Kuinka pienellä et:llä w124 alle vannetta?
Kuinka pienellä et:llä w124 alle vannetta?
Kysymys paremmin tietäville: Ostin -86 300d automaticin w 124 ja ensi kesäksi uudet alut hakusessa...eli myynnissä oli borbetin 16" et 15 täällä foorumilla niin mahtuuko pyörimään ko auton alla vai onko et rajoituksia vanteiden suhteen?Mitenkäs isompien vanteiden kanssa?
T:epätietoinen
T:epätietoinen
Tuollainen et15 taitaa tulla jo aika raakasti kaarista ulos. 124seen normi alumiinivanteiden et on noin 30-35. et25kin vielä menee järkevällä rengastuksella. Alkuperäisissä vanteissa paljon suurempiakin.
Kohta joku kirjottaa ettei et15 tule liian ulos, ja että hyvin menee... Niin menee mutta eipä kestä kuopista ajella ettei kaaret lähde renkaiden matkaan. Saatikka renkaat linkussa ajaa jostakin kanttareelta ylös.
Niin ja Tervetuloa foorumille.
Kohta joku kirjottaa ettei et15 tule liian ulos, ja että hyvin menee... Niin menee mutta eipä kestä kuopista ajella ettei kaaret lähde renkaiden matkaan. Saatikka renkaat linkussa ajaa jostakin kanttareelta ylös.
Niin ja Tervetuloa foorumille.
Huom,vanteen leveys .
7"vanteelle et-15 on ok,mutta 9" leveenä satalankussa alkaa olla edessä ongelmia,takana menee vielä.
Joku hullu laittanut mersuun 9,5 " leveet vanteet taakse,et 14 .
7"vanteelle et-15 on ok,mutta 9" leveenä satalankussa alkaa olla edessä ongelmia,takana menee vielä.
Joku hullu laittanut mersuun 9,5 " leveet vanteet taakse,et 14 .
Viimeksi muokannut kilander, 05.11.2006 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Mulla on 124:ssa 16x7,5" ja ET30 ja täytyy sanoa että ongelmia on, jarrutuksissa gummi ottaa kiinni edestä, ja jos meinaa kyytiläisiä ottaa se tuottaa myös ongelmia, hipsii takakaariin.
Renkaat on 205/55-16, jos olis leveämpi vanne, tilanne ei ehkä olis niin paha.
Sisälokasuojat ei myöskään paranna asiaa.
Renkaat on 205/55-16, jos olis leveämpi vanne, tilanne ei ehkä olis niin paha.
Sisälokasuojat ei myöskään paranna asiaa.
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Onhan tuo jo aika reipas ET,en suosittele.Kaikkihan saa tietysti mahtumaan kun vaan laittaa,mutta ongelmia kyllä tulee,varsinkin edessä...Ja ajo-ominaisuuksista ei voi puhua,hakee kyllä mihin sattuu.
Itsellä oli edessä ET23 9" vanteella ja takana hetken ET15 10" vanteella Takapäällä oli ihan oma elämä,jos urat menevät ojaan niin sinne menee kyllä peräkin
Ja lopuksi keventävä kuva mersun takapäästä,10" vanne ET:llä 15...
Itsellä oli edessä ET23 9" vanteella ja takana hetken ET15 10" vanteella Takapäällä oli ihan oma elämä,jos urat menevät ojaan niin sinne menee kyllä peräkin
Ja lopuksi keventävä kuva mersun takapäästä,10" vanne ET:llä 15...
ne 124 sen et:t
Orkkis peltivanteet on 6,5 tuumaa leveet ja et 49.. eli ovat vakiokumeilla (195) aika lähellä etu-iskaria sisäreunastaan. (ainakin 4maticissa). Se onkin se rajoitus vanteen leveydelle sisäänpäin se, että rupeaa ottamaan kiinni edessä iskariputkeen, tai jos renkaan kokonaiskorkeutta on radikaalisti tuunattu ylöspäin, niin takana voi leveillä kumeilla ja vanteilla, jotka on leveät ja et-luku suuri, voivat ottaa poikittais ylätukeen kiinni.
Ulospäin rajoittaa laki, jossa määritellään se kumin sijainti lokareitten sisällä.
124:n omat orig alut on 7x15 et37.
Jos kuvitellaan, että laitetaan vaikkapa vanteet, jotka olisi 7x15 et 20, saadaan aikaiseksi auto, joka on huonompi ajaa, koska ohjausgeometria muuttuu. Eli vanteen keskilinja on sikana ulompana, kuin pyöränlaakerin lepolinja. ns.Häiriövipuvarsi vääntää rengasta ainavaan voimakkaammin, mitä enemmin et:tä muutetaan auton valmistajan suunnitelmista. Tuloksena ohjauksen vetely sekä takapään lieruaminen jarrutuksissa kiihdytyksissä ja urissa. Bonuksena saa vielä pyöränlaakereiden voimakkaamman kulumisen.
Täällä foorumeilla monet kirjoittaa, että autonsa on epävakaa ajaa... kiinnostaisi siinä tietää, ovatko tuunanneet autojaan, vai olisiko oikeasta viasta kyse?
Siihen 124:seen käy ainakin ne mb:n omat 8x16 et34 -vanteet. En tiedä kuinka hyvä on ajaa. Sen voi kertoa joku, jolla on semmoiset tai sen tyyliset alla.
Ulospäin rajoittaa laki, jossa määritellään se kumin sijainti lokareitten sisällä.
124:n omat orig alut on 7x15 et37.
Jos kuvitellaan, että laitetaan vaikkapa vanteet, jotka olisi 7x15 et 20, saadaan aikaiseksi auto, joka on huonompi ajaa, koska ohjausgeometria muuttuu. Eli vanteen keskilinja on sikana ulompana, kuin pyöränlaakerin lepolinja. ns.Häiriövipuvarsi vääntää rengasta ainavaan voimakkaammin, mitä enemmin et:tä muutetaan auton valmistajan suunnitelmista. Tuloksena ohjauksen vetely sekä takapään lieruaminen jarrutuksissa kiihdytyksissä ja urissa. Bonuksena saa vielä pyöränlaakereiden voimakkaamman kulumisen.
Täällä foorumeilla monet kirjoittaa, että autonsa on epävakaa ajaa... kiinnostaisi siinä tietää, ovatko tuunanneet autojaan, vai olisiko oikeasta viasta kyse?
Siihen 124:seen käy ainakin ne mb:n omat 8x16 et34 -vanteet. En tiedä kuinka hyvä on ajaa. Sen voi kertoa joku, jolla on semmoiset tai sen tyyliset alla.
Eteen menee 9" ET35,jos ET tuota isompi,esim. 38 ottaa jo vanne iskariin kiinni.Takana sitten menee ainakin 10" vanne ET:llä 35,40:kin taisi jollain olla eikä ota tukivarsiin.Tässä tosin vaikuttaa jo vanteen halkaisijakin,isompi menee isommallakin ET:llä.Taitaa ensimmäisenä ottaa kiinni siihen aurauksen säätötankoon.
Makuasioista ei voi kuin kiistellä Mielestäni orkkis 185/65/15 koko on aika tympeä ajaa,renkaat antavat mutkissa periksi.Joku 205/55/16 oikealla ET:llä on varmaan paras kompromissi 124:seen.Pienellä ET:llä hakee uria,mutta jos säädöt/puslat kunnossa niin ei nyt mikään karmeakaan ajaa...Tietysti kun ET alkaa olla vaikkapa luokkaa 15 niin varmasti hakee.Mutta ulkonäkö asioitahan ne alkaa sitten jo olla, tosiaan makuasia mitä haluaa...
Makuasioista ei voi kuin kiistellä Mielestäni orkkis 185/65/15 koko on aika tympeä ajaa,renkaat antavat mutkissa periksi.Joku 205/55/16 oikealla ET:llä on varmaan paras kompromissi 124:seen.Pienellä ET:llä hakee uria,mutta jos säädöt/puslat kunnossa niin ei nyt mikään karmeakaan ajaa...Tietysti kun ET alkaa olla vaikkapa luokkaa 15 niin varmasti hakee.Mutta ulkonäkö asioitahan ne alkaa sitten jo olla, tosiaan makuasia mitä haluaa...
Jos puhutaan vielä 15" vanteista ja 195 65 renkaista niin missä rengas merkissä on pienimmillään tuo alle kaatumisen tunne?Ainakin nykyisissä michelin energy kesärenkaissa on todella pehmeä runko jolloin auto tuntuu siltä kuin siitä olisi taka akseli irti.Kun laitoin takarenkaisiin 3,2 baaria painetta auto rauhoittui täysin mutta mukavuus kärsi samalla kun kaikki pikkukivet tuntuvat renkaiden alla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Minulla oli myöskin michelinit pari kesää sitten,ensin jotku malli? ja sitten Primacyt.Kokoa 195/65/15.Ja aika hirveät oli,kolmen kilon nurkille nostin paineet muttei merkittävästi parantuneet.Ihan 80 riitti mutkaisella asfalttitiellä siihen että tunsi kuinka perä "eli",joutui oikein kääntämään vastaan vaistomaisesti kun rungot elivät sen verran...
Nyt tuossa farkussa on kesällä 205/55/16 Hankookit ja kylläpä nekin liian löysiltä tuntuu,jospa sitä on vain tottunut jäykkärunkoisiin Sedanissa ei ole pitkään aikaan ollut tätä ongelmaa
Nyt tuossa farkussa on kesällä 205/55/16 Hankookit ja kylläpä nekin liian löysiltä tuntuu,jospa sitä on vain tottunut jäykkärunkoisiin Sedanissa ei ole pitkään aikaan ollut tätä ongelmaa
Noille mun energyille riittää 40km\h nopeus ja suora tie jossa on vähän uria .Asiakkaiden autoissa olen huomannut myös saman ongelman ja niissäkin on ollut michelin energy kumet.205 65 15 kokoisina nuo energyt ovat vielä kamalammat,ajattelin kokeilla seuraavaksi esim continentalin kumeja jos ne olisivat tukevammat.Omaan autooni(W123)on vähän hankalampi löytää isompia kuin 15" vanteita jotka oikeasti sopivat tyyliin ja ovat kohtuu hintaisia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
niistä kumeista..
Se kantavuus ja nopeusluokka vaikuttaa kai enemmän kuin kumin valmistaja. (siis jos puhutaan keskenään saman tason valmistajista ..turha se on kait verrata Wanli:a tai Nankang:eja Misukoihin tai Conteihin).
Esimerkiksi Nokipojan kumeista:
NRe 195/65 R15 91H on melkovarmasti paljon löysempi kuin NRHi 195/65 R15 95H XL saati NRVi 195/65 R15 95V XL... jossakin nettikaupassa kumien hinnassa ei kuitenkaan ole kuin luokkaa 10e:n ero.
NRVi=68e NRHi=66e NRe=63e (netisssä nähtyä)
Itse ostaisin ainakin tässätapauksessa 1500 kg:n autoon nuo NRVi:t
itseasiassa mulla taitaakin olla linkki, mistä saa kaikkee tietoo kumeista ja kantavuuksista yms. jos ei toimi niin herjatkaa takasin.
http://www.ocf.fi/tekniikka/vanne_renga ... tuvuus.htm
Esimerkiksi Nokipojan kumeista:
NRe 195/65 R15 91H on melkovarmasti paljon löysempi kuin NRHi 195/65 R15 95H XL saati NRVi 195/65 R15 95V XL... jossakin nettikaupassa kumien hinnassa ei kuitenkaan ole kuin luokkaa 10e:n ero.
NRVi=68e NRHi=66e NRe=63e (netisssä nähtyä)
Itse ostaisin ainakin tässätapauksessa 1500 kg:n autoon nuo NRVi:t
itseasiassa mulla taitaakin olla linkki, mistä saa kaikkee tietoo kumeista ja kantavuuksista yms. jos ei toimi niin herjatkaa takasin.
http://www.ocf.fi/tekniikka/vanne_renga ... tuvuus.htm
Tuota tehdasmanuaalia vilkaisin ja se sanoin että AMG 16x7,5 ET31 205/55 option myötä kaarien kurahyllyt pitäisi rullata edestä ja takaa.Esko R kirjoitti:Mulla on 124:ssa 16x7,5" ja ET30 ja täytyy sanoa että ongelmia on, jarrutuksissa gummi ottaa kiinni edestä, ja jos meinaa kyytiläisiä ottaa se tuottaa myös ongelmia, hipsii takakaariin.
Renkaat on 205/55-16, jos olis leveämpi vanne, tilanne ei ehkä olis niin paha.
Sisälokasuojat ei myöskään paranna asiaa.
235/45 17x8 ET30 vaati kaarien kurahyllyjen rullaukset eteen ja taakse. Lisäksi sitä kaaren ulospäin näkyvää pokkausta piti rullata kaaren yläosan alueelta 25 astetta ulospäin. Takakaareen tämän operaation toteuttaminen näytti vaativan lisäksi sahaa lokasuojan ja puskurin saumaan.
Kun taas 15x7 ET35 vaati vain kurahyllyjen rullauksen etukaariin.
-Kimmo-
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
mb 124 et:t
"Kun taas 15x7 ET35 vaati vain kurahyllyjen rullauksen etukaariin. "
mulla on tehdas-optiovanteet 7x15 et37 tossa w124sessa 4maticissa. ei ota mihinkään kiinni 195 65 kumeilla. ei kaariin (jää yli sentti) eikä iskaritukeen (jää 14mm)
tästä kun laskee, niin ei kyllä uskoisi, että 15x7 et35 + 205 kumeilla tartteis rullata kaaria, ainakaan jos autoon ei ole tarvinnut vaihtaa etusiipiä.
oon muuten huomannut, että joittenkin vanteiden et-luku on hieman epäilyttävä...
onko kellään samoja kokemuksia/tuntemuksia??
hommasin ensikesäksi 16x7 et37 mb orkkisalut ja samalla hommasin 205 55 16 pirellit. katotaan, kuinka sopii.. luulen sopivuuden olevan 100%.
en kyllä suosittelisi et-luvun turhaa pienentämistä, koska olka-akselin häiriövipuvarren kasvattaminen ei paranna ajo-ominaisuuksia eikä pyöränlaakerien ikää.
mulla on tehdas-optiovanteet 7x15 et37 tossa w124sessa 4maticissa. ei ota mihinkään kiinni 195 65 kumeilla. ei kaariin (jää yli sentti) eikä iskaritukeen (jää 14mm)
tästä kun laskee, niin ei kyllä uskoisi, että 15x7 et35 + 205 kumeilla tartteis rullata kaaria, ainakaan jos autoon ei ole tarvinnut vaihtaa etusiipiä.
oon muuten huomannut, että joittenkin vanteiden et-luku on hieman epäilyttävä...
onko kellään samoja kokemuksia/tuntemuksia??
hommasin ensikesäksi 16x7 et37 mb orkkisalut ja samalla hommasin 205 55 16 pirellit. katotaan, kuinka sopii.. luulen sopivuuden olevan 100%.
en kyllä suosittelisi et-luvun turhaa pienentämistä, koska olka-akselin häiriövipuvarren kasvattaminen ei paranna ajo-ominaisuuksia eikä pyöränlaakerien ikää.
Mittees mieltä tommonen w124;kku ois 17" 8J ET 60 215/40/17 gummeilla olevista vanteista kellään havaintoa??
muita vaihtoehtoja mitä olen katsellut ois 17" 7,5 ET 42 rinkulat samanlaisilla gummeilla mutta huulta ei ole yhtään ja kapeita puolia useita niin en sitten tiedä miten käy...
sitten ois vielä yhdet AMG kopiot 17" 8 leveet 225;lla ja ne varmaan kävis ainenkin oisko ollut ET just jotain 35...
tuli jotenkin järjetön vanne buumi kun olen alkanut nyt katsastukseen kunnostusta miettimään niin samalla on joutunut miettimään peltitöitä ja jos peltityöt tekee keväällä ja maalaa niin vaatiihan se sit vanteetkin
edit.Voi hitsinpimpula piti tulla ihan eri topiciin mutta no nyt kun kerta tähän tuli niin olkoon...
muita vaihtoehtoja mitä olen katsellut ois 17" 7,5 ET 42 rinkulat samanlaisilla gummeilla mutta huulta ei ole yhtään ja kapeita puolia useita niin en sitten tiedä miten käy...
sitten ois vielä yhdet AMG kopiot 17" 8 leveet 225;lla ja ne varmaan kävis ainenkin oisko ollut ET just jotain 35...
tuli jotenkin järjetön vanne buumi kun olen alkanut nyt katsastukseen kunnostusta miettimään niin samalla on joutunut miettimään peltitöitä ja jos peltityöt tekee keväällä ja maalaa niin vaatiihan se sit vanteetkin
edit.Voi hitsinpimpula piti tulla ihan eri topiciin mutta no nyt kun kerta tähän tuli niin olkoon...
et
17" et 35 still 500 vanteet 225 45 halpisrenkailla vetelee paljon, Nokian Z sekä Michelineillä kulkee kuin juna.ei oikein vois puhua samana päivänäkään jotenkin tulee mieleen hinta laatu,jos joku tietää hyvät että halvat ko. renkaat niin kerro
Ei pitäisi vedellä jos kaikki alustassa kunnossa.
Hyviä, tai ainakin kohtuullisia halppisrenkaita: Kumho, Falken, Hankook, Nexen?, Avon.Edellisistäkään eivät kaikki mallit ole hyviä, hankookin k105 oli aika karmean pehmeä runkoinen ainakin 215/55/16 kokoisena. Matalammalla renkaallahan rungon pehmeys ei tule ongelmaksi.
Hyviä, tai ainakin kohtuullisia halppisrenkaita: Kumho, Falken, Hankook, Nexen?, Avon.Edellisistäkään eivät kaikki mallit ole hyviä, hankookin k105 oli aika karmean pehmeä runkoinen ainakin 215/55/16 kokoisena. Matalammalla renkaallahan rungon pehmeys ei tule ongelmaksi.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09.3.2016 13:48
Tervehdys, tällaisia
http://www.tori.fi/uusimaa/MB_Hunajaken ... ?ca=18&w=1
menossa katsomaan, myyjän mukaan ET 24. Tulossa W124 Coupeen akioalustalla, renkaiksi 195/65/15. Hakusessa olisi vain siistit käyttövanteet ja autossa muutenkin toimivuus ja ajettavuus etusijalla, onko tuo ET jo niin raju että tulee ongelmia?
EDIT: Niin ja sisälokarit löytyy myös, vaikka tuskin tässä suhteessa mitään vaikuttaa.
http://www.tori.fi/uusimaa/MB_Hunajaken ... ?ca=18&w=1
menossa katsomaan, myyjän mukaan ET 24. Tulossa W124 Coupeen akioalustalla, renkaiksi 195/65/15. Hakusessa olisi vain siistit käyttövanteet ja autossa muutenkin toimivuus ja ajettavuus etusijalla, onko tuo ET jo niin raju että tulee ongelmia?
EDIT: Niin ja sisälokarit löytyy myös, vaikka tuskin tässä suhteessa mitään vaikuttaa.
Kuinkahan mahtais sopia W124 alle 17x8,5 et 53? Jääkö edestä liian sisään? Mahtuuko pyöränkoteloon kaariaa mankeloimatta?
Jos et lukua tarvitsee pienentää, niin onko siihen tarkoitetut spacerit keskittäviä? Eli keskittyykö se pyörännapaan ja onko spacereissä "holkki" johon vanteen keskireikä keskittyy?
Jos et lukua tarvitsee pienentää, niin onko siihen tarkoitetut spacerit keskittäviä? Eli keskittyykö se pyörännapaan ja onko spacereissä "holkki" johon vanteen keskireikä keskittyy?
mulla lukee otteessa 205/60/15 alkuperäiskokona ja orginaali vararengas on sitä kokoa myös. Vanne on 7x15et42. auto on 300-24CECEA300 kirjoitti:Oliko CE:n rengastus erikokoinen kuin normi W124:ssa? Vai oliko eroa vaan että on CE 12v vai 24v?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.