Tasonsäätö ongelma?
Tasonsäätö ongelma?
Tänään ensimmäistä kertaa lastasin mersun takakonttiin raskaampaa kuormaa. Kontissa oli reilu 200 kg painoa. Aloin epäilemään, että auton tasonsäätö ei pelaa, koska mielestäni perä painui melko alas Ajossakin tuntui, että auto kulkee "nokka pystyssä".
Meno oli kyllä kuormakin päällä vakaata edelleen ja kyllä peräpään iskunvaimennus tuntui pelaavan hienosti tien epätasaisuuksissakin. Eikö auton silti kuuluisi "oikaista itsensä" oikeaan ryhtiin raskaammallakin kuormalla
Mikäs tässä voisi olla vikana vai kuvittelenko vain omiani Ei ole aiempaa kokemusta näistä tasonsäätö-hommeleista enkä tosiaan tiedä miten näiden pitäis toimia
Hydrauliöljyä on säiliössä tarpeeksi, pumpun toiminnasta en ole varma
Vinkkejä otettaisiin mieluusti vastaan mahdollisista vikapaikoista ja avut vianetsintäänkin olisi paikallaan
Meno oli kyllä kuormakin päällä vakaata edelleen ja kyllä peräpään iskunvaimennus tuntui pelaavan hienosti tien epätasaisuuksissakin. Eikö auton silti kuuluisi "oikaista itsensä" oikeaan ryhtiin raskaammallakin kuormalla
Mikäs tässä voisi olla vikana vai kuvittelenko vain omiani Ei ole aiempaa kokemusta näistä tasonsäätö-hommeleista enkä tosiaan tiedä miten näiden pitäis toimia
Hydrauliöljyä on säiliössä tarpeeksi, pumpun toiminnasta en ole varma
Vinkkejä otettaisiin mieluusti vastaan mahdollisista vikapaikoista ja avut vianetsintäänkin olisi paikallaan
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Joo, lueskelin tuon topikin oikeastaan jo ennen kuin pistin tämän uuden keskustelun pystyyn Siinä ei vaan oikein sattunut löytymään vastaavanlaista ongelmaa.Rässi66 kirjoitti:Lukaseppa tuo topikki läpi näin niinku ensiavuksi, kattellaan sitte lissää.
Peräpää ei pompottele eikä tunnu muutenkaan kovalta, toimii mielestäni ihan hyvin tuo takapään vaimennus kuormallakin. Ainoa ongelma nyt on ku näyttäs että perä ei nouse oikeaan tasoon kuorma päällä Mistähän tuohon uskaltaisi siis vikaa lähteä hakemaan Onko paljonkin eri vaihtoehtoja
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Kokeile ensin säätääkö se järjestelmä sitä korkeutta alkuunkaan, edellisen linkin mukaan toimien.toni1976 kirjoitti:Mistähän tuohon uskaltaisi siis vikaa lähteä hakemaan Onko paljonkin eri vaihtoehtoja
ja mikäli korkeusasema on jo alunperin säädetty toiseen laitaan, esimerkiksi ylös, järjestelmällä ei ole kapasiteettia korjata tilannetta kuormauksen lisääntyessä.
Siis suhteessa jousten kantokykyyn nähden...(jouset kuoleentuvat -> tasonsäätö joutuu kantamaan enemmän voimia vaikka kuormaa ei vielä ole).
...ja vielä: Minä en vastaa mitenkään tuon linkin takaa löytyvän menettelytavan oikeellisuudesta tai sen aiheuttamista vahingoista ihmisille, muilel luontokappaleille tai esineille.
Kyllä me ollaan Veskolan kanssa samoilla linjoilla.
Ite tein samoin jousien rälläköinnin jäläkeen.
HUOM: Roikkuvaa perää (auton) ei saa korjata tasonsäätöä säätämällä... kuulemma.
Tarvitaan uudet jouset.
Nostappa Toni1976 auto tukevasti ylös, niin että paino on pyörillä ja irrota se tanko.
Nyt kone käyntiin ja liikuttelet sitä vipua.
Jos ei mitään liikettä, niin alappa ihimettelemään tulleeko sinne ees painetta.
Ole varovainen, systeemin paineet jopa 100bar.
Ite tein samoin jousien rälläköinnin jäläkeen.
HUOM: Roikkuvaa perää (auton) ei saa korjata tasonsäätöä säätämällä... kuulemma.
Tarvitaan uudet jouset.
Nostappa Toni1976 auto tukevasti ylös, niin että paino on pyörillä ja irrota se tanko.
Nyt kone käyntiin ja liikuttelet sitä vipua.
Jos ei mitään liikettä, niin alappa ihimettelemään tulleeko sinne ees painetta.
Ole varovainen, systeemin paineet jopa 100bar.
Pro HVM
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Toi on vähän sama juttu kun pushup liivit, minä en niiden päälle perusta, pitää olla silikonia, jos on yli, doh 18 vuotias, ja pitää ne jouseet, ei kun silikonit vaihtaa aina vuosittain ettei perä eiku se liivi roikuRässi66 kirjoitti:HUOM: Roikkuvaa perää (auton) ei saa korjata tasonsäätöä säätämällä... kuulemma.
Tarvitaan uudet jouset.
No ilmankos se toinen putki alko tiputteleen, kun en halunnut vääntää sitä niin tiukaan ettei viikon päästä saa enää auki.Rässi66 kirjoitti:Ole varovainen, systeemin paineet jopa 100bar.
Niin, no asiaa: Minun mielestä sinne pallon pitää saada tilanne, jossa on puolet hydraulinestettä, ja puolet sitä kaasua, kun auto on siinä painossa kun sen haluaa olla ideaalinen. Tällöin kuoppaan mennessä se hydraulineste pääsee puristamaan pallon kaasun minimitilavuuteen, ja kuopasta noustessa, taas hydraulineste lähes poistuu pallosta, ja kaasu laajenee täyttäen sen tilan. Mikäli mennään tilanteeseen, jossa jommassa kummassa pallon kaasun laajenemis/tihentymisvara loppuu, alkaa pomputtaminen, koska neste ei voi puristua enää yhtään kokoon.
Minä säädin perä tyhjänä, siis auton perässä ei ollut ketään, peräaukon tyhjyyteni ei liity tähän, koska ylleensä ajalen tuolla yksin ja perä tyhjänä...siis auton perä...**kele
Minäpäs aloitan vianetsinnän tästä, kunhan saan ensin auton haltuuni Akalla auto käytössä kaiken aikaaRässi66 kirjoitti:Nostappa Toni1976 auto tukevasti ylös, niin että paino on pyörillä ja irrota se tanko.
Nyt kone käyntiin ja liikuttelet sitä vipua.
Jos ei mitään liikettä, niin alappa ihimettelemään tulleeko sinne ees painetta.
Ole varovainen, systeemin paineet jopa 100bar.
Pitääkös tuo pirssi olla suorassa kun tuota peräpäätä rupeaa roplaamaan vai riittääkö vaan että seisoo pyörillään
Alkuviikolla, ehkä maanantaina voisin tuota juttua kokeilla Ilmoittelen sitten miten kävi...
Ja kiitokset veskolalle ohjeista kuvatuksineen.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
mulla oli 2 kakkoskutosta päällekkäin pyörien alla, se nostaa 10 cm perää, älä silti jää sinne auton alle puristuksiin jos se laskeutuu.
Kannattaa melkein ostaa kakkoskutosta ja naulata niistä auton pituset rampit, niistä on muutenkin iloa.
kakkoskutonen maksaa jotain 3 .. 3,5 € / metri.
voi se olla kakkoskasiakin.
Kannattaa melkein ostaa kakkoskutosta ja naulata niistä auton pituset rampit, niistä on muutenkin iloa.
kakkoskutonen maksaa jotain 3 .. 3,5 € / metri.
voi se olla kakkoskasiakin.
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Ei ole pahan kalliita nuokaan ja kestää lossinkin painon. Mahtuu auton alle tällainen jässikkäkin ajoramppi
Paljonkos noissa takapalloissa on uutena painetta? Sitikoissa taitaa olla 40-55 baria ja ompa jotkut paineistaneet niitä pehmeämmän kyydin takia 70 bariin. Ja niitähä saa paineistettua alan pajoillakin. Niihin asennetaan pajalla venttiilit ja homma muuttuu edulliseksi, miksei toimisi myös mersuissa? Tosin tyhjäksi menneitä palluroita ei kannata paineistaa koska ne kumikalvot ovat menneet jo sököksi.
wannabe mersuilija
Kysynpä tässä samassa topicissa, että onko kukaan hukannut farkusta tota peränsäätöä?
Eli siis repisi iskarit, putket, pumput yms... pois ja laittaisi jotkut KUNNON iskarit tilalle, vähän jämäkämmät kuin esim. sedanissa...
Toimiiko homma ihan iskarit vaihtamalla, vai onko tuo hydrauli-iskarin kiinnitys erinlainen tms...?
Meinaan on vähän ongelmia ton peränsäädön kanssa, eikä jaksaisi painia enää sen kanssa
Eli siis repisi iskarit, putket, pumput yms... pois ja laittaisi jotkut KUNNON iskarit tilalle, vähän jämäkämmät kuin esim. sedanissa...
Toimiiko homma ihan iskarit vaihtamalla, vai onko tuo hydrauli-iskarin kiinnitys erinlainen tms...?
Meinaan on vähän ongelmia ton peränsäädön kanssa, eikä jaksaisi painia enää sen kanssa
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Nyt kun sain sinne kunnon paineet säädettyä niin huomaan, että toinen pallo tihkuttaa öljyä, ehkä putken liitoksesta tai jostakin siitä. Ei paljoa mutta sen verran että näkee.
Eli olisi kannattanut kerralla laittaa aivan kaikki uutta, olisi päässyt helpommalla. No huomenna tilataan uudet putket ja pallot. Joku on sitä vuotavaa kait koittanut irroittaakin, mutta huonolla menestyksellä.
Eli olisi kannattanut kerralla laittaa aivan kaikki uutta, olisi päässyt helpommalla. No huomenna tilataan uudet putket ja pallot. Joku on sitä vuotavaa kait koittanut irroittaakin, mutta huonolla menestyksellä.
No niin, nyt on toimittu veskolan ohjeiden mukaisesti. Tasonsäätö toimii kun sitä vipua auton käydessä liikuttelin. Tein säädöt ohjeiden mukaan ja eiku testaamaan. Lastasin takakonttiin noin 120 kg tavaraa. Ilokseni huomasin että auton alta rupes "tuhinaa" kuulumaan. Aiemmin ei ole kuulunut. Jess! Rupes tasonsäätö pelaamaan ihan oikeasti Ja paskat, ei nouse perä
Elikkä tyhjänä nousee, mutta kuormalla ei. Mikäs se tähän ongelmaan auttaa
Elikkä tyhjänä nousee, mutta kuormalla ei. Mikäs se tähän ongelmaan auttaa
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
L.Samarialainen kirjoitti:Pitää olla kierroksia koneessa, ainakin minulla... Kävitkö ajamassa??
Kiitos vaan nopeasta vastauksesta. Toimiihan se prkle En tosiaan käyny ajamassa ku lastasin vaan perään painoa ja löin auton tyhjäkäynnille
Nyt kävin lyömässä auton uudestaan tulille ja annoin vähän jengaa koneelle, niin jopas nousi perä. Toimiihan se sittenkin Kiitti vaan kaikille hyvistä neuvoista. Tulipas tämäkin pistettyä kuntoon.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Jos haluaa ihan hel*etin paljon ajetun tasosäädön nostavaan perspuolta tyhjäkäynnillä, niin saa varauta ainakin varttitunnin "toimintaan".
Ihan piruuttani kokeilin kerran, kun oli ~300 kg romua ruumassa, että miten nousee. Suhinaa oli, mutta liiketta ei. Jätin sen sitten raksuttamaan ja menin pano...kahville siis. Varttitunnin jälkeen palatessa oli auto vaaterissa.
Jos kierroksia antaa, niin nousee ihan silminnähden.
Ihan piruuttani kokeilin kerran, kun oli ~300 kg romua ruumassa, että miten nousee. Suhinaa oli, mutta liiketta ei. Jätin sen sitten raksuttamaan ja menin pano...kahville siis. Varttitunnin jälkeen palatessa oli auto vaaterissa.
Jos kierroksia antaa, niin nousee ihan silminnähden.
Oliskos tuohon tasonsäätöön järkevää joskus vaihtaa öljytkin On nimittäin melko pahan näköiseksi menneet ajan saatossa nuo öljyt jos niiden ihan oikeasti pitäs kirkkaat olla.
Miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu Eikö tuosta suurin osa vaihtuisi jo pelkästään imaisemalla säiliön tyhjäksi ja laittamalla uudet litkut sisään
Miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu Eikö tuosta suurin osa vaihtuisi jo pelkästään imaisemalla säiliön tyhjäksi ja laittamalla uudet litkut sisään
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
No tänään meinasin kokeilla oikeilla öljyillä ensihätään tuota omaa tasonsäätöä;vaikka kyseessä on S123;onpi tuo systeemi käsittääkseni lähestulkoon samanlainen kuin 124:ssä.Ostin 2 purkkia sitä keltaista febi/bilstein-öljyä,taisi maksaa jotain 6-7 euroa purkki motonetissä ja sotasuunnitelma on että imasen säiliön tyhjäksi;tumppaan 0.9 litraa sisään,lasken takakautta pois ja laitan sitten sen 1.1 litraa ja ajelen hymy persiissä koe-ajolle.Ilmata systeemiä ei käsittääkseni tarvitse.toni1976 kirjoitti:Oliskos tuohon tasonsäätöön järkevää joskus vaihtaa öljytkin On nimittäin melko pahan näköiseksi menneet ajan saatossa nuo öljyt jos niiden ihan oikeasti pitäs kirkkaat olla.
Miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu Eikö tuosta suurin osa vaihtuisi jo pelkästään imaisemalla säiliön tyhjäksi ja laittamalla uudet litkut sisään
No kuule olispa hyvinnii. Ei se väärin ole.toni1976 kirjoitti:Oliskos tuohon tasonsäätöön järkevää joskus vaihtaa öljytkin
Meilläpä on täällä foorumilla semmonen jännä työkalu, nimeltään "Haku".toni1976 kirjoitti:Miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu Eikö tuosta suurin osa vaihtuisi jo pelkästään imaisemalla säiliön tyhjäksi ja laittamalla uudet litkut sisään
Silläpä löysin lisää omia höpinöitä aiheesta. Silvuplee, kliks.
Pro HVM
Kelepaa sinne jarruputkikin Alkuperäisissä on lisänä putken sisällä oleva äänenvaimennuslanka mitä ei ainakaan ST-käytössä tartteveskola kirjoitti:Eli olisi kannattanut kerralla laittaa aivan kaikki uutta, olisi päässyt helpommalla. No huomenna tilataan uudet putket ja pallot. Joku on sitä vuotavaa kait koittanut irroittaakin, mutta huonolla menestyksellä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Kiitos RässiRässi66 kirjoitti:Meilläpä on täällä foorumilla semmonen jännä työkalu, nimeltään "Haku".
Silläpä löysin lisää omia höpinöitä aiheesta. Silvuplee, kliks.
Käytin kyllä hakutoimintoa, mutta tuollaista aihetta en löytänyt. Olis ehkä kannattanut hakea "hydrauliikka" sanallakin.
Öljynvaihtohan vaikuttaa melko yksinkertaiselta hommalta. Täytynee suorittaa viikonloppuna.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Joo, kannattaa tehdä noilla Rässin ohjeilla niin saa koko järjestelmän uusille öljyille. Mie vain tyhjensin sen säiliön ja laitoin uudet sisään. (Oli muuten melkoista mortoa, ei varmaan ollut kiertänyt järjestelmässä vuosikausiin. Olisin voinut lyödä vetoa että kyseessä olivat tehtaalla laitetut öljyt).toni1976 kirjoitti:Öljynvaihtohan vaikuttaa melko yksinkertaiselta hommalta. Täytynee suorittaa viikonloppuna.
® Mesen Porkkana-klubi
Öljynvaihtoa on tullut suoritettua mutta vanhat on yleensä poistuneet automaattisesti tienpäälle
Minä oon taas testaillut että paras pito on kun auto on hiukan iskareitten varassa eli varmaankin ns väärinLempäälän Seppä kirjoitti:HUOM: Roikkuvaa perää (auton) ei saa korjata tasonsäätöä säätämällä... kuulemma.
Tarvitaan uudet jouset.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Melläpäin sanotaan, että jouset kantaa auton, hytrauliikka kuorman.
Ja mikä ölynvaihtoon tulee, niin meikäläisen kulkuvälineiden iskunvaimennus on parantunut aina öljynvaihdon (useasti luonnollisen poistuman aiheuttaman ) jälkeen. Suosittelen vaihtoa.
123-ssä on myös suodatin, se kannataisi vaihtaa samalla. 124 sitä ei ole, vaan isommat majavat pysäyttäva sihti...
Ja mikä ölynvaihtoon tulee, niin meikäläisen kulkuvälineiden iskunvaimennus on parantunut aina öljynvaihdon (useasti luonnollisen poistuman aiheuttaman ) jälkeen. Suosittelen vaihtoa.
123-ssä on myös suodatin, se kannataisi vaihtaa samalla. 124 sitä ei ole, vaan isommat majavat pysäyttäva sihti...
Onko 202:ssa suodatinta? Voisi tuohonkin öölit vaihella.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89