W124 narisee
W124 narisee
Mitä tehdä kun W124 narisee ja kitisee montussa.Tätä aihetta ei olekaan vielä käsitelty täällä ja etenkin aloittelevalle W124-henkilölle asia voi olla arka ja kiusallinen.Miten siis edetä kun auto kitisee kuin vanha hetekka:
Dealer jatkakoon tästä;omasta autosta narinat hävisivät vaihtamalla KAIKKI taka-akseliston tukitangot,myydään KL-varaosina valmiina pakettina.Samoin alapallo nivel vaihtoon.
Dealer jatkakoon tästä;omasta autosta narinat hävisivät vaihtamalla KAIKKI taka-akseliston tukitangot,myydään KL-varaosina valmiina pakettina.Samoin alapallo nivel vaihtoon.
Tai sitten farkuissa se iskarin pää. Allekirjoittaneenkin kotteron takapäästä kuuluu pakkasella narinaa, kun ajelee suojatien ym. korokkeisiin. Helat vaihdettiin muutama kk. sitten. (Ai niin, tämähän olikin W124-kysymys.)dealer kirjoitti:Takapäässä kitinän aiheuttaja on lähes 100% varmasti taka-alatukivarren ulompi hela, "narinahela".
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mikäs se tiilerin mielestä olis syynä siihen, jotta isän autosta läpsähti kuskinpuoleinen eturengas kesken ajon 80km/h nopeudesta ääri vasempaan.dealer kirjoitti:Useimmiten etupään kitinä johtuu alapallonivelestä, varsinkin jos se on erityisen voimakasta.
Toinen mahdollisuus on kallistuksenvakaajan kumit, ja jopa raidepää on joskus kitissyt.
Takapäässä kitinän aiheuttaja on lähes 100% varmasti taka-alatukivarren ulompi hela, "narinahela".
W210 290 DT -96 Avantgarde
ex.W124 300 TD -91
ex.W124 250D -88
ex.W124 300 TD -91
ex.W124 250D -88
Vähintään kerran vuodessa teen autolleni perusteellisen tarkastuksen, yleensä ennen katsastusta.
Kilometrejä edellisestä tarkastuksesta on 30000 - 35000.
Joka öljynvaihdon yhteydessä (10000 km välein) uhraan muutaman minuutin siihen että tarkistan alustan nivelet.
Siinä ajassa alapallo ei ehdi väljistyä niin että se hajoaisi - jos välystä on vähänkään niin arpomaan ei lähdetä vaan uusitaan vialliset osat.
Katsastusaseman tarkastukseen en luota - tai voi se olla niinkinpäin että tutut katsastusmiehet luottavat minuun.
Kilometrejä edellisestä tarkastuksesta on 30000 - 35000.
Joka öljynvaihdon yhteydessä (10000 km välein) uhraan muutaman minuutin siihen että tarkistan alustan nivelet.
Siinä ajassa alapallo ei ehdi väljistyä niin että se hajoaisi - jos välystä on vähänkään niin arpomaan ei lähdetä vaan uusitaan vialliset osat.
Katsastusaseman tarkastukseen en luota - tai voi se olla niinkinpäin että tutut katsastusmiehet luottavat minuun.
wiimax.fi
Nyt täällä kuuluu juuri tuosta narinahelasta aivan kauhea narina. Autoon kun istuu tai nousee pois niin kyllä hävettää.
Katsastettu on pari kuukautta sitten mutta eipä noiden väljyyksiä kai kovin usein huomata. Lueskelin myös että se voi narista vaikkei olisikaan väljä. Sekä sen, että väljyys todetaan nostamalla autoa alatukivarren alta. Nohevasti vapun aikana näin teinkin, mutta en sitten tajunnut että mistä välistä sitä tankoa pitää kääntää ja mihin suuntaan.
Vaihto onkin tuolla hyvin opastettu, mutta kertokaas miten saan selville onko se väljä vai selviänkö rasvauksella.
Katsastettu on pari kuukautta sitten mutta eipä noiden väljyyksiä kai kovin usein huomata. Lueskelin myös että se voi narista vaikkei olisikaan väljä. Sekä sen, että väljyys todetaan nostamalla autoa alatukivarren alta. Nohevasti vapun aikana näin teinkin, mutta en sitten tajunnut että mistä välistä sitä tankoa pitää kääntää ja mihin suuntaan.
Vaihto onkin tuolla hyvin opastettu, mutta kertokaas miten saan selville onko se väljä vai selviänkö rasvauksella.
Tunkki alatukivarren alle ja siitä rengas koholle niin että jousitus jää mahdollisimman lähelle asentoa jossa se on ajaessa.
Sitten väännät rengasraudalla tms. etupuolelta ihan siitä alapallonivelen suojakumin vierestä niin että rauta vääntää alatukivartta alaspäin ja pyöräntuentaa ylöspäin, siis pyrit "venyttämään" alapalloniveltä.
Narinahelan kanssa sama juttu; alatukivarren alta koholle ja rauta etukautta vetonivelen ja alatukivarren väliin, siitä vääntö...
Muistaakseni näistä on kerrottu 124 huoltoselosteessa jonka tein joskus muinoin ?
Sitten väännät rengasraudalla tms. etupuolelta ihan siitä alapallonivelen suojakumin vierestä niin että rauta vääntää alatukivartta alaspäin ja pyöräntuentaa ylöspäin, siis pyrit "venyttämään" alapalloniveltä.
Narinahelan kanssa sama juttu; alatukivarren alta koholle ja rauta etukautta vetonivelen ja alatukivarren väliin, siitä vääntö...
Muistaakseni näistä on kerrottu 124 huoltoselosteessa jonka tein joskus muinoin ?
wiimax.fi
On tuolla tosiaan:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... tutkiminen.
Kiitokset nyt sitten kahdesti.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... tutkiminen.
Kiitokset nyt sitten kahdesti.
[quote="Mikko K"]Etu tukivarren sisä pään hela antaa jos pultti on ruostunut jumiin [/quote
Sitä tikulla silmään jne. mutta kun tosiaan pisti silmään tuollainen kommentti narinan aiheuttajaksi. Minusta kyllä helojen pultit on jumissa jos ne on vaan muistettu kiristää oli niissä ruostetta tai sitte ei.
Sitä tikulla silmään jne. mutta kun tosiaan pisti silmään tuollainen kommentti narinan aiheuttajaksi. Minusta kyllä helojen pultit on jumissa jos ne on vaan muistettu kiristää oli niissä ruostetta tai sitte ei.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.