Alusta vääristä osista

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Alusta vääristä osista

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tervehdys taas pitkästä aikaa. Ei ole mersu aiheuttanut pitkään aikaan huolta, niin ei taas ole palstallakaan tullut juuri pyörittyä, mutta nytpä sattui.

120tkm jälkeen alkoi tuntua, että alustasarjassa alkaa keula painua liian syvälle ja laiskuus vaivasi pikkasten aikaan. Päätin siis kurauttaa luottokorjaamolle vaihdattamaan paksummat kumit jousen alle. Tuomio oli kuitenkin tyly, ei vaikuta mitään vaihdettava uudet jouset. Koska luotto oli rajaton, päätin suostua. Sitten kesken remontin tuli soitto, ei käy uudet jouset, alustasarjan iskarit on liian lyhyet. Jossain hyllyssä on lähes uudet iskarit, kunhan ne vai löytyvät. Sovittiin, että jos ne löytyvät, niin katsotaan sitten laitettaisiinko ne alle. Mitään ei kuulunut ja kun illalla menin autoa hakemaan, niin siellä se mersu oli pihalla. Perä pystyssa ja keula vähän korkeammalla. Ihmettelin lopputulosta ja kysyin mitkäs iskarit siellä nyt on, ne käytetyt sinne oli sitten laitettu. Ajomukavuus oli heti ensimetreistä lähtien surkeaa ja karvas tunne valtasi mielen, vihtaani oli kustu.

Ajelin sitten muutaman kuukauden ja kuten korjaaja oli vakuuttunut, niin kyllä se todellakin painui alemmas, mutta väärästä päästä. Keula alkoi aika pian olla melko syvällä ja perä näyttää olevan vielä korkeammalla. Ihmeellinen lotina alkoi myös vaivata ja muutenkin meno oli suorastaan amerikkalaista. Tekijä vain vakuutti kyseessä olevan vain jälkioireen, sillä iskarit ovat todellakin paremmat kuin uudet. Sitten katsastutksessa se iski, toinen iskari antoi 56% ja toinen 18% ja hylsy tuli, iskarien ollessa ainoa vika.

Mitenkä tässä nyt näin pääsi käymään? Silloin harvoin kun vien auton korjaamolle, niin aina saa pettyä. Edessä on täytyy olla siis väärät jouset ja "uudehkot" iskarit. Katsoin EPC:stä ja pistearvo on 66, joten etujousen pitäisi olla 124 321 22 04 ja ykkösen tai kakkosen kumi. Tuo on toiseksi jäykin vaihtoehto. Nyt edessä näkyy olevan kolmosen kumi ja takana kakkonen.

Mitä tässä siis tekisi? Minulla on itsellä hyvä alustasarja, jonka myynnistä voisi saada jotain ja se pienentäisi remonttikuluja. Aika montasataa on nyt mennyt taivaan tuuliin ja ihan sen takia kun uskoin "amattimiestä" Toisaalta alustaa ei todellakaan huvita jättää tällaiseksi kuntoon se olisi saatava. Sitten siellä ilmaiseksi tarjottu etuiskareiden ja kumien vaihto maksaa KL:n osilla tehtynä lähes satasen enemmän, kuin KL:n hinnastossa eli maksaisin siis oikeasti myös työstä normihinnan!


Nousisiko se keula jos vaihtaa 3->4 kumiin. Se on vähän alhaalla, mutta oikeastaan häiritsee perä, se hipoo taivasta, mutta jos sinne laittaa vaikka pari säkkiä sementtiä, niin sitten mennään jouset pohjassa, eli kuormaa takajouset ei kestä yhtään. Kyyti on myös melko pintakovaa, alustasarjalla auto kulki jämäkästi, mutta katkot tiessä eivät tuntuneet hakkaavilta. Eipäilyt on myös noista etujousista, jos laskeutuminen jatkuu nykyistä tahtia, niin kohta siitä tulee ongelma.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4363
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Eipä se kumin yhellä pykälällä paksuntaminen paljon kaaren reunassa näy,5mm.suunnilleen vaikutus.
Pätkäse nyt alkuun takajousia puolikierrosta kerrallaan kunnes haluttu taso saavutettu.Se on helppo ja nopea homma kun hiljattain tukivarret olleet irti (ei kai kukaan takaa vaihda puristimien kanssa?).
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”