W124 722.4 automaattilaatikon öljynvaihto

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

W124 722.4 automaattilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moi.

Tein viikonloppuna öljynvaihdon ja samalla räpsäsin muutaman kuvan niin ajattelin tehdä tällaisen ohjeen öljynvaihtoon. Ei varmasti mikään uusi aihe, mutta jääpä muistiin. Ohje sopii myös 722.3 laatikolle ja näitähän on käytetty muissakin korimalleissa (W201, W202..)

Suositettu vaihtoväli on 60tkm. Öljynä olen käyttänyt Mobil ATF 220 öljyä. Suodatin ja öljypohjan tiiviste vaihtoon samalla.

-Auto ylös, (vaihde vapaalla ja käsijarru pois) ja mahdolliset pohjamuovit pois edestä. Öljypohja löytyy muovien alta keskeltä autoa ja siinä on tyhjennysproppu (5mm kuusiokolo). Proppu auki ja öljyt astiaan. Myös turbiinissa on tyhjennysproppu(5mm kuusiokolo), sen saa kohdalleen pyörittämällä konetta kampiakselin pultista (M27 hylsy) myötäpäivään. Proppu auki ja öljyt astiaan. Suodatin on öljypohjan sisällä, joten seuraavaksi öljypohja auki. Se on kiinni kuudella pultilla, avainväli 13mm. Öljypohjaan jää jonkin verran öljyä, joten se kannattaa ottaa varovasti alas. Öljypohjalle huolellinen puhdistus ja uusi tiiviste. Suodatin on kiinni kolmella ristipää ruuvilla. Vanha pois ja uusi tilalle.
Öljypohja takaisin paikalleen ja pultteja tasaisesti kiristäen. Kiristysmomentti on 8Nm, ylikiristäessä joko kiinnikkeet vääntyvät tai tiiviste vioittuu. Tulpat paikoilleen öljypohjaan ja turbiiniin.
Öljypohja
Öljypohja
autom_öljypohja.jpg (656.67 KiB) Katsottu 7668 kertaa
Turbiinin tyhjennysproppu
Turbiinin tyhjennysproppu
turbiinin_proppu.jpg (330.84 KiB) Katsottu 7668 kertaa
Suodatin
Suodatin
autom_suodatin.jpg (557.57 KiB) Katsottu 7668 kertaa
Uusi öljy kaadetaan mittatikun putkesta ölypohjaan. Mittatikku on koneen takaosassa vänkärin puolella konetta. Öljytilavuus on noin 6 litraa, mutta ensiksi kaadetaan 3,5-4 litraa (kaikki öljy ei mahdu kerralla öljypohjaan vaan tulvii huohottimesta). Käynnistetään auto ja auton käydessä lisätään lähelle lopullista määrää. Auto käynnissä käydään kaikki vaihteet läpi muutama sekunti kutakin ja palautetaan keppi P asentoon. Pinnan tarkastus mittatikulla auton käydessä. Mittatikussa on asteikko kylmälle ja kuumalle öljylle. Lopullinen pinnan tarkastus lämpimäksi ajetulla autolla.

Mittatikusta on aluksi hieman hankala saada selvää, koska putkessa oleva öljy sotkee mittausta. Omassa autossani lopullinen öljymäärä oli 6,1 litraa.

Jossain tapauksissa 722.4/3 vaihdelaatikko saattaa luistattaa 2-3 vaihtoa. Siihen on lääkkeeksi K1 jousikorjaussarja joka on helppo vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä. Kuvassa nuolella merkityn luukun alta paljatuu kyseinen jousipaketti. Kuvattu edestäpäin eli kuskin puolen etunurkka. Varaosanumero K1 jouselle on A 126 270 44 77
K1 korjaussarja luukku osoitettu nuolella.
K1 korjaussarja luukku osoitettu nuolella.
K1_paikka.jpg (533.9 KiB) Katsottu 7668 kertaa
Samalla kohdalla takapuolella on K2 jousipaketin paikka. Se vaikuttaa 3-4 vaihtoväliin. Sen varaosanumero on A 126 270 04 35 tai A 126 270 05 35. Sellaista en ole itse koskaan vaihtanut. Tuolta löysin varaosanumerot: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... umber.html

K1 luukun kuvassa vasemmalla puolella olevan pitkulaisen luukun alta pitäisi löytyä B1 jousisarja, jonka numero on A 126 270 02 35. Ilmeisesti vaikuttaa 1-2 vaihtoon. http://www.peachparts.com/shopforum/die ... place.html
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 722.4 automaattilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos, aivan erinomainen ohje varsinkin kun on kuvattu nuo korjaussarjojen paikat ja niille varaosanumerot ! :idea:
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”