Akku purkautuu itsestään, Abs/Asd-valo palaa, YJ-relehän se
Akku purkautuu itsestään, Abs/Asd-valo palaa, YJ-relehän se
Nyt on pari kertaa jättänyt mersu käynnistymättä tyhjentyneen akun takia. Molemmilla kerroilla ajoneuvo on seissyt muutaman päivän, normisti melkein joka päivä sillä liikkeessä olen.
Laturi on uusittu marraskuussa, latausjännite neljäntoista pinnassa. Ensimmäisen tyhjentymisen jälkeen (muutama viikko sitten) ostin uuden akun, vanhalla noin 6 vuotta ikää. Nyt toissapäivänä oli taas akku tyhjä, ei edes valot kojelautaan syttyneet.
Olen mittaillut virran kulutusta auton sammutettuna ollessa ja tänään ajon jälkeen se oli n. 1,2 A. Samalla kaasuläppäkotelosta tai sen suunnalta kuului pihinää tai surinaa, joka loppui kun virran kulun katkaisi. Myös kaasuvivun täysillä kääntäminen lopetti tuo äänen, mutta virran kulutus jatkui. Noin puolen tunnin päästä oli tuo virrankulutus tippunut noin puoleen eli oli n. 0,55 A. Ja tuo ääni oli poissa. Eikös normikulutus ole jotain 0,05A?
Käytin kaikki sulakkeet yksi kerrallaan pois ilman mitään vaikutusta virrankulutukseen ja käytin myös laturin maajohdon irti tarkistaakseni onko vika sillä suunnalla. Kun kuulemma viallinen laturikin saattaa akun purkaa.
Että mikähän neuvoksi? Ei tuo akun kengän irroittaminen joka välissä ole oikein houkutteleva ratkaisu.
Laturi on uusittu marraskuussa, latausjännite neljäntoista pinnassa. Ensimmäisen tyhjentymisen jälkeen (muutama viikko sitten) ostin uuden akun, vanhalla noin 6 vuotta ikää. Nyt toissapäivänä oli taas akku tyhjä, ei edes valot kojelautaan syttyneet.
Olen mittaillut virran kulutusta auton sammutettuna ollessa ja tänään ajon jälkeen se oli n. 1,2 A. Samalla kaasuläppäkotelosta tai sen suunnalta kuului pihinää tai surinaa, joka loppui kun virran kulun katkaisi. Myös kaasuvivun täysillä kääntäminen lopetti tuo äänen, mutta virran kulutus jatkui. Noin puolen tunnin päästä oli tuo virrankulutus tippunut noin puoleen eli oli n. 0,55 A. Ja tuo ääni oli poissa. Eikös normikulutus ole jotain 0,05A?
Käytin kaikki sulakkeet yksi kerrallaan pois ilman mitään vaikutusta virrankulutukseen ja käytin myös laturin maajohdon irti tarkistaakseni onko vika sillä suunnalla. Kun kuulemma viallinen laturikin saattaa akun purkaa.
Että mikähän neuvoksi? Ei tuo akun kengän irroittaminen joka välissä ole oikein houkutteleva ratkaisu.
Viimeksi muokannut pinkka, 27.2.2014 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ootko kattonu takakontin valon, että se sammuu
Mulla tyhjensi akun kun jäi palamaan...tai siis se valo ei sammunu ollenkaan, sammu vasta sitte kun otin polttimon irti, enkä oo kattonu missä siellä on vikaa, toinen on ne ovivalot jos niitä on, yhdessä mersussa oli ovi valon maadotus keturallaan ja tyhjensi sitä kautta akkua, oli siinäki pieni ettiminen, nämä ne helpoimmat paikat, muut on sitte henkien hallussa


Mulla tyhjensi akun kun jäi palamaan...tai siis se valo ei sammunu ollenkaan, sammu vasta sitte kun otin polttimon irti, enkä oo kattonu missä siellä on vikaa, toinen on ne ovivalot jos niitä on, yhdessä mersussa oli ovi valon maadotus keturallaan ja tyhjensi sitä kautta akkua, oli siinäki pieni ettiminen, nämä ne helpoimmat paikat, muut on sitte henkien hallussa

® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Jossei sulakkeita irroittamalla lopu virranmenekki, niin sitten jäljelle jää laturi ja startti + mahdolliset omat viritykset esim. stereovahvistin tai lisävalot, joille on otettu virta ennen sulakepesää 
Muoks.

Muoks.
Laturille ei ole omaa maajohtoa, vaan maadoittaa suoraan moottorin runkoonLaturin maajohdon...

...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
teppo21 kirjoitti: Muoks.Laturille ei ole omaa maajohtoa, vaan maadoittaa suoraan moottorin runkoonLaturin maajohdon...

Eiköhän tuo laturi tullut jo pois suljettua? Startti? Sekö voisi myös tuollaista haamuvirtaa aiheuttaa? Mitenhän sen tarkistaisi?
Mitään tuollaisia omia virityksiä ei tuossa ole, ainakaan tietääkseni.
Pitää varmaan virittää joku päävirtakytkin, jolla saa kaikki virrat aina katkaistua.

No periaatteessa kaikki mihin menee jatkuva virta voi aiheuttaa haamukulutuksen
Edelleenkin epäilisin laturia ensisijaisesti, diodisilta kun menee kaput, oireet täsmää prikulleen. Ota laturin persiistä liitin irti ja mittaa sitten.

Edelleenkin epäilisin laturia ensisijaisesti, diodisilta kun menee kaput, oireet täsmää prikulleen. Ota laturin persiistä liitin irti ja mittaa sitten.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Nyt on käytetty laturin piuhat irti. Ei vaikutusta.
Kun ampeerimittarin kytkee akun miinuksen ja maan väliin mittari näyttää aluksi 0,2 amppeeria ja nousee sitten jonnekin 0,5 hujakoille. Käytin myös kaikki sulakkeet kerralla irti, ei vaikutusta.
Ja nyt on alkaneet keltaiset abs- ja asd- valotkin kummittelemaan, jäävät palamaan joksikin aikaa startin jälkeen, sammuvat sitten kuitenkin. Ja pidemmän ajon jälkeen kun starttaa niin eivät pala. Eikös se ollut niin että jos jännite on liian matala abs ja asd tippuvat pois päältä ja valot syttyvät? Näin ainakin oli mulla kun laturi laukesi.
Mutta kyllä tuossa jännitettä piisaa, akku 12 ja rapiat, heti ajon jälkeen 13 ja rapiat, latausjännite jotain 14,3.
Että mistähän tuota alkaisi seuraavaksi syyllistä etsiä?
Kun ampeerimittarin kytkee akun miinuksen ja maan väliin mittari näyttää aluksi 0,2 amppeeria ja nousee sitten jonnekin 0,5 hujakoille. Käytin myös kaikki sulakkeet kerralla irti, ei vaikutusta.
Ja nyt on alkaneet keltaiset abs- ja asd- valotkin kummittelemaan, jäävät palamaan joksikin aikaa startin jälkeen, sammuvat sitten kuitenkin. Ja pidemmän ajon jälkeen kun starttaa niin eivät pala. Eikös se ollut niin että jos jännite on liian matala abs ja asd tippuvat pois päältä ja valot syttyvät? Näin ainakin oli mulla kun laturi laukesi.
Mutta kyllä tuossa jännitettä piisaa, akku 12 ja rapiat, heti ajon jälkeen 13 ja rapiat, latausjännite jotain 14,3.
Että mistähän tuota alkaisi seuraavaksi syyllistä etsiä?
Ei siellä taija olla kuin laturi, startti, virtalukko ja valokatkaisija jonne menee suoraan akulta virta. Virtalukolta ja valokatkaisijalta lähtee sulakkeille johtot sitten.
Ota startilta johot pois ja sitten mittaus. Samalla putsaa vaikka sen lohkon ja korin välisen maakaapelin liitokset.
Alkaa sen jälkee pakko olla joku oma viritys sähöissä jossei starttikaan ollut syyllinen. Etsimään vaan johtoja jokka ei kuuluu joukkoon.
0,5 kulutuksella 65Ah akku on tyhjä ~130h sisällä. Eli vajaa viisi ja puoli vuorokautta. En tiedä minkä kokonen autossa on mut kuitenki.
E: Tuli mieleen ratio viel. Miten seo kytketty? Tai ota se irti johoista ja mittaa sitten.
Ota startilta johot pois ja sitten mittaus. Samalla putsaa vaikka sen lohkon ja korin välisen maakaapelin liitokset.
Alkaa sen jälkee pakko olla joku oma viritys sähöissä jossei starttikaan ollut syyllinen. Etsimään vaan johtoja jokka ei kuuluu joukkoon.

0,5 kulutuksella 65Ah akku on tyhjä ~130h sisällä. Eli vajaa viisi ja puoli vuorokautta. En tiedä minkä kokonen autossa on mut kuitenki.
E: Tuli mieleen ratio viel. Miten seo kytketty? Tai ota se irti johoista ja mittaa sitten.
E46 330D & E46 328i
Löytyykö dc pihtivirtamittaria? On kätevä tuommoisissa mysteereissä. Kerran oli naapurin hyslerissä (neoni) akku aina vaan tyhjä ja akun vaihto ei auttanu ja laturi latas ok. Kattovalo ei sammunut, mutta polttimon poistolla sai aina aamulla käymään ilman latausta yön yli. Lopunpelissä epäily kohdistui kuskin oveen meneviin piuhoihin kun mittaili ja tutkaili. Ja siellä se oli lukon seudulla vika kuulemma kun oli jossain huollossa käynyt. En siis tiedä muuta kuin että ovessa oli vikaa.
Mutta mersussahan ei lukko pelaa sähköllä... Mutta dc pihtivirtamittari ois nyt hyvä.
Mutta mersussahan ei lukko pelaa sähköllä... Mutta dc pihtivirtamittari ois nyt hyvä.
Kyllähän tuon pitäisi riittää pidemmäksi aikaa tuon akun tuolla kulutuksella, 74 ah akku siinä on. Vanha tällä hetkellä kiinni ja uusi on takajalkatilassa varalla. Kummassakin tuntuu jänitteet hyvin pysyvän, latasin niitä laturilla toista vuorokautta, jännite on reilu 12v. Nyt jätin yöksi akun kengän kiinni, saapi nähdä miten aamulla käy.
Nyt vaan ihmetyttää tuo abs- ja asdvalon palaminen. Jäävät palamaan käynnistyksen jälkeen, asd vähän väristen, mutta sammuvat kyllä pienen ajon jälkeen. Paitsi tänään lyhyitä pätkiä kun ajelin ei tuo absi sammunut ollenkaan. Aikaisemmin ei ole tuota oiretta ollut, on tullut tämän pääoireen sivussa. Että onkohan tuo virtojen kanssa pelaaminen nyt jotenkin sotkenut tuon absisysteemin?
Jotain relevikaa olen itsekin pohtinut tuon virrankulutuksen syyksi. Ja tuo startti pitää vielä tarkistaa.
Huomasin tuossa että tuo marraskuussa vaihtamani laturi on 70 Ah:n kun sen pitäisi olla 90 Ah:n. Ainakin edellinen oli sellainen, jostain syystä tuo pienempi tuli laitettua. Oiskohan tuo syynä tuohon absongelmaan? Latausjännite on kyllä riittävä, yli 14.
Alkaa jo vähän tympiä koko asia...
Nyt vaan ihmetyttää tuo abs- ja asdvalon palaminen. Jäävät palamaan käynnistyksen jälkeen, asd vähän väristen, mutta sammuvat kyllä pienen ajon jälkeen. Paitsi tänään lyhyitä pätkiä kun ajelin ei tuo absi sammunut ollenkaan. Aikaisemmin ei ole tuota oiretta ollut, on tullut tämän pääoireen sivussa. Että onkohan tuo virtojen kanssa pelaaminen nyt jotenkin sotkenut tuon absisysteemin?
Jotain relevikaa olen itsekin pohtinut tuon virrankulutuksen syyksi. Ja tuo startti pitää vielä tarkistaa.
Huomasin tuossa että tuo marraskuussa vaihtamani laturi on 70 Ah:n kun sen pitäisi olla 90 Ah:n. Ainakin edellinen oli sellainen, jostain syystä tuo pienempi tuli laitettua. Oiskohan tuo syynä tuohon absongelmaan? Latausjännite on kyllä riittävä, yli 14.
Alkaa jo vähän tympiä koko asia...

Niin, paitsi että jos jännite ei riitä, esim. laturi rikki, absi tippuua pois ja alkaa valo palaa.Dixon kirjoitti:Eipä se laturin lataus teho vaikuta abs ongelmaan. Kurkkaappa ylijännirele ja tinaile jos huonoja liitoksia.

Tuon yj-releen vaihdoin pari vuotta sitten, ei lähtenyt sen takia käyntiin. Laitoin auton eilen käyntiin ja huomasin että tuo yj-rele alkoi heti lämmetä. Onkohan se ihan normaalia?
Jossain luki että viallinen jarruvalokytkin voi myös aiheuttaa tuota. Mutta voiko se olla vain absin suhteen vialllinen ja jarruvalot toimii normaalisti?
Entäpä se hydraulinestesäiliö siellä konehuonessa, jos siinä on nesteet vähissä tai alarajalla? Olisiko se syyllinen? Vai liittyykö se säiliö vain perän korkeudensäätöö?
Juu mutta ne amppeerit mitä laturi antaa ei vaikuta jännitteeseen. Kun oletettaan et molemmat laturit on ehyet. Teho on eri asia ko jännite.
Ei kai sen pitäs heti lämmetä josko ollenkaan. Mutta mikä on "heti", 10 sekkaa vai 10minuuttia?
Tuliko uus vai purkuosa? Enno omasta koittanu et lämpeekö se ollenkaa.
ASD valon palamiseen se kytkin voi vaikuttaa vaikka jarruvalo pellaa ok, mun mielestä ei pitäs ABS systeemiin vaikuttaa. Sen kytkimen voi säätää ja pittää säätääkkin polinta vasten jos uuen ostaa.
Mun mielestä se nestesäiliö ei vaikuta noihin valoihin muuta kun ei pellaa asd ja tasonsäätö jos loppuu neste kesken.
Kuulostaa hiuka et kurkkaappa vaan se yj-rele ny varmistukseks kuitenki.
Ei kai sen pitäs heti lämmetä josko ollenkaan. Mutta mikä on "heti", 10 sekkaa vai 10minuuttia?

ASD valon palamiseen se kytkin voi vaikuttaa vaikka jarruvalo pellaa ok, mun mielestä ei pitäs ABS systeemiin vaikuttaa. Sen kytkimen voi säätää ja pittää säätääkkin polinta vasten jos uuen ostaa.
Mun mielestä se nestesäiliö ei vaikuta noihin valoihin muuta kun ei pellaa asd ja tasonsäätö jos loppuu neste kesken.
Kuulostaa hiuka et kurkkaappa vaan se yj-rele ny varmistukseks kuitenki.
E46 330D & E46 328i
Akku purkautuu itsestään, Abs/Asd-valo palaa, YJ-relehän se!
Johan hävisi ylimääräiset valot kojelaudasta!
Kylläpä helpotti.
Menin kysymään Toivalan autosta että mikähän noita valoja polttaa ja asentaja siinä vikakoodia lukemaan, mutta eipähän sieltä mitään ulos saanut. Haki varastosta uuden ylijännitereleen ja johan helpotti. Valot sammui!
Mikä lie (vai ne omat mittaukset, jossain vaiheessa väärät kontaktit?
) tuon releen sitten pimentänyt? Vai suutuiko se siitä virtojen edestakas ronklaamisesta sitten? Tuota virran haamukulutusta en ole vielä mitannut, hyvin tuo on aamuisin käynnistynyt nyt kun joka päivä se 80 km ajelee.
Että näinpä päättyi tämäkin episodi sitten taas onnellisesti. Suuret kiitokset taas kaikille neuvoja antaneille ja hengessä mukana olleille. On tämä vaan hieno foorumi tämä.

Menin kysymään Toivalan autosta että mikähän noita valoja polttaa ja asentaja siinä vikakoodia lukemaan, mutta eipähän sieltä mitään ulos saanut. Haki varastosta uuden ylijännitereleen ja johan helpotti. Valot sammui!
Mikä lie (vai ne omat mittaukset, jossain vaiheessa väärät kontaktit?

Että näinpä päättyi tämäkin episodi sitten taas onnellisesti. Suuret kiitokset taas kaikille neuvoja antaneille ja hengessä mukana olleille. On tämä vaan hieno foorumi tämä.

Lainataas topikkia.
Tapaus S124, 300TD om603 vapari.
Ensin alkoi latausongelmat, vaihtelin latureita (viimesimpänä tuliterän) ja vika löytyi siitä akun plusnavasta lähtevästä liitinkirivistöstä, korjasin sen ja alkoi lataamaan oikein.
Sen jälkeen on alkanut akun purkamisongelmat, akku syksyllä ostettu uusi bosch S5 100amp.
Vaihoin ehjän käytetyn laturin tilalle kun oon kuullu että jotku uuet laturit on ollu jo susia syntyessään, ei apua.
Pitääköhän tässäkin tapauksessa kääntää katse yj releeseen? Kaks päivää kun auto on ajamatta niin ei lähde käyntiin enää, radion etupaneeli on ollu irti ja koitettu kahtua ettei varmasti mittään jäis päälle. Alakaa jo suututtaan ku ei asiat voi kerralla korjaantua.
E; Tämä ei kyllä vilkuttele mittään merkkivaloja.
Tapaus S124, 300TD om603 vapari.
Ensin alkoi latausongelmat, vaihtelin latureita (viimesimpänä tuliterän) ja vika löytyi siitä akun plusnavasta lähtevästä liitinkirivistöstä, korjasin sen ja alkoi lataamaan oikein.
Sen jälkeen on alkanut akun purkamisongelmat, akku syksyllä ostettu uusi bosch S5 100amp.
Vaihoin ehjän käytetyn laturin tilalle kun oon kuullu että jotku uuet laturit on ollu jo susia syntyessään, ei apua.
Pitääköhän tässäkin tapauksessa kääntää katse yj releeseen? Kaks päivää kun auto on ajamatta niin ei lähde käyntiin enää, radion etupaneeli on ollu irti ja koitettu kahtua ettei varmasti mittään jäis päälle. Alakaa jo suututtaan ku ei asiat voi kerralla korjaantua.
E; Tämä ei kyllä vilkuttele mittään merkkivaloja.

® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.

Itelläni kattoluukku ja sähkölasit eessä.akku tyhjänä aina jos ajamatta vuorokauden.lasit ja luukku toimi aina olipahan virrat päällä tai pois ovet auki tai kiinni eli ainakun akussa virtaa riitti.akunkenkää kun käytti irti niin sulakerasian takana napsahtaa vaaleakuorinen rele eli haukkaa virtaa kokoajan releen vaihto ei autanu.sitten siirryin takapenkin alle vasen puoli missä iso musta relepoksi kuoret oli longollaan eli varmaan kosteutta päässy sisään.vaihallin releen ja avot. Akunkenkää irrottamalla vieläkin napsahtaa se vaalea rele muttakun etuovet on kiinni niin eipä napsu enää eli vika löytyi!! Penkin alus rele! Eli nyt ei sähkölasit ja luukku toimi jos etuovet on kiinni siis virtaavain poistettuna mutta ovet auki toimii.ja toiminnan voi testata nyt ovea aukomalla vaalea rele naksuu
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Onko se tämä se YJ-rele? -tosiaan sieltä akun takaa muovisuojan piilosta löytyi. Autossani on myös egr-systeemi, sille on siis oma rele, mitähän sille kannattaa tehdä jos egr:n tulppaa ja poistaa sen läpän imukotelosta, onko kellään kokemuksia?
Nii ja vielä sellainen lisäys, että tässä eräänä kylmänä aamuna ajattelin laittaa webaston hurisemmaan joksii aikoo että sieltä kesän karstat palaa ja vesihuurteet lähtee ennen pakkasia niin eipä auto oikein halunnut startata. Hädin tuskin sai käyntiin ja mittasin sitten latauksen, joka oli alle 13 V. Eli latauksessa vikaa. Otin jännitteensäätimen irti ja puhdistin, toinen hiili oli jo aika lopussa, toisessa vajaa sentti jäljellä, mutta puhdistuksen jälkeen lataus oli jo yli 13V. No onneksi löytyi uusi osa 12 euroa ja vaihdoin paikoilleen. Ennen tätä vaihtoa, abs-valo jäi silloin tällöin palamaan. Sulakerasian taakse en ole vielä kurkannut.

Nii ja vielä sellainen lisäys, että tässä eräänä kylmänä aamuna ajattelin laittaa webaston hurisemmaan joksii aikoo että sieltä kesän karstat palaa ja vesihuurteet lähtee ennen pakkasia niin eipä auto oikein halunnut startata. Hädin tuskin sai käyntiin ja mittasin sitten latauksen, joka oli alle 13 V. Eli latauksessa vikaa. Otin jännitteensäätimen irti ja puhdistin, toinen hiili oli jo aika lopussa, toisessa vajaa sentti jäljellä, mutta puhdistuksen jälkeen lataus oli jo yli 13V. No onneksi löytyi uusi osa 12 euroa ja vaihdoin paikoilleen. Ennen tätä vaihtoa, abs-valo jäi silloin tällöin palamaan. Sulakerasian taakse en ole vielä kurkannut.
Juu, se on tuo kirkaskantinen. Irtoaa kun käännät relettä vähän vinoon. Sitten vain johto irti, vähän ahdas paikka mutta irtoaa mitään purkamatta.
Releestä kuoret irti ja liitosten tinaus uusiksi
Minullakin poltteli satunnaisesti ABS-valoa, ja korjaantui tuolla YJ-releen tinauksella.
Releestä kuoret irti ja liitosten tinaus uusiksi

MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Nonnii, tulipas katottua YJ-releen kunto, ei hapettumia minkäänlaisia, liekö joskus vaihdettu... Mutta muutaman aamun huono käynnistys johtui akusta, joka ei vaan enää pitänyt virtaa. Nyt uudella akulla ei ongelmia, ei edes abs-merkkivalo ole jäänyt palamaan. Akun vaihdon yhteydessä tuli ihan imuroitua akun alustalevyn alta vuosien lehdet ja muut roskat, siellä oli nimittäin tavaraa siihen malliin että jonkinlaisen kasvualustan olisi jo saanut. Kannattaa katsoa itekukin sitä osastoa tarkemmin ja puhdistaa että vesi pääsee oikeista reikäsistä pois kuten kuuluu.