Farkun tasonsäätö??

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

luotsakone kirjoitti: vai mitä alapalloo epäili joku? En ole :roll:
Farkun "iskarin" alapäässä on pallonivel joka menee väljäksi ja alkaa montuissa koliseen .

Itse iskunvaimennus tapahtuu takapenkin kohdalla olevissa "paine-akuissa" / iskaripalloissa
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
luotsakone
Viestit: 49
Liittynyt: 24.1.2007 11:27
Paikkakunta: kajjaani

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Lähteekö iskari pois niinku tavallinenkin iskari? Ja pallonivelkö ei lie purettavissa :roll: Outoa jytinää kyllä pitää ja ihan pintavaimennuksella, eli ei tarvi suurta monttua kun kolisee, niinku jotain olisi irti?? mitä nämä kaasupallot maksaa, jos uusisi varmuudeksi vai mitähän tuossa kannattaisi tehdä? Iskari kartanolle ja uutta tilalle :wink: Tottunu ajelee noitten puolesta vaan näillä farkuilla, siis kakkosnelosilla :)
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
Avatar
tapani
Viestit: 3
Liittynyt: 29.9.2006 20:38
Paikkakunta: Valtimo

Viesti Kirjoittaja tapani »

Taitaa tosiaan olla tarttuva tauti tuo kolina,omassa 250 td farkussa rupes kolisemaan ja montuissa ei jostanut yhtään,jonkinverran keinautti autoa sivulle.Vikakin löytyi;iskarin alapää oli irronnut ja näytti kuin iskari olisi vääntynyt.Täytyy tutkia tarkemmin saisko sen korjattua,on muuten älyttömän hintaiset uudet iskarit :cry:
luotsakone
Viestit: 49
Liittynyt: 24.1.2007 11:27
Paikkakunta: kajjaani

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Mitä eroa on Sportlinen ja tavallisen 124:sen Hydrauli iskareissa? Pituus ainakin oli suurinpiirtein sama?? Varaosissa ainakin KL:llä väittivät erilaisiksi, Varmaan Hinnaltaan ainakin :twisted: Mut onko nillä pituus tai muuta eroa! Paljastu vänkärinpuolen alapallosta pirunmoinen väljys, joka sen kolinan aiheuttaa, muuten vuotamaton ja ehjän näkönen iskari olisi :cry:
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Nostellaas historian havinasta pikkusen ketjua ylemmäs.

Eli S124 300TD vm -88 kyseessä. Hydrauliputki kaputt ja tottakai se painepuolen ettei saa letkulla korjattua :evil: Edes hydrauliliikkeestä ostetut helmiliittimet ja putkenpätkä ei auttanut, vieläkin pissii nesteet pihalle.

Ongelmana on nyt löytää kyseiselle putkelle koodia tai selvitystä millä semmoisen vois tilata. Alla katseltuna meikäläisellä on kaks möykkyä perän likellä, joista jälkimmäinen on tämä korkeudenhaistelija. Mutta mikä ihme on se etummainen möykky? Rikkoutunut putki nimittäin kulkee ilmeisesti näiden kahden välillä jos nyt ihan oikein katselin. Tulee etummaisesta möykystä keskeltä autoa, muutamalla mutkalla tulee helman alle, kiinnittyy helman alle samaan nippuun paluuputken(nykyään letkun) sekä vissiin jarruputkien kanssa, vain ja ainoastaan taaimmaiseen kiinnikkeeseen. Kulkee tästä taas muutamalla mutkalla jonnekin takaripustuksen suunnille ja muistikuvien mukaan juurikin tuohon korkeushaistelijaan. Sekä korkeushaistelija että tämä etummainen möykky tulee kivasti näkyville kun poistaa ensin sen muovisen suojan pois, siis se suoja joka on repsikan puolen takarenkaan etupuolella.

Tämä koko putki pitäis vissiin vaihdella kun ei korjaaminen auta. Ja tälle putkelle pitäis löytää joko varaosanumeroa tai tarpeeks heleppo selitys notta KL:n pojat osaa lähettää oikean putken kerralla :) Jos sen etummaisen möykyn tunnistais nimeltä ja sais varmistuksen että kyseinen putki tosiaan menee siihen korkeudenhaistelijaan niin helpottais kummasti jo varmaankin oikean röörin löytymistä.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
tuomppi
Viestit: 12
Liittynyt: 26.5.2012 8:26
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tuomppi »

Osaisiko joku kirjoittaa pikku listan asioista, mitä kannattaa tarkistaa ja missä järjestyksessä, kun alkaa etsimään perän roikkumisen syytä.

Itellä 230te farkku ASD:llä ja tasonsäädöllä. Siinä edellinen omistaja :pusuposkelle: oli ruuvannut lokareita tms. pitkillä ruuveilla kiinni, joten konehuoneessa hydrauliikkasäiliö oli siinä sitten saanut ruuvista osumaa ja nyt talvipakkasilla lohkesi se säiliö.

Hydrauliikkaöljymäärä on siis tässä keväällä päässyt laskemaan alle minimin (ei ihan överin tyhjä astia kuitenkaan). Vaihdoin säiliön uuteen mutta perä ei silti nouse.

Tuntuu että astian vaihdon jälkeenkin laskenut öljymäärä siitä mitä alunperin siihen laitoin (maksimiin), maahan sitä ei ole kuitenkaan näyttänyt tippuvan.

Mitä minun kannattaa nyt alkaa tarkistamaan ja missä järkässä? :escape:
tuomppi
Viestit: 12
Liittynyt: 26.5.2012 8:26
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tuomppi »

sen verran otan takasi että enään öljyn pinta ei enää laske. aluksi vähän laski mutta ilmeisesti se vain täytti jonku tyhjän kolon jostaki päi järjestelmää.

onkos tuo hydrauliikkapumppu nyt sitten kuitenkin todennäköisin vikakohde? mitenhän sen voi tarkistaa toimiiko? onkos silllä suurta väliä mistä w124:sta siihen ottaa käytetyn vaihtopumpun? :tuumaus:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yritäpä ilmata järjestelmä, ruuvi löytyy takaa alta säätöventtiilistä.
Samalla näet että säätötanko on ehjä.
tuomppi
Viestit: 12
Liittynyt: 26.5.2012 8:26
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tuomppi »

Eli avaan sieltä säätöventtiilistä jonnii propun ja lyön koneen käyntiin vai miten tämä homma etenee.. ja ropusta ei vissiin voi erehtyä kun tänä iltana alle ryömin? :oops:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se on siinä tasonsäätöventtiilin päällypuolella. Samannäköinen kuin jarrujen ilmausproppu – 11 millin kannalla. Voi olla tiukassa – omastani en ole saanut auki. :(

Jos auto seisoo pyörillään, kun avaat propun, niin älä jätä käsiäsi väliin. Perä tippuu tonttiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
tuomppi
Viestit: 12
Liittynyt: 26.5.2012 8:26
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tuomppi »

Kiitos neuvoista. Semmonenkin vähän mietityttää kun vaihdoin tuohon sen hydr.säiliön niin laitoin motonetissä myytävää mb hydrauliikkaöljyä sisään(kellertävää). Vanhan astian litku oli punertavaa. Liekö haittaa jos menny litkut sekasin?
tuomppi
Viestit: 12
Liittynyt: 26.5.2012 8:26
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tuomppi »

noniin, eipä siinä auton alle ryömin ja tasonsäätöventtiilin säätötapin pultti oli menny poikki. kl-varaosasta hain uuden säätötapin ja hintana rautapötkylälle vaivaiset 50e! :evil:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”