S124 1991 SRS-Valo palaa Eikä sammu!

Vastaa Viestiin
Avatar
jespo
Viestit: 30
Liittynyt: 28.11.2014 13:37
Paikkakunta: Kotka

S124 1991 SRS-Valo palaa Eikä sammu!

Viesti Kirjoittaja jespo »

Elikkä 91 vuoden farkku josta ei sammu srs valo... akkua käytetty irti ja johtoja penkin alta etsitty tuloksetta. mitä seuraavaksi? miten vikakoodipurkista saisi nollattua sen jollain systeemillä? ei ole siis staria tai muitakaan lähimailla ja leimalle pitäisi päästä. Kiitos avusta jo etukäteen.
W210 E420 -96 Avantgarde
W124 200E -89 Talviautona keräämässä korroosiota.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Starilla saa nollattua ellei järjestelmässä ole vikaa. Muuta apua en osaa antaa..
oulaistenliikenne.fi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Missäpäin asusstelet näihinhän on ehkä staari tai vanhempi ledi vilkku laite vikakoodin lukuu
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Teemu.P
Viestit: 130
Liittynyt: 08.6.2006 15:34

Viesti Kirjoittaja Teemu.P »

Oli konepellin alla sitten 8 tai 16 pinninen pistoke niin tyyli sama.

Avain asentoon I tai II ei muistu tarkemmin se mutta, 1-6 pinnit johdolla yhteen 2-3 sekuntia. Jonka jälkeen SRS valo vilkkuu ja osoittaa
vilkkumisen määrällä vikakoodin sitten pitäs ettiä googlesta lista SRS vikakoodeista josta selviää vian aiheuttaja.

Kun SRS järjestelmä on kunnossa SRS valo sammuu ilman nollauksia.
Avatar
jespo
Viestit: 30
Liittynyt: 28.11.2014 13:37
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jespo »

Kiitos avusta pitää Teemun neuvoilla koittaa.
W210 E420 -96 Avantgarde
W124 200E -89 Talviautona keräämässä korroosiota.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

voit myös laittaa ns. koodin tänne ja joku voi katsoa esim. autodatasta sen tms.
® Mesen linttaklubi
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Minulla on joku semmoinen SRS poksi (vaihdekepin viereen asennettava). Jos poksivikaa epäillään koodien perusteella niin sitä saa tulla kokeileen.
Avatar
jespo
Viestit: 30
Liittynyt: 28.11.2014 13:37
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jespo »

Terveppä tossa viikonloppuna testailtiin niin vikakoodi pistokkeessa ei ole mitään elämää edes yleismittarilla mitattuna... mietiskeltiin kun yj rele on taivaan vanha rele yksi sulakkeinen laitettiin varaosavehkeestä kun ryyppy ei toiminut, ja alunperin oli 2sulakkeinen niin auttaakohan uuden 2sulakkeisen ostaminen mihinkään mahdollisesti?!
W210 E420 -96 Avantgarde
W124 200E -89 Talviautona keräämässä korroosiota.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Lainaanpa topikkia...
Lähipiirissä :wink: (Nimettäköön kaveri vaikkapa Jussiksi) sattui samanlainen tapaus, auto on -91 300 TDT.

Ruorissa airbag ja turvavöissä kiristyspanokset.
Valo syttyi auton roksottaessa tyhjäkäynnillä kauppapuodin pihalla.
Syttyy käännettäessä virta päälle, 2-3 sekunnin kuluttua sammuu, mutta syttyy samantein uudelleen ja jää palamaan. Eli varmaankin piirin testaus ei mene läpi.

Ei sammunut akkukaapelin (miinus) irroituksella yön ajaksi.
Jussi kokeili vikakoodeja rakentamallani kuittauslaitteella 8-pinnisestä liittimestä, vaan ei mitään vilkutuksia. Ei kuittauslaitteessa, eikä auton vikavalossa.
Kuittauslaitteen lamppu kyllä syttyy nappia painettaessa. (Virta päällä).

Lataus mitattu, käydessä 13.8V, pitäisi riittää.

Ratti, liukukiskot ja airbag vaihdettu, sattui sellaiset olemaan varalla. Hiilet liikkui ja pituutta tuntui olevan, en tosin tiedä kuinka pitkät ovat uutena. Jos on liukukiskot, ei kai spiraalijohtoa sitten ole?

Vöiden kiristyspanoksissa punaiset liittimet ainakin paikallaan, penkin alta ei mitään johtoja löytynyt.

Googlailun perusteella pitäisi tuhkakupin alla olla SRS ohjausyksikkö, jota Jussi ei vielä ole esiin kaivanut.

Myös YJ-rele olisi varmaan syytä kolvata.

Onko jotain jäänyt Jussilta huomioimatta?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Karvanaama kirjoitti:Lainaanpa topikkia...
Lähipiirissä :wink: (Nimettäköön kaveri vaikkapa Jussiksi) sattui samanlainen tapaus, auto on -91 300 TDT.

Ruorissa airbag ja turvavöissä kiristyspanokset.
Valo syttyi auton roksottaessa tyhjäkäynnillä kauppapuodin pihalla.
Syttyy käännettäessä virta päälle, 2-3 sekunnin kuluttua sammuu, mutta syttyy samantein uudelleen ja jää palamaan. Eli varmaankin piirin testaus ei mene läpi.

Ei sammunut akkukaapelin (miinus) irroituksella yön ajaksi.
Jussi kokeili vikakoodeja rakentamallani kuittauslaitteella 8-pinnisestä liittimestä, vaan ei mitään vilkutuksia. Ei kuittauslaitteessa, eikä auton vikavalossa.
Kuittauslaitteen lamppu kyllä syttyy nappia painettaessa. (Virta päällä).

Lataus mitattu, käydessä 13.8V, pitäisi riittää.

Ratti, liukukiskot ja airbag vaihdettu, sattui sellaiset olemaan varalla. Hiilet liikkui ja pituutta tuntui olevan, en tosin tiedä kuinka pitkät ovat uutena. Jos on liukukiskot, ei kai spiraalijohtoa sitten ole?

Vöiden kiristyspanoksissa punaiset liittimet ainakin paikallaan, penkin alta ei mitään johtoja löytynyt.

Googlailun perusteella pitäisi tuhkakupin alla olla SRS ohjausyksikkö, jota Jussi ei vielä ole esiin kaivanut.

Myös YJ-rele olisi varmaan syytä kolvata.

Onko jotain jäänyt Jussilta huomioimatta?
Moi. En osaa auttaa itse ongelmaan, mutta tuolta voisi löytyä jotain apua.: http://www.w124performance.com/service/ ... 1Seats.htm
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Nytpä ilmeni väkevää dokumentaatiota!!
Tarttee keskittyä kunnolla luetun ymmärtämiseen.
Kiitokset!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ollos hyvä. Toivottavasti Jussi löytää ratkaisun ongelmaan.

Tuossa vielä linkki pääsivulle, tuolla on paljon hyviä tehtaan ohjeita:
http://www.w124performance.com/service/Main.html
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tämä päivä tuli käytettyä noiden linkkien lukemiseen ja järjestelmän tarkasteluun käytännössä.

Nuo linkin takana olevat ohjeet vaikuttaisivat olevan -87 ja vanhempien jenkkiversioiden ohjeita, Niissä vissiin on tuolle SRS yksikölle erillinen jännitelähde, sekä jonkunlainen varmennusparisto. Uudemmissa nuo olisivat yksikön sisäänrakennettuna. No käytäntö tuskin niiden takia muuttuu paljoakaan.

Oli työn ja tuskan takana päästä edes näkemään tuhkiksen alta tuo yksikkö.
Tarvii jatkaa vielä toisena päivänä,

Joku on tehnyt tälle jotain kyllä jo aikaisemmin, SRS:n merkkilampun johdot on katkaistu ja vaihdettu. Ei ole kytketty abs - lampun kanssa rinnan sentään.
Lampun johto on vedetty sulakkeen kautta yksikölle, jonka vieressä roikkuu yksi irrallinen johdin, jonka pää kuorittu. On mahdollista, että tuo on irronnut jostain liittimestä, mutta en vielä keksinyt mistä. Nyt täytyy kaivaa systeemin kytkentäkuva, josta näkisi johtimien väritkin.

Tässä kun on Webaston ohjausyksiköt keskikonsolin lokeron pohjaan ruuvattuna, joka toi hieman haastetta vaihdekeppipanelin irroitukseen.
Konsolin alta löytyi myöskin irrallinen kuorittu johdin, tämän sain mittaamalla todettua kojetaulu valoilta ryöstetyksi. Ja sille löytyi webaston jatkopistokkeesta paikkakin, eli näppäinpanelin taustavalohan se.
Totesin valon toimivaksi ja vahingossa tökkäsin (toimimattoman) webaston käynnistysnappia ja sehän saatana pumppu alkoi naksuttamaan ja hetkosen kuluttua pöhinä ja reipas savutuskin alkoi.

Taisi tuo jatkopistokkeen avaus ja takaisinlaitto korjata heikon kosketuksen, no nyt on toimiva vepasto ainakin! Vepaston ohjaimien luota menee 2-napainen johto (musta ja harmaa johdin) akun luokse konetilaan, Musta on maissa, harmaa *yllätysyllätys* irrallaan ja kuorittuna akun luona. :idiot:

Että tällaista tänään.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Luit kuitenkin aina tiedoston loppuun asti? Monesti niissä on ensin varhaisin versio aiheesta ja vuosimallien tuomat muutokset myöhemmillä sivuilla.

http://www.w124performance.com/service/ ... Shting.htm

Tuolta voi löytyä kytkentäkaavio, varsinkin tuo ETM-tiedosto on monesti melko hyödyllinen. Ainakin suuntaa antava :D
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Saattoihan sieltä jotain jäädä huomaamattakin, materiaalia kun on aika paljon.

Tämä ETM on varsin hyvä!
Siitä sainkin jo apua tuohon SRS vikalampun kytkentään. Autoon on joskus vaihdettu toinen vikalampun johtimista, joka on korvattu eri värisellä ja vedetty eri kautta kun alkuperäinen. Tämä vaihdettu johdin on kyllä kytketty oikeaan paikkaan, vanha oli vaan jätetty katkaistuna ja kuorittuna lojumaan.

Seuraavaksi onkin tarkoitus raastaa lämmönsäätöpaneli ja keskikonsoli irti, jotta pääsen tuon SRS yksikön kimppuun. Ajattelin manuaalin vianetsintäohjeen mukaan edetä mittailemaan bägin ja vöitten laukaisupanoksien johtimet ja itse panokset.
Kokeilin kainalot jännityksestä märkinä mitata ylimääräisestä bägistä resistanssin.
Ajattelin jos mittarin syöttämä jännite riittäisi pamauttamaan bägin.. ei pamahtanut.
Resistanssi oli 2 ohm, eli tarvittaessa tuon pystyisi vianetsintämielessä korvaamaan vastuksella.

Latailin akun täyteen ja jätin molemmat navat irtikytkettyinä yöksi lepäilemään, jos vaikka vika olisikin johtunut alhaalla käyneestä jännitteestä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Nyt on keskikonsoli raastettu irralleen ja SRS - boxin pistoke irti.

Mittailin jo aikaisemmin vöiden panoksien resistanssin pistokkeesta, joka sekin on radion takana, mutta vähän helpommin saatavilla. Tuloksina 2,5 ohmia kumpikin, joka on ymmärtääkseni ok.

SRS-boxin irrotetusta pistokkeesta mittasin sitten bägin resistanssia ja sepä näytti 0 ohmia!! Jassoo, sitten rattiakselin luota punainen pistoke auki, josta mitattuna 2,5 ohmia.
Bägin resistanssi siis.
Asia selvä, johto oikosulussa siis.. vaan eipä juttu ole niin yksinkertainen.

Boxin pistoke onkin tehty siten, että irrotettaessa bägin ja vöiden panoksien navat yhdistyvät, eli mittaus näyttääkin oikosulkua. Eli 2 napaa aina toisiinsa.
No.. kerkesin pätkiä johdon (2-napainen kaapeli) vikapaikkaa etsiessäni, ennenkuin älysin källin.
Kuva iittimestä:

Kuva

Eli siis: meisselin osoittamassa paikassa on pieni kolo, jonka kohdalla bägin boxissa on taas siihen sopiva kiila (kuten meisselin kärki). Tämä kärki pitää liittimet erillään toisistaan, liittimen ollessa boxissa kiinni. Syytä sille en keksi, liittynee turvallisuusasioihin.

Eli mielestäni paukut johtoineen ovat kunnossa, mutta epäilen boxin olevan viallinen.
Tämähän ei myöskään anna mitään vilkutuksia testipistokkeesta.

No.. uusi käytetty on tilattu, ainakin samalla numerolla on, katotaan ensi viikolla.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minun entisestä E280T:stä (-95) hajosi aikoinaan SRS-boksi ja valo paloi. Auto oli silloin välissä sukulaismiehen omistuksessa, ja oli käyttänyt Venetmäellä jossa vaihtoivat käytetyn boksin, tuli kuntoon.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Ja uusi srs boksi saapui, piuhat kiinni, virta päälle. -->
Valo syttyi, sammuakseen sopivan viiveen jälkeen. Toisinsanoen kaikki ok.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”