Sähköropleemma!
Sähköropleemma!
No nii,
auto on 300TDT 4-matic Kombi vm.92
sunnuntaina sammutin auton , valot , otin avaimet pois, avasin oven,
ni valojen summeri alkoi rääkyyn... ovi kiinni...loppui.
valot varmasti pois päältä...ja taas rääkyy.
No, jätin auton rauhaan ja illemmalla vika ei toistunut.
Mutta maanantai aamuna akku tyhjä, otin plus kengän irti, ku verkkovirta laturi
ponkas ampeerimittarin pohjaan, otin auton pluskaapelin navasta irti. eristin sen akun
navasta, laitoin laturin plus leuat suoraan plus kenkään eli virrat suoraan linjaan, ni otti 25A virtaa vaikkei mikään ollu päällä, toisen kerran koeiltuani otti n.15A.
Jätin akun lataamaan päiväksi, ostin KL:stä virtalukon pohjan,
vaihdoin illalla ja tuntui että taas pelaa.
Tyhmä kun olen, en tarkastanut että ottaako edelleen virtaa vaikkei mikään ole päällä.
Tänään tiistaina aamulla sekin selvisi, ottaa virtaa ja akku tyhjä.
Nyt ottaa 8A virtaa koko ajan ja kun kytkin laturin leuat kaapelikenkään,
joka oli irti akusta, niin jostai takaosasta autoa kuului hetken hurinaa joka loppui ( alipainepumppu?).
No, annoin olla ja aloin irroittelemaan sulakkeita.
9 sulakkeen vasemmalla puolella olevan C sulakkeen kun irroitin, ni ampeerit laturissa putos nolliin.
Eli
Sulake C
1.Rear roof light- takakaton valo
2.Trunk light- takaluukun valo
3.Rear door locking system- takaluukun lukon moottori
4. Safety belt handover arm- ilm. jenkkimalleissa oleva turvavyön ojennin.
5.Seat back arrester- ristiselän tuki?
6.central locking system-keskuslukko
7.door lights- ovivalot
8.reading lamps- lukuvalo
9. Automatic antenna- automaatti antenni/ ei enää käytössä.
Eli, jos ajattelisin niin että laitan sulakkeen takaisin ja alan ottelemaan
johtoja laitteista irti, niin mistä löytyy keskuslukko, takaluukun moottori on kait takaluukussa,valot on pimeenä, tuleeko mieleen missä voisi olla
vika.
Kodiak
auto on 300TDT 4-matic Kombi vm.92
sunnuntaina sammutin auton , valot , otin avaimet pois, avasin oven,
ni valojen summeri alkoi rääkyyn... ovi kiinni...loppui.
valot varmasti pois päältä...ja taas rääkyy.
No, jätin auton rauhaan ja illemmalla vika ei toistunut.
Mutta maanantai aamuna akku tyhjä, otin plus kengän irti, ku verkkovirta laturi
ponkas ampeerimittarin pohjaan, otin auton pluskaapelin navasta irti. eristin sen akun
navasta, laitoin laturin plus leuat suoraan plus kenkään eli virrat suoraan linjaan, ni otti 25A virtaa vaikkei mikään ollu päällä, toisen kerran koeiltuani otti n.15A.
Jätin akun lataamaan päiväksi, ostin KL:stä virtalukon pohjan,
vaihdoin illalla ja tuntui että taas pelaa.
Tyhmä kun olen, en tarkastanut että ottaako edelleen virtaa vaikkei mikään ole päällä.
Tänään tiistaina aamulla sekin selvisi, ottaa virtaa ja akku tyhjä.
Nyt ottaa 8A virtaa koko ajan ja kun kytkin laturin leuat kaapelikenkään,
joka oli irti akusta, niin jostai takaosasta autoa kuului hetken hurinaa joka loppui ( alipainepumppu?).
No, annoin olla ja aloin irroittelemaan sulakkeita.
9 sulakkeen vasemmalla puolella olevan C sulakkeen kun irroitin, ni ampeerit laturissa putos nolliin.
Eli
Sulake C
1.Rear roof light- takakaton valo
2.Trunk light- takaluukun valo
3.Rear door locking system- takaluukun lukon moottori
4. Safety belt handover arm- ilm. jenkkimalleissa oleva turvavyön ojennin.
5.Seat back arrester- ristiselän tuki?
6.central locking system-keskuslukko
7.door lights- ovivalot
8.reading lamps- lukuvalo
9. Automatic antenna- automaatti antenni/ ei enää käytössä.
Eli, jos ajattelisin niin että laitan sulakkeen takaisin ja alan ottelemaan
johtoja laitteista irti, niin mistä löytyy keskuslukko, takaluukun moottori on kait takaluukussa,valot on pimeenä, tuleeko mieleen missä voisi olla
vika.
Kodiak
Keskuslukon moottori löytyy vänkärin puolelta takapenkin alta. Siitä se kaksnapainen liitin irti (olisko toinen johto ollut ruskea?) irti niin ei mene ainakaan pumpulle käyttövirtaa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Muistaakseni kuskin oven mikrokytkin voi hajota ja keskuslukon
comfort-poksi alkaa viedä sähköä.
Jos käytössä on pihtimittari, voi johdoista suoraan mitata, minne virta kulkee.
Tässä säikeessä jotain ehdotuksia:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=20983
-hälytin comfort-boxin kautta
-takaluukun johdotus Touringissa
-radioviritelmät, joissa erikoisesti isotehoiset lisävahvistimet
-kuskin jalkatilassa oikosulut johtonipuissa (X30 jakoliitin)
-laturin diodisilta palanut
-auton tupakansytytin
comfort-poksi alkaa viedä sähköä.
Jos käytössä on pihtimittari, voi johdoista suoraan mitata, minne virta kulkee.
Tässä säikeessä jotain ehdotuksia:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=20983
-hälytin comfort-boxin kautta
-takaluukun johdotus Touringissa
-radioviritelmät, joissa erikoisesti isotehoiset lisävahvistimet
-kuskin jalkatilassa oikosulut johtonipuissa (X30 jakoliitin)
-laturin diodisilta palanut
-auton tupakansytytin
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Kiitoksia osallistumisesta ja hyvästä informaatiosta.
Ongelma tuntuu todella pesiytyneen takaluukun tienoille.
Kylmän ja pimeän laskeuduttua kotipihalle, jätin homman sikseen,
jätin pois C sulakkeen, takaluukku kireelle kuormaliinalla, koeajo, ei toimi lukot eikä takaluukku, muuta muuten pelittää.
Soitto tutulle autosähköexpertille ja viikonlopun jälkeen ottaa asiakseen.
Arveli että saattaa myös jotain rinnakkaisia toimintoja ehkä työntää
päälle.
Kodiak
Ongelma tuntuu todella pesiytyneen takaluukun tienoille.
Kylmän ja pimeän laskeuduttua kotipihalle, jätin homman sikseen,
jätin pois C sulakkeen, takaluukku kireelle kuormaliinalla, koeajo, ei toimi lukot eikä takaluukku, muuta muuten pelittää.
Soitto tutulle autosähköexpertille ja viikonlopun jälkeen ottaa asiakseen.
Arveli että saattaa myös jotain rinnakkaisia toimintoja ehkä työntää
päälle.
Kodiak
Tuota sulakejuttua ihmeteltiin puhelimessa, kun virta on kymmeniä
ampeereita eikä sulakkeet pala.
Joka tapauksessa kannattaisi tarkistaa ja kunnostaa ne takaluukun johdot,
jos niiden kunnosta ei ole tietoa:
viewtopic.php?t=22549
Ei kannata käyttää paksumpaa kuin 0,5 mm silikonijohtoa tai nipusta tulee
liian paksu. Sähkö kyllä kulkee riittävän hyvin ohuessakin mutta lyhyessä
johdossa, kun vaan liitokset ovat kunnolliisia.
Homma kannattaa tehdä itse viikonloppuna, jos saa johdot ja juottimen
hommattua. Silikonijohtoa ja itsevulkanoituvaa teippiä saa esim.
Tampereelta Elektorista.
Kun johdot ovat kunnossa, alkaa vianetsintäkin olla helpompaa ja ainakin
yksi melko todennäköinen vianaiheuttaja on suljettu pois. Johtosarja tulee
aiheuttamaan harmia joka tapauksessa ennen pitkää, ellei sitä korjata.
ampeereita eikä sulakkeet pala.
Joka tapauksessa kannattaisi tarkistaa ja kunnostaa ne takaluukun johdot,
jos niiden kunnosta ei ole tietoa:
viewtopic.php?t=22549
Ei kannata käyttää paksumpaa kuin 0,5 mm silikonijohtoa tai nipusta tulee
liian paksu. Sähkö kyllä kulkee riittävän hyvin ohuessakin mutta lyhyessä
johdossa, kun vaan liitokset ovat kunnolliisia.
Homma kannattaa tehdä itse viikonloppuna, jos saa johdot ja juottimen
hommattua. Silikonijohtoa ja itsevulkanoituvaa teippiä saa esim.
Tampereelta Elektorista.
Kun johdot ovat kunnossa, alkaa vianetsintäkin olla helpompaa ja ainakin
yksi melko todennäköinen vianaiheuttaja on suljettu pois. Johtosarja tulee
aiheuttamaan harmia joka tapauksessa ennen pitkää, ellei sitä korjata.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
En nyt tarkasti muista, mutta puoli metriä per karva saattaisi riittää.Kodiak kirjoitti:Kuinka pitkiä Jarkko noi piuhat oli eli kuinka paljon piuhaa pitäis
hommata. Elektori on tuttu paikka, oon hommannu sieltä kameroita,
niiden piuhoja, näyttöjä ym. sieltä joten tiedä kaupan.
Kodiak
Niitä yksittäisiä johtoja on aika paljon yhteensä molemmilla puolilla.
Kun purkaa kattoverhousta takaa, niin näkee liittimen, johon johdot tulevat.
Laittaisin kaikki kerralla, jos vaan mahtuu paikalleen ja johto riittää.
Joku 5 metriä voisi olla hyvä. Se silikonijohto voi olla aika hintavaa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.