Virtarosvo takalasilla...

Vastaa Viestiin
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Virtarosvo takalasilla...

Viesti Kirjoittaja Supa »

Semmosta tuota, että onkos tuo nyt ihan normaalia että takalasin lämppäriä käyttäessä autosta valot himmenee ja puhallin kakkosella ollessaan melkein heittää pyörimästä?
Aivan sama vaikka auton kaikki muut sähkölaitteet penkinlämmittimiä ja miljoonan watin lisävaloja myöten ois päällä, ja vaikka rokkia huuattais ämyrit kaakossa, niin ei tämmöstä ongelmaa ilmene, mutta kun sen lämppärin naksauttaa päälle, niin tuntuu ettei millekään muulle vehkeelle enää riitä virtaa...
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Mikäs auto ja vuosimalli on kyseessä?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Boss kirjoitti:Mikäs auto ja vuosimalli on kyseessä?
Jaa, joo :D
W124 200 -86 on siis tuo.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Supa kirjoitti:
Boss kirjoitti:Mikäs auto ja vuosimalli on kyseessä?
Jaa, joo :D
W124 200 -86 on siis tuo.
Ok, ajattelin että jos olisi ollut sieltä vm.-90 hujakoilta niin tuo ryytyminen olisi kannattanut tsekata sieltä imupuolen vastukselta joka on hetken päällä ja voisi ilmoitella noin olevansa lämmittelemässä. Mutta noissa sitä ei tietääkseni edes ole.
Ja ei sen pitäisi tuommoista kyllä aiheuttaa takalasinlämmittimen, karkaisko siellä jossain virrat maihin, lämmitin kuitenkin toiminee?

Muuten ei siis valojen himmenemistä/muuta ilmene, entäs jos kokeilee vaikka lasinpyyhkijöitä yhtaikaa, pyyhkiikö ne vatasnopeudella?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Boss kirjoitti: Ja ei sen pitäisi tuommoista kyllä aiheuttaa takalasinlämmittimen, karkaisko siellä jossain virrat maihin, lämmitin kuitenkin toiminee?
Joo lämmitin toimii joka langalla ja melko tehokkaastikin.
Boss kirjoitti: Muuten ei siis valojen himmenemistä/muuta ilmene, entäs jos kokeilee vaikka lasinpyyhkijöitä yhtaikaa, pyyhkiikö ne vatasnopeudella?
Lämmittimen kanssa pyyhkijä tuntuis hitaammalta, ilman lämmitintä se kyllä suihkii äänennopeutta hipoen...
Ja tosiaan mitään himmenemisiä/muuta ei ilmene, ei edes apuvirtaa toiseen autoon antaessa...
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

No hyvin vaikea alkaa arpomaan. Jos tuo nyt ainut oire on niin eihän tuo nyt hirveästi menoa haittaa. :wink:
Siis mitään muuta ei ole ollut virtojen kanssa, en vielä turhia huolestuisi.
Nämä kun voi johtua noin 1,2 miljoonasta seikasta.
(älä anna apuvirtaa kenellekään) :wink:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Se takalsin lämppäri ottaa virtansa joltain sulakkeelta. Jos sulake ei
pamahda rikki, niin tuskin se lämppäri ottaa liikaa virtaa. Lisäksi
lämppärissä ja istuinlämmittimissä on (tod. näk.) suojakytkentä,
jonka ansiosta lämmitys ottaa virtaa vain, kun akkujännite on riittävän
suuri. Lämppärin merkkivalo vilkkuu, kun suojaus on päällä.

Lämppäri ottaa aika lailla virtaa. Virta aiheuttaa johdoissa jännitehäviötä.
Tämän vuoksi myös sulakkeella oleva jännite laskee. Tällöin samaan
sulakkeeseen kytketyt laitteet saavat vähemmän jännitettä.

Sama jännitteen laskeminen näkyy jossain määrin kaikissa sulakkeissa,
jolloin kaikki laitteet saavat vähemmän virtaa.

Ehdotan seuraavaa kokeilua tarkalla digitaalisella jännitemittarilla:
1. Mittaa takalasin lämppärin jännite sulakkeen siitä päästä,
joka on lämppärin puolella. Mittaa ensin, kun
lämppäri ei ole päällä.
2. Toista nyt sama mittaus, kun lämppäri on päällä.
3. Mittaa nyt koko sulakerasialle akulta tuleva jännite ensin
ilman lämppäriä.
4. Toista edellinen mittaus lämppäri päällä.
5. Mittaa jännite suoraan akun navasta ilman lämppäriä.
6. Toista edellinen mittaus lämppärin kanssa.

Mittausten aikana lämppärin katkaisijan merkkivalo ei saa vilkkua.
Mittari tulee maadoittaa kunnolla samaan paikkaan koko ajan, jossa
varmasti on tukeva maa. Auton tulee olla käynnissä.

Kerro tarkat lukemat kustakin mittauksesta, niin arvaillaan lisää.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jarkko N kirjoitti:Se takalsin lämppäri ottaa virtansa joltain sulakkeelta. Jos sulake ei
pamahda rikki, niin tuskin se lämppäri ottaa liikaa virtaa. Lisäksi
lämppärissä ja istuinlämmittimissä on (tod. näk.) suojakytkentä,
jonka ansiosta lämmitys ottaa virtaa vain, kun akkujännite on riittävän
suuri. Lämppärin merkkivalo vilkkuu, kun suojaus on päällä.

Lämppäri ottaa aika lailla virtaa. Virta aiheuttaa johdoissa jännitehäviötä.
Tämän vuoksi myös sulakkeella oleva jännite laskee. Tällöin samaan
sulakkeeseen kytketyt laitteet saavat vähemmän jännitettä.

Sama jännitteen laskeminen näkyy jossain määrin kaikissa sulakkeissa,
jolloin kaikki laitteet saavat vähemmän virtaa.

Ehdotan seuraavaa kokeilua tarkalla digitaalisella jännitemittarilla:
1. Mittaa takalasin lämppärin jännite sulakkeen siitä päästä,
joka on lämppärin puolella. Mittaa ensin, kun
lämppäri ei ole päällä.
2. Toista nyt sama mittaus, kun lämppäri on päällä.
3. Mittaa nyt koko sulakerasialle akulta tuleva jännite ensin
ilman lämppäriä.
4. Toista edellinen mittaus lämppäri päällä.
5. Mittaa jännite suoraan akun navasta ilman lämppäriä.
6. Toista edellinen mittaus lämppärin kanssa.

Mittausten aikana lämppärin katkaisijan merkkivalo ei saa vilkkua.
Mittari tulee maadoittaa kunnolla samaan paikkaan koko ajan, jossa
varmasti on tukeva maa. Auton tulee olla käynnissä.

Kerro tarkat lukemat kustakin mittauksesta, niin arvaillaan lisää.
Missäs tämän aiheen arvaukset on? :roll: Mielenkiintoinen aihe. Ettei vaan olisi maavika. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Nonii, olipa jääny tämänki selvittely vähän taka-alalle. Mutta vika löyty, ja korjattu. Tunnustanpa että kyseessä oli eräänlainen user error :oops:

Nimittäin oon asentanu siihe puupaneelin ylälaitaan 7" näytön, tukevilla ruuveilla ettei se heilu ja natise.
Arvatkaapa oliko yks ruuvi sen takalasinlämppärin katkasimen piuhoissa :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Varsin mielenkiintoinen juttu ja varsinkin sen ratkaisu.

Itselläni on samainen "ongelma", valot himmenee hiukkasen kaikkialta kun takalasinlämmittimen pistää päälle. :D Enkä käsittääkseni ole ruuvaillut piuhoihin ruuveja.

Tämä ns. ongelma on kylläkin niin vähäinen että sitä ei viitsi ryhtyä selvittämään. Onko muilla vastaavasta kokemusta??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”