Defa warm up järjestelmä asiantuntijat huomio!
Defa warm up järjestelmä asiantuntijat huomio!
Autossani on lohkolämmitin, 3A akkulaturi ja sisätilanpistoke. Järjestelmä ei jostain syystä nyt toimi. Liike jossa asennus tapahtui kertoi sen toimineen asennuksen jälkeen, mutta itselläni se ei ole toiminut vielä kertaakaan.
Autosta oli palanut yksi sulake ja sen uusiminen sai aikaan että akkulaturiin tulee nyt valo. Ennen sulakkeen uusimista ei toiminut mikään. Sulake ei ole itse järjestelmän oma vaan oli auton omassa sulakerasiassa. Yllätys että nro.11 sulakkeelle ei ollut mitään laitetta merkitty eikä siinä sulakerasian kannessa lukenut mikä sulake se oli .
Nyt on testattu järjestelmää sen verran että:
- Johdot on ehjät. Kaikki(mitä järjestelmään kuuluu) johdot siis
- Virta tulee laturille ja siihen tulee valo. Valon palaessa laturi lataa akkua eli siltä osin järjestelmä toimii. Laturin sulake on ehjä.
- Sisätilanpistoke toimii jos laturin ja lohkolämmittimen ottaa välistä pois.
- Kun laturiin on kytketty puskurilta tuleva johto, sitten laturista lähtevä lohkolämmitimen vastukselle menevä johto ja vielä yhdestä(kolmannesta liittimestä) sisätilanpistokkeelle johto. Ei sisätilan lämmitin tai lohkolämmitin toimi.
Kuuluuko kytkentä olla niin että:
Puskurin pistokkeelta johto suoraan laturiin?
Laturista lähtee johto lohkolämmittimen vastukselle?
Laturista lähtee johto sisätilan pistokkeelle?
Näin kytkettynä järjestelmä ei ainakaan toimi . Tuntuu oudolta että miten se on toiminut jos se ei nyt toimi. Samoin miten se auton omassa sulakerasiassa oleva "tuntematon" sulake on palanut? Miten sen toiminta vaikuttaa laturin toimintaan? Ilmeisesti laturista tuleva latausvirta on kytketty johonkin niin että aiheuttanut jännitepiikin ja herkin sulake palanut? Mitä lie ...inhottava tutkia kun edes defan sivuilla ei ole kunnon asennusohjeita laitteistolle. Tässä ei ole erillistä kelloa ja edellisessä autossani oli vastaava systeemi. Se toimi mutta oli ihan eritavalla kytketty. Harmi kun en muista miten, mutta johdot meni eritavalla... siis laturiin ei mennyt kuin 2 johtoa ja siinä oli matkanvarrella haaroituksia jotenkin . Hämärä muistikuva on että niitä haaroja laitettiin siksi että koko järjestelmä ei aiheuta yhtä suurta virtapiikkiä ja polta tolpassa olevaa sulaketta. Jotenkin ne oli laitettu niin että lähtivät eri aikaan päälle...
Löytyykö täältä jotain joka ymmärtää näiden systeemien päälle jotain? Varmaa tietoa eikä mutua... Jos vaikka pääsisi nauttimaan sisätilanlämmittimen antamasta alkulämmöstä tässä piakkoin .
Autosta oli palanut yksi sulake ja sen uusiminen sai aikaan että akkulaturiin tulee nyt valo. Ennen sulakkeen uusimista ei toiminut mikään. Sulake ei ole itse järjestelmän oma vaan oli auton omassa sulakerasiassa. Yllätys että nro.11 sulakkeelle ei ollut mitään laitetta merkitty eikä siinä sulakerasian kannessa lukenut mikä sulake se oli .
Nyt on testattu järjestelmää sen verran että:
- Johdot on ehjät. Kaikki(mitä järjestelmään kuuluu) johdot siis
- Virta tulee laturille ja siihen tulee valo. Valon palaessa laturi lataa akkua eli siltä osin järjestelmä toimii. Laturin sulake on ehjä.
- Sisätilanpistoke toimii jos laturin ja lohkolämmittimen ottaa välistä pois.
- Kun laturiin on kytketty puskurilta tuleva johto, sitten laturista lähtevä lohkolämmitimen vastukselle menevä johto ja vielä yhdestä(kolmannesta liittimestä) sisätilanpistokkeelle johto. Ei sisätilan lämmitin tai lohkolämmitin toimi.
Kuuluuko kytkentä olla niin että:
Puskurin pistokkeelta johto suoraan laturiin?
Laturista lähtee johto lohkolämmittimen vastukselle?
Laturista lähtee johto sisätilan pistokkeelle?
Näin kytkettynä järjestelmä ei ainakaan toimi . Tuntuu oudolta että miten se on toiminut jos se ei nyt toimi. Samoin miten se auton omassa sulakerasiassa oleva "tuntematon" sulake on palanut? Miten sen toiminta vaikuttaa laturin toimintaan? Ilmeisesti laturista tuleva latausvirta on kytketty johonkin niin että aiheuttanut jännitepiikin ja herkin sulake palanut? Mitä lie ...inhottava tutkia kun edes defan sivuilla ei ole kunnon asennusohjeita laitteistolle. Tässä ei ole erillistä kelloa ja edellisessä autossani oli vastaava systeemi. Se toimi mutta oli ihan eritavalla kytketty. Harmi kun en muista miten, mutta johdot meni eritavalla... siis laturiin ei mennyt kuin 2 johtoa ja siinä oli matkanvarrella haaroituksia jotenkin . Hämärä muistikuva on että niitä haaroja laitettiin siksi että koko järjestelmä ei aiheuta yhtä suurta virtapiikkiä ja polta tolpassa olevaa sulaketta. Jotenkin ne oli laitettu niin että lähtivät eri aikaan päälle...
Löytyykö täältä jotain joka ymmärtää näiden systeemien päälle jotain? Varmaa tietoa eikä mutua... Jos vaikka pääsisi nauttimaan sisätilanlämmittimen antamasta alkulämmöstä tässä piakkoin .
Tuota laturia tuosa välissä en ymmärrä, itselläni haaroittuu puskurinpään jälkeen omiksi. Eli sisätilanpistokkeelle ja lohkikselle. Niin se varmasti toimii kyllä mutta tuo laturi siis ts. latailee hiljakseen autoa lämmiteltäessä että akku lämpiää ja alkaa ottaa virtaa vastaan jolloin tuon pitäisi hieman lyhyemmälläkin matkalla jo ladata akkua.
Eli veikkaan häikän olevan laturissa, mutta laturista kaiketi lähtee vielä 2kpl kaapeleita akulle vaiko miten?
Eli joo, siis laturissa on vika jos ei suostu sisätilaan ja lohkikselle tulemaan läpi. Eihän sulla ollu kellollinen(control unit)?
Sen perusteella on oikein kytketty. Ja akulle menevässä välissä pitäs olla 5A sulake, ohjeen mukaan.
Eli veikkaan häikän olevan laturissa, mutta laturista kaiketi lähtee vielä 2kpl kaapeleita akulle vaiko miten?
Eli joo, siis laturissa on vika jos ei suostu sisätilaan ja lohkikselle tulemaan läpi. Eihän sulla ollu kellollinen(control unit)?
Sen perusteella on oikein kytketty. Ja akulle menevässä välissä pitäs olla 5A sulake, ohjeen mukaan.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Ei ole kelloa ja akulle ei mene mitään johtoja. Tai menee periaatteessa mutta se virta on otettu konetilan virta pistokkeesta(sulake välissä). Säästyy johtoa ja turhaa vaivaa vedellä johtoja takakontiiin akulle. Maa on vedetty samaan paikkaan mihin moni muukin maadoitus. Eli sekin maadoituspisteessä eikä akulle asti.
Odottelen vielä jos joku viitsisi vastata jolla vastaava systeemi autossaan. Mielelläni tiedustelisin miten on kytketty
Odottelen vielä jos joku viitsisi vastata jolla vastaava systeemi autossaan. Mielelläni tiedustelisin miten on kytketty
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Onhan siellä Defan sivuilla jonkinlainen asennusohje.
http://wup.defa.com/fi/documents/BatteryCharger1203.pdf
En ole tuollaista elävänä nähnyt mutta ohjeen mukaan laturi syöttää verkkosähköä edelleen releen kautta. Jos ajastinta ei ole asennettu, pitää olla se yksi hyppylanka joka kytkee releen päälle.
http://wup.defa.com/fi/documents/BatteryCharger1203.pdf
En ole tuollaista elävänä nähnyt mutta ohjeen mukaan laturi syöttää verkkosähköä edelleen releen kautta. Jos ajastinta ei ole asennettu, pitää olla se yksi hyppylanka joka kytkee releen päälle.
Näin minäkin muistelen asian olevan. Eli laturi ei päästää vahvaa sähköä lävitse ilman ohjausvirtaa. Tuosta sulakkeen palamisesta en osaa sanoa mitään.tähtikuljettaja kirjoitti:Onhan siellä Defan sivuilla jonkinlainen asennusohje.
http://wup.defa.com/fi/documents/BatteryCharger1203.pdf
En ole tuollaista elävänä nähnyt mutta ohjeen mukaan laturi syöttää verkkosähköä edelleen releen kautta. Jos ajastinta ei ole asennettu, pitää olla se yksi hyppylanka joka kytkee releen päälle.
Tämä kytkentä sieltä puuttui kokonaan. Asensin sen ja kuten arvata saattaa niin laitteisto alkoi toimimaan. Aamusella katsotaan onko kabiini lämmin.tähtikuljettaja kirjoitti:Jos ajastinta ei ole asennettu, pitää olla se yksi hyppylanka joka kytkee releen päälle.
KIITOS
EDIT: Järjestelmä on nyt toiminut jo useamman päivän. Hyvä niin...
- foxterrier
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20.10.2010 20:58
- Paikkakunta: Heinola
- foxterrier
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20.10.2010 20:58
- Paikkakunta: Heinola