W124 Alapallonivelet
W124 Alapallonivelet
Joku varmaankin on vaihtanut itse alapallonivelet eteen sedan version 124 koriseen meseen (ei 4matic). Meinaan vaan kun ei löydy korjaus oppaasta ohjetta. Ihan tarkistuksen vuoksi:
Eikö alapallo nivelen pitäisi irrota kun irroittaa sen yläpuolisen poikittaisen pultin ja sen jälkeen pitäisi olla vapaa. Ilmeisesti ankaralla voiman käytöllä sen pitäisi irrota alaspäin alatukivarresta? Eihän siinä mitään muuta kiinnitystä ole? Oletteko muuten ottaneet sen tuki varren erikseen irto vaihtoa varten?
Että tällaisia kysymyksiä auton alta...
Eikö alapallo nivelen pitäisi irrota kun irroittaa sen yläpuolisen poikittaisen pultin ja sen jälkeen pitäisi olla vapaa. Ilmeisesti ankaralla voiman käytöllä sen pitäisi irrota alaspäin alatukivarresta? Eihän siinä mitään muuta kiinnitystä ole? Oletteko muuten ottaneet sen tuki varren erikseen irto vaihtoa varten?
Että tällaisia kysymyksiä auton alta...
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Joo mulla on siellä alla tavaraa sitä varten ettei jousi pääse vapaaksi. Eli toisin sanoen auton oma paino pitää jousen kurissa.
Tuntuu vaan olevan niin saatana tiukassa... onko mitään jippoja tiedossa moiseen? Kohta tulee voiman käytössä fyysiset rajoitteet vastaan... Ei meinaan viitsisi purkaa koko pyörä tuentaa...
Sen tuki varren pää: eikö se ole ihan tasainen (vaakasuunnassa)? Tarkoitan, sitä että alauolella olevat ulokkeet ovat pallonivelen runkoa (ainakin uudessa osassa on moiset).
Tuntuu vaan olevan niin saatana tiukassa... onko mitään jippoja tiedossa moiseen? Kohta tulee voiman käytössä fyysiset rajoitteet vastaan... Ei meinaan viitsisi purkaa koko pyörä tuentaa...
Sen tuki varren pää: eikö se ole ihan tasainen (vaakasuunnassa)? Tarkoitan, sitä että alauolella olevat ulokkeet ovat pallonivelen runkoa (ainakin uudessa osassa on moiset).
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
On.maddiHoo kirjoitti: Sen tuki varren pää: eikö se ole ihan tasainen (vaakasuunnassa)? Tarkoitan, sitä että alauolella olevat ulokkeet ovat pallonivelen runkoa (ainakin uudessa osassa on moiset).
Katohan ettei ole edellinen pallonvaihtaja hitsannut koolia kiinni alatukivarteen niinkuin minulla oli. Minäkin hakkasin kovastikkin paljon ennenkuin huomasin... Minä puristin jousta puristimilla ja irrotin vakaajan pään jotta sain väännettyä tukivartta alaspäin jolloin lyönnin sai aloittaa lokasuojan ulkopuolelta. Tunki varren alle ja napakoita iskuja holkkiin, itsellä holkkina oli 27mm pitkä hylsy. Pallon tappiin ei estä lyödä, se tulee pohjasta läpi ja kooli jää kumminkin paikalleen hakattavaksi. Ja muista pallossa oleva lovi asennettaessa keskilinjaan päin...
Tuo hitsaus homma pitää tarkastaa vielä, siellä oli kyllä ylimääräinen knölli, mutta se tuntui lähtevä ruosteisena palasena pois.
Varmaankin tarkoittanette tapissa olevaa lovia, joka kiinnittyy poikittaisella pultilla renkaan "runkoon" (se missä on jarrulevy ja laakerointi, jen.) Sen ajattelin menevän kuten aikaisemmin. Onkohan lovilla alapallonivelen rungon alapinassa mitään väliä? Seillä on vastakkaisilla puolilla kaksi lovea.Ja muista pallossa oleva lovi asennettaessa keskilinjaan päin...
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Jujuu, sehän on ihan oikein että osaa ja viitsii itse korjata autoaan.
Alapallonivelen vaihtoa käsittelevissä topikeissa tahtoopi vaan olla näitä
Alapallonivelen vaihtoa käsittelevissä topikeissa tahtoopi vaan olla näitä
siinä hommassa menee auto ja naama...
saattaa käydä hassusti
hakkasin kovastikkin paljon
rälläkällä pois
pistosahalla nivelen runko halki
napakoita iskuja
jousi tulee ziljoonaa sieltä
joihin en malta olla lisäämättä korjaamo-vaihtoehtoa.Tuntuu vaan olevan niin saatana tiukassa...
Dodii, nyt on toinen puoli vaihdettu ja kovassa oli. Muutama vinkki, jos itse meinaa vaihtaa:
1. Alapallonivelen irroittamiseen kannattaa varata puhalluslamppu tukivarren "lenkkiä" (tarkoita alapallon rungon ympärille jäävää tukivarren osaa) lämmittämiseksi (vaikuttaa, että alapallon runko on kovempaa materiaalia, joten todennäköisesti lämpölaajeneminen on puolellamme). Sama homma toimii myös uutta laitettaessa, mutta kylmäspraystäkään ei ole haittaa.
2. Jos alapallo on tosi kovassa, niin kevyttä moukarointia alapallon kiinnityksen lenkkiin pitäen vasta kappaletta toisella puolella. Lyödään ts. vaakatasoon, mutta on syytä olla varovainen ettei lenkin muoto pilaannu. Tämän naputtelun jäkeen hylsyn kanssa paukuttelua yläpuolelta. Tietenkin tukivarsi kannattaa tukea kunnolla ettei tule vääntymiä.
3. Asennuksessa täytyy käyttää lämpö ja/tai voimaa, riippuen näköjään yksilöstä. Itse sain nivelen paikalleen laittamalla kiilan (kirveen terä) ja sen päälle ison pitkän hylsyn, joka "nostaa" niveltä kiinnityskohtaansa. Alapuolelta tuenta niin, että pallonivel painuu (siis nousee) tukivarressa olevaan runkoon ja lyödään välikappaletta (pajavasaran suippo kärki) pitäen tukivarren lenkiin ylhäältä päin. Näin kun pyörii ympyrää ja hiljalleen naputtlee niin meni mulla ainakin nätisti paikalleen.
Ai niin, kannattaa varmaan suosiolla purkaa kaikki ylimääräinen (iskari, jarrulevyt, -palat) pois. Itse purin vasta kun uusi pallonivel oli paikallaan kun en saanut pallonivelen tappia millään menemään oikein runkoon. Helpottaa varmaan työskentelyä.
1. Alapallonivelen irroittamiseen kannattaa varata puhalluslamppu tukivarren "lenkkiä" (tarkoita alapallon rungon ympärille jäävää tukivarren osaa) lämmittämiseksi (vaikuttaa, että alapallon runko on kovempaa materiaalia, joten todennäköisesti lämpölaajeneminen on puolellamme). Sama homma toimii myös uutta laitettaessa, mutta kylmäspraystäkään ei ole haittaa.
2. Jos alapallo on tosi kovassa, niin kevyttä moukarointia alapallon kiinnityksen lenkkiin pitäen vasta kappaletta toisella puolella. Lyödään ts. vaakatasoon, mutta on syytä olla varovainen ettei lenkin muoto pilaannu. Tämän naputtelun jäkeen hylsyn kanssa paukuttelua yläpuolelta. Tietenkin tukivarsi kannattaa tukea kunnolla ettei tule vääntymiä.
3. Asennuksessa täytyy käyttää lämpö ja/tai voimaa, riippuen näköjään yksilöstä. Itse sain nivelen paikalleen laittamalla kiilan (kirveen terä) ja sen päälle ison pitkän hylsyn, joka "nostaa" niveltä kiinnityskohtaansa. Alapuolelta tuenta niin, että pallonivel painuu (siis nousee) tukivarressa olevaan runkoon ja lyödään välikappaletta (pajavasaran suippo kärki) pitäen tukivarren lenkiin ylhäältä päin. Näin kun pyörii ympyrää ja hiljalleen naputtlee niin meni mulla ainakin nätisti paikalleen.
Ai niin, kannattaa varmaan suosiolla purkaa kaikki ylimääräinen (iskari, jarrulevyt, -palat) pois. Itse purin vasta kun uusi pallonivel oli paikallaan kun en saanut pallonivelen tappia millään menemään oikein runkoon. Helpottaa varmaan työskentelyä.
Tuohan tuossa on vaarallista. Jos ei ole jousipuristinta niin kannattaa olla kyllä todella varovainen.L.Samarialainen kirjoitti:Eilen vaihtelin, ole varovainen jousen kanssa. Suosittelisin jousipuristinta ennenkuin löysäät yhtään pulttia pallosta!! Se jousi tulee ziljoonaa sieltä jos pääsee karkuun ja siinä hommassa menee auto ja naama...
Itse olen ottanut irti ilman mitään lämmittämisiä/viilennyksiä. Mitään ylimääräistä en ole purkanutkaan, iskari/napa sun muut hilut vaan sivuun ja jollain vähän kiinni ettei tule eteen.
Itse ainakin olen todennut että helpon irroituksen "salaisuus" on ISO leka, ja kunnolliset holkit lyöntiä varten. Tukivarsi kunnolla tuettuna betonilattiaan, ISOLLA lekalla yksi lyönti alapalloon ja se "kuula" menee läpi. Sopiva, tukeva holkki jäljelle jääneeseen "pesään" ja toisella lyönnillä se irti. Joskus molemmat irtoaa samalla lyönnillä. Sitten uutta paikalle ja alapallon alapuolelle sopiva holkki joka ottaa vain alapallon reunoihin ettei keskiosa mene kurttuun. Se kunnolla tuettuna lattiaan ja tukivarren päähän lekalla.Siinä on oikein sellainen kohta mihin voi lyödä..Vaatii muutaman lyönnin että menee paikalleen. Ja hoplaa hilut paikalleen ja koko hommassa menee n.15min
Hommassa tosiaan vaarana se jousi...pakko vielä sanoa Sen kanssa kun muistaa varoa niin voi jopa selvitä tuosta remontista hengissä
Minen kyllä ymmärrä teidän jousia.Mitä ihmeen banaana jousia teillä on sinne survottu.Mä kun otin iskari tolpan irti ja alatuki varsi oli hienosti tuettu ettei pomppaa.Isä naureskeli olkapään takaa ja kyseli että mitä teen...nostin autoa lisää ja alatuki varsi tuli jousen voimasta huimat 2cm alemmas.Sama homma meidän toisessa 200D:ssä ja 300D:ssä.Siis ei tosiaankaan mitään jännityksiä tai pelkoja jousen hurjista lyönneistä.Mä en ny tosiaan kässää...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Kyllä jousi oli ihan käsin heiluteltavissa kolossaan samoin alatukivartta sai käännellä alas ja ylös ihan käsivoimin...sitä mä ihmettelinkin kun kaikki varoitellu aina ja yhtäkkiä sitten isä naureskelee olkapään takaa....STANA!
Ja on muuten M8 pultit siinä kallistuksen vakaajan pannassa joka alatuki varressa.
Ja on muuten M8 pultit siinä kallistuksen vakaajan pannassa joka alatuki varressa.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Jousen puristinta tuli käytettyä ihan varmistuksen omaisesti.
En kyllä edelleenkään ymmärrä miten on vaikea ymmärtää, että jousien TÄYTYY pysyä paikallaan ihan auton omasta painosta (eli tukivarsi tuettuna lattiavasten). Eihan muuten koko pyörän juosituksessa ole mitään järkeä, jos iskarin päätehtävä on pitää jousta lähtemästä kesken ajon maata kiertävälle radalle kun autolla ajetaan tasaisella tiellä!!!
Jos se jousi pelottaa, niin sitten vain tukea ulommaksi. Peruskoulun fysiikan tiedoilla pitäisi jotain ymmärtää momenteista ja voimista sekä momenttivarsista.
En kyllä edelleenkään ymmärrä miten on vaikea ymmärtää, että jousien TÄYTYY pysyä paikallaan ihan auton omasta painosta (eli tukivarsi tuettuna lattiavasten). Eihan muuten koko pyörän juosituksessa ole mitään järkeä, jos iskarin päätehtävä on pitää jousta lähtemästä kesken ajon maata kiertävälle radalle kun autolla ajetaan tasaisella tiellä!!!
Jos se jousi pelottaa, niin sitten vain tukea ulommaksi. Peruskoulun fysiikan tiedoilla pitäisi jotain ymmärtää momenteista ja voimista sekä momenttivarsista.
Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.
Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
No ei siinä kyllä tarvitse alatukivartta irroittaa.
Jos työn hinnaksi oli sovittu 45euroa niin ei kai ne siitä voi silloin veloittaa 400euroa?
Alapallon vaihto on 20min homma jos korjaamolta löytyy normaalit työkalut ja vaikka jousipuristin, sekä tuon tyyppiseen alapallon irroitukseen tarkoitettu työkalu, sellanen puristin jolla se vaihto on todella helppoa.
Itse vaihdoin kerran alapallon omaan autoon ilman sitä työkalua 2 tunnissa ihan rälläköimällä sen alapallonivelen pohjan irti, sitten vasaralla löi sen niveltapin sieltä pois ja sen nivelen ulkokehän halkaisi parista kohdasta niin se irtosi hyvin. Jousipuristin ja nosturi oli käytössä niin onnistui helpommin.
Jos työn hinnaksi oli sovittu 45euroa niin ei kai ne siitä voi silloin veloittaa 400euroa?
Alapallon vaihto on 20min homma jos korjaamolta löytyy normaalit työkalut ja vaikka jousipuristin, sekä tuon tyyppiseen alapallon irroitukseen tarkoitettu työkalu, sellanen puristin jolla se vaihto on todella helppoa.
Itse vaihdoin kerran alapallon omaan autoon ilman sitä työkalua 2 tunnissa ihan rälläköimällä sen alapallonivelen pohjan irti, sitten vasaralla löi sen niveltapin sieltä pois ja sen nivelen ulkokehän halkaisi parista kohdasta niin se irtosi hyvin. Jousipuristin ja nosturi oli käytössä niin onnistui helpommin.
No mitä ne makso ne muut tangot ja puslat sitten? Nelipyöräsuuntaus lienee yleesä halvimmillaa 60-70€.
Jossei oo sovittu muitten osien vaihosta tai pyöräsuuntauksesta ni tee reklamaatio korjaamolle jos tekivät ilman lupaa.
E: yleensä pitänee soitella asiakkaalle lisätöistä ja kysyä lupaa saako tehä.
Jossei oo sovittu muitten osien vaihosta tai pyöräsuuntauksesta ni tee reklamaatio korjaamolle jos tekivät ilman lupaa.
E: yleensä pitänee soitella asiakkaalle lisätöistä ja kysyä lupaa saako tehä.
E46 330D & E46 328i
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jos korjaamo arvioi 45 eur, kysyy sen kirjallisena. Jos ei saa, miksei saa? Voihan sitä sitten sopia yllätysten varalle enimmäishinnoittelun esim. satanen, pitäs olla riittävä pelivara. Kolmesataa jää silloin ainakin korjaamon nuoltavaksi haavaksi.
Korjaamon asia hommata osaava asentaja ja oikeat työkalut. Sen jälkeenkin sössimiset menee siihen piikkiin, vaikkois miten vastustanut.
Yritystoiminta on yrittäjän riskinottoa ei kuluttajan. Yritysten välinen bisnes on eri juttu..
Korjaamon asia hommata osaava asentaja ja oikeat työkalut. Sen jälkeenkin sössimiset menee siihen piikkiin, vaikkois miten vastustanut.
Yritystoiminta on yrittäjän riskinottoa ei kuluttajan. Yritysten välinen bisnes on eri juttu..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Eijei. nyt selitin vissii kiukuksissani ihan väärin .Ei ollu sovittu mitään. Olin vaan muiden kokemuksia kysellyt niin kellään ei ole ollu noin iso projekti. ei ollut sovittu mitään hintaa.
Olisi pitänyt kysyä hinta arvio...
Oletin että vaihdetaan vaan alapallot. Ja että sitävarten ei tarvitsisi purkaa puolta etupäätä. Ja aikaakin meni 2päivää
Olisi pitänyt kysyä hinta arvio...
Oletin että vaihdetaan vaan alapallot. Ja että sitävarten ei tarvitsisi purkaa puolta etupäätä. Ja aikaakin meni 2päivää
Eli korjaamolla tais olla valtuuet laittaa etupää kuntoon "hinnalla millä hyvänsä" melekee? Eiköhä siellä siis ollu muutaki väljää jokka piti laittaa et sai suunnattua?
2 päivää korjaamolla = 400€ osineen ja töineen on halapa jos yleesä on yli 70h tuntitaksa. Toki en tiiä tunteina kauanko sitä on laitettu.
2 päivää korjaamolla = 400€ osineen ja töineen on halapa jos yleesä on yli 70h tuntitaksa. Toki en tiiä tunteina kauanko sitä on laitettu.
E46 330D & E46 328i
Joo eihä se kallista oo sillee nähden kuinka paljo äijä töitä teki. Mietin tässä vaan että oisko ne voinu vaihtaa ilman noin suurta työtä ja noin paljoa uusia osia. Oli vaan puhe että ainakin oikea alapallo on väljä. ja vasen vaihtoon varmuuden vuoksi. Homma vaan paisui
Ohjaushan on nyt aivan mainio eikä rattikaan ole yhtään vinossa. todella kiva oli ajaa maantietä kotiin. Tekis vaa mieli hakkaa päätä seinää ku menin teetättää ton
On rahaa kiinni aivan liikaa 511tkm ajetussa bensalankussa
Ohjaushan on nyt aivan mainio eikä rattikaan ole yhtään vinossa. todella kiva oli ajaa maantietä kotiin. Tekis vaa mieli hakkaa päätä seinää ku menin teetättää ton
On rahaa kiinni aivan liikaa 511tkm ajetussa bensalankussa
En usko että siihen alapallon vaihtoon menneen paljoa aikaa.juhaeino kirjoitti:Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.
Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
Eikä velotus minusta ole ihan kohtuuton.
Jos aikomus on vaihtaa prässillä alapallot niin alatukivarret irti. JOS alatukivarsien pultit ovat jämähtäneet kiinni pusliin niin vaihtoon ainakin puslat ja todennäköisesti myös pultit kun ne ajaa poikki laikkakoneella.
Sitten uudet alapallot paikalleen ja samalla ne puslat varsien toiseen päähän.
Tukivarret paikoilleen autoon ja tarkistus että missä kunnossa raidetangonpäät ovat, jossei kunnossa tai säädettävissä seuraavaksi niiden vaihtoa / herkistelyä jotta pyöräsuuntauksessa olisi jotain järkeä..
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ens reissu eri kaavalla. Korjaamo korjaa autoja. Käsketään korjata etupäätä, näin myös yleensä tapahtuu. Arviot, työlistat, jne. kaikki paperille tai edes sähköpostiin. Korjaamo kyllä soittaa jos hinta meinaa karata. Ellei sittenkään soita, laskusta voikin kiukutella.juhaeino kirjoitti: -Ei ollu sovittu mitään.
-Olisi pitänyt kysyä hinta arvio...
-Oletin että
-Ja että sitävarten ei tarvitsisi
-Ja aikaakin meni 2päivää
-Homma vaan paisui
-Tekis vaa mieli hakkaa päätä seinää
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.