Jarkko N kirjoitti:
Kelalla lyhennetty antenni on kapeakaistaisempi kuin oikean mittainen ja
siis huono valinta.
Se antennin syöttöjohdon pituuskin vaikuttaa hiukan lopputulokseen.
Kun vika on löytynyt, voitaneen keskittyä toisarvoisiin yksityiskohtiin
88-108 MHz kaista on tarpeeksi kapea vähän kapeampikaistaiselle antennille. Vajaamittaisen antennin "säteilyimpedanssi", eli tässä tapauksessa vastaanottoimpedanssi, laskee hieman alemmaksi ja tukevan korikontaktin merkitys kasvaa.
Nykyaikaisissa autoradioissa herkkyyttä tuntuu riittävän ja ehkäpä joissain olosuhteissa vähän huonompi antenni ei olisi edes pahasta. Lähettimen lähellä vajaamittaiseenkin tumppiin tarttuu monitie-etenemisen myötä nippu eri vaiheessa olevia signaaleja ja auton liikkuessa näiden vaihekulmat vaihtelevat tuoden mukanaan melkoisen nipun signaalivoimakkuuksia joihin radion etupään dynamiikka ei välttämättä edes riitä. Auto on hankala paikka analogiavastaanotolle ja radion etupää on kasa kompromisseja. Usein halpoja kompromisseja.
Antenni, johto ja radion tuloliitäntä ovat varmasti nimellisimpedanssiltaan jotain, ja jos kaikki olisi niinkuin suunnitelmiin on naulattu, kaikkien impedanssi olisi sama ja realinen. Kun suurella todennäköisyydellä mikään siirtoketjun osa ei ole nimellisimpedanssissa eikä realinen, saadaan taas taajuudesta riippuvainen nippu erilaisia siirtoketjun vaimennuksia.
Autoradioantennissa on paljon asioita jotka helpottavat tuskailua "oikeiden" vermeiden valinnassa. Taajuudet ovat mukavan alhaisia. Se surkea mätänetin kaapeli vaimentaa paljon, mutta onneksi sitä ei ole kuin muutama metri niin senkin osuus on merkityksetön. Antennia ei voi ilman mittalaitteita virittää niin että se olisi sijoituspaikassaan resonanssissa halutulla taajuusalueella. Onneksi radion etupäähän on näidenkin ongelmien vuoksi laskettu gainia sen verran rutkasti että ne uutiset kyllä yleensä kuuluu jos vain radion antennitöpselistä joku lanka sojottaa. Näin ainakin omien kokemusten ja mittailujenkin perusteella.