Kuskin sahkölasi ei nouse
Kuskin sahkölasi ei nouse
Elikkäs tällänen propleema.
Kuskin puolen lasi ei nouse ylös, alas laskeutuu normaalisti, ja apparin puolella toimii kans normaalisti.
Lasinnostimen moottorin tarkastin ja toimii, kokeiltu myös ihan uudella moottorilla, mutta lasi ei nouse ylös silläkään.
Takapenkin alla oleva confort poksista kuuluu napsahus kun nappia painaa suuntaan tai toiseen eli taitaa toimia normaalisti?
Kytkimiä vaihoin päikseen puolelta toiselle, ja tulos sama, kuskin lasi laskee mutta ei nouse, ja apparin lasi toimii normaalisti.
Konetilassa olevan releen aukaisin, ja näytti ihan kunnossa olevalta.
Tarkastin myös oven läpiviennin ja johdot ehjiä.
Autohan on 93, mallia E250 W124
Mistähän vielä osais etsiä vikaa?:ttu:
Kiitoksia ja etukäteen
Kuskin puolen lasi ei nouse ylös, alas laskeutuu normaalisti, ja apparin puolella toimii kans normaalisti.
Lasinnostimen moottorin tarkastin ja toimii, kokeiltu myös ihan uudella moottorilla, mutta lasi ei nouse ylös silläkään.
Takapenkin alla oleva confort poksista kuuluu napsahus kun nappia painaa suuntaan tai toiseen eli taitaa toimia normaalisti?
Kytkimiä vaihoin päikseen puolelta toiselle, ja tulos sama, kuskin lasi laskee mutta ei nouse, ja apparin lasi toimii normaalisti.
Konetilassa olevan releen aukaisin, ja näytti ihan kunnossa olevalta.
Tarkastin myös oven läpiviennin ja johdot ehjiä.
Autohan on 93, mallia E250 W124
Mistähän vielä osais etsiä vikaa?:ttu:
Kiitoksia ja etukäteen
W124 E250 D 20V
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Nousee kun painaa alas, mutta ei laske kun painaa ylös napista.
Moottori toimii kun syöttää virtaa suoraan johtoihin.
Kokeiltu myös uudella moottorilla sama vika.
Eli napista ei nouse ikkuna ylös. Ikkuna laskeutuu napista ihan normaalisti.
Confort poksi napsaa kun laskee tai nostaa napista, mutta ikkuna ei nouse.
Jossain siis katkos nostopuolella. Mutta missä?
Keskikonsolissa johdot ehjiä. Oven läpiviennin kohdalla myös johdot ehjät.
Mites minne konehuoneen releeltä tulee johdot voisko siellä olla paikkaa missä johdot pääsee rikkoutumaan?
Moottori toimii kun syöttää virtaa suoraan johtoihin.
Kokeiltu myös uudella moottorilla sama vika.
Eli napista ei nouse ikkuna ylös. Ikkuna laskeutuu napista ihan normaalisti.
Confort poksi napsaa kun laskee tai nostaa napista, mutta ikkuna ei nouse.
Jossain siis katkos nostopuolella. Mutta missä?
Keskikonsolissa johdot ehjiä. Oven läpiviennin kohdalla myös johdot ehjät.
Mites minne konehuoneen releeltä tulee johdot voisko siellä olla paikkaa missä johdot pääsee rikkoutumaan?
W124 E250 D 20V
OK. Eli touhottajan kokeilulla selvisi, että boksi->moottori-johtojen, moottorin ja ikkunamekanismin pitäisi toimia. Nyt vika voi olla boksissa. Siellä voi olla vikaa jossain rele(e/i)ssä. Joku virran kääntö ei nyt toimi.
Boksilta tulee vain kaksi johtoa ikkunoille ja jos ikkuna liikkuu johonkin suuntaan (testattu molempiin suuntiin), johtojen pitäisi olla OK. Menee boksin vaihtamiseksi / purkamiseksi.
t.
Risto
Boksilta tulee vain kaksi johtoa ikkunoille ja jos ikkuna liikkuu johonkin suuntaan (testattu molempiin suuntiin), johtojen pitäisi olla OK. Menee boksin vaihtamiseksi / purkamiseksi.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 17.1.2016 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Sorry nyt vaan kun intän vielä oven johdoista. Miten totesit johtojen olevan ehjät?
Mittaamalla vai silmämääräisesti? Ne kun eivät mene irtipoikki, vaan kuparit katkeaa eristeen sisältä, eikä katkeama näy mitenkään.
Ehkä tämän jo tiesitkin, mutta varmistukseksi vaan.
Kätevä laite mitata tällaisia on 12V irtolamppu, esim kojetaulun valo, jossa on kanta mukana.
Johtimet lamppuun ja toiseen päähän neula, jolla pääset eristeen läpi kupariin. Toinen johdin runkoon ja lamppu syttyy, kun neula penetroituu jännitteelliseen johtimeen.
Toki pitää olla tarkka siitä, että miinusjohdin on tosiaan kunnolla rungossa.
Edit: jaahas Roiston mukaan moottorille menee vain 2 johdinta, napaisuus siis käännetään releellä, joten piuhat taitavat olla ehjät.
Mittaamalla vai silmämääräisesti? Ne kun eivät mene irtipoikki, vaan kuparit katkeaa eristeen sisältä, eikä katkeama näy mitenkään.
Ehkä tämän jo tiesitkin, mutta varmistukseksi vaan.
Kätevä laite mitata tällaisia on 12V irtolamppu, esim kojetaulun valo, jossa on kanta mukana.
Johtimet lamppuun ja toiseen päähän neula, jolla pääset eristeen läpi kupariin. Toinen johdin runkoon ja lamppu syttyy, kun neula penetroituu jännitteelliseen johtimeen.
Toki pitää olla tarkka siitä, että miinusjohdin on tosiaan kunnolla rungossa.
Edit: jaahas Roiston mukaan moottorille menee vain 2 johdinta, napaisuus siis käännetään releellä, joten piuhat taitavat olla ehjät.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Johdoissahan on + ja - eri johdoissa riippuen siitä, minne päin ikkunaa ajetaan. Toki johto voisi olla poikki niin, että noston puolen + oisi ehjä ja - poikki niin, että se oisi oven päästä kiinni maassa ja rungon puolelta irti. Jos se olisi yhteydessä maahan molemmista päistä, palaisi sulake, kun ikkunaa yrittäisi nostaa.
Voisi purkaa sen boksin irti ja kokeilla syöttää virtaa sieltä liittimestä. Jos sieltä saa napaisuuden kääntämällä ikkunan nousemaan & laskemaan, niin ainakin tietäisi, että johdot on OK. Boksin liitin A, navat 6 & 11.
t.
Risto
Voisi purkaa sen boksin irti ja kokeilla syöttää virtaa sieltä liittimestä. Jos sieltä saa napaisuuden kääntämällä ikkunan nousemaan & laskemaan, niin ainakin tietäisi, että johdot on OK. Boksin liitin A, navat 6 & 11.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
OK. Hyvä, että selevisi. Sitte vissiin pitää tutkia boksi, jos se kerran naksahtaa, kun painaa napista ylös.
]Kytkikset: ikkunat 1, ikkunat 2
t.
Risto
OK. Hyvä, että selevisi. Sitte vissiin pitää tutkia boksi, jos se kerran naksahtaa, kun painaa napista ylös.
Sulla on vissiin kammet takana? B-liittimen kautta kulkee takaikkunoiden sähköt.Sakemanni kirjoitti:Confort boksissa ei ole B liitintä.
]Kytkikset: ikkunat 1, ikkunat 2
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Nappulakin on helppo eliminoida, toisaalta ne on jo aika hyvin kokeiltu. Nuo nappulat on toiminnoiltaan identtiset molemmilla puolilla. Nappulan päällä oleva ikkunan kuva on eri päin eri puolilla.
Jos ykkös- ja kolmosnavat yhdistää vaikka hyppylangalla, pitäisi ikkunan nousta.
t.
Risto
Jos ykkös- ja kolmosnavat yhdistää vaikka hyppylangalla, pitäisi ikkunan nousta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Elikkä jos ymmärsin Riston ohjeen oikein, niin katkasijan littimestä 1 ja 3 navat yhteen niin ikkunan pitäisi nousta. Laitoin hyppylangalla navat yhteen boksissa kuuluu naksahus mutta ikkuna ei nouse. Eli katkasijat olis kunnossa.
Vika taitaa olla tuossa confort boksissa, ei päästä virtaa eteenpäin ikkunalle. Olenko oikeilla jäljillä?
Vika taitaa olla tuossa confort boksissa, ei päästä virtaa eteenpäin ikkunalle. Olenko oikeilla jäljillä?
W124 E250 D 20V
Jos sulla on boksi auki, näetkö mikä rele vetää? Onko eri rele kuin laskiessa? Voisi tutkia releen virran saannin, yhteyden liittimelle sekä releen kärkien kunnon.
Onko sulla kameraa? Jos on, niin pistätkö piruuttasi kuvaa, miltä mokoma laatikko näyttää sisältä?
t.
Risto
Onko sulla kameraa? Jos on, niin pistätkö piruuttasi kuvaa, miltä mokoma laatikko näyttää sisältä?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)