Farkun tasonsäätö??
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.4.2007 15:04
- Paikkakunta: Pori
Farkun tasonsäätö??
Ostin noin kuukausi sitten 89 mallin farmarin. Auto oli 2 päivää ennen myyntiä katsastettu. Ajelin auton kotiin (n.600 km) ja kotona paikallisen huoltoaseman pihalla huomasin auton alla läikän öljyä, ajattelin että nafta tankki vuotaa. Seuraavan päivänä lisää tutkittuani tote´sin että vuotava neste ei ole poltto öljyä vaan hydrauliöljyä. Ajoin auton montulle ja poistelin muovisuojia kunnes huomasin auton vuotavan tasonsäädön osasta(ilmeisesti paineen säädin? ,sijaitsee perä murikan päällä). Alta päin ei pystynyt paikallistamaan tuli vuoto paineensäätimen putkista(ne olivat märät vai vuotaako jostain ylempää nestettä paineensäätimen päälle. En ole vielä tutkinut kaasupallojen tilannetta takaluukusta, mutta nyt tulee se tärkein kysymys, eli miten tuo tason säätö toimii?? Nostaako säätö perää vasta kun takapenkillä/luukussa kuormaa Sillä olen nyt ajellut autolla viikon ilman öljyä(jos säiliön täyttää se vuotaa 2 päivässä tyhjäksi,säiliöhän on se mikä sijaitsee kuskinpuolella edessä.) Ja ennen kaikkea voiko autolla ajaa normaalisti?tietysti ilman kuormaa. Auto ainakin tuntuu toimivan ihan normaalisti(verrattua samanlaiseen sedaniin) perä ei hypi eikä ole normaalia jäykempi, eikä ylimääräisiä ääniä. Tarkoitus on tutkia vika pikapuoliin, mutta pari viikkoa vielä tarttis autolla ajella ennen kun on aikaa paneutua vaivan ratkaisemiseen.
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
EiSaaAjaaYhtään
Siis säiliö tyhjänä. Muuten hydraulipumppu hörii tyhjää ja se on moro sitten sen jälkeen.
Tasonsäätö toimii siten että kun perä painuu alas tai nousee ylös niin siellä perässä (ihan mekaanisesti ) yhen tangon pituus muuttuu mikä pyytää sitten ainetta lisää tai sitä pois. Hydraulipumppu ( siinä moottorin kannen etupäässä ) kuitenkin pyörii koko ajan.
Siis säiliö tyhjänä. Muuten hydraulipumppu hörii tyhjää ja se on moro sitten sen jälkeen.
Tasonsäätö toimii siten että kun perä painuu alas tai nousee ylös niin siellä perässä (ihan mekaanisesti ) yhen tangon pituus muuttuu mikä pyytää sitten ainetta lisää tai sitä pois. Hydraulipumppu ( siinä moottorin kannen etupäässä ) kuitenkin pyörii koko ajan.
® Mesen linttaklubi
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.4.2007 15:04
- Paikkakunta: Pori
Okei
Kyllä se sitten on jo hörinyt tyhjää, toivottavasti vielä ei ole hajonnut mitään kallista. Pitääpä huomenna availla se ja katsoa mistä se vuotaa. Kauhean huono tuuri ton kanssa sitten kävi kun sen piti olla ehjä(edellinen omistaja vielä myymisenkin jälkeen vakuutti ja ihmetteli kun oli juuri auton katsastanut) ja hajosi mulla jo kotimatkalla=(. Pitää katsoa mikä siellä on rikki, eli mistä se valuu. Kai se siitä availemalla selviää.
Onko säiliö konehuoneessa tyhjä? Tyhjällä säiliöllä se on tosiaan uuden pumpun osto... Jos hyvää tuuri on matkassa, niin se pumppu on tandempumppu (bensamoottoriset vehkeet käyttää) eli samalla pumpulla (eri liemet!!!) käy myös ohjaustehostus. Voi se kyllä selvitäkin, mene ja tiedä. Edesmenneen 123-n pumppu kerkis pyöriä 120 km tyhjänä ja oli sen jälkeen vielä OK.
Yleensä vuotaa paluulinja. Teräsputki on lahonnut puhki. Aika moni ajaa letkupatnetilla, niin minäkin. Vuoden on kestänyt, ei vuoda eikä oikeastaan ole edes kostea.
Painelinjaan en suosittele sellaista patenttia, jos ei tarkalleen tiedä, mitä on tekemassa.
Pieni pilkun'ssintaa myös: tangon pituus ei muutu. Perän painuessa muuttuu vivun asento edellamainitun tangon välitüksellä. Säädin on oikealla puolella, kytkettynä vakaimentangoon.
Tasosäätö kantaa kuorman, jouset kantaa tyhjän auton.
Se putki muuten meneekin kerrasta poikki. Sama meidän autossa - katkes 100 km matkalla...
Yleensä vuotaa paluulinja. Teräsputki on lahonnut puhki. Aika moni ajaa letkupatnetilla, niin minäkin. Vuoden on kestänyt, ei vuoda eikä oikeastaan ole edes kostea.
Painelinjaan en suosittele sellaista patenttia, jos ei tarkalleen tiedä, mitä on tekemassa.
Pieni pilkun'ssintaa myös: tangon pituus ei muutu. Perän painuessa muuttuu vivun asento edellamainitun tangon välitüksellä. Säädin on oikealla puolella, kytkettynä vakaimentangoon.
Tasosäätö kantaa kuorman, jouset kantaa tyhjän auton.
Se putki muuten meneekin kerrasta poikki. Sama meidän autossa - katkes 100 km matkalla...
Terve,
Pieni säiliön tyhjeneminen voi johtua myös huonosti kiristetystä "ilmausruuvista". Omassa pirssissäkin se ostaessa tiputteli sitä kautta lätäköt alleen ja öljyä piti aina välillä lisätä. Kiristämisen jälkeen loppui. Ko. paineenpoistoruuvi löytyy tasonsäätöventtiilin yläreunasta. Sen päässä pitäisi olla kumihattu mutta jos se on pois niin ruuvi todennäköisesti vuotaa. Omassa ei hattu pysynyt päällä ennen kiristystä.
t.
Risto
Pieni säiliön tyhjeneminen voi johtua myös huonosti kiristetystä "ilmausruuvista". Omassa pirssissäkin se ostaessa tiputteli sitä kautta lätäköt alleen ja öljyä piti aina välillä lisätä. Kiristämisen jälkeen loppui. Ko. paineenpoistoruuvi löytyy tasonsäätöventtiilin yläreunasta. Sen päässä pitäisi olla kumihattu mutta jos se on pois niin ruuvi todennäköisesti vuotaa. Omassa ei hattu pysynyt päällä ennen kiristystä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Sen verran lainaisin topiccia, että kuinka kovaa paluulinjasta säiliöön pitää öljyn tulla? Itellä on farkussa ASD ja tasonsäätö rikki. Dealerin ohjeilla testattuna sähköistä ei löydy vikaa, mutta kuitenkin diagnostiikka herjaa vikaa 8. Sitten huomasin että säiliölle tulee ainoastaan pieni noro ja epäilen että noita vaivaa paineen puute...
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
On se jos se putki on ruostunut siihen kiinni ja menee lopulta poikki.jäpä k kirjoitti:veskola kirjoitti:
Sen kuuluukin pyöriä tyhjää...
Ja mä oon kysyny MB asentajilta,ja kerrottiin,että ei saa pyöriä
Ei toi ny nii hankala oo irti ottaa
Kattelet tota mun auton alustaa niin sieltä ei saa juuri yhtään osaa irti alle tunnin työtä. Lähes kaiken toki saa halutessaan ehjänä irti, jarrusatuloiden kanssakaan ei ole kulunut kuin 10 tuntia (toistaiseksi).
Se on eri juttu noilla autoilla, kun on justiinsa sisäänajettu ja sekin tehty saksassa sisätiloissa.
Eikös täällä forumilla mainittu että se pyörii ympäri, mulla se tietty osuu siihen runkoon, mutta on "veltto" ku einarin kulli, silti se peli toimii.
Kyllä omakin venttiili pyörähtää helposti sen 180 astetta – paineettomana vieläpä helposti. Saattaapa pyörähtää jopa 360 astetta mutta en ole kokeillut. Akselihan pyörittää murkulan sisällä vain semmoista ihme epäkeskoa, joka aukoo venttiileitä.
Omassa tuntuu pikku pykälät, kun keskiasennosta liikuttaa sentin - puolitoista ylös tai alaspäin (venttiili aukeaa). Sitten on taas tasaista pitkään.
t.
Risto
Omassa tuntuu pikku pykälät, kun keskiasennosta liikuttaa sentin - puolitoista ylös tai alaspäin (venttiili aukeaa). Sitten on taas tasaista pitkään.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24.1.2007 11:27
- Paikkakunta: kajjaani
Farkun alusta kolisee hulluna Siis kuopissa kolahtaa takana alusta, niiku jotain olisi irti? Auton ostin maanantaina ja ajoin Hesasta Kajaaniin! Myyjän mukaan kolissut pariviikkoa Vasta Mut mikä vois olla Paskana; Iskaritko?? 300 TDT-93
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
voisikohan olla kaasupallot tullu tiensäpäähän.'luotsakone kirjoitti:Farkun alusta kolisee hulluna Siis kuopissa kolahtaa takana alusta, niiku jotain olisi irti? Auton ostin maanantaina ja ajoin Hesasta Kajaaniin! Myyjän mukaan kolissut pariviikkoa Vasta Mut mikä vois olla Paskana; Iskaritko?? 300 TDT-93
Toisin sanoen palloista karanna kaasut tai kalvot venyneet finaaliin
En minä mitään tiedä kunhan arvailen
* Club Meucow® *
Vaimennuksen pitäis mennä kovaksi jos pallo vika (olikohan se niin)Vuke kirjoitti:
voisikohan olla kaasupallot tullu tiensäpäähän.'
Toisin sanoen palloista karanna kaasut tai kalvot venyneet finaaliin
En minä mitään tiedä kunhan arvailen
Iskarin alapää siellä kolisee 99% varmuudella
Korjaus keinona on joko uusi iskari tai hyvä käytetty, jos sattuu löytymään
Iskarin alapalloa ei voi purkaa, minä en ole ainakaan onnistunut
Sen sijaan itse vaimentimen voi purkaa
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24.1.2007 11:27
- Paikkakunta: kajjaani
Kolina tuntuu kuuluvan Vänkärinpuolelta enemmälti kuopissa Mikä on tuon iskarin sielunelämä, siis pelkkä hydraulivaimennin paskana, vai mitä alapalloo epäili joku? En ole koskaan joutunu vaihtamaan noita iskareita saati sitten purkaa, osko ollut sitten liian hyviä farkkuja aikaisemmin Vaikka tuolla pitäisi olla ajettu vain 266t. ? Kaasupalloa vai mitäneoli.. minäkin epäilin! Kolisee vaan niin, että tuntuu hajoavan siihen paikkaan kunnon montussa Oisko tommosen räjäytyskuvaa, josta näkis mitä osia sisältää Systeemi Kelleen? Tai joku Monttööri Kertoisi
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24.1.2007 11:27
- Paikkakunta: kajjaani
Niin Eise tunnu vuotavan ainakaan ulospäin, täytys vissiin mennä konttaa tuonne alle, pakkanen perkules vaan tuntuu kirivän, 11. astetta mitari näyttää jo! Vai ottasko Long Johnia jo lämmikkeksi
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
Tässä 230 TE:n kuvat. Lienevät pitkälti samanlaiset kaikissa – varaosanumerot voivat tieten olla erilaiset erimalleissa.luotsakone kirjoitti:Oisko tommosen räjäytyskuvaa, josta näkis mitä osia sisältää Systeemi Kelleen? Tai joku Monttööri Kertoisi
Iskari & jousi, kallistuksenvakaaja ja venttiili, takaripustus.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Juu. Jos kolina tulee iskarista niin ääni ei kulje käsi kädessä vuotamisen kanssa. Iskarin nivelhän ei ole öljytilassa.luotsakone kirjoitti:Niin Eise tunnu vuotavan ainakaan ulospäin, täytys vissiin mennä konttaa tuonne alle, pakkanen perkules vaan tuntuu kirivän, 11. astetta mitari näyttää jo! Vai ottasko Long Johnia jo lämmikkeksi
t.
nimim. "Jo kaksi talvea iskarin narinaa kuunnellut"
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24.1.2007 11:27
- Paikkakunta: kajjaani
Nyt vois tuota ,takaiskarin kolinaa ruveta paikallistamaankin, kun yksiauto on vähempänä, siis 835t. ajettu sedani myyty , meni taas etelään, mistä oli lähtösinkin siis paikkakunta Sibbo Kiitos Risto nuista kuvista Tasonsäätöventtilin käyttövipu oli poikki ja paukutti apurunkoon, otin sen pois, mut silti apparin puolelta kuuluu varsinkin terävissä kuopissa pirunmoista jytinää niinkun joku isompi tai raskaampi osa olisi irti Mutta kaikki oast tuntuu olevan kiini? Miten se kaasupallon viallisuus tulee ilmi, onko siellä millainen kaasu/neste sekoitus? Siis jos letkun jos irrottaa tuleeko nesteet/ kaasut silmille Ja mitä moiset pallot maksaa ja mistä kannattas ottaa?
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!