no se kolina

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

no se kolina

Viesti Kirjoittaja lowmans »

etupäässä etupää kolisee :? mikäs se vois olla? kallistuksen vakaajan kumit on jo kaapissa mutta kun ne näyttää ihan hyviltä vielä niin ei viittis alkaa vaihtaan. jotenkin se tuntuu että oikea etukulma olis pahempi mutta emmä sieltä mitään vikaa löytäny noin niinku amatöörimäisesti kun niveliä sunmuita rekkarilla koitin heilutella.. entäs sitte tää takapää kun oikean takaripustuksen tukitangot ja koiranluu vaihettu ja edelleen sellanen kolaus kuuluu kun monttuun ajaa? se päällimmäinen (takimmainen) tanko oli kyllä sökö ja pusla oli ihan irti mutta ei auttanu senkään vaihto toisaalta en viitsinyt ruveta narinanivelen vaihtoon(joka ei niin hirveen pahalta tuntunu tosin hieman turhan letkeesti liikkui) koskapa nuo tukitangot oli jo senverta vmäinen parkkipaikalla vaihtaa (rautasahanterällä pultit poikki että sai pois) mutta tuntus että ois se jotain vaikuttanu tuohon ääneen kun edes muut puslat on jämyjä liekkö se sitten niistä takakelekan kiinnityksistä se ääni?
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kurkkaapas konepellin alle. Miltä näyttää iskareitten yläpään kumit? Jos halki niin vaihtoon.

Sitten möngit auton alle ja riuhdot pakoputkea sinne sun tänne niin kovaa kuin jaksat. Kopsuu pohjaan?


Nuo taitaa olla helpoimmat kahtoa, aloita vaikka niistä. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

kai se nyt pohjaan ottaa jos oikiasti alakaa riuhtomaan?! nuo iskarin kumit katon heti aamulla..
kaiken minkä huollan myös korjaan!
maddiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 09.4.2007 12:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja maddiHoo »

Tarkista muuten onko iskarit ittessään ok. Ittelläni piti ihan hillitöntä meteliä kun ajoi kuoppaan, ja kun otin iskarin irti, niin se liikkui lähes painovoimaisesti.

Vain voit huomata myös siten, että kuuntelet missä vaiheessa kolaus kuuluu: jos kuuluu siinä vaiheessa kun perä on noussut takaisin ylös taitaa vika olla iskarissa. Iskari ei vaimenna silloin ja kolaus kuuluu siitä kun iskari on täydessä pituudessaan lyö omiin äärirajoihinsa.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Sivonen kirjoitti:Kurkkaapas konepellin alle. Miltä näyttää iskareitten yläpään kumit? Jos halki niin vaihtoon.
Mulla ainakin muuten näytti olevan halki tuo yläpään kumi. Siis se, mikä näkyy sieltä konehuoneesta käsin. Onko tuo millanen homma vaihtaa, repii vaan vanhan pois, painaa iskaria kasaan ja pulttaa uuden kiinni?
Kein siknatuur
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No vähän eri järjestyksessä 8) Se kumi lähtee alaspäin. Eipä rempassa ole muuta hankalaa kuin että sitä iskaria pitää saada painettua alaspäin ja samalla ohjattua siihen reikään. Kaveri jos on mukana homma on huomattavasti helpompi, vaikka eipä se paha yksinkään ole vaihtaa.
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

vaihtaa sitte kun iskarikin on vaihtokunnossa niin pääsee helepommalla
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Noniin, nyt kovempiien pakkasten (ja 20cm syvän ajouran, joka sijaitsee aivan parkkipaikan liittymän kohdalla :evil: ) ansiosta alkanut yleensä viaton ja äänetön ikiliikkuja W124 250D kolahtelemaan etupäästään. Ajossa huomasin äänen ekaa kertaa tänään, tuntuu jopa sitä jalan "lepuutusmuovia" vasten ko. kolina. Vain pienissä nypyissä, kuten nimismiehen kiharoissa tms. Ääntä lukuunottamatta ei muuten ole ajotuntumassa eroa. Parkissa kokeilin painella renkaan kohdalta keulaa alaspäin, iskari tuntui toimivan ihan OK. Mutta silti kuuluu kevyt kolahdus:

*du--dump*

Joka kerta, kun painaa renkaan kohdalta autoa alaspäin. Ja molemmilta puolilta. Olenko kovin hukassa, jos lähden hakemaan etupään kallistuksenvakaajan helasarjaa Motonetistä tai KL-varaosilta? Onkos näissä jotain tukirautoja, jotka myös voivat sanoa työsopparin irti? Näkeekös noita kumia konehuoneen puolelta, että näkee heiluuko vakaaja kumeissa?

Etutukivarsien puslat ovat myös olleet aika "roisissa" kunnossa ulospäin, mutta ei ole väljää löytynyt katsastuksessa, enkä ole ajossakaan mitään huomannut. Mutta tuskin ne ilman vetelemistä kolahtelemaan alkaisivat? :wink:

Tässä taas mieletön määrä järjettömiä kysymyksiä avuttomalta, mutta innokkaalta mersunrassaajalta. :kuningasajatus: :kuski:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

vakaajan kumit näkee kurkkimalla alle, pyörän etupuolella
yleinen kolinan aiheuttaja
mutta ei ole jalan lepuuttajan kohdalla 8)
autodidakti
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

felmit kirjoitti:....ei ole jalan lepuuttajan kohdalla 8)
Joo, niin arvelinkin, mutta hassua, että tuntuu jopa siinä lepuuttajassa asti. :lol: Kaippa tää on sitä jotain luulotautia vastaavaa, tuntuu kohta, että koko auto kolisee. :mrgreen: :happy:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Magge--
Viestit: 647
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

ittellä alako myös ihan yhtäkkiä kuulumaan semmonen kolina että, kun kuoppaan tai johonki tien möykkyyn ajoi niin kolina ja ratina, tosiaan tuntu ihan kuskin jalakatilassaki että tärähti. Syyksi paljastu poikki mennyt etukallistuksenvakaajan kiinnitysrauta.Kuva
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nuo vakaajan raudat tuntuu olevan kuluvaa kamaa. Matikkiin vaihdettiin aikanaan vissiin molemmat, tähän nykyiseenkin jo korjattu kerran ja vaihdettu toisen. Ja kumminkin ajoista yli 90% tapahtuu ihan ok-kuntoisilla asfalttiteillä.

Viimeksi kolinan syytä kyllä haettiin kauan; raudan päät oli sopivasti edelleen kohdakkain niin että ääntelyssä ei ollut sitten niiin mitään logiikkaa vaan kesken tasaisen maantieajonkin saattoi paukahtaa. Vasta sopivasti nosturilla pumppaillessa bongattiin että ka: kiinnike tosiaan on murtunut vaikka aina ei siltä näyttänytkään.

No, tuo ei ole kallista eikä vaikeaa korjaamista jos vika siinä piilee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Juu, pukkas taas sopivasti -27 tänne seudulle, niin ei tarvitse vielä ennen tiistaita paljon katsella. :wink: Mutta vahva tuntu olisi, että kallistuksenvakaaja siellä kitisee. :idea: Nuo kumit voisi melkein samalla vaihtaa, jos tuo rauta nyt on poikki, eihän se ole kuin 7-8e siihen päälle. :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuon raudan saa muuten asennettua väärinpäin ja sillo se katkeilee jatkuvasti...
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”