Kuskin sähkölasi ei liiku

Vastaa Viestiin
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Kuskin sähkölasi ei liiku

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vielä en ole avannut ovipahvia kuskin ovesta, joten esittäkääpäs villejä arvauksia syystä.

Ajelin tuossa muksujen kanssa Ylöjärvellä kohti pohojanmaata samalla nappiin puhuen. Vasen jalka lepäsi ovipahvia vasten. Yhtäkkiä ovi tärähti ja kuului tumps :shock:. Mitä ...tia? Rusakkoko sieltä puskasta juoksi kuskin oveen. Pysäytin auton, ja eihän siinä ovessa mitään jälkiä tietenkään ollut.

Hetken ehdin jo iloita, että alles bra - kunnes kokeilin laskea kuskin sähköikkunaa alas. Jaahas, joku oli näköjään järkyttänyt kuskin ikkunan tasapainoa, koska mitään ei tapahtunut. Tai oikeastaan, lasimoottori siellä kyllä hyrrää napista ylös/alas painettaessa, mutta lasi pysyy urhoollisesti ylhäällä. No onneksi pysyikin. Ei olisi hirveästi huvittanut ajaa Ylöjärveltä Seinäjoelle lasi alhaalla :huh:.

Nyt kun ovipahvi on vielä neitseellisessä tilassa eli paikallaan, niin mitäköhän siellä on oikein tapahtunut? Onko tuo ikkuna vaan jotenkin luiskahtanut pois sitä kuljettavasta hissistä?
Avatar
dr.phil
Viestit: 12
Liittynyt: 19.3.2007 17:48

Viesti Kirjoittaja dr.phil »

Minulla sama vika. Oliskohan vikana se lämpörele mitä toisaalla ehdoteltu? Lähteekö w201 ovipahvi samallalailla pois ku 124?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

villi veikkaus: joku niistä lasinnostinmekanismin tai moottorin ruuveista oli löysällä ja lopulta kisko tai moottori pääsi tipahtamaan paikoiltaan :roll: Itse vaihdoin apparin puolen lasinnostajan moottorin viime kesänä, mutta eipä nyt kuitenkaan muistu mieleen, miten ne osat siellä oli :?
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

En ole vielä asiaan viitsinyt/ehtinyt perehtyä. Lähinnä sen takia, että mulla ei ole ollut käytössä lämmintä tilaa enkä ole halunnut rikkoa oviverhoilun muoviklipsejä pakkasen takia.

Kuten aiemmin sanoin, moottori pyörii kyllä, mutta lasi pysyy tukevasti ylhäällä. Ilma kun vielä vähän lämpenee, niin voisi tuonkin tilan tarkistaa...
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tehdäänpäs jatkoa hieman tähän tarinaan.

Vaihdoin äsken kuskin oveen ovistopparin ja samalla oli hyvä tilaisuus tarkastella ovimoottorin tilaa. Otin muutaman kuvan tilanteesta.

KuvaKuvaKuva

Kun painan keskikonsolista ikkunaa alaspäin, tuo kolmoskuvan iso ratas pöyrii riippuen napin painosuunnasta. Ikkuna kuitenkin pysyy tukevasti ja liikkumatta ylhäällä. Samalla kun ovimoottori pyörii, kuuluu vähän sellainen rahiseva ääni.

Miten tuo ikkunan laskumekanismi toimii ja mikähän tuossa mahtaisi olla ongelmakohtana?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No kyllä tuo sitten ihan varmasti on kiinni siitä, että joku ohjureista on pois kiskoiltaan. Muistelisin, että oven etupuolella on sellainen lyhyempi kisko vaakatasossa, jossa liukuu tangon päässä oleva liukukappale muodostaen saksimekanismin, jolla ikkuna nousee ja laskee. Olisko se nuljahtanut paikoiltaan? Ainakin mulla se lähti helposti siitä, kun oli ruuvi tai pari irti..
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tai sitten noiden linkkujen liitoskohdasta on niitit pettäneet. Sellanen X-mallinen se linkkuhässäkkä ja siitä keskeltä muistaakseni jotenkin niitattu kiinni.

Eikun vaan tutkimaan mikä siellä liikkuu vai liikkuuko mikään.Ei oikein muista enää minkälainen kiinnitys tuosta rattaasta oli linkkuihin...
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Selvennyksenä vielä, että tuo kolmoskuva isorattaallinen "pyörä" liikkuu ja mikään muu ei sitten liikukaan - saksimekanismi tai muukaan... Osaako kukaan sanoa, mistä kohtaa hissi alkaa joustaa, kun ikkunaa alkaa laskeutua alaspäin?

Ja jos joku valaisisi asiaa vielä oikein räjäytyskuvan kera, niin aina vaan parempi.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Se systeemihän on vähän niinkuin saksinosturi, X-malliset linkut levenee ja kapenee..vaikea selittää eikä kuvaakaan löydy. Ei nyt muista millainen se rattaan ja linkun välinen kiinnitys on, joku jousi siinä ainakin oli :roll: Siitä alkaisin tutkimaan vikaa, aika hankalaa taitaa olla kun lasi ylhäällä. Koko koko mekanismin irroittamalla voisi varmaankin saada lasia sen verran alaspäin että saisi linkkujen kiinnitykset lasista irti.

EDIT: sähkölaseista en kuvaa löytänyt, mekaanisissa periaatteessa samanlainen systeemi vaikka onkin aika erilainen 8)

Kuva
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Lainataanpas tätä topiccia.

Repsikan sähkölasi ei inahdakkaan. Moottori kyllä napsahtelee napista painamalla, tuntuu niinku hakkaisi "tyhjää".

Pahvit irti ja moottori / kiskot irti, ikkuna on kyllä "hississä" kiinni ja liikkuu muutaman sentin edes takaisin, mutta se ratasosa ei tunnu kunnolla pyörivän.

Mikä on jumissa?
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
iso-Timppa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.10.2010 9:46
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Onhan lasi niissä sivukiskoissa kohdallaan?
Itselläni lasi liikkui (tupakkiraosta lähtien ) käsin painamalla (kuluneesta kohdasta) alas ja ylös, kun oli hissin ratas kulunut tuosta em. kohtaa.

Vaihdoin hissin ja koekäytössä ei toiminut kunnolla. Lasi ei ollut mennyt sivuilta oikeaan uraan.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Pitääkin tarkastella. Koitin eilen viäntää lasia painamalla kaksin käsin alas, samalla kun rouva painoi napilla lasia alaspäin.... eipä liikkunut, joten hyvinkin voi olla jotenkin huonosti paikallaan...
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Samppara
Viestit: 1
Liittynyt: 08.7.2012 20:09

Viesti Kirjoittaja Samppara »

En kehdannut aloittaa uutta aihetta kun tämä sopi parhaiten omaankin vikaan. Elikkä asiaan...

Asentelin omaan 230e sedaniin poppeja, ja kun popit oli asennettu, kaikki toimi kuin normaalisti, jätin laturin lataamaan minimillä akkua kun pääsi loppumaan. Käväsin asioilla pyörähtämässä mutkan ja kun takasi tulin autolle, avasin kuljettajan oven niin sähköikkuna laskeutui itsestään alas, ja sitä ei enää saa ylös. Ylöspäin kun painaa katkaisijasta, niin kuulee että rele tms. napsahtaa comfortboxissa eikä ikkuna silti nouse, mutta kun alaspäin painaa katkaisijaa niin ei mitään napsetta yms kuulu. Ainut mikä kuuluu kokoajan niin nostinmoottori yrittää kokoajan laskea ikkunaa alaspäin vaikka ikkuna on jo valmiiksi ala-asennossa. Mistähän tämmöseen v-mäiseen oireeseen kannattaisi lähtiä etsimään vikaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”