W124 bensamittari näyttää täyttä
W124 bensamittari näyttää täyttä
Bensamittarissa on ilmeisesti kosketushäiriö tai sen tapainen vika. Mittari näyttää välillä täyttä ja välillä oikein. Mittariston koputtaminen, väänteleminen ja puristeleminen saa välillä bensamittarin näyttämään oikein. Mahtaako tämä olla yleinen vika ja jos kyllä, missä kohtaa kosketushäiriö lienee? Vai onko joku komponentti (vastuksia ja diodeja siellä ainakin oli) oikeasti rikki?
Otin mittariston irti ja tinasin bensa-lämpö-öljynpaine -osasta ne liitokset uudelleen joihin pääsin käsiksi ilman suurempaa purkamista. Vika ei korjaantunut.
Lähteekö mittariviisarit irti vetämällä? Maksaako vaivaa purkaa ja tinata vai kannattaisiko suosiolla ostaa uusi bensamittaripuoli? Hyviä vinkkejä mistä mittaria kannattaisi kysellä?
Sen verran olen elektroniikkaa "harrastanut" että kolvi pysyy kyllä hyvin kädessä.
Kiitos jo etukäteen.
Otin mittariston irti ja tinasin bensa-lämpö-öljynpaine -osasta ne liitokset uudelleen joihin pääsin käsiksi ilman suurempaa purkamista. Vika ei korjaantunut.
Lähteekö mittariviisarit irti vetämällä? Maksaako vaivaa purkaa ja tinata vai kannattaisiko suosiolla ostaa uusi bensamittaripuoli? Hyviä vinkkejä mistä mittaria kannattaisi kysellä?
Sen verran olen elektroniikkaa "harrastanut" että kolvi pysyy kyllä hyvin kädessä.
Kiitos jo etukäteen.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Moro
Ootko ihan varma, että vika on mittarin päässä eikä anturin päässä tankissa? On meinaan aika yleistä, että se tankin anturi kerää kaiken maailman männynkäpyjä sisäänsä eikä koho liiku enää kunnolla polttoainemäärän mukana, mikä aiheuttaa juurikin mittarin heilahteluja epämääräisiin suuntiin.
Meillä oli samanlaista vikaa ja laitettiin uusi käytetty koho tilalla tankkiin, korjaantui kummasti ja nyt jopa tietää kuinka pitkälle uskaltaa ajaa ennenkuin täytyy pysähytä tuhlailemaan rahojaan bensa-asemalle.
Koho löytyy polttoainetankista (yllätys yllätys) takapenkin selkänojan takaa, jos haluaa tutkia. On aika pitkä, joten ei kannata kauheesti väännellä sitä sivusuuntiin jos innostuu irrotteleen, vaan nostaa mahdollisimman suoraan ylös.
Ootko ihan varma, että vika on mittarin päässä eikä anturin päässä tankissa? On meinaan aika yleistä, että se tankin anturi kerää kaiken maailman männynkäpyjä sisäänsä eikä koho liiku enää kunnolla polttoainemäärän mukana, mikä aiheuttaa juurikin mittarin heilahteluja epämääräisiin suuntiin.
Meillä oli samanlaista vikaa ja laitettiin uusi käytetty koho tilalla tankkiin, korjaantui kummasti ja nyt jopa tietää kuinka pitkälle uskaltaa ajaa ennenkuin täytyy pysähytä tuhlailemaan rahojaan bensa-asemalle.
Koho löytyy polttoainetankista (yllätys yllätys) takapenkin selkänojan takaa, jos haluaa tutkia. On aika pitkä, joten ei kannata kauheesti väännellä sitä sivusuuntiin jos innostuu irrotteleen, vaan nostaa mahdollisimman suoraan ylös.
Kein siknatuur
Minä en ole koskaan mistään täysin varma ;) Tässä tapauksessa olen kuitenkin melko varma. Nimenomaan mittariston koputtelu ja puristelu saa aikaan sen että bensamittari hyppää hyvin nopeasti täysille ja taas oikeaan näyttämään. Hyvin todennäköiseltä kosketushäiriöltä tai kylmäjuotokselta vaikuttaa. Ongelma on se, että mm. mittariviisareita irroittamatta mittariston piirilevyyn ei pääse käsiksi niin että kaikki juotokset pystyisi tinaamaan uudestaan. Enkä uskaltanut vetää viisareita kovin suurella voimalla kun ne eivät heti tuntuneet irtoavan.
Anturin olen irroittanut ja purkanut kerran eikä siinä minun mielestäni näkynyt mitään outoa.
Anturin olen irroittanut ja purkanut kerran eikä siinä minun mielestäni näkynyt mitään outoa.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Ahaa. Sitten en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Avasin muuten itse tänään tuon vanhan anturin ja valehtelematta pohjalla oli vähintään sentti pa**aa. Ei olisi varmaan ikinä mennyt mittarin mukaan tyhjäksi, kun koho ei voinut painua pohjalle, niin paljon sitä p***aa oli .jorma kirjoitti:Anturin olen irroittanut ja purkanut kerran eikä siinä minun mielestäni näkynyt mitään outoa.
Kein siknatuur
[quote="jorma"]Minä en ole koskaan mistään täysin varma Tässä tapauksessa olen kuitenkin melko varma. Nimenomaan mittariston koputtelu ja puristelu saa aikaan sen että bensamittari hyppää hyvin nopeasti täysille ja taas oikeaan näyttämään. Hyvin todennäköiseltä kosketushäiriöltä tai kylmäjuotokselta vaikuttaa. Ongelma on se, että mm. mittariviisareita irroittamatta mittariston piirilevyyn ei pääse käsiksi niin että kaikki juotokset pystyisi tinaamaan uudestaan. Enkä uskaltanut vetää viisareita kovin suurella voimalla kun ne eivät heti tuntuneet irtoavan.
Itse en ole noita viisareita irrottanut, mutta nopeusmittarin kylläkin. Alkuun mulla tuntu kans, ettei lähe kirveelläkään irti.
Otin parit palat paperia ja pitkät kärkipihdit. Kärkipihdit sitten "haarukaksi" viisarin alle ja paperit mittaritaulun ja kärkipihtien väliin ja vääntöä. Sillä lähti, mutta kyllä lujassa oli
Kyllä se alkuun hirvitti, mutta ei mulla mittaritaulussa, eikä viisarissa oo mitään jälkiä, vaikka niitä tuli kammettuakkin.
Jos nyt vielä kokeilet, niin muista tarkastaa viisarin asento ennen irroittamista. Ainakin nopeusmittarin viisari kannatti "nostaa" varovasti pohja tapin yli ja katsoa, missä se lepoasennossa makaa. Sitten vasta viisarin irroitus. Muuten voi olla vähän hankala saada sitä viisaria oikeaan paikkaan takasin...
Itse en ole noita viisareita irrottanut, mutta nopeusmittarin kylläkin. Alkuun mulla tuntu kans, ettei lähe kirveelläkään irti.
Otin parit palat paperia ja pitkät kärkipihdit. Kärkipihdit sitten "haarukaksi" viisarin alle ja paperit mittaritaulun ja kärkipihtien väliin ja vääntöä. Sillä lähti, mutta kyllä lujassa oli
Kyllä se alkuun hirvitti, mutta ei mulla mittaritaulussa, eikä viisarissa oo mitään jälkiä, vaikka niitä tuli kammettuakkin.
Jos nyt vielä kokeilet, niin muista tarkastaa viisarin asento ennen irroittamista. Ainakin nopeusmittarin viisari kannatti "nostaa" varovasti pohja tapin yli ja katsoa, missä se lepoasennossa makaa. Sitten vasta viisarin irroitus. Muuten voi olla vähän hankala saada sitä viisaria oikeaan paikkaan takasin...
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän
W124 260E, Aut 87
W124 260E, Aut 87
sama ongelma!!!
Jos saat asiaan tolkkua,niin ilmoitathan sitten!!
itsellä täysin sama homma, aluks mittari näyttää oikein, mutta kun lämpiää,niin viisari napsahtaa tappiin, eli näyttää täyttä.
mittaria koputtelemalla myös saa välillä näyttään oikein,mutta hyppää taas kohta tappiinsa. mittarin päässä epäilisin kans vian piilevän???
itsellä täysin sama homma, aluks mittari näyttää oikein, mutta kun lämpiää,niin viisari napsahtaa tappiin, eli näyttää täyttä.
mittaria koputtelemalla myös saa välillä näyttään oikein,mutta hyppää taas kohta tappiinsa. mittarin päässä epäilisin kans vian piilevän???
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 14.1.2012 22:29
- Paikkakunta: Suonenjoki
Kaverin farkussa oli naftamittarin kanssa juurikin sama ongelma että harvoin näytti oikein ja muuten eli ihan omaa elämää, vika löytyi ja korjaantui purkamalla mittaristo ja vaihtamalla kela joka ohjaa mittaria, oli jotain rasvan tapaista töhkää pukannut ulos joskus käynyt lämpösenä kun piirilevykin oli mustana.
omassa coupessakin temppuili bensa/ö-paine + kiekkamittari ja sekin korjaantui mittariston vaihdolla. yksi mahd. tietenkin myös että piirilevy kärähtänyt, jos sattuu ylimääräinen mittaristo löytymään nurkista niin kokeile vaihtaa piirilevy tai koko mittaristo
voisin jopa tehdä karkean veikkauksen ja sanoa että enemmänkin mittariston puolella vika kuin antureissa jos mittarit temppuilee, jos on vaikka auto seissyt pitemmän aikaa elinkaaren aikana niin voisi kuvitella että piirilevyt ja nämä kelat hapettuu pikkuhiljaa jne.
omassa coupessakin temppuili bensa/ö-paine + kiekkamittari ja sekin korjaantui mittariston vaihdolla. yksi mahd. tietenkin myös että piirilevy kärähtänyt, jos sattuu ylimääräinen mittaristo löytymään nurkista niin kokeile vaihtaa piirilevy tai koko mittaristo
voisin jopa tehdä karkean veikkauksen ja sanoa että enemmänkin mittariston puolella vika kuin antureissa jos mittarit temppuilee, jos on vaikka auto seissyt pitemmän aikaa elinkaaren aikana niin voisi kuvitella että piirilevyt ja nämä kelat hapettuu pikkuhiljaa jne.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Täällä kans vikaa bensamittarin kanssa.
Varoitus valo syttyy viimeisen neljänneksen puolessa välissä ja itse viisari ei painu edes viimeiseen viivaan asti, vaan näyttää että polttoainetta olisi vielä jäljellä.
Anturi on vaihdettu, kumpikin anturi ehjiä. Vika ei korjaantunut anturin vaihdolla.
Epäilisin, että vika on jossain sähköpuolella, johdot koskettavat toisiaan tms?
Varoitus valo syttyy viimeisen neljänneksen puolessa välissä ja itse viisari ei painu edes viimeiseen viivaan asti, vaan näyttää että polttoainetta olisi vielä jäljellä.
Anturi on vaihdettu, kumpikin anturi ehjiä. Vika ei korjaantunut anturin vaihdolla.
Epäilisin, että vika on jossain sähköpuolella, johdot koskettavat toisiaan tms?
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
Täältä kanssa ääni polttoainemittarin epämääräiselle toiminnalle.
Tankin ollessa täysi näyttää aivan oikein, mutta tankin alkaessa vajeta viisari alkaa seilaamaan miten sattuu. Varoitusvalo näyttäisi toimivan oikein. Itsi olen arvuutellut, että vika on mittarin puolella.
Täytyy jossain vaihessa tutkailla.
Tankin ollessa täysi näyttää aivan oikein, mutta tankin alkaessa vajeta viisari alkaa seilaamaan miten sattuu. Varoitusvalo näyttäisi toimivan oikein. Itsi olen arvuutellut, että vika on mittarin puolella.
Täytyy jossain vaihessa tutkailla.
Kadonneita mittarivaloja etsineenä voin sanoa että aika haperoksi menee tuo 124 mittaristo juotoksien osalta ajankanssa.
Piirilevyä yleismittarin kanssa tutkimalla löytyy heikot paikat ja ei muutako tinaamaan.
Helpoin tapa lienee se että ostaa romikselta mittariston ja vaihtaa joko kokosysteemin tai sitten sen vasemman puolen "moduulin" missä on polttoneste-, öljynpaine-, (economy,-) ja lämpömittari kiinni valmiina tässä piirilevyssä.
Piirilevyä yleismittarin kanssa tutkimalla löytyy heikot paikat ja ei muutako tinaamaan.
Helpoin tapa lienee se että ostaa romikselta mittariston ja vaihtaa joko kokosysteemin tai sitten sen vasemman puolen "moduulin" missä on polttoneste-, öljynpaine-, (economy,-) ja lämpömittari kiinni valmiina tässä piirilevyssä.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
Korjasin vaeltelevan polttoainemittarin tinaamalla juotokset uudestaan. Mielestäni tinaukset olivat hyvät, mutta polttoaine-, lämpö- ja öljynpainemittareiden johdinnastat, eli ne tapit millä nuo mittarit ovat kiinni piirilevyssä, olivat hapettuneet. Luulenpa, että noiden nastojen puhdistus olisi pelkästään riittänyt tässä tapauksessa toiminnan palauttamiseen.