W124 kattoluukun irroittaminen+kuvia

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

W124 kattoluukun irroittaminen+kuvia

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Elikkäs, tänään sitten tuli irroiteltua kattoluukku jotta sai selville mikä siellä kiikastaa aina välillä. Yritin etsiä netistä ohjeita mutta ei tuntunut löytyvän kovin hyviä ohjeita. Nyt sitten itse etenin yritys ja erehdys taktiikalla :D Apuna oli myös varaosa kattoluukku mistä pystyi katsomaan mistä on mikäkin kiinni jne.

1. Irroita kattoverhoilu. Kattoverhoilu lähtee helpoiten irti kun avaat kattoluukun taka-asentoon ja talttapäisellä ruuvimeisselillä kampeat lukitusnastat (4kpl) irti pidikkeistään

Kuva

Nastat ovat melko kovan oloista tavaraa ja kestivät kovaakin väänöä hyvin. Nyt kun nastat on irroitettu ota kiinni verhoilun etureunasta ja vedä verhoilua eteenpäin. Verhoilu nousee helpoiten pois yläkautta katon päälle vetäen.
Kuva

2. Aja luukku etuasentoon. Sen jälkeen irroita nämä (ne on nuo taempana olevat metallin väriset pultit 8mm kannalla.) ruuvit molemmilta puolin (yht. 4kpl). [Nyt kuvaa katsoessa tuli mieleen että ei pitäisi olla väliä kummat nuista pulteista irroittaa, jos irroittaa nuo ylemmät niin voi olla helpompaa hahmottaa kuinka tuon systeemin pitäisi liikkua.]
Kuva

Tämän jälkeen kattoluukkua pitäisi pystyä nostamaan takareunasta vapaasti. Nosta kattoluukkua takapäästä, näet luukun etureunassa molemmilla puolilla kultaisen väriset pitimet joiden varassa luukku enää on. Nuiden pitimien toinen pää on kiinni kattoluukussa näillä kahdella pultilla:

Kuva

Nuita pultteja ei kannata irroittaa, tulee vain lisää säätämistä kasaamisvaiheessa. Nuiden pitimien päässä on siis liukupalat kiskojen välissä. Kiskojen etupäässä on lovi mistä nuo palat mahtuu tulemaan pois, katso että nuo palat on sen loven kohdalla ja nosta takapäätä, aluksi lähtee se takimmainen pala ja perässä sitten toinen. Kannattaa olla apumies nostamassa toiselta puolen niin on paljon helpompaa.

Kasaaminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Verhoilua takaisin laittaessa kannata katsoa että seuraavassa kuvassa verhoilun takaosassa näkyvä muovi menee oikeaan paikkaan (oikean paikan näkee kun kattoluukku on taka-asennossaan).

Kuva

Verhoilun takaisin laittoa helpottaa kun paina verhoilua alhaalta ylöspäin samalla kun työntää sitä katon sisään.

Kaikki kuvat mitä otin löytyy tuolta: http://multiviri.kuvat.fi/kuvat/Kattoluukku%20remontti/
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kiitos! Tätä on kaivattu :D
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kysymys:

Miksei tämä ole jo Mekassa? :roll: 8)

Hyvä paketti. Jos viikonloppuna olisi intoa ottaa verhoilu irti, ja tutkia mikä rämisee luukun ollessa auki/tiltattuna. :evil:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Täytyypä mekastaa :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

No nyt on mekastettu :)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Upeaa, kiitos vitseliäisyydestä! :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Loistavat ohjeet, näiden avulla oli todella helppoa korjata oma luukku. Oli nimittäin molemmat saranat peen päreinä ja paloina, aikaa näiden ohjeiden ansiosta kului vain 3h sisältäen pari kaffee taukoa =).
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

Mutta mihin tulee sähkömoottorin vaijeri kiinni? Oisko siitä kuvaa? :)
w124 230 TE -88
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Mua kiinostas miks luukku nousee toisesta reunasta paremmin ko toisesta, pikasesti vilkasin ja ei sattunu silmään löytyskö säätöä tai syypäätä. Sopivalla kelillä pittää käellä avittaa et aukee..
E46 330D & E46 328i
Timo N
Viestit: 370
Liittynyt: 13.11.2010 23:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Dixon kirjoitti:Mua kiinostas miks luukku nousee toisesta reunasta paremmin ko toisesta, pikasesti vilkasin ja ei sattunu silmään löytyskö säätöä tai syypäätä. Sopivalla kelillä pittää käellä avittaa et aukee..
saattaapi olla toinen kiskoista tai mekanismeista kuivempi tai kuluneempi.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Timo N kirjoitti:
Dixon kirjoitti:Mua kiinostas miks luukku nousee toisesta reunasta paremmin ko toisesta, pikasesti vilkasin ja ei sattunu silmään löytyskö säätöä tai syypäätä. Sopivalla kelillä pittää käellä avittaa et aukee..
saattaapi olla toinen kiskoista tai mekanismeista kuivempi tai kuluneempi.
Mitä pääle päin näkkee mittää purkaamatta ni oon rasvannu ja katellu ja ei eroa.
E46 330D & E46 328i
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Mulla oli tuommonen sivukiskon muovinen ohjuri katkennut ja näköjään toinen reuna pomsahtaa ylös ovea suljettaessa . Uudet kiskot odottelee takakontissa putsattuna ja rasvattuna, saa nähä onnistuuko muuten kuin purkamalla katto verhoilu ja nostamalla koko hässäkkä hallin lattialle säätämisen helpottamiseksi. Onneksi on nuo ohjeet, monta kysymystä saa vastauksen noita tutkiessa! Taitaa olla tuo luukku hiukan useammin ongelmainen kuin täydellisesti toimiva härpäke, sen verta hennon tuntuiset rakenteet jotka ei pahemmin väkivaltaista käyttöä tai huoltamattomuutta varmaankaan sietäne.

Iso kiitos selkeistä ohjeista!
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Kiitos ohjeista! Olis kans ittelläki työmaa tiiossa toisen puolen kiskohässäkän kans
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”