W124 bensamittari näyttää täyttä

Vastaa Viestiin
jorma
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2006 10:05
Paikkakunta: Espoo

W124 bensamittari näyttää täyttä

Viesti Kirjoittaja jorma »

Bensamittarissa on ilmeisesti kosketushäiriö tai sen tapainen vika. Mittari näyttää välillä täyttä ja välillä oikein. Mittariston koputtaminen, väänteleminen ja puristeleminen saa välillä bensamittarin näyttämään oikein. Mahtaako tämä olla yleinen vika ja jos kyllä, missä kohtaa kosketushäiriö lienee? Vai onko joku komponentti (vastuksia ja diodeja siellä ainakin oli) oikeasti rikki?

Otin mittariston irti ja tinasin bensa-lämpö-öljynpaine -osasta ne liitokset uudelleen joihin pääsin käsiksi ilman suurempaa purkamista. Vika ei korjaantunut.

Lähteekö mittariviisarit irti vetämällä? Maksaako vaivaa purkaa ja tinata vai kannattaisiko suosiolla ostaa uusi bensamittaripuoli? Hyviä vinkkejä mistä mittaria kannattaisi kysellä?

Sen verran olen elektroniikkaa "harrastanut" että kolvi pysyy kyllä hyvin kädessä.

Kiitos jo etukäteen.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Moro

Ootko ihan varma, että vika on mittarin päässä eikä anturin päässä tankissa? On meinaan aika yleistä, että se tankin anturi kerää kaiken maailman männynkäpyjä sisäänsä eikä koho liiku enää kunnolla polttoainemäärän mukana, mikä aiheuttaa juurikin mittarin heilahteluja epämääräisiin suuntiin.

Meillä oli samanlaista vikaa ja laitettiin uusi käytetty koho tilalla tankkiin, korjaantui kummasti ja nyt jopa tietää kuinka pitkälle uskaltaa ajaa ennenkuin täytyy pysähytä tuhlailemaan rahojaan bensa-asemalle.

Koho löytyy polttoainetankista (yllätys yllätys) takapenkin selkänojan takaa, jos haluaa tutkia. On aika pitkä, joten ei kannata kauheesti väännellä sitä sivusuuntiin jos innostuu irrotteleen, vaan nostaa mahdollisimman suoraan ylös.
Kein siknatuur
jorma
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2006 10:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jorma »

Minä en ole koskaan mistään täysin varma ;) Tässä tapauksessa olen kuitenkin melko varma. Nimenomaan mittariston koputtelu ja puristelu saa aikaan sen että bensamittari hyppää hyvin nopeasti täysille ja taas oikeaan näyttämään. Hyvin todennäköiseltä kosketushäiriöltä tai kylmäjuotokselta vaikuttaa. Ongelma on se, että mm. mittariviisareita irroittamatta mittariston piirilevyyn ei pääse käsiksi niin että kaikki juotokset pystyisi tinaamaan uudestaan. Enkä uskaltanut vetää viisareita kovin suurella voimalla kun ne eivät heti tuntuneet irtoavan.

Anturin olen irroittanut ja purkanut kerran eikä siinä minun mielestäni näkynyt mitään outoa.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

jorma kirjoitti:Anturin olen irroittanut ja purkanut kerran eikä siinä minun mielestäni näkynyt mitään outoa.
Ahaa. Sitten en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Avasin muuten itse tänään tuon vanhan anturin ja valehtelematta pohjalla oli vähintään sentti pa**aa. Ei olisi varmaan ikinä mennyt mittarin mukaan tyhjäksi, kun koho ei voinut painua pohjalle, niin paljon sitä p***aa oli :shock:.
Kein siknatuur
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

[quote="jorma"]Minä en ole koskaan mistään täysin varma ;) Tässä tapauksessa olen kuitenkin melko varma. Nimenomaan mittariston koputtelu ja puristelu saa aikaan sen että bensamittari hyppää hyvin nopeasti täysille ja taas oikeaan näyttämään. Hyvin todennäköiseltä kosketushäiriöltä tai kylmäjuotokselta vaikuttaa. Ongelma on se, että mm. mittariviisareita irroittamatta mittariston piirilevyyn ei pääse käsiksi niin että kaikki juotokset pystyisi tinaamaan uudestaan. Enkä uskaltanut vetää viisareita kovin suurella voimalla kun ne eivät heti tuntuneet irtoavan.

Itse en ole noita viisareita irrottanut, mutta nopeusmittarin kylläkin. Alkuun mulla tuntu kans, ettei lähe kirveelläkään irti.
Otin parit palat paperia ja pitkät kärkipihdit. Kärkipihdit sitten "haarukaksi" viisarin alle ja paperit mittaritaulun ja kärkipihtien väliin ja vääntöä. Sillä lähti, mutta kyllä lujassa oli :shock:
Kyllä se alkuun hirvitti, mutta ei mulla mittaritaulussa, eikä viisarissa oo mitään jälkiä, vaikka niitä tuli kammettuakkin.

Jos nyt vielä kokeilet, niin muista tarkastaa viisarin asento ennen irroittamista. Ainakin nopeusmittarin viisari kannatti "nostaa" varovasti pohja tapin yli ja katsoa, missä se lepoasennossa makaa. Sitten vasta viisarin irroitus. Muuten voi olla vähän hankala saada sitä viisaria oikeaan paikkaan takasin...
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän

W124 260E, Aut 87
ronikko
Viestit: 24
Liittynyt: 13.8.2006 20:33
Paikkakunta: Jyväskylä

sama ongelma!!!

Viesti Kirjoittaja ronikko »

Jos saat asiaan tolkkua,niin ilmoitathan sitten!!
itsellä täysin sama homma, aluks mittari näyttää oikein, mutta kun lämpiää,niin viisari napsahtaa tappiin, eli näyttää täyttä.
mittaria koputtelemalla myös saa välillä näyttään oikein,mutta hyppää taas kohta tappiinsa. mittarin päässä epäilisin kans vian piilevän???
Avatar
vhkala
Viestit: 154
Liittynyt: 28.1.2006 22:23
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Oisko joku tyyppivika , mulla sama juttu tosin tankissa on naftaa.
XENON Tulkoon valkeus
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Varmasti on tyyppivika kun minullakin on sama vika... jospa joku keksis tai tietäis miten korjata...
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Kertokaapa kokeneemmat Mersuilijat miten tämä korjataan...
huttunen88
Viestit: 1
Liittynyt: 14.1.2012 22:29
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja huttunen88 »

Sama vika täällä. mittariston päälle kun näyttää nyrkkiä niin usein alkaa näyttää eri lukemia. polttoaine loppuu 1/4 tankillisen kohdalla, eikä varoitusvalo syty ollenkaan, vaikkakin virrat päällä valo palaakin startatessa.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Kaverin farkussa oli naftamittarin kanssa juurikin sama ongelma että harvoin näytti oikein ja muuten eli ihan omaa elämää, vika löytyi ja korjaantui purkamalla mittaristo ja vaihtamalla kela joka ohjaa mittaria, oli jotain rasvan tapaista töhkää pukannut ulos :roll: joskus käynyt lämpösenä kun piirilevykin oli mustana.

omassa coupessakin temppuili bensa/ö-paine + kiekkamittari ja sekin korjaantui mittariston vaihdolla. yksi mahd. tietenkin myös että piirilevy kärähtänyt, jos sattuu ylimääräinen mittaristo löytymään nurkista niin kokeile vaihtaa piirilevy tai koko mittaristo :)

voisin jopa tehdä karkean veikkauksen ja sanoa että enemmänkin mittariston puolella vika kuin antureissa jos mittarit temppuilee, jos on vaikka auto seissyt pitemmän aikaa elinkaaren aikana niin voisi kuvitella että piirilevyt ja nämä kelat hapettuu pikkuhiljaa jne.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Täällä kans vikaa bensamittarin kanssa.

Varoitus valo syttyy viimeisen neljänneksen puolessa välissä ja itse viisari ei painu edes viimeiseen viivaan asti, vaan näyttää että polttoainetta olisi vielä jäljellä.

Anturi on vaihdettu, kumpikin anturi ehjiä. Vika ei korjaantunut anturin vaihdolla.

Epäilisin, että vika on jossain sähköpuolella, johdot koskettavat toisiaan tms?
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Täältä kanssa ääni polttoainemittarin epämääräiselle toiminnalle.
Tankin ollessa täysi näyttää aivan oikein, mutta tankin alkaessa vajeta viisari alkaa seilaamaan miten sattuu. Varoitusvalo näyttäisi toimivan oikein. Itsi olen arvuutellut, että vika on mittarin puolella.
Täytyy jossain vaihessa tutkailla.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Vika löytynee isolla tädennäköisyydellä bensamittarin kelasta, ei oikein mitään muuta vaihtoehtoa ole kuin että piirilevy on ottanut itseensä, mutta luulisi että lämpö ja ö-painekin oireilisi jos oisi se kärtsännyt :roll:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Onkos tähän tullut uusia ajatuksia? Itsellä kanssa ajoittain vaeltelee tuo mittari omin päineen ja kolautus mittarin päälle pudottaa sen ilmeisesti oikealle näyttämälle..
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Kadonneita mittarivaloja etsineenä voin sanoa että aika haperoksi menee tuo 124 mittaristo juotoksien osalta ajankanssa.

Piirilevyä yleismittarin kanssa tutkimalla löytyy heikot paikat ja ei muutako tinaamaan.

Helpoin tapa lienee se että ostaa romikselta mittariston ja vaihtaa joko kokosysteemin tai sitten sen vasemman puolen "moduulin" missä on polttoneste-, öljynpaine-, (economy,-) ja lämpömittari kiinni valmiina tässä piirilevyssä. :roll:
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Korjasin vaeltelevan polttoainemittarin tinaamalla juotokset uudestaan. Mielestäni tinaukset olivat hyvät, mutta polttoaine-, lämpö- ja öljynpainemittareiden johdinnastat, eli ne tapit millä nuo mittarit ovat kiinni piirilevyssä, olivat hapettuneet. Luulenpa, että noiden nastojen puhdistus olisi pelkästään riittänyt tässä tapauksessa toiminnan palauttamiseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”