Mittariston ulkolämpötilamittarista
Mittariston ulkolämpötilamittarista
Tänään 12.12. koulusta lähtiessäni tapahtui jotain mitä en tahtonut uskoa todeksi; kuusi kuukautta täysin kuolleena olleeseen (no, taustavalo siinä kyllä palaa) ulkolämpömittariin välähti hetkeksi lukemaan 58 jotain.
Onko aavistuksia, missä vika voisi olla? Selviäisikö anturin vaihdolla vai meneekö koko (kallis?) näyttö? Lampsinko Veholle, KooÄllään, purkaamolle vaiko kenties klasuulssonille ostamaan sen kympin maksavan tarvikevehkeen, jollainen minulla on jo mittaamassa minibaarin lämpötilaa (menee muuten alimmillaan +1,1 celsiusta), vaikka se mittari rupeaa ~vuorokauden sisällä huutamaan suoraa huutoa riippumatta kytkimen asennosta, jos sille antaa jatkuvasti sähköä?
Onko aavistuksia, missä vika voisi olla? Selviäisikö anturin vaihdolla vai meneekö koko (kallis?) näyttö? Lampsinko Veholle, KooÄllään, purkaamolle vaiko kenties klasuulssonille ostamaan sen kympin maksavan tarvikevehkeen, jollainen minulla on jo mittaamassa minibaarin lämpötilaa (menee muuten alimmillaan +1,1 celsiusta), vaikka se mittari rupeaa ~vuorokauden sisällä huutamaan suoraa huutoa riippumatta kytkimen asennosta, jos sille antaa jatkuvasti sähköä?
Tuohon ongelmaanhan oli joku (olisko nimim. E500) tuolla mersufoorumilla mittaillut sopivan vastuksen, kaupitteli minulle muistaakseni viitosella kipale, ei paha, kun KL:ssä maksaa 60 euroa. Tosin jos piuhassa vikaa, niin tietenkään tuo vastus ei mitään auta... Mutta halpa kokeiluhan tuo kuitenkin on juottaa uusi vastus entisen tilalle ja jotain vulkanoituvaa massaa ympärille, jottei ole ihan heti taas rikki
Ilmeisesti 124 ja sulla siis on toi 4 reikäinen liitin pää autossa.. Riippuen vuosi mallista.. oisko ollu 88-89:ssä muuttuu tohon 5 pinniseen..jiipee kirjoitti:Osaisko joku sanoa tuon ulkolämpömittarin nasta järjestystä? Elikkä siinä mittarissa on 5 nastaa, mitähän tulee mihinkin nastaan?
Järjestys
piuhat: Mittarinäyttö:
1 pun/mus 5
2 Ruskeat 1
3 vihreä 3
4 sininen 2
[/quote][/list]
w124 300 Dturbo "Florida"
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten täällä on tilanne toisinpäin eli oikeat lukemat tulevat kyllä, mutta valo puuttuu. Taitaa olla jonkinlainen ledi tms. siellä takana eli jos valon haluaa, niin on vaihdettava koko näyttö. Siinä tapauksessa saa olla valotta, johan tässä taas alkaa muutenkin nähdä päivien pidetessä
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Terve,
R*ssien sivulla oli näköjään myös 126:n mittarin varaosat. Kliks Hehkun varaosanumero on näköjään A001 544 85 94. Taitaa tulla kuitenkin halvemmaksi mennä elektroniikkaliikkeeseen ja ostaa sieltä joku 0,4 W hehku.
t.
Risto
Ainakin 124:n näytössä on ihan hehkulamppu (kurkistin eilen mittarin sisään). Hehku on tosin piirilevylle juotettavaa mallia. Taitaapa Veholtakin saada.Kaapo kirjoitti:Taitaa olla jonkinlainen ledi tms. siellä takana eli jos valon haluaa, niin on vaihdettava koko näyttö. Siinä tapauksessa saa olla valotta, johan tässä taas alkaa muutenkin nähdä päivien pidetessä
R*ssien sivulla oli näköjään myös 126:n mittarin varaosat. Kliks Hehkun varaosanumero on näköjään A001 544 85 94. Taitaa tulla kuitenkin halvemmaksi mennä elektroniikkaliikkeeseen ja ostaa sieltä joku 0,4 W hehku.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
[/list][/quote]Reimpo kirjoitti:Ilmeisesti 124 ja sulla siis on toi 4 reikäinen liitin pää autossa.. Riippuen vuosi mallista.. oisko ollu 88-89:ssä muuttuu tohon 5 pinniseen..jiipee kirjoitti:Osaisko joku sanoa tuon ulkolämpömittarin nasta järjestystä? Elikkä siinä mittarissa on 5 nastaa, mitähän tulee mihinkin nastaan?
Järjestys
piuhat: Mittarinäyttö:
1 pun/mus 5
2 Ruskeat 1
3 vihreä 3
4 sininen 2
Mulla ei tuossa omassa ollut mittaria ollenkaan, ostin romikselta tuon mittarin. Sain selvitettyä tuon nasta järjestyksen.
1=maa, myös anturin maa
2=mittarivaloilta +12v
3=anturin +
4=tyhjä
5=+12v sulakkeelta
Anturi on NTC-vastus, pitäis vaan ehtiä oikeat arvot omaava vastus, niin tulis halvemmaksi, kuin Veholla
Tuohon neloseen tulee uudempiin malleihin nopeusanturin signaali (vihreä-keltainen). Mittari haistelee, onko auto liikkeessä vai pysähdyksissä. Lukemaa päivitetään vain, kun ajetaan yli kahtakymppiä.jiipee kirjoitti:Mulla ei tuossa omassa ollut mittaria ollenkaan, ostin romikselta tuon mittarin. Sain selvitettyä tuon nasta järjestyksen.
1=maa, myös anturin maa
2=mittarivaloilta +12v
3=anturin +
4=tyhjä
5=+12v sulakkeelta
Tämmöiset anturin speksit WIS:issä:jiipee kirjoitti:Anturi on NTC-vastus, pitäis vaan ehtiä oikeat arvot omaava vastus, niin tulis halvemmaksi, kuin Veholla
±0 ºC: 9800 Ohm ± 100 Ohm
+20 ºC: 3750 Ohm ± 70 Ohm
+40 ºC: 1600 Ohm ± 40 Ohm
Ja mittarin speksit. Näistähän voipi myös ottaa vinkkiä.
53100 Ohm: -30 ºC ± 2 ºC
9800 Ohm: 0 ºC ± 0,5 ºC
1080 Ohm: +50 ºC ± 5 ºC
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jos joudutte vaihtamaan sen lampun niin laittakaa haluamanne värinen normaali 5mm ledi ja hiokaa ledin pinta 1200:lla vesihiontapaperilla himmeäksi niin valo leviää tasaisesti. Sarjavastus normaaliledille esim. 680 ohmia. näin minä ainakin olen radioiden korjauksen yhteydessä tehnyt kun nestekide näytön lamppu on ollut palanut.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Noita anturin speksejä kaipasin tossa toisessa keskustelussa. Veikkaan että löytyy komponenttikaupasta ja hinta noi 50 centtiä. Kaivan tyypin esiin ja ilmoitan tänne. Kiitos Risto ja Jiipee!mjo33400 kirjoitti:Roisto kirjoitti:Tuohon neloseen tulee uudempiin malleihin nopeusanturin signaali (vihreä-keltainen). Mittari haistelee, onko auto liikkeessä vai pysähdyksissä. Lukemaa päivitetään vain, kun ajetaan yli kahtakymppiä.jiipee kirjoitti:Mulla ei tuossa omassa ollut mittaria ollenkaan, ostin romikselta tuon mittarin. Sain selvitettyä tuon nasta järjestyksen.
1=maa, myös anturin maa
2=mittarivaloilta +12v
3=anturin +
4=tyhjä
5=+12v sulakkeeltaTämmöiset anturin speksit WIS:issä:jiipee kirjoitti:Anturi on NTC-vastus, pitäis vaan ehtiä oikeat arvot omaava vastus, niin tulis halvemmaksi, kuin Veholla
±0 ºC: 9800 Ohm ± 100 Ohm
+20 ºC: 3750 Ohm ± 70 Ohm
+40 ºC: 1600 Ohm ± 40 Ohm
Ja mittarin speksit. Näistähän voipi myös ottaa vinkkiä.
53100 Ohm: -30 ºC ± 2 ºC
9800 Ohm: 0 ºC ± 0,5 ºC
1080 Ohm: +50 ºC ± 5 ºC
t.
Risto
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Anturi on 3kohmin NTC-vastus, mutta itse en löytänyt kuin 3,3kohmisen joka ei käy.
Joku hyvä hakukoneen käyttäjä vois hakea ton esiin.
Tässä linkki NTC-vastusten datoista:
http://www.hkinstruments.fi/upload/docs ... 0a0b2c5780
Joku hyvä hakukoneen käyttäjä vois hakea ton esiin.
Tässä linkki NTC-vastusten datoista:
http://www.hkinstruments.fi/upload/docs ... 0a0b2c5780
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Honeywellillä näyttäisi olevan valmiita antureita. Ovat varmaan hinnoissaan mutta pistin piruuttani kyselyn menemään. Esite.mjo33400 kirjoitti:Anturi on 3kohmin NTC-vastus, mutta itse en löytänyt kuin 3,3kohmisen joka ei käy.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Suomen Elektorilla (http://www.elektori.com/) on Honeywellin edustus ja näköjään myyvät tavaraa tavan tallaajillekin, joten hätyyttelin heitäkin palautelomakkeen kautta.mjo33400 kirjoitti:No niin, siinähän se on, pitäisi vaan löytää muitakin liikkeitä joista sen voisi hankkia, kun Honeywelliltä ei kait yksityinen saa ostaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eivät kuulemma pysty toimittamaan.Roisto kirjoitti:Suomen Elektorilla (http://www.elektori.com/) on Honeywellin edustus ja näköjään myyvät tavaraa tavan tallaajillekin, joten hätyyttelin heitäkin palautelomakkeen kautta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eipä toiminu minullakaan tuo mittari ollenkaan (ja luulin että se ei kuulu varustukseen) ja sitten alkuviikosta siihen ilmestyikin jotain lukemia...
joskus niitä näkyy, joskus ei, yleensä näyttää 50-40 astetta, mutta yhtenä aamuna näytti melkeen oikein...(?)
Eli liekkö se anturiosa rikki vai joku muu vika?
mistähän se liitos löytyy joka tuossa anturin ja itse näyttöpaneelin välisessä johdossa on? Voishan sitä ensinnä vähän herkistellä, jos on vaikka kosketushäiriö...
joskus niitä näkyy, joskus ei, yleensä näyttää 50-40 astetta, mutta yhtenä aamuna näytti melkeen oikein...(?)
Eli liekkö se anturiosa rikki vai joku muu vika?
mistähän se liitos löytyy joka tuossa anturin ja itse näyttöpaneelin välisessä johdossa on? Voishan sitä ensinnä vähän herkistellä, jos on vaikka kosketushäiriö...
Pro-HVM
Anturiosa on rikki. Yleensä on pimeänä tai näyttää jotain 50 astetta. Uusi anturi vain Veholta taikka KL:stä ja kyllä pelaa! Loistava varuste kertakaikkiaan.rtd kirjoitti:Eipä toiminu minullakaan tuo mittari ollenkaan (ja luulin että se ei kuulu varustukseen) ja sitten alkuviikosta siihen ilmestyikin jotain lukemia...
joskus niitä näkyy, joskus ei, yleensä näyttää 50-40 astetta, mutta yhtenä aamuna näytti melkeen oikein...(?)
Eli liekkö se anturiosa rikki vai joku muu vika?
mistähän se liitos löytyy joka tuossa anturin ja itse näyttöpaneelin välisessä johdossa on? Voishan sitä ensinnä vähän herkistellä, jos on vaikka kosketushäiriö...
® Mesen Porkkana-klubi
Terve,
Tuli vastaus Honeywellin kyselyyn. Vastaajana toimi Honeywellin jälleenmyyjä Keravan vakiosäätö Oy.
Se 3 kOhmin anturi ei kuulemma kuulu Suomen valikoimiin mutta sitä saisi n. 3 viikon toimitusajalla. Hinta olisi 16 eypoa (alv 0%) ja vähintään viisi pitäisi tilata. Ei siis mikään tosihalpa ja näppärä ratkaisu. Yksittäinen anturi kimpassa tilaten tulisi kuitenkin Vehon hintoja halvemmaksi. Jos joku on kaikesta huolimatta kiinnostunut niin yhteystiedot saapi multa.
t.
Risto
Tuli vastaus Honeywellin kyselyyn. Vastaajana toimi Honeywellin jälleenmyyjä Keravan vakiosäätö Oy.
Se 3 kOhmin anturi ei kuulemma kuulu Suomen valikoimiin mutta sitä saisi n. 3 viikon toimitusajalla. Hinta olisi 16 eypoa (alv 0%) ja vähintään viisi pitäisi tilata. Ei siis mikään tosihalpa ja näppärä ratkaisu. Yksittäinen anturi kimpassa tilaten tulisi kuitenkin Vehon hintoja halvemmaksi. Jos joku on kaikesta huolimatta kiinnostunut niin yhteystiedot saapi multa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)