4maticin vetoakselin kunnostus.

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

4maticin vetoakselin kunnostus.

Viesti Kirjoittaja kilander »

-89 mallin kuskinpuoleisesta etuvetoakselista suojakumit vähän huonossa kunnossa,siispä:
30mm.kaksitoistakulmaisella hylsyllä mutteri navasta irti,ensiksi mutterin kauluksesta lyödään lukitukset akselin koloista,metri jatkoa vääntimeen,kyllä lähtee.
8mm.kuusiokoloavaimella kuusi kiinnityspulttia moottorin puolelta irti,siinäkin helpottaa metri paksuseinämäistä vesijohtoputkea.
Sitten pyörät oikealle linkkuun,ja otetaan akseli pois (itse touhusin rasvamontussa).
Sitten vetari työpöydälle ja suojakumien klemmarit irti,vedetään laippa pois akselilta,päästään käsiksi vetoniveleen.Lukkosokka pois akselin päästä,sitten nivel viilapenkin päälle,ja akseli lähtee kevyesti päästä naputtelemalla pois.
Kuva
Bonustehtävänä nivelen yhdestä laakerista oli neulat kadonneet.Laakerikeskuksesta uusia tilalle.
Kuva
Ja siinä menee kolmaskymmeneskahdes neula paikoilleen.
Kuva
Uudet kumit.
Kuva
Sitten kumit paikalleen (akselin pään urien yli voi vetää teippiä,eipähän ainakaan heti kumit hajoa),akseli viilapenkkiin kiinni,naputellaan nivel paikalleen,lukkosokka uraansa,laippa paikalleen,uudet rasvat sisään ja uusilla klemmareilla kumit kiinni.
Kuva
Akseli paikalleen,käännetään pyörät suoraan,kuusiokolopultit kiinni,napamutteri kiinni ja lyödään kaulukset akselin uriin,ja homma valmis.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Asiaa 8)

Pitäisköhän tehdä sama perässä ihan vain harjoituksen vuoksi :shock: :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dry kirjoitti:Asiaa 8)

Pitäisköhän tehdä sama perässä ihan vain harjoituksen vuoksi :shock: :lol:
Kannattaa :D .

Niveltä ei saa kuin veholta,käsittääkseni.Hintaa en käynyt kysymässä,kuitenkaan ei varmaan kympeillä lähde.
Uudet "neulaset" maksoivat 4,6 euroa.

Esim.takavetari maksaa kl-osissa 775 euroa :roll: ...
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Jatsi
Viestit: 41
Liittynyt: 26.1.2007 21:02
Paikkakunta: Urjala

4-maticin etuveto akseli...

Viesti Kirjoittaja Jatsi »

Morgen!
Jep, kiitos vastauksista ja oon jo soitellutkin Asikkalaan päin vetareista.
Kuvasarja neulalaakerien vaihdosta oli hyvä, kiitos siitä.
Otettiin tänään sisempi suojakumi löysälle ja tutkailtiin niveltä. Tulin siihen tulokseen, että nivelen pyörintä tapahtuu samaan tahtiin koko limpun kanssa joten aattelin ettei rallatus kyllä sieltä voi kuulua, vaikka neulat olisikin kuluneet. Rakenne on kait rakennettu sellaiseksi voitelun sekä kosketuspinnan muodostamiseksi. Paiskattiin spray rasvaa pömpeliin ja hiukka mineraali moista perään ja kumi paikalleen, tuntui hiukan kuivahkolta meinaan. No äänet ei kuitenkaan hiljentyneet.Tuntui kyllä etuperän poskilaakerissa olevan enemmän klappia kuin toisella puolella. Pitää pääsiäisvapaiden aikaan ottaa pyörän laakeri vaihtoon ja aattelin myös tiputtaa etuperän öljypohjan pois ja kattoo mitä sieltä näkyy, tiiviste maksoi KL-varaosilla n. 7 egee.
T:Jatsi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Eilen vaihoin toisellepuolelle kumit,sisemmän ja ulomman,se keskimmäinen ei näistä juurikaan kulu.
Nyt en kehannut ottaa kokonaan irti,vaihtuuhan nuo alapuolellakin.
Tosin juuri tälläpuolella nivel oli melkosen tiukassa,ja ei tietenkään ulosvetäjää.Irtileipomisen tuloksena muutamia laakerin neuloja katosi montun uumeniin...Ja lauantai päivänähän niitä ei saanut kuin kaverin chevroletin kardaanista :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kuvassa on näemmä Boschin laatikko suojakumeille, mutta ei kai
noita kumeja saa kuin MB:n laatiikossa? KL:ssa hinta 185 euroa
sisemmille ja 52 euroa ulommalle kumille. Itse olen myös laittamassa
uudet kumit.

Mistä noita 30 mm:n 12-kulmaisia hylsyjä saa? KL:sta tilaamalla 36 euroa /
kpl, mutta olisiko jossain muualla vähän halvempia?

Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.

Asennusohjeissa kehotetaan kokoamaan nivel samaan asentoon,
jossa se olikin, eli nuo kolme neulalaakeroitua osaa tulisivat täsmälleen
samoihin uriin akselin päässä kuin aiemmin. Osat ovat ilmeisesti
hioutuneet toisiinsa sopiviksi käytössä.

Jos kumi on ollut rikki, kannattaisiko purkaa ja puhdistaa neulalaakerit?
Asennusohjeessa laakerit sidotaan narulla niin, etteivät ne vahingossa
aukea kumin vaihdon aikana, eikä niitä siis avata.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 29.6.2007 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

JA-Tools Tampereella myy niitä hylsyjä hintaan 6,10 euroa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ainakin Fedoren ja Stahlwillen valikoimasta löytyy noita hylsyjä, muistaakseni myös Kamasalta. Itse ostin tuollaien Fedoren, jotain alle kympin se taisi olla, laadukashan tuon ainakin pitäisi olla.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Jarkko N kirjoitti:
Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.
....._
___l l___ älä välitä pisteistä

Tuommosella kiristyksellä oleva kiristyspanta on paras/helpoin/varmin :wink: enstä ruuvimeisselillä ympärille sopivan tiukkaan ja hohtimilla vaan kiristys puristamalla nyppylän alaosasta :wink:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jarkko N kirjoitti:Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.
Toimisikohan tällainen pantapihti :roll:
Biltema-laatua :wink:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jarkko N kirjoitti:
Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.

Asennusohjeissa kehotetaan kokoamaan nivel samaan asentoon,
jossa se olikin, eli nuo kolme neulalaakeroitua osaa tulisivat täsmälleen
samoihin uriin akselin päässä kuin aiemmin. Osat ovat ilmeisesti
hioutuneet toisiinsa sopiviksi käytössä.

Jos kumi on ollut rikki, kannattaisiko purkaa ja puhdistaa neulalaakerit?
Asennusohjeessa laakerit sidotaan narulla niin, etteivät ne vahingossa
aukea kumin vaihdon aikana, eikä niitä siis avata.
Juu wanhanajan kunnon hohtimet on hyvät,semmosilla laitoin viimeksi.Tarvikeliikkeen kaveri sanoi,että näin ne tekee korjaamoillakin,kun se erikoistyökalu maksaa 180 € (ei vissiin sama kuin biltemassa..)
En tiiä tuosta hioutumisesta,ainakaan mitään huomattavaa kulumista näkynyt.Ja jos olisi,niin varmaan välykset sitä luokkaa=uutta osaa tilalle.

Onhan siinä melkoinen homma puhdistaa ne neulalaakerit,mutta ei se ainakaan tilannetta huononna,jos kumi ollut rikki jo pitempään.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
4-m
Viestit: 13
Liittynyt: 10.11.2011 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja 4-m »

Hei oliko nuihin neulalaakerin osiin(neuloihin) mittoja tiedossa ?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mulla saattas olla vielä sisemmän nivelen hilppeitä tallessa, jos 4-m:ää kiinnostaa?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Mistäs nuo suojakumit kävi? Oliko Ducato vai jokin muu?
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ducato ja Scudo. En kyllä muista enää että oliko kumpi kampi ja sisempi vai ulompi. -88 --> ducato se kumminkin minusta oli. Oulaisissa kattovat jostaki kirjasta misä oli suojakumet kuvattuna/piirrettynä niin niitten mukkaan tuli oikiat.

E: Löytypäs vielä!

Sisempi kumi Fiat Ducato -88-93, fixus numero 802-52451
Ulompi kumi Fiat Scudo -96-01, fixus numero 802-50016
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Kahila
Viestit: 182
Liittynyt: 21.12.2010 20:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kahila »

Muistaako joku sisäpään nivelen neulojen mittoja? Laakeri keskukselta sais alkaa metsästään vai mistä niitä muut on hommaillu?
CE 3.2
w201 3.2
W204 OM 642
Kahila
Viestit: 182
Liittynyt: 21.12.2010 20:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kahila »

Tilasin 2mm paksuja ja 13.8mm pitkiä 'kupera' mallin neuloja. Jospa ne sinne passais.
CE 3.2
w201 3.2
W204 OM 642
Kahila
Viestit: 182
Liittynyt: 21.12.2010 20:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kahila »

Remontti onnistu. Vaihdoin vielä seekerin sokat tilalle, ei tarvi sitä c sokkaa eikä sitä sen rikkaa.
CE 3.2
w201 3.2
W204 OM 642
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”