkin ensin tarkistettava. Jos laatikon vaihdot ovat tosi kovat, niin syynä on tosiaan väärin ohjattu alipaine tai sitten laatikolle ei mene alipainetta lainkaan esim. irtonaisen letkun johdosta tms.

Vaihtokohdan ongelma: Koska vaihdot tulevat liian myöhään, niin sinulla on liian kireällä vivusto, joka säätelee vaihtokohtaa. Dieselissä tuo vipu menee pakosarjan puolelta laatikolle ja sitä voi säädellä venttiilikopan kohdalla olevasta varresta. Jos tanko on samanlainen kuin dieselissä, niin siitä se löytyy ja sitä pitäisi löysyttää. Nyt se on liian kireällä. Kun vaihdot ovat noin korkealla, niin päästä sentti löysemmälle ja siitä sitten haet sopivan vaihtokohdan laatikkoosi. Tästä kannattaa lähteä liikkeelle. Katso ensin vaihtokohta kohdille.
Mielenkiintoista tässä onkin se että niitä tietäjiä ei näytä olevan. Kyselin myös toiselta foorumilta mutta sieltäkään ei tullut selvää vastausta. Joko kukaan ei tiedä tai sitten ei viitsitä vastata.

Sitä tankoa ei pakosarjan puolelta löyty, eikä kaasuvivuston puolella näkynyt mitään säätömötikkää. Alipaineletku mikä menee laatikkoon, on laatikossa sellaisessa paikassa että sinne mahtuu vain 3-vuotiaan lapsen käsi. Jos ei ota pohjasta lentävällä palaa pois, jää letku tarkistamatta. Silmämääräisesti se on ehjä, ja siihen voi luottaa kuin mustalaiseen.
Laatikon toisella puolella on vipu, sen merkitystä en tiedä ehkä sitä voi säätää ?!? Täytyy odotella että joku asiasta enemmän tietävä näkee viestin, ja kertoo missä mennään. Siihen asti nojaillaan niskatukeen.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Bensakoneisissa on vastaavanlainen säätö kuin dieselmoottorisissa, muistaakseni koneen takareunassa on vivusto jonne kaasuvaijeri tulee, samassa hässäkässä voi olla mikrokytkimiä ynnämuita riippuen moottorista ja varusteista.

Vivustosta lähtee laatikon suuntaan vaijeri jonka päässä on muovinen kierrettävä mutteri jolla vaijerin kireyttä saa säädettyä. Liian kireällä olevan vaijerin tunnistaa yleensä siitä että vaihteet vaihtuvat liian korkeilla kierroksilla tai sitten vaihteen saa vaihtumaan vasta kun kaasua keventää.

Kepin juuressa oleva W/S vai mikä lie kytkin vaikuttaa bensoissa vaijerin kireyteen.

Alipaine menee suoraan imusarjasta laatikolle.

Laatikkoöljyjen määrä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, kone lämpimäksi ja käydessä mittaus laatikon tikulla.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jolle kirjoitti:Bensakoneisissa on vastaavanlainen säätö kuin dieselmoottorisissa, muistaakseni koneen takareunassa on vivusto jonne kaasuvaijeri tulee, samassa hässäkässä voi olla mikrokytkimiä ynnämuita riippuen moottorista ja varusteista.

Vivustosta lähtee laatikon suuntaan vaijeri jonka päässä on muovinen kierrettävä mutteri jolla vaijerin kireyttä saa säädettyä. Liian kireällä olevan vaijerin tunnistaa yleensä siitä että vaihteet vaihtuvat liian korkeilla kierroksilla tai sitten vaihteen saa vaihtumaan vasta kun kaasua keventää.

Kepin juuressa oleva W/S vai mikä lie kytkin vaikuttaa bensoissa vaijerin kireyteen.

Alipaine menee suoraan imusarjasta laatikolle.

Laatikkoöljyjen määrä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, kone lämpimäksi ja käydessä mittaus laatikon tikulla.
No niin alkaa selvitä pikkuhiljaa. Vaijerista siis säädetään sitä vaihtoväliä, ja alipaine menee suoraan laatikkoon. Sitä pehmeyttä ei siis voi säätää, jos nykäisee niin nykäisee. Alipainetta pitäisi saada imusarjasta muutettua, joku säätöventtiilikö letkun väliin? Öljyt ja suodatin on vaihdettu vian eliminoimiseksi, ei vaikutusta...
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

jupasierra kirjoitti: Alipainetta pitäisi saada imusarjasta muutettua, joku säätöventtiilikö letkun väliin? Öljyt ja suodatin on vaihdettu vian eliminoimiseksi, ei vaikutusta...
Ei säätöventtiiliä, koska pehmein vaihto on suurimmalla alipaineella :idea:

Eli jos alipaineputki on ehjä ja vapaasti virtaava (Tässä muuten voi olla välissä jotain takaiskuventtiilejä tms. :idea: ) niin vika ei ole siinä.

Mahdolliset vikapaikat on sitten liian kireälle säädetty vaijeri, tai sitten mahdollisesti E/S katkaisija, tai sen ohjaama venttiili, tai tältä laatikolle menevä alipaineputki.

Mahdollisesti myös kickdownin katkaisija :idea:

Omissa tuo magneettiventtiili joka ohjaa E/S ja ilmeisesti myös kickdown asetusta löytyy kuskin puolelta lokarin kaaresta iskarin yläpään vierestä:
Kuva

Saattaa olla että joissain laatikoissa on tuo katkaisija suoraan laatikon kyljessä, mutta itselläni se on noin sekä 300TE:ssä, että 300TDT:ssä, molemmat -89

Kumminpäin tuo venttiili toimii, sitä en tiedä. Mutta voihan tuota kokeilla :arrow: ottaa laatikolle lähtevän putken irti ja käy kokeilemassa, ja sitten ohittaa venttiilin ja kokeilee uudestaan :tuumaus:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

teppo21 kirjoitti:
jupasierra kirjoitti: Alipainetta pitäisi saada imusarjasta muutettua, joku säätöventtiilikö letkun väliin? Öljyt ja suodatin on vaihdettu vian eliminoimiseksi, ei vaikutusta...
Ei säätöventtiiliä, koska pehmein vaihto on suurimmalla alipaineella :idea:

Eli jos alipaineputki on ehjä ja vapaasti virtaava (Tässä muuten voi olla välissä jotain takaiskuventtiilejä tms. :idea: ) niin vika ei ole siinä.

Mahdolliset vikapaikat on sitten liian kireälle säädetty vaijeri, tai sitten mahdollisesti E/S katkaisija, tai sen ohjaama venttiili, tai tältä laatikolle menevä alipaineputki.

Mahdollisesti myös kickdownin katkaisija :idea:

Omissa tuo magneettiventtiili joka ohjaa E/S ja ilmeisesti myös kickdown asetusta löytyy kuskin puolelta lokarin kaaresta iskarin yläpään vierestä:
Kuva

Saattaa olla että joissain laatikoissa on tuo katkaisija suoraan laatikon kyljessä, mutta itselläni se on noin sekä 300TE:ssä, että 300TDT:ssä, molemmat -89

Kumminpäin tuo venttiili toimii, sitä en tiedä. Mutta voihan tuota kokeilla :arrow: ottaa laatikolle lähtevän putken irti ja käy kokeilemassa, ja sitten ohittaa venttiilin ja kokeilee uudestaan :tuumaus:
Nyt on tarkistettu kaikki alipaineletkut irrottamalla ja imemällä/puhaltelemalla mitä konehuoneesta löytyy, ja kaikki ehjiä.
Sitä letkua ei siis saa irti siitä vaihdelaatikon kupeesta, mutta konehuoneen puolelta imemällä/puhaltamalla ei ilma liiku eli ehjä sekin. Se vaijeri oli löysähkö, mutta säädin sitä kuitenkin pari kolme kierrosta löysemmälle ja nyt vaihtaa tasaisella kaasulla jo n.2200-2400rpm eli hyvältä tuntuu. Samalla muuttui vähän pehmeämmäksi, tietty kun vaihtaa nyt pienemmillä kierroksilla. Vielä vähän säätöä laatikon kupeesta kun pääsee nosturille. Se E/S kytkin toimii, ja tuntuu toimivan kaikki muutkin. Vielä kun saa sen määräjakajan etupuolella sijaitsevan säätöpotikan (neljällä ruuvilla kiinni) niin käyntikin paranee. Kiitos kaikille vastanneille, onneksi on tällaisia foorumeita :)

Edit:

Nyt on säädetty lootan kupeesta lisää, ja vaihtaa pehmeästi. Homma minun osalta päätöksessä.
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Se E/S kytkin
Mitäs tuo vaikuttikaan niissä biileissä, joissa tollanen on olemassa ? Ripeyttä vai ?
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Vaihtaa ylemmillä kierroksilla.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kiertää pidempään, lähtee paikaltaan ykkösellä (economylla kakkosella). Myös kickdown toimii herkemmin.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Se katkaisija kiristää laatikon vaijeria, bensakoneen perästä oleva 722.3 lähtee 2 vaihteella. Toki jos vaijeri on oikein piukalla niin saattaa lähteä ykkösellä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”