Paikoilleen vain.Bliz kirjoitti:identtiset nuo palikat kyllä on tuota pientä vastusta lukuunottamatta, että kyllä luulisin että samaan rööriin voi tunkea... mut onko jollakulla tietoa, mitä jos tunkasee ja sit ei olekkaan ok?
taas meni akku?!
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
No voin sanoa että niissä on varmaan vain jännite eroa! Vanha voi olla 13,8V uusi 14V tai jopa 14,4V.salesone kirjoitti:Yleisesti sähköosilla huonosti vaihto- ja palautusoikeutta liikkeestä riippumatta, ja jos paikalaan käytetty niin ei varmasti kelpaa takas.
Ihan ensin varmistuisin tuosta yhteensopivuudesta ennenkuin lähtisin kokeilemaan.
Ja ei se laturi ole mersun tekemä!! Vaan käytetään monessa muussakin merkissä jopa voortissa. Ei muuta kuin reikään vaan!
Mikähän on sen vastuksen tarkoitus
mulla oli sellanen vastusmalli josta oli hiilet lopussa, laitoin sinne vastuksettoman mallin ja toimii.
Ehkä sisävalo hieman "väpäjää" silloin kun ei ole muita valoja päällä, en ole 100 varma "väpäjäskö" ennen säätimen vaihtoa.
mulla oli sellanen vastusmalli josta oli hiilet lopussa, laitoin sinne vastuksettoman mallin ja toimii.
Ehkä sisävalo hieman "väpäjää" silloin kun ei ole muita valoja päällä, en ole 100 varma "väpäjäskö" ennen säätimen vaihtoa.
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
laturin kunnostus
Tuossa syksyllä kunnostelin laturia ja vaihdoin säätimen ja hiilet kun se toinen eli se roiskeravan puoleinen (autossa ei ole aina 250 tkm taipaleella ollut hiekkapeltiä konehuonetta suojaamassa) oli melko lopussa.
Tuli silloin huollettua hiomalla se Bosch:n kollektori, kun oli niin urilla.
Tapio.p mukaan sen siis voi vaihtaakin eikä koko laturia tarvitse uusia
Virtaa on muuten riittänyt tänä talvena paremmin - liekö vain pakkasten puutetta
Tuli silloin huollettua hiomalla se Bosch:n kollektori, kun oli niin urilla.
Tapio.p mukaan sen siis voi vaihtaakin eikä koko laturia tarvitse uusia
Virtaa on muuten riittänyt tänä talvena paremmin - liekö vain pakkasten puutetta
Jännite näkyy olevan tossa uudessa 14,5 ja siitä varmaan tulee se "kylmän ilmaston" maininta. Ja laturihan on bossilainen, yleisesti myös ooppeleissa käytetty malli..audimies kirjoitti:No voin sanoa että niissä on varmaan vain jännite eroa! Vanha voi olla 13,8V uusi 14V tai jopa 14,4V.salesone kirjoitti:Yleisesti sähköosilla huonosti vaihto- ja palautusoikeutta liikkeestä riippumatta, ja jos paikalaan käytetty niin ei varmasti kelpaa takas.
Ihan ensin varmistuisin tuosta yhteensopivuudesta ennenkuin lähtisin kokeilemaan.
Ja ei se laturi ole mersun tekemä!! Vaan käytetään monessa muussakin merkissä jopa voortissa. Ei muuta kuin reikään vaan!
Ajossa: S203 220cdi A -05, W211 E55 AMG "mörkö" -05
Ex:
-S202 200cdi A -00
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Ex:
-S202 200cdi A -00
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
noniin, nyt on tsydeemi vaihdettu, eli latauksesäädin-mikä-lie 27£ makso merteilissä. auttoko vaihto, ei voi tietää. joktap, hukkaa ennen operaatiota akulta oli o.01 eli yhtään, latausjännite oli jotain 12.7 eli päädyttiin vaihtamaan ne hiilet ja säätimet. jos se ei auta niiin sitten kokeillaan seuraavaksi akun vaihtoa ZAPPPIIIn
ei siinä ois tarttenu ees yrittää avata hihnaa ja laturia ottaa irti. pihdeillä ne ruuvit käänty. ja jumalauta, jos joku ottaa sen hihnan irti niin katto että se hihna on oikein ennenkuin kasaat sitä kolme tuntia noniin, amatööri on taas sentin verran viisampi.
ei siinä ois tarttenu ees yrittää avata hihnaa ja laturia ottaa irti. pihdeillä ne ruuvit käänty. ja jumalauta, jos joku ottaa sen hihnan irti niin katto että se hihna on oikein ennenkuin kasaat sitä kolme tuntia noniin, amatööri on taas sentin verran viisampi.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 24.1.2008 19:11
- Paikkakunta: Tampere
Sanoisin vähän yläkantissa....
13,8-14,2, max 14,5 ois ehkä hivenen parempi, toki ei kuulosta ero isolta, mutta sprintterissä ainakin ajovaloja paloi kerta kuukauteen, laitettiin diodit väliin, nyt kestää... (ja olikohan latausjännite jotain 14,4 tjsp... )
13,8-14,2, max 14,5 ois ehkä hivenen parempi, toki ei kuulosta ero isolta, mutta sprintterissä ainakin ajovaloja paloi kerta kuukauteen, laitettiin diodit väliin, nyt kestää... (ja olikohan latausjännite jotain 14,4 tjsp... )
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
riippuu säätimestä...niitä on 13.8-14.8v väliiin ja justiin ostin varalle 14.5v ja maksoi lähimmässä varaosaliikkeessä 18eur.... ja aito harakiri...HeneHendersson kirjoitti:Mikä on latausjännitteen oikea haarukka. Itselläni valot "heijaa" joten päätin mitata ja tulos heitteli 14.1-14.7V Onko tuo haarukassa? Mittari on mallia perushalpa.
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...