kuskin etupyörä ottaa lokariin..

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

kuskin etupyörä ottaa lokariin..

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Eli ongelma on se että montuissa kuljettajanpuolen etupyörä raapii lokariin ja väli renkaasta lokariin on noin 3cm pienempi kuin apparin puolella.. tutkittu on että kumpikaan jousi ei ole poikki iskaritestissä vaimentimet molemmalla puolella kunnossa... kallistuksen vakaaja ehjä ja kiinnikkeet kunnossa.. kysymys voiko kuskin etujousi olla niin kuoleentunut että tekee tälläista ja jos voi niin voiko vaihtaa pelkästään kuskin jousen vai onko vaihdettava molemmat....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ookko ihan varma ettei oo poikki? Ne alapäät on vähä piilossa muistaakseni.
Kannattaa vaihtaa pareittain.
Pro HVM
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

käytin katsastusasemalla ja se katsastusmies tarkisti ne etujouset ja pyörän ripustukset sekä kallistuksen vakaajan eli koko etupään... mitä tapahtuu jos vaihdan vaan kuskin puolen jousen....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No se on sitten toiselle puolelle vintallaan hyvin pian?
Ei ne jouset kalliita oo ja oikialla vermeellä vaihto käy näpsästi (=halvalla).
Kiellän yksiselitteisesti vaihtamasta mersun etujousia ite millään biltemapuristimella.
Siihen hommaan on kuollut ihan tarpeeksi Tee-Se-Itse-miehiä.
Pro HVM
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Jouset, iskarit, jarruhilippeet, sixpäkit vaihdetaan/tuhotaan aina pareittain :ope:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takapään tarkastaminen lienee myös paikallaan, sieltä voi olla jousi poikki niin ettei huomaa kuin pikkupeilin ja lampun kanssa katsoen tai jos irrottaa pyörän.
Tosin farkun tasonsäädön pitäisi tasoittaa korkeus. :?
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: kuskin etupyörä ottaa lokariin..

Viesti Kirjoittaja Jani »

seppokotilainen kirjoitti:Eli ongelma on se että montuissa kuljettajanpuolen etupyörä raapii lokariin ja väli renkaasta lokariin on noin 3cm pienempi kuin apparin puolella.. tutkittu on että kumpikaan jousi ei ole poikki iskaritestissä vaimentimet molemmalla puolella kunnossa
Ihan vaan varmuuden vuoksi pitää kysyä, ottaako kiinni takareunaan vai ylös?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

ottaa kiinni ylös ja keskelle lokaria tai siis kaarta kun on renkaat 205/65/15 ja vanteet joissa et35 eli pyörät tulee aika ulos...
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
tur_o
Viestit: 22
Liittynyt: 01.11.2006 15:08
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja tur_o »

Minulla on sama ongelma. Viime huollon yhteydessä (Rollen Tähtihuollossa) kysyin, mitä tälle voisi tehdä. Rollen vastaus oli, että vie auto Euromasterille ohjauspukille, jossa säädetään takakallistumia niin että toinen pyörä kääntyy hieman eteenpäin ja toinen taaksepäin.

Kuulemma 124:ssä toisen eturenkaan kuuluukin olla toista edempänä. Ongelmia tulee vasta kun laittaa leveät renkaat autoon.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

tur_o kirjoitti:Kuulemma 124:ssä toisen eturenkaan kuuluukin olla toista edempänä. Ongelmia tulee vasta kun laittaa leveät renkaat autoon.
Minulta taasen Vijanorilla nelipyöräsuuntimassa säädettiin, ja yksi asia joka tuosta satalankusta korjattiin oli kuulemma se että toinen etunen oli perillä ennen toista.

Tierän kylla notta vitosen rellussa on toinen etunen edempänä toista, muuten ei änkkäri mahtuisi lokasuojan sisään (??), mutta että mersussakin?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

jatkan keskustelua kysäsemällä,että mitäs on mennynnä kun ottaa heitoissa lokarin takareunaan kiinni?Renkaat 195x65x15 eli ei mikkää vormularenkaat.
Rengas maistellu reiäksi asti lokaria.Ed.omistaja säädättänyt kantteri-ym kulmat kaikista pyöristä syksyllä et siinä ei PITÄS olla syy....Jousi on pahassa paikassa kassella kun ei ole monttua minkä päälle ajais.
Sitten:Narinanivel kaiketi narisee apparin puolella ko painelee keulasta?Millanen vaihdettava?Merssu siis w 124/E300d - vm 91
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Arapaho kirjoitti:jatkan keskustelua kysäsemällä,että mitäs on mennynnä kun ottaa heitoissa lokarin takareunaan kiinni?Renkaat 195x65x15 eli ei mikkää vormularenkaat.
Rengas maistellu reiäksi asti lokaria.Ed.omistaja säädättänyt kantteri-ym kulmat kaikista pyöristä syksyllä et siinä ei PITÄS olla syy....
Eiköhän lie kuitenkin säädöissä vika.
Camberin säätöpulteilla säädetään myös olka-akselin takakallistuma (caster), eli käytännössä pyörän paikkaa pituus-suunnassa :roll:


E: korjasin erheellistä termistöä...
Viimeksi muokannut Jani, 14.11.2007 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Camberin säätöpulteilla säädetään myös pystykallistuma, eli käytännössä pyörän paikkaa pituus-suunnassa
Mitänää tarkotat ? :oops:

Caster liian pieni jos ottaa takalaitaan lokaria.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

dealer kirjoitti:
Camberin säätöpulteilla säädetään myös pystykallistuma, eli käytännössä pyörän paikkaa pituus-suunnassa
Mitänää tarkotat ? :oops:

Caster liian pieni jos ottaa takalaitaan lokaria.
Tuotapa juuri...
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

dealer kirjoitti:
Camberin säätöpulteilla säädetään myös pystykallistuma, eli käytännössä pyörän paikkaa pituus-suunnassa
Mitänää tarkotat ? :oops:

Caster liian pieni jos ottaa takalaitaan lokaria.
Niinpä niin madallus tai rälläkkä jouset, säätäjä koittanut saada cambreita takaisin kohdilleen niillä casterin säätöön tarkoitetuilla takimmaisilla pulteilla kun niistä camberin säädöistä on loppunut varat heti kättelyssä.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Äääh.
Camberin säätöpulteilla säädetään myös pystykallistuma, eli käytännössä pyörän paikkaa pituus-suunnassa
Camber = pystykallistuma.

Pyörä paikka pituussuunnassa on käytännössä caster eli olkatapin takakallistuma jota säädetään eri pultista kuin camberia.
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Joo niinhän se on suunniteltu kuin dealer sanoo, mutta käytäntö on vähän toista. Jos lähdet lisäämään casteria säädöstä se tuo samalla tukivartta ulospäin. eli lisää miinus camberia. Auton madallus lisää myös miinus camberia, joten säätäjät koittaa saada camberia pienemmäksi vetämällä tukivartta sisään casterin kustannuksella.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo niinhän se on suunniteltu kuin dealer sanoo, mutta käytäntö on vähän toista. Jos lähdet lisäämään casteria säädöstä se tuo samalla tukivartta ulospäin. eli lisää miinus camberia. Auton madallus lisää myös miinus camberia, joten säätäjät koittaa saada camberia pienemmäksi vetämällä tukivartta sisään casterin kustannuksella.
Käytäntö ? :D
Satakaksnelkussa caster-ruuvilla on niin vähän vaikutusta camberiin ettei ole mitään järkeä yrittää säätää camberia "väärästä" ruuvista, samalla kun saa pilattua ajo-ominaisuudet. :(
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

[quote="
Käytäntö ? :D
Satakaksnelkussa caster-ruuvilla on niin vähän vaikutusta camberiin ettei ole mitään järkeä yrittää säätää camberia "väärästä" ruuvista, samalla kun saa pilattua ajo-ominaisuudet. :([/quote]


Käytäntö hyvinkin :happy: nuorisolta suoraan elävästä elämästä " sillei oo mitään väliä mikälainen se on ajaa kuhan se on vaan hyvän näköinen eikä syö renkaita kerran kuussa sököiksi. :D
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

dealer kirjoitti:Käytäntö ? :D
Satakaksnelkussa caster-ruuvilla on niin vähän vaikutusta camberiin ettei ole mitään järkeä yrittää säätää camberia "väärästä" ruuvista, samalla kun saa pilattua ajo-ominaisuudet. :(
Eikös ne molemmat pultit kuitenkin vaikuta kumpaankin kulmaan?
Eli jos camberia säädetään, pitäisi kai casterkin säätää kohdalleen :roll:

Vai eikö?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29132
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä ne toisiinsa vaikuttaa jonkinverran ja cambersäätö vaikuttaa auraukseen kovastikin.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kertokaapas...kun tiijätte kumminkin:
Mulla on merssussa etupyöriin lokariinrepimisonkhelma,(lokarin takaosaan)
Nelipyöräsuuntaus tehty toukokuun viimenen päivä 2007 ja tulokset:
Vasen etu camber -1,38 oikea etu -1,06
caster 10,21 10.26
auraus 0.08 0.10
Kokonaisauraus 0,17
Olen joskus -70 luvulla ollut näiden mittausten kanssa tekemisissä,mutta laitteet/autot on sen jälkeen muuttuneet/kehittyneet.
On arveltu jousien velttoilua,vanteen liiallista leveyttä...mitee lie?
Edittiä:Mites...auttasko kumien laitto jousiin mittää?Tiljanne alkaa kiusaamaan jo yöuniakin :cry: Jottai tarttis tehjä.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”