w124 tasonsäädöllinen farmari vs. sedan? Jousiasiaa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

w124 tasonsäädöllinen farmari vs. sedan? Jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Onko tasonsäädöllä varustettujen farmari-ja sedanmallisten satalankkujen jousissa eroja? Tässä tapauksessa kyseessä siis -87 TDT ja -91 turpotiisseli sedan. Ensin mainittuun minulla on käyttämätön Eibach Pro Kit jousisatsi hyllyssä ja kysynkin, käykö se tuohon velipojan muutamaa vuotta tuoreempaan tasonsäädölliseen sedaniin? Onko jousien pituuksissa, kantavuudess tms. eroja? Kumpikaan auto ei ole tässä lähimaastossa, että pääsisi omituisuksia vertailemaan.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: w124 tasonsäädöllinen farmari vs. sedan? Jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tasonsäädöllisissä on ohkasemmat, semmoset tyttöjen tai nissan micran, jouset, koska tasonsäätöiskari kantaa osan painosta.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w124 tasonsäädöllinen farmari vs. sedan? Jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja TNewa »

veskola kirjoitti:Tasonsäädöllisissä on ohkasemmat, semmoset tyttöjen tai nissan micran, jouset, koska tasonsäätöiskari kantaa osan painosta.

Kiitoksia veskolalle vastauksesta, vaikka tuo olikin jossain määrin tuttua. Minulla varmaan tuo kysymyksen muotoilu vähän ontui, eli tässä tapauksessa sekä sedanissa ja farkussa on molemmissa tasonsäätöiskarit. Onko jousissa eroja tasonsäädöllä varustetun sedanin ja farkun välillä kun moottri ynnä muut hilppeet ovat samat?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: w124 tasonsäädöllinen farmari vs. sedan? Jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahaa, vastaus löytynee kun vertailet madallusarjojen jousia tasonsäädöllä oleviin sedaniin ja farmariin, jos sama jousi menee molempiin niin sitten eroa ei ole. Uskoisin eroa olevan, koska farmarin kantavuus on suurempi juurikin takapäässä ja lisäksi vaikuttaa moottorin koko/teho ja ties mikä näissä.

No kuitenkin lopulta ei se ero ole kuin hiuksen hieno. Mullakin vaparimersussa turbomersun jousi ja perä on ryhdikkäästi muutaman millin korkeammalla. Loput hienosäädöt voi passata niillä pirun jousen kumeilla.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w124 tasonsäädöllinen farmari vs. sedan? Jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja TNewa »

veskola kirjoitti:Ahaa, vastaus löytynee kun vertailet madallusarjojen jousia tasonsäädöllä oleviin sedaniin ja farmariin, jos sama jousi menee molempiin niin sitten eroa ei ole. Uskoisin eroa olevan, koska farmarin kantavuus on suurempi juurikin takapäässä ja lisäksi vaikuttaa moottorin koko/teho ja ties mikä näissä.

No kuitenkin lopulta ei se ero ole kuin hiuksen hieno. Mullakin vaparimersussa turbomersun jousi ja perä on ryhdikkäästi muutaman millin korkeammalla. Loput hienosäädöt voi passata niillä pirun jousen kumeilla.

Jonkin verran tutkin noita Eibachin jousisatsien sopivuuksia, mutta en oikein löytänyt mistään sellaisia, joissa olisi ollut maininta soveltuvuudesta tasonsäädölliseen sedaniin. Normi-iskareilla varustettuun sedaniin ja tasosäädölliseen farkkuun tietysti löytyi. Kyllähän ne varmaan sovitellaan/kokeillaan paikoilleen, jos niissä ei suurempia eroja ole jahka auto ja jousisatsi sattuvat samalle positiolle. Minä kun en ole koskaan tuollaisen sedanin alustaa tutkinut, niin en niistä paljoa tiedä. Tasonsäätöiskarit lienevät ainakin erimittaiset ja olivatko alapäästäänkin erilaiset sedan vs. farkku ? Ajattelin, että jos farkussa olisi jämerämmät iskarit jotka kantaisivat kuorman, niin jouset voisivat olla melko samanlaiset, koska omamassoissa ei liene kuin kymmenien kilojen ero?
® Mesen Porkkana-klubi
Hans Kompis
Viestit: 48
Liittynyt: 15.11.2011 22:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hans Kompis »

Nonih, nyt ois sedanissa jousisatsi, uudet tolpat + muutakin alustan hilpettä ja osaa uusittu.. kiitokset vain hotarille näistä - Hieman säätöä mersu kuitenkin vielä vaatis että oisin tyytyväinen ja ensimmäisiä fiksattavia onkelmia ois nuo tasonsäätöiskareiden ymmärtääkseni narinatyyppiä olevat alanivelet, joista vänkärinpuoleinen pitää jo melkoisen häiritsevää ääntä.

Kysymys kuuluukin, että onko kukaan foorumilaisista korjannut näitä ks. niveliä ja miten? Ville-Pekalle soittelin Turenkiin ja se muisteli valaneensa yhteen sedanin tasonsäätöiskariin uuden polyuretaanipuslan johon oli upotettu holkki läpipultille, mutta ei ollut tietoinen siitä oliko ratkaisu osoittautunut miten toimivaksi..reklamaatiota ei ainakaan ollut kuulunut.

Ei kuulemma ois kovinkaan ongelmallista tai kallista valaa uudet puslat pesiin, mutta Paavela itse ei osannut varmasti sanoa onko tämä miten hyvä ja kestävä ratkaisu ja kannatti sitä ajatusta että kyselisin vielä foorumilaisten mielipiteitä tai mahdollisia kokemuksia aiheesta ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.

Sen verran alkaa pata kuumeta jos tuota rutinaa joutuu vielä kuuntelemaan kovin kauan, että jotain on tehtävä.. jonnei muuta, niin sitten pitänee porata nivelen pesään muutaman millin reikä, kierteet & rasvanippa siihen ja prässätä vaseliinia ja nitkutella niin että hiljenee.

Vastailkaahan ken aiheesta jotain ymmärtää, kiitos!
Avatar
Moska
Viestit: 410
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Ainakin farkuissa iskarin alanivel alkaa kalisemaan, jos se on väljä. Alatukivarren uloin voi sen sijaan narista.
Hans Kompis
Viestit: 48
Liittynyt: 15.11.2011 22:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hans Kompis »

Narinahelat on vaihdettu uusiin joten siellä ongelma ei ole. Itse paikallistin vian iskariin ja hotari totesi saman asian eli iskarin alanivel/-hela kulahtanut & kuivahtanut ja pitää ikävää ääntä.. Valitettavan harvassa vain tahtoo olla nuo tasonsäädölliset sedanit ja informaatio niistä samoin pitkässä kuusessa.

Tässä siis pari kysymystä aiheesta;

- oisko tämä Paavelalla puslan teettäny heppu mahdollisesti foorumilaisia ja voisko saada infoa siitä miten toimivaksi ratkaisu on osoittautunut käytännössä?

- löytyyköhän joltakulta tuota sedanin tasonsäätöiskaria(ei farkun), jos vaikka rikkinäistäkin paskaa mut jonka alapää ois ehyt? sellainen kun olis lähettää Turenkiin, niin ammattimies vois tehdä just eikä melkein sopivat uudet puslat samantien molemmille puolille..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Narinaa olen korjannut poraamalla silmukkaan reiän ja laittamalla siihen rasvanipan, sitten vaseliinia kunnes riittää...
kutonen
Viestit: 10
Liittynyt: 21.10.2010 10:25

Viesti Kirjoittaja kutonen »

Saankohan nuo kuvat näkymään.
Kyseessä siis sedanin iskari.

Purin alapään nivelen hiomalla krympin pois toiselta puolen. Vein iskarin Sunilan koneistamoon Tampereella.

Sunila hioi pallon ja sorvasi jostain vähän paremmasta muovista uudet kupit. Homma on koottu kierrepalalla, joten voi vaikka joskus kiristää.

Kestävyydestä en sano mitään, kun en ole asentanut vielä. Uskoisin, että tuolla mennään pitkälle.
Hans Kompis
Viestit: 48
Liittynyt: 15.11.2011 22:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hans Kompis »

Hmhh.. jotain feelua lienee jossain kun kuvat ei näy ainakaan mulle?
Mut jos tänne linkitys ei onnistu syystä tai toisesta, nii laita vaikka liitteenä emailiin; jh.nevalainen@gmail.com

Tuo narahtelu väheni kyl jonkin verran kun etummaiset takavarret laitettiin uusiksi vielä ennen pyörien suuntausta, mut edelleen sieltä kuuluu pientä rutinaa joka kerta kun kanttarilta tulee alas tai perä niiaa jossain montussa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”