farkku vaeltaa tuulessa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

farkku vaeltaa tuulessa

Viesti Kirjoittaja catti »

Siinä se otsikossa olikin :D

Eli normaalikelillä menee ihan suht koht suoraan, mut tuulisella (eikä tartte kovin tuulla) ilmalla saa ohjata ihan koko ajan, ku mennään laidasta laitaan. Mies :pusuposkelle: oli sitä mieltä, että etuiskarit on loppu (samaa teki muuten tilaVW kun iskarit hyyty). Luotanko tuohon tietoon, vai voisko vika olla jossain muualla?
Se on muuten hurjan kivaa, jos keli on liukas...

Kyl kulta kaikkee tietää, mut mä en vaan luota sen tietoon vielä :lol:
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kolahteleeko, nariseeko, vingahteleeko?
Ajossa, kuopissa, kääntäessä??
:shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Takapyörän laakeri on väljä ja aiheuttaa kolahduksia, kuopissa. Tasasella, missä tulee tää tuuliongelma, ei kolise mikään. Eikä narise yms.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

catti kirjoitti:Takapyörän laakeri on väljä...
Minäpä lähtisin tuon korjauksesta liikkeelle.
On meinaan mielenkiintoista miten takaosassa oleva jonkin paikan väljyys vaikuttaa ajettavuuteen. Minulla tuo takalaakeri aiheutti varsinkin liukkaalla sellasta nuljumista ohjauksessa ja auto oli aika pelottava ajettava välillä :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
jaakkoha
Viestit: 187
Liittynyt: 14.4.2007 0:01
Paikkakunta: Uimahallipaikkakunta

Viesti Kirjoittaja jaakkoha »

Se laakeri vaikuttaa tosiaan. Mullaki farkku parani aika lailla takalaakerin vaihdolla. Sitte välykset pois simpukasta/ohjauksesta. Sitte etupäätä matalemmaksi. jne. onhan noita tarinoita mese.fi:ssä. voi kai niitä iskareitakin vaihtaa, ei varmaan haittaa... En muuten muista, että olisin ajanu 124:lla johon sivutuuli ei ois vaikuttanu, mutta kai sitä saa vähemmäksi... ainakin joku nikkari on tainu tälläki palstalla onnistua siinä.
W124 - omistamisen iloa.
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

catti kirjoitti:Takapyörän laakeri on väljä ja aiheuttaa kolahduksia
Empä oikein usko että laakeri kolisis :roll:
Hydrauli iskarin alapää kylläkin voi kolista
:wink:

lähtisin liikkeelle perusteellisella alustan väljyyden tutkimisella,
määräaikais katsastuksessa ei yleensä löydy niitä väljyyksiä mitä ammattilainen tai osaava mb alusta guru löytää, esim narina nivelet.
Tietävä osaa myös tulkita laakeriväljyyden oikeaksi, farkussahan kuuluu tai sanotaakon on ominaista olla hiukan väljä laakeri johtuen sen rakenteesta.

Kokeiles nostaa auto ilmaan ja kokeilet laakerin väljyyttä :arrow: klappia :roll: :arrow: pyöräytät rengasta :arrow: sama ote voimakkuus ei klappia,(väkevällä otteella voi olla klappi )mielestäni ok, jos ei äännä.

Vai mitä "Dealer" ja kumppanit
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kaikkien alustan nivelien tarkistus + ohjauskulmien säätö = tulipa hyvä ajaa :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Mieheni sen laakerin tutki ja oli selvästi väljä. Ei miun tartte käsiäni siihen liata :)
Ai että takapää vaikuttas eteen, no jos sit sitä korjais... on meinaan tosi vaarallisen oloinen ku saattaa yks kaks tuulen vaikutuksesta huomata olevansa metrin verran sivussa. :lol: normaalikelillä ei tee tuota.

Missäs se laatukorjaamo sit oli missä sen sai korjattua? meillä on aina se ongelma että jos mä vien auton Turkuun 70 kilsan päähän, niin milläs tulen kotiin? Apuja en saa ku mieheltä ja sitä taas ei näy viikolla. Auto on aina vietävä viikonloppuna ja haettava seuraavana pois. En tykkää :(

Joku sano että Kaarinas o muka joku? Omast kyläst ei löydy ammattiseppää eikä naapurikylästäkään. Kyl ne niitä räppänöitä korjaa mut mersua en sinne vie.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Soittele Huttelan Helgalle, olikos Autohuolto Huttela tms., jossain Teilläpäin se vaikuttaa 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Vie vain sellaiseen korjaamoon joka osaa varmasti tarkastaa/korjata välykset ja tehdä 4-pyörä suuntauksen.
Apusimpukkaa ei kannata unohtaa, (hinnaltaan suhteellisen halpa)
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Ei täällä sellasta ole, ne osaa joko tai. Eli jos osaa korjata, ei osaa säätää ja ne jotka osaa säätää hyvin, ei korjaa. :roll:

Muoks. se on Teijon autokorjaamo, se Huttela Helka. Ja Pyhärannas, meiltä matkaa sinne about 140 kilsaa...
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5213
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Aina ei ratkaisua löydy, eikä sivutuuliherkkyyttä saa kokonaan poistettua. Edellinenkin oli loppumetreillä ihan hyvä ajaa pl. sivutuuli. Sitä oli tarkisteltu ja säädetty niin monen tietäjän toimesta, että. :lol: Ja kyllä tuuli tähän nykyiseenkin vastaa, vaikka muuten on oikein hyvä ajaa.

Toki aina kannattaa vaihtaa väljät osat uusiin, ei se yleensä huonompaan suuntaan sillä mene. :wink:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Sitä minäkin :) Ei tuosta kokonaan tuuliturvallista saa, täällä tuulee aina ja melkosen kovaa, tiet menee ku pohojanmaalla konsanaan peltojen keskellä.
Lähinnä ajattelin, että jos ihan ekana kokeilis tuota laakeria saada vaihdettua ja sit jotain muuta jos ei sillä tokene.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Apusimpukan vaihto vaikutti omassa autossa todella dramaattisesti sivutuuliherkkyyteen. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Halikossa olis ad-autokorjaamo Ville Nikkanen, joka tuntee mersut, ittekin mersumies. Suosittelen. Ei ole lähempää Nauvoa löytynyt vielä samanlaista palvelua. Mulla on sama matkaongelma kuin sulla, eri suunnasta vaan. Jos iso ongelma tulis, niin Nikkaselle veisin...ehkä.
Viimeksi muokannut namnam, 29.2.2008 8:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29133
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edellämainittujen lisäksi sivutuuliherkkyyttä aiheuttaa keulan liiallinen korkeus.
200da
Viestit: 24
Liittynyt: 05.11.2006 20:32
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja 200da »

Omani luikerteli juuri samalla tavalla tuulisella ilmalla,tunsi kyllä takapuolessa ,että etupäästä johtuu.
Vaihdettiin alapallot,niin ei enää tuulet paljo lankkua heittele.
Ei niissä kauheasti väljää ollut,mutta vaikutus oli kyllä valtava,ja ohjauksestakin tuli herkempi ja palauttaa paremmin.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Kaikki väljät pois kummastakin päästä ja korkeutta pois. Minä korjailin noin 100tkm sitte ja silloin tuli suht hyvä. Nyt alkaa taas olla aika holtiton puuskaisessa tuulessa, tosin alustakin tällähetkellä mallia landcruiser 8) Pitäähän se pyörän ja kaaren väliin mahtua pari nyrkillistä :D
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
200da
Viestit: 24
Liittynyt: 05.11.2006 20:32
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja 200da »

Wike kirjoitti: Pitäähän se pyörän ja kaaren väliin mahtua pari nyrkillistä :D
Mullakin menee pari nyrkkiä tuonne väliin,eikä se kyllä tuulesta tiedä paljon mitään :shock:
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Ei tuo nyt ainakaan liian korkea pitäis olla. Edessä maavaraa n. 10 senttiä :) Eikä meillä pyörän ja kaaren väliin mahdu ku meikäläisen ranne just ja just, jos sekään. Takapää on kyllä hieman korkeammalla ku etupää eli tarttis kai säätää...
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
samise
Viestit: 8
Liittynyt: 03.3.2008 19:56
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja samise »

Ostin pariviikkoo sitten farkun ja perä vaelteli kans tosi ilkeästi. ja töyssyissä kolisi.. Siellä oli tasonsäätöiskari rikki. alapäästä nivelestä kuollu.. Vaihdettiin se( oli muuten halpa). ja vaeltelu jatkui mut kopina hävis. vaihdeltiin nomia osia mut raidetanko kuskinpuolella takana oli syyllinen ainakin mun farkun vaeltamiseen..
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Kyllä se munki lavetti sivutuulella lentelee kaistalta toiselle toisinaan...tuntuu olevan tienpinnalla/profiililla perstuntumalta suuri merkitys :shock:

Väljää ei pitäis olla :roll: tai kai sitä vois käydä välillä tarkistelee Ylivieskassa :whisper:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”