Vajaa viikko sitten huomasin 600km siivua etelästä pohjanmaalle ajaessa että latauksen merkkivalo kajasti mittaristossa himmeästi välillä, mutta hävisi kun tarjosi hiukan kierroksia.
Pari-kolme päivää sitten auto ei sitten jaksanut pyöräyttää starttia, jolloin otin akun irti ja pidin laturissa yön ylitse. Tämän jälkeen toimi taas pari päivää.
Eilen illalla jätti huoltoaseman pihaan eikä taas jaksanut pyöräyttää starttia. Apuvirralla siis käyntiin ja ajelin tuohon tallille mittaamaan akulta jännitteet. En ole mikään sähkötuntija, mutta vaikutti että pitkät valot ja tuuletin päällä latausjännitteet putosivat 11:en kieppeille korkeammillakin kierroksilla.
Sitten taas kun sammutin auton, niin uudelleen käyntiin kokeillessa startti ei pyörähdä vaan abs- käsijarru ja jokin kolmaskin valo mittaristossa vilkkuu ja konehuoneen kuolelta kuului vilkkumisen tahdissa pientä räpsytystä.
Onko jollekulle tutut oireet ja mistä kannattaa vikaa etsiä ensimmäiseksi?
Jännitteensäädin uusittava? Ylijänniterelettä en ehtinyt vielä vilkaista, voiko apukäynnistys tehdä sille hallaa?
Kohta olisin könyämässä tuonne talliin taas ja pitäisi saada vika paikannettua ja fiksattua että pääsisin lauantaina takaisin pohjanmaalta etelään..
Kiitos jo etukäteen auttavista vastauksista
Ja niin, auto on siis alkuperäinen -91 300 turbodiesel.
W124 laturi/jännitteensäädinongelma(ko)?
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
Hiukan lisäinfoa; ASD:en, ABS;en ja latauksen merkkivalo siis vilkkuvat ja räpsytys kuulostaisi tulevan hehkureleboksista kun kääntää avaimen hehkutusasentoon. Avasin hehkureleboksin pari päivää sitten kun hehkun merkkivalo ei palanut hehkuttaessa mutta meni päälle käynnistyksen jälkeen. Putsasin pinnit ja laitoin hiukan sähkövaseliinisprayta liittimiin ja tämän jälkeen hehkun valo toimi nämä pari päivää kuten kuuluu.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
En kokeillut, mutta täydellä akulla toimi iloisesti. Ja kyllä, löysäsin moniurahihnan, irroitin laturin sekä siitä jännitteensäätimen ja hiilet oli molemmat aika kuluneet. Toiseen kuparirenkaaseen oli myös kulunut ura, joten tilasin paikalliseen varaosaliikkeeseen huomiseksi tehdaskorjatun laturin kun vanhaa vastaan piti maksaa väliä vain 80€ - eiköhän se tuolla höngi taas hyvän aikaa
Kiitos vastauksesta!
Kiitos vastauksesta!