Pyöränlaakerien oikea kiristystiukkuus?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Pyöränlaakerien oikea kiristystiukkuus?

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Noin niinku näppituntumalta,etupäästä on kyse.

Vanhat oli niin tiukalla ettei meinannu auki saada :shock:

Kun uus laakeri uusine rasvoineen paikalla niin sitten kiristetään silleen että asettuvat kunnolla,mutta paljos sitte löystytetään?

Näppituntumalta pitäis löytyy se "oikea" kireys.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tehtaan ohje on 1-2 satasta välystä etupyörän ljaakerissa.
Onnistuu heittokellon ja magneettijalan kanssa.
Näppituntumalla se on melekolailla välyksetön silloin.
Pro HVM
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kun laakerikoolit on asennettu pohjaan omille paikoilleen, ja katsottu ettei niihin jää asentovirheitä, ei laakeria enää kannata sen kummemmin kiristellä siten "että ne asettuvat kunnolla paikoilleen", pahimmillaan laakeri saattaa ottaa itseensä jo tässä vaiheessa. Satikan välyksen juuri ja juuri huomaa.

Onko se Dealeri mitannu heittokellolla välyksiä, niinkuin silloin joskus meinasit?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29133
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei oo mitannu, ei. :roll:

Se 1-2 sadasosamillimetriä pitää olla päittäisvälystä, kokonaan eri asia on miltä tuntuu pyörää heilutellessa.
wiimax.fi
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

no miltä se sitten tuntuu pyörää heilutellessa?????
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Väisänen
Viestit: 223
Liittynyt: 29.10.2005 1:28
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

seppokotilainen kirjoitti:no miltä se sitten tuntuu pyörää heilutellessa?????
Niks naks,ainakin mulla,just ja just huomaa välyksen kun rengasta heiluttaa... Ja samoilla laakereilla ja välyksillä olen ajanut vaihdon jälkeen n.vuoden. eli 40 Tkm.
Avatar
Jube82
Viestit: 39
Liittynyt: 11.6.2007 19:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jube82 »

Eli jotenkin näin.
Kiristä kiristysmutteria pyörän napaa samalla pyörittäen, kunnes napa ei enää pyöri. Avaa mutteria tästä noin kolmanneskierros ja napauta sitten muovivasaralla akselin päähän.
Säätö on likimain oikea kun mutterin takana olevaa aluslevyä voi pyörittää kohtalaisella voimalla.
Kiristä kiristysmutterin pultti mutteria liikuttamatta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”