E250D, 94 onkelmaa...
E250D, 94 onkelmaa...
Tervehdys,
kysytään josko ois hyviä neuvoja, ei vielä paljoa kokemusta mesestä:
Eli,
oltiin reissun päällä mesellä, eikä mitään vikaa menomatkalla. Tänä aamuna oltiin lähdössä ja ei käynnisty, starttaa hyvin ja tuntuu ettei saa löpöä. Suodattimelta letku irti ja ei tule ainetta.
Tuolloin tein havainnon mittaristossa - jota ei ole aiemmin tehnyt - että toisella hehkutuskerralla (heti ekan perään) nosti öljynpainemittarin tappiinsa ja sen jälkeen hehkuttaessa nosti tappiinsa ja sitten alkoi laskea alas nykien. Tuolloin en startannut, hehkuttelin vaan, kun epäilytti että hehkuttaako kunnolla.
Seuraavaksi paukutin 3-4 kertaa kunnolla tankkiin koittaen herätellä pumppua, kait tuossa on tankissa siirtopumppu? Tämä auttoi sen verran, että sain auton käyntiin - lähti niin kuin ennenkin. Mutta nyt monitoimirele alkoi naputtamaan (naputtaa kytkettäessä sytytysvirta ja ei sammu moottorin ollessa käynnissä) ja kierrosluku-, öljynpaine-, tankki ja lämpömittari ovat pimeänä. Mittaristossa toimii valot, ulkolämpötila- ja nopeusmittari. Samalla poltti sulakkeen 5 (muistaakseni). Tällöin ei vilkku toiminut, mutta sulakkeen vaihdon jälkeen se alkoi pelittämään. Samalla pyörittelin kaikki sulakkeet läpi.
Tuon jälkeen olen startannut ilman ongelmia useita kertoja ja n. 500km tuli ajettua. Mutta mittaristossa ei toimi edelleenkään nuo edellä mainitut jutut...
Sisätilan valoon tuli myös muutosta. Käynnissä ollessa sisävalo sammui heti, kun oven laittoi kiinni. Nyt sammuu samalla viiveellä kuin sammuksissa ollessaan.
Meneekö tuosta miten herkkään pa-pumppu? Onko monitoimirele myös siirtopumpun rele? Tai mistä kannattas lähteä vikaa etsimään???
-Petri
kysytään josko ois hyviä neuvoja, ei vielä paljoa kokemusta mesestä:
Eli,
oltiin reissun päällä mesellä, eikä mitään vikaa menomatkalla. Tänä aamuna oltiin lähdössä ja ei käynnisty, starttaa hyvin ja tuntuu ettei saa löpöä. Suodattimelta letku irti ja ei tule ainetta.
Tuolloin tein havainnon mittaristossa - jota ei ole aiemmin tehnyt - että toisella hehkutuskerralla (heti ekan perään) nosti öljynpainemittarin tappiinsa ja sen jälkeen hehkuttaessa nosti tappiinsa ja sitten alkoi laskea alas nykien. Tuolloin en startannut, hehkuttelin vaan, kun epäilytti että hehkuttaako kunnolla.
Seuraavaksi paukutin 3-4 kertaa kunnolla tankkiin koittaen herätellä pumppua, kait tuossa on tankissa siirtopumppu? Tämä auttoi sen verran, että sain auton käyntiin - lähti niin kuin ennenkin. Mutta nyt monitoimirele alkoi naputtamaan (naputtaa kytkettäessä sytytysvirta ja ei sammu moottorin ollessa käynnissä) ja kierrosluku-, öljynpaine-, tankki ja lämpömittari ovat pimeänä. Mittaristossa toimii valot, ulkolämpötila- ja nopeusmittari. Samalla poltti sulakkeen 5 (muistaakseni). Tällöin ei vilkku toiminut, mutta sulakkeen vaihdon jälkeen se alkoi pelittämään. Samalla pyörittelin kaikki sulakkeet läpi.
Tuon jälkeen olen startannut ilman ongelmia useita kertoja ja n. 500km tuli ajettua. Mutta mittaristossa ei toimi edelleenkään nuo edellä mainitut jutut...
Sisätilan valoon tuli myös muutosta. Käynnissä ollessa sisävalo sammui heti, kun oven laittoi kiinni. Nyt sammuu samalla viiveellä kuin sammuksissa ollessaan.
Meneekö tuosta miten herkkään pa-pumppu? Onko monitoimirele myös siirtopumpun rele? Tai mistä kannattas lähteä vikaa etsimään???
-Petri
Viimeksi muokannut pkaksone, 28.3.2011 0:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo mittarin pimeneminenkin viittasi jotenkin sulakkeisiin, kannattaa tutkia kaikki läpi, mulla oli samaa ongelmaa että mittaristo pimeni vasemmasta laidastaan.
Tuohon käynnistymättömyyteen en osaa ottaa kantaa.
Tuohon käynnistymättömyyteen en osaa ottaa kantaa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Onpahan sähkövikoja ainakin riittävästi. Oletkos katsellut maadoituspisteitä, ovatko kunnossa?
Pa-pumpulle on ainakin oma releensä siellä akun takana, niillä ainakin on tietty käyttöikä, sitä voi tosin kaiketi jatkaa tinailulla. Siirtopumppuja taitaa mennä harvemmin.
Joidenkin versioideb mittarin takaa löytyy oma sulake mittaristolle, en tosin muista mitä kaikkea sen taakse kätkeytyy.
YJ-releen hiipumunen vaikuttaa ainakin kierroslukumittariin ja oli sien takana muutakin elektroniikkaa.
Pa-pumpulle on ainakin oma releensä siellä akun takana, niillä ainakin on tietty käyttöikä, sitä voi tosin kaiketi jatkaa tinailulla. Siirtopumppuja taitaa mennä harvemmin.
Joidenkin versioideb mittarin takaa löytyy oma sulake mittaristolle, en tosin muista mitä kaikkea sen taakse kätkeytyy.
YJ-releen hiipumunen vaikuttaa ainakin kierroslukumittariin ja oli sien takana muutakin elektroniikkaa.
melko sekavasta oireyhtymästä tekis mieli vetästä johtotähtipäätös ajoneston suuntaan... siirtopumppua ei tankissa taida olla
katopa sulakkeet ja akun takaa releet (ja niissä piilevät sulakkeet) vielä läpi
katopa sulakkeet ja akun takaa releet (ja niissä piilevät sulakkeet) vielä läpi
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Esim. isän entisessä '94 E250td:ssä kun paloi pari kertaa vuosien aikana se sulake siitä relen päältä, niin hävis kierroslukumittari ja absit ei toiminu ollenkaan. Itse releä ei kuitenkaan tarvinnut vaihtaa, uusi sulake riitti.jovihava kirjoitti:Eikös noissa ne ylijännitereleet saa aikaan kaikenlaista hassua?
Sitten yhteen aikaan se poltti jatkuvasti jotakin tiettyä sulaketta (numeroa en muista) niin että moottori sammui ja käyntiin vasta uudella sulakkeella. Ennen sammumista saattoi alkaa tuulilasinpyyhin pyyhkiä itsekseen ja jos laittoi takalasinlämmittimen päälle niin sama "automaattipyyhintä" alkoi.
Myös takaluukun kiristäjän sähkömoottori pimeni hieman ennen näitä ongelmia. Huollossa vaihdettiin viiksikytkin ja osa johtosarjaa joka meni peräluukulle (johdot murtuneet siitä peräluukun saranoiden kohdalta, farkussa kovilla kun luukun liikerata niin laaja), jonka jälkeen viat poistuivat.
Kukas se sanoi, ettei 124-mallissa ole sähkövikoja..
W213 E200d A Exclusive/Avantgarde -19
S204 C180T CDI Avantgarde -13
W124 E300D A -95
S204 C180T CDI Avantgarde -13
W124 E300D A -95
Sedanissa ei ainakaan ole sähköllä käyviä polttoainepumppuja ja mekaanisetkin löytyy konehuoneesta
Imuvuotoja tulee muovisiin polttoaineputkiin O.-renkaiden osalta
aika ajoin vaihdettava ylimääräisten murheiden poistamiseksi ja käyntiinlähtöjen takaamiseksi
Samoin sulakerasian kaikki keraamiset sulakkeet, kun vaihtaa aika ajoin pääsee sähköongelmien kanssa paljon vähemmällä. Pelkkä pyörittely on ensiapua.
siitä alkuun
Imuvuotoja tulee muovisiin polttoaineputkiin O.-renkaiden osalta
aika ajoin vaihdettava ylimääräisten murheiden poistamiseksi ja käyntiinlähtöjen takaamiseksi
Samoin sulakerasian kaikki keraamiset sulakkeet, kun vaihtaa aika ajoin pääsee sähköongelmien kanssa paljon vähemmällä. Pelkkä pyörittely on ensiapua.
siitä alkuun
autodidakti
Nyt sain vaihdettua kaikki sulakkeet ja rapsuteltua hapettumat pois. Nyt toimii ilman ongelmia. Pitää vielä etsiä ajon-/käynnistyksenesto käsiin ja katsoa onko siinä venttiiliä sulkemassa polttoainelinjaa.
Mietityttää jonkin verran tuo nyrkkihoidon aiheuttama sulakkeen palaminen käynnistyksen jälkeen - tai aiheuttiko se sen?
Jonkin verran samalla selvittelin, purin ja liitin aiempien omistajien tekemiä kytkentöjä puhelimen autosarjalle, vahvistimelle, jne... Vetokoukun pistoke pitää vielä kytkeä uusiksi, kun joku sankari on tehnyt aika sätöksen kytkennästä -> palaa peräkärryssä kaikki valot yhtä aikaa ja sumari palaa, vaikka auto on sammuksissa ja valot ei ole päällä.
Kiitoksia vastanneille ja eiköhän sitä taasen jonkin aikaa eteenpäin pääse!
Mietityttää jonkin verran tuo nyrkkihoidon aiheuttama sulakkeen palaminen käynnistyksen jälkeen - tai aiheuttiko se sen?
Jonkin verran samalla selvittelin, purin ja liitin aiempien omistajien tekemiä kytkentöjä puhelimen autosarjalle, vahvistimelle, jne... Vetokoukun pistoke pitää vielä kytkeä uusiksi, kun joku sankari on tehnyt aika sätöksen kytkennästä -> palaa peräkärryssä kaikki valot yhtä aikaa ja sumari palaa, vaikka auto on sammuksissa ja valot ei ole päällä.
Kiitoksia vastanneille ja eiköhän sitä taasen jonkin aikaa eteenpäin pääse!
jotenkin muistelisin että viimesten 124 sten käynnistyksen eston polttoaineen pysäyttävä magneettiventtiili olis ollu siellä tankin lähellä...
joku mokkula, alipaine sellainen oli kuskin puolella, n 1/3 matkaa lampulta sulakerasialle päin, ei vaan muista mitä se teki...
hyvä jotta toimii kuitennii...
joku mokkula, alipaine sellainen oli kuskin puolella, n 1/3 matkaa lampulta sulakerasialle päin, ei vaan muista mitä se teki...
hyvä jotta toimii kuitennii...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22.10.2010 23:34
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Ajoneston kytkentä on muistaakseni sulake 8 takana,mittariston takana on joku estorele ja taka-akselin yläpuolella,pohjan alla, pitäisi olla polttoainelinjan sulkusolenoidiventtiili
Tuossa linkissä viimeisillä sivuilla jotain juttua tuosta ajonestosta ja sen komponenteista.
http://www.w124performance.com/service/ ... pdf#page=8
Tuossa linkissä viimeisillä sivuilla jotain juttua tuosta ajonestosta ja sen komponenteista.
http://www.w124performance.com/service/ ... pdf#page=8
Trac 65/70 kirjoitti:Ajoneston kytkentä on muistaakseni sulake 8 takana,mittariston takana on joku estorele ja taka-akselin yläpuolella,pohjan alla, pitäisi olla polttoainelinjan sulkusolenoidiventtiili
Tuossa linkissä viimeisillä sivuilla jotain juttua tuosta ajonestosta ja sen komponenteista.
http://www.w124performance.com/service/ ... pdf#page=8
Jep
Nuo Y9 ja Y9/1 oli ne mitä muistelin, sammuttimen ja polttoaineen eliminointiin, nämä siis ymmärtääkseni vai manuaalivaihteisissa
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17