!""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"¤%&
!""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"¤%&
Mitä tuolle narinapuslalle voi/kannattaa tehdä??!
Räjäyttää koko pusla autoineen taivaan tuuliin?!
Auto(?) on siis -91 300d 124E.
Auton KAIKKI alustan puslat ja nivelet vaihdettiin viime syksynä erityistä huolellisuutta noudattaen.
Kulmien säädön jälkeen kaikki oli hienosti pari kuukautta kunnes takapää alkoi narista. Kele...
Purin takaripustusta sen verran että sain laitettua vaseliinia narinapuslan kumin väliin, tuli hiljaisuus.
Hiljaisuutta kesti kuukauden ja taas se narisee!
Kuvittelin lapsellisen sinisilmäisesti että jos uusin kerralla kaikki, aikaa ja rahaa säästämättä,
niin auto olis huoleton seuraavat viisi vuotta alustan puolesta...
Onko niin ettei tuohon autoon saa laittaa muita kuin tähtimerkittyjä ja -hinnoiteltuja osia?
Paikallaan olevat puslat ovat Lemförderin valmistamia.
Vanhat puslat olivat alkuperäisiä, samoin kuin kaikki muutkin auton alustan osat, mitään ei ollut aiemmin vaihdettu.
(anteeksi tunteenpurkaus, muutakaan paikkaa en keksinyt.
Puolisokaan ei ole aina hirmuisen innostunut kuulemaan, mitä vikaa tuossa jäteöljyvatkaimessa taas on...)
Räjäyttää koko pusla autoineen taivaan tuuliin?!
Auto(?) on siis -91 300d 124E.
Auton KAIKKI alustan puslat ja nivelet vaihdettiin viime syksynä erityistä huolellisuutta noudattaen.
Kulmien säädön jälkeen kaikki oli hienosti pari kuukautta kunnes takapää alkoi narista. Kele...
Purin takaripustusta sen verran että sain laitettua vaseliinia narinapuslan kumin väliin, tuli hiljaisuus.
Hiljaisuutta kesti kuukauden ja taas se narisee!
Kuvittelin lapsellisen sinisilmäisesti että jos uusin kerralla kaikki, aikaa ja rahaa säästämättä,
niin auto olis huoleton seuraavat viisi vuotta alustan puolesta...
Onko niin ettei tuohon autoon saa laittaa muita kuin tähtimerkittyjä ja -hinnoiteltuja osia?
Paikallaan olevat puslat ovat Lemförderin valmistamia.
Vanhat puslat olivat alkuperäisiä, samoin kuin kaikki muutkin auton alustan osat, mitään ei ollut aiemmin vaihdettu.
(anteeksi tunteenpurkaus, muutakaan paikkaa en keksinyt.
Puolisokaan ei ole aina hirmuisen innostunut kuulemaan, mitä vikaa tuossa jäteöljyvatkaimessa taas on...)
Helat ostin paikallisesta tarvikeliikkeestä.
Eli voisin vaikka lyödä vetoa että helojen maahantuoja kieltäytyy takuuvastuustaan asennusvirheeseen vedoten,
enhän ole koulutukseltani helainsinööri tai edes puslateknikko.
Tarvikeliikkeen omistajan kanssa on ainakin tähän mennessä pystyny sopimaan ihan mistä tahansa.
Jos ne oliskorjaamolla laitettu paikalleen niin en siinä tapauksessa olis asiasta tänne avautunu
ollenkaan vaan olisin menny ko. pajalle kysymään niiden mielipidettä.
Mistä saisi edullisesti rautaoksidin ja alumiinin sekoitusta jauheena?
Breiniäkkiä ei saisi näyttää miehille ollenkaan...
Voisihan tuosta tehdä myös Typpioksiduuli-bratwurst-raketinkin.
Tai jos jenkit lainais lentotukialuksen katapulttia niin mursun saisi näppärästi ammuttua
naapuripitäjän alkuperäiskansan päänvaivaksi.
Eli voisin vaikka lyödä vetoa että helojen maahantuoja kieltäytyy takuuvastuustaan asennusvirheeseen vedoten,
enhän ole koulutukseltani helainsinööri tai edes puslateknikko.
Tarvikeliikkeen omistajan kanssa on ainakin tähän mennessä pystyny sopimaan ihan mistä tahansa.
Jos ne oliskorjaamolla laitettu paikalleen niin en siinä tapauksessa olis asiasta tänne avautunu
ollenkaan vaan olisin menny ko. pajalle kysymään niiden mielipidettä.
Mistä saisi edullisesti rautaoksidin ja alumiinin sekoitusta jauheena?
Breiniäkkiä ei saisi näyttää miehille ollenkaan...
Voisihan tuosta tehdä myös Typpioksiduuli-bratwurst-raketinkin.
Tai jos jenkit lainais lentotukialuksen katapulttia niin mursun saisi näppärästi ammuttua
naapuripitäjän alkuperäiskansan päänvaivaksi.
Re: !""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"
Muista ottaa sitte viteolle tuo tapahtumaCasull kirjoitti:Räjäyttää koko pusla autoineen taivaan tuuliin?!
Vaiha auto semmoseen missä ei oo nuita puslia mutta ota tekniikka nykyisestä autostasi niin selviät hieman pienemmillä polttoainekuluillaCasull kirjoitti:Helat ostin paikallisesta tarvikeliikkeestä.
Eli voisin vaikka lyödä vetoa että helojen maahantuoja kieltäytyy takuuvastuustaan asennusvirheeseen vedoten,
enhän ole koulutukseltani helainsinööri tai edes puslateknikko.
Tarvikeliikkeen omistajan kanssa on ainakin tähän mennessä pystyny sopimaan ihan mistä tahansa.
Jos ne oliskorjaamolla laitettu paikalleen niin en siinä tapauksessa olis asiasta tänne avautunu
ollenkaan vaan olisin menny ko. pajalle kysymään niiden mielipidettä.
Mistä saisi edullisesti rautaoksidin ja alumiinin sekoitusta jauheena?
Breiniäkkiä ei saisi näyttää miehille ollenkaan...
Voisihan tuosta tehdä myös Typpioksiduuli-bratwurst-raketinkin.
Tai jos jenkit lainais lentotukialuksen katapulttia niin mursun saisi näppärästi ammuttua
naapuripitäjän alkuperäiskansan päänvaivaksi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Re: !""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"
Niih, siinä olis testaamisesta lomaileva J.T.S ihmeissään .Hamis kirjoitti:Muista ottaa sitte viteolle tuo tapahtumaCasull kirjoitti:Räjäyttää koko pusla autoineen taivaan tuuliin?!
Saisi vähän uutta puhtia tieteen saralle.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Re: !""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"
Eiköhän ne lemförderin ja Febin puslat ja nivelet ole samoja just kuin alkuperäisosat.Casull kirjoitti: Onko niin ettei tuohon autoon saa laittaa muita kuin tähtimerkittyjä ja -hinnoiteltuja osia?
Paikallaan olevat puslat ovat Lemförderin valmistamia.
Samoja puslia ne tähtimerkitytkin. Tarvikemyyjä joka parikymmentä vuotta asennushommia tehny yrittäjän näin on mulle kertoillut.
Mie oon aina kaikkiin palloniveliin enne asennusta avannu suoja kumin ja täyttänyt vaseliinilla, ja etu-alapalloinin kaikkiin autoihin mitä ihtelle oon rassaillu,ni oon rasvanipat laitannu,ja voidellu kanssa joka kerta kun öljyvvaihdon ten ja auton alla käyn, joskus useemminki.
Taka niveliin ei voi laittaa rasvanippoja, mutta nekin täyteen vaseliinia palkkasin ja viilapenkissä muljuttelin enne asennusta jotta ees pikkuusen rasvaa pintoihi leviäis.
Ei siellä ole alunpitäin missää ku pieni nokare, paljon olen katellu uusiin sisälle enne asennusta.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 29.3.2008 7:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VALMET 5oo -69
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Jossain foorumissa tahi topiikissa, joku kyseli niista rasvanippojen laittamisesta iha täs hiljattain.
Että mitä katsastusmie sanoo.
Mie otin selevää monta vuotta sitte ja sanottii:
Laita vaan jos kehtaat.
No kohta nousee älämölö,mie en lupaa anna mutta kyll ihtelleni omiin rotteloihin laitan.
Pieni vaarahan siinä piilee, jos prässää korjaamoprässillä niin silloinhan kansi poksahtaa pois mutta kun nostaa auton koholle että pyörä roikkuu vapaana niin sitten sinne käsipuristimella, ei sinne auton levätessä koko painollaan helposti muuten mitään menekkään ,en ainakaan uuteen niveleen menny ennenku nostin.
Eikös Korpivvaaran maahantuomiin Tojota Hiluxeihinkin laitettu nipat vasta Suomessa.
Joka paremmin tietää niin oikaiskoon etten anna väärää tietoo.
Että mitä katsastusmie sanoo.
Mie otin selevää monta vuotta sitte ja sanottii:
Laita vaan jos kehtaat.
No kohta nousee älämölö,mie en lupaa anna mutta kyll ihtelleni omiin rotteloihin laitan.
Pieni vaarahan siinä piilee, jos prässää korjaamoprässillä niin silloinhan kansi poksahtaa pois mutta kun nostaa auton koholle että pyörä roikkuu vapaana niin sitten sinne käsipuristimella, ei sinne auton levätessä koko painollaan helposti muuten mitään menekkään ,en ainakaan uuteen niveleen menny ennenku nostin.
Eikös Korpivvaaran maahantuomiin Tojota Hiluxeihinkin laitettu nipat vasta Suomessa.
Joka paremmin tietää niin oikaiskoon etten anna väärää tietoo.
VALMET 5oo -69
Mihin kohataan palloniveltä sen reijjän tohtii kairata ja millä se estetään ettei koko nivel ole
poran- ja kierretapinpurua täynnä?
Joskus laittelin edelliseen kulkineeseen nippoja alatukivarren pusliin.
Rakenteeltaan olivat kovin samanlaisia kuin nämä mersun "#¤%&#%nivelet.
Toki olen itsekkin aina uusiin niveliin kurkistanu kumin alle ennen asennusta ja tarkistanu rasvan määrän.
Melkein niin tein näiden narinapuslienkin kanssa.
Katsoin toisen puslan kumien alle ja totesin että rasvaa on ja asensin molemmat.
Arvatkaa kumpi nyt kitisee...
Mitä rasvaa arvon raati on näihin laittanu?
Ajattelin kokeilla seuraavaksi noihin kitisijöihin laittaa ns. puolijuoksevaa vaseliinia
niin paljon kuin siellä kumin välissä mahtuu olemaan.
Rasitushan näihin tulee yläreunaan ja rasva, (kuten se toinenkin tunnettu juttu), valuu aina alaspäin.
Enkä aio enää palata takaisin siihen vanhempaan malliin niikuin tässä joku jo ehti ehdottaa.
Alkavat olla järjestäin jo niin oksidoituneita etten millään enää viitsis alkaa uutta sellaista rakentamaan.
Kerran sen tein, alkuperäistä pintapeltiä ei jääny kuin katto, takaovi ja konepelti.
Myönnettäköön että oli paras auto ajaa mitä ikinä mulla on ollut.
Kakkossijalla oli -74 Capri
3. välikoppaeskortti
4. Neliveto -82 hiluksi (auto on olemassa vieläkin, ikuisuusprojekti, valmistunee tänä vuonna)
5. Lavatatsuni
6. Tuo nykyinen jäteöljyvatkain
7. Alfa 75 TS (Paitsi mutkatiellä, siellä tämä oli ylivoimainen ykkönen!)
poran- ja kierretapinpurua täynnä?
Joskus laittelin edelliseen kulkineeseen nippoja alatukivarren pusliin.
Rakenteeltaan olivat kovin samanlaisia kuin nämä mersun "#¤%&#%nivelet.
Toki olen itsekkin aina uusiin niveliin kurkistanu kumin alle ennen asennusta ja tarkistanu rasvan määrän.
Melkein niin tein näiden narinapuslienkin kanssa.
Katsoin toisen puslan kumien alle ja totesin että rasvaa on ja asensin molemmat.
Arvatkaa kumpi nyt kitisee...
Mitä rasvaa arvon raati on näihin laittanu?
Ajattelin kokeilla seuraavaksi noihin kitisijöihin laittaa ns. puolijuoksevaa vaseliinia
niin paljon kuin siellä kumin välissä mahtuu olemaan.
Rasitushan näihin tulee yläreunaan ja rasva, (kuten se toinenkin tunnettu juttu), valuu aina alaspäin.
Enkä aio enää palata takaisin siihen vanhempaan malliin niikuin tässä joku jo ehti ehdottaa.
Alkavat olla järjestäin jo niin oksidoituneita etten millään enää viitsis alkaa uutta sellaista rakentamaan.
Kerran sen tein, alkuperäistä pintapeltiä ei jääny kuin katto, takaovi ja konepelti.
Myönnettäköön että oli paras auto ajaa mitä ikinä mulla on ollut.
Kakkossijalla oli -74 Capri
3. välikoppaeskortti
4. Neliveto -82 hiluksi (auto on olemassa vieläkin, ikuisuusprojekti, valmistunee tänä vuonna)
5. Lavatatsuni
6. Tuo nykyinen jäteöljyvatkain
7. Alfa 75 TS (Paitsi mutkatiellä, siellä tämä oli ylivoimainen ykkönen!)
Omat kestävyysenkkarit on tulleet yleensä alkuperäisosilla.
Tiiä sitte mitä olivat viimeksi paikallaan olleet alapallot, Tiileri suolisti ne pihalle. Toinen täysin jumissa ja toinen täysin sökö muuten.
Mielestän alkuperäisinä myytin paikalleen asennettuna. Ei kyllä olleet ennätystä lähelläkään kestävyydessä.
Tiiä sitte mitä olivat viimeksi paikallaan olleet alapallot, Tiileri suolisti ne pihalle. Toinen täysin jumissa ja toinen täysin sökö muuten.
Mielestän alkuperäisinä myytin paikalleen asennettuna. Ei kyllä olleet ennätystä lähelläkään kestävyydessä.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
[quote="Casull"]Mihin kohataan palloniveltä sen reijjän tohtii kairata ja millä se estetään ettei koko nivel ole
poran- ja kierretapinpurua täynnä.
[quote]
Pohjakannen reunan kartiomaiseen viisteeseen hiukka etuviistoon, siinon tilaa.
Ja jarrun ilmausruuvin kumihattu päähän.
Rautalankakoukulla huolellisesti kaivelin kannen sisältä mahdolliset lastut.
Kun laittaa poranterään ja kirretappiin kärkeen vaseliinia niin saa murut tarttumaan siihen.
Se kansipeltihän on pehmyttä terästä, ei se sileään pallon pintaan tartu matkaan ja tunkeutumaan, ja murutkinhan on rasvasia. Ja onhan siellä se muovinen lokarengas johon se muru tarttuu ennenku ahtautuis metallisten liukupintojen väliin.
Kierretappina käytin tylppäpäistä konekierretappia. Mutta minkä tahojaan kierretapinhan voi varovasti hioa lyhkäsemmäks kunhan jätää leikkuusärmää.
Kierre ei tarvi olla kummnen kun rasvanipan kartiokierre on hyvä itse vetämään.
Tavallista Mobil vaseliinia oon prässänny.
Eikä kansi oo ponnahtanu ku vaovasti ja kumista tunnustellen.
Pyöriä molempii suuntii linkkuun, kertapainallus ääri asennoissa, ni a vot.
poran- ja kierretapinpurua täynnä.
[quote]
Pohjakannen reunan kartiomaiseen viisteeseen hiukka etuviistoon, siinon tilaa.
Ja jarrun ilmausruuvin kumihattu päähän.
Rautalankakoukulla huolellisesti kaivelin kannen sisältä mahdolliset lastut.
Kun laittaa poranterään ja kirretappiin kärkeen vaseliinia niin saa murut tarttumaan siihen.
Se kansipeltihän on pehmyttä terästä, ei se sileään pallon pintaan tartu matkaan ja tunkeutumaan, ja murutkinhan on rasvasia. Ja onhan siellä se muovinen lokarengas johon se muru tarttuu ennenku ahtautuis metallisten liukupintojen väliin.
Kierretappina käytin tylppäpäistä konekierretappia. Mutta minkä tahojaan kierretapinhan voi varovasti hioa lyhkäsemmäks kunhan jätää leikkuusärmää.
Kierre ei tarvi olla kummnen kun rasvanipan kartiokierre on hyvä itse vetämään.
Tavallista Mobil vaseliinia oon prässänny.
Eikä kansi oo ponnahtanu ku vaovasti ja kumista tunnustellen.
Pyöriä molempii suuntii linkkuun, kertapainallus ääri asennoissa, ni a vot.
VALMET 5oo -69