Takakelkan kiinnitys runkoon

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Takakelkan kiinnitys runkoon

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

Vm. -88 W124 200D taka-apurunko killuu lähinnä enkelten avulla rungossa kiinni. Rungon puolella on pahoja ruostevaurioita enkä voi itse korjata taidon-/tilan-/ajanpuutteen takia.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisen teettämisestä Uudenmaan alueella? Kauemmaskin viedään, jos sopiva tekijä löytyy.
Jos auton arvona pidetään vaikkapa 500:ä euroa, niin tuplautuuko vai triplautuuko se tämmöisessä rempassa?
Sen verran pystyn itse tekemään, että purkamaan sisustusta ja tyhjentämään takakontin etukäteen. Tietysti pystyn vääntämään pultteja tai heiluttamaan lekaa tai kankea jonkun toisen pajalla, mutta tällaista pystymetsän apparia ei taideta korjaamoilla kaivata.
Nimim. Kesäksi kuntoon.
keltsi
Viestit: 953
Liittynyt: 25.9.2007 20:03
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja keltsi »

jos tuon joutuu teettämään pajalla joka tekee työkseen korjauksia.....unohda hitsuu ja kattele parempi korinen 200 d.nuota saa tosi sopivasti jo,myi vaikka osina se vanha.
mihinä kuhuna mies
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

Persatti. Synkeitä säveliä. Alle puoli miljoonaa ajettu vasta ja nyt jo elämän ehtoossa. Itse en ole ajanut kuin muutaman sataa kilsaa tällä, erään kuolinpesän tallin perukoilta ongin ihmisten ilimoille. Uudenmaan ammattikouluiltakin kyselin, mutta ei niihin tällaisia höyryaikakauden vehkeitä oteta korjattaviksi.
Omatoimihitsaamisen jaloja taitoja on tarkoitus kyllä lähitulevaisuudessa opetella, mutta tämä on turhan vaativa aloittelijalle.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Jos pidät sen arvoa 500 eurossa ni suoraan sanottuna ei kannata ees haaveilla, ku taka-kelkan kunnolla hitsaaminen melkein missä tahansa tulee maksamaan sen tuhannen, kun siinä samalla vaihtelee kaikki puslat, uusii ihan kaikki kumit ja varret mitä siinä on kiinni, halvimmillaanki se remontti maksaa sen tuhannen tai aavistuksen alle.

Mulla on tulossa, tässä kunhan ehdin ja pakkaset hellittää, joko leimaamaton tai leimattu 124:nen, sillä tosin ajettu paljon enempi ku se 500 tonnia, mutta vaihat sen vähemmän ajetun koneen siihe ni taas sillä mennä pötköttää ties kui kauan, toki ei sekään varmaan ole tarpeellista, en ole ihan varma.

Ja näissä 124:sissa joiden hintaa pidetään alle 2 tonnin vehkeinä ni niissä on aina jotaki pelleissä tekemistä ja se taka-kelkka on yks kohdista mistä se repeää, toinen on helmojen päät ja etulamppujen alla olevat kohdat, mutta sitten ku se hinta ja vuosmalli alkaa olemaan yli 2 tonnia ja -94 eteenpäin, ni hyvin pidetty on sen arvoinen, toki niissäki lähtee menemään ihan samat kohdat ku vanhemmistakin.

Mutta nuin ylipäätään ei kannata, laita osiks ja myy sillee, jos mahollista, mulla ei osiks laitto mahdollisuutta ole tiojen puutteen takia, ni pitää myydä sitte kokonaisena....kunhan se aika tulee.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

No tuo 500 oli tappiomielialassa tehty heitto, arvokkaampana toki itse pidän sitä. Vaihdoin sisustuksenkin jo vähän ryhdikkäämpään ja siistimpään ennen kuin takapään lahous valkeni.
Rahaa olin varautunut kuluttamaankin kotteroon, mutta tonni kuulostaa tässä vaiheessa vähän karulta. Toisaalta, jos alan purkaa ja myydä varaosia ja hankin jostain ehjemmän kärryn, aikaa ja rahaa palaa aika tavalla. Siihen nähden muulta tekniikaltaan kohtuukuntoisen auton hitsauttaminen voi sittenkin olla harkinnan arvoinen homma.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Työpäivä menee kun käyttää takakelkan romuineen irti, hitsaa nuo kohdat kunnolla ja kasaa kaikki paikalleen.
Jos tuntiveloitus olisi 80 euroa niin työt 640 + tarvikkeet + mahdolliset osat joita samalla vaihdetaan.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Korissa on kohdistustapit pusliin. Jos paikat pitää aukoa niin perusteellisesti että tapitkin laikataan irti, olisi syytä olla kunnon jigi jolla ne saa taas uutta rakentaessa kohdalleen. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

Löysin aiheesta kuvaesityksen erään brittiherran picasagalleriasta:
https://picasaweb.google.com/1075780575 ... cketRepair
Autopommin kestävää tekoa nuo hänen tekeleensä.
Tuo 640 euroa + osat auttaa hahmottamaan tilannetta tarkemmin. Puslien kunto on minulle arvoitus, luultavasti ne on syytä uusia samalla. En edes pääse itse nyt kurkistelemaan auton alle, kun olen viikkoja eri paikkakunnalla.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei mielestäni mitään järkeä, samalla välirahalla mitä sulla menis tuohon remppaan niin vaihdat sen auton kokonaan parempaan yksilöön.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kannattaa kysellä vielä joltain jolla hitsaus onnistuu, aina löytyy veljenpoika/työkaverin poika tai vastaava joka homman handlaa, ainakin pohjoispohjanmaalla.. :lol:

Takakelkkaa ei tarvihte yleensä edes kokonaan puottaa alas.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Eemeli200CDI
Viestit: 18
Liittynyt: 10.1.2012 1:02

w124

Viesti Kirjoittaja Eemeli200CDI »

Kyllä näitä vehkeitä alkaa valitettavasti ikä painaa. Nämä Suomi-autot on pahimpia ellei todella pidetty huolta. Ahkerasti kyselet foorumeilta niin eiköhän tuohon löydy joku Pelle Peloton, joka tekee puoleen hintaan pikkurojektina sen hitsailun. Menet vaihtamaan toiseen W124:een ja jos et pääse kunnolla tutkimaan autoa, niin sieltä löytyy uudet madonreijät ja väljyydet.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Re: w124

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Eemeli200CDI kirjoitti:Ahkerasti kyselet foorumeilta niin eiköhän tuohon löydy joku Pelle Peloton, joka tekee puoleen hintaan pikkurojektina sen hitsailun
Pimmeenä. Ja ne eläkemaksuthan ehtii maksamaan sitten jälestäpäinnii, jos joku niistä muistuttaa :wink:
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Ennenkuin sain talliin Nosturin, niin korjautin omaan linttaan toisenpuolen Autokorjaamo Karppinen & Åmanilla Kajaanissa. Loistava palvelu, ja kuntoon tuli. Olisikohan pari tuntia hitsailleet? Käyttivät puslat irti, mutta kelkka oli muuten paikallaan.

Jos molemmat puolet eivät ole lahoneet kokonaan irti, niin voi saada korjattua kelkkaa irroittamatta kuten edellämainitussa tapauksessa. Tuossa oli toinen puoli ehjä.


Nyt tuli itsekkin kokeiltua, kaverin 200D kävi täällä korjattavana jokunen viikko sitten. Auto nosturille, Kelkan etupultit ja tarvittaessa puslat irti, niin tilaa saa jo jonkinverran kun kelkka tippuu alaspäin. Mahtui hitsailemaan juuri ja juuri. Kyllä tuo taas jonkun tovin menee.

Jos oikein viimeisenpäälle hyvän tahtoo niin takakelkka irti.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Jos itellä ei ois hitsaus vehkeitä tai tutuillakaan, niin menisin johonki korjaamoon nykimään asentajaa hihasta ja ehdottasin että, hän alkais omalla ajallaan hitsaamaan autoa kasaan!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tiäkkö paljo niitä hihan nyppijöitä muuten löytyy... :lol:

Jokku niistä tulee jopa verotoimistosta asti kiskomaan. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

No joo, onhan tässä näköjään ministeritason ihmisetkin syyllistyneet rahapulassaan teettämään pimeitä hommia. Jos asuntolainan ahdistama peltivelho päivätyön lisäksi tekisi viraabelihomman, niin rahahan tod.näk. palautuisi melkein lyhentämättömänä kulutukseen eli moninaisten palkkojen, palkkioiden ja välillisten verojen maksuun. Tämä tästä aiheesta, olen yleensä ottaen iloinen veron-, sotun- ja eläkkeenmaksaja, ammatinharjoittaja kun olen itsekin.
Kajjaaniin ei olisi tästä kuin sata kilsaa. Ikävä kyllä auto on tällä hetkellä Vantaalla.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hehee. Ei tässä yritetä mattaantunutta kaupankäyntiä ehkästä. Verojenmaksu on per5eestä, sitä pitää välttää. :idea: :lol: Oravannahka- ja tutunkauppa kunniaan. :idea:

Meinaan vaan ettet ehkä saakaan kaveria siitä asentajasta, joka on totaalisen k***iintynyt niihin hihastanyhtäjiin jokka toivos saavansa halvalla ostettua asentajan lauantai-illat tai muun "luppoajan". Eikä se maha pajan isäntäkään kauaa kattoa vierestä kun pajalla liikevaihto on suurempaa työajan ulkopuolella. :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

Kyllähän vaihdannan pitää olla tasapuolista, eivätkä ruinaus ja painostaminen juurikaan paranna todennäköisyyttä kestävän lopputuloksen syntyyn. Omissa hommissani pahimpia lypsäjiä olivat ne, joilla oli parhaimmin varaa maksaa oikeakin hinta työstä.
Huohhh, vieläköhän pieni lasillinen Suomen suosituinta syykenlääkettä ennen Nukkumattilaan menoa...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Se sallittakoon, onhan toki hyvää.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

Mitäpä mies muutakaan lauantaiaamuna napertaisi kuin etsisi autonrassausohjeita netistä? Puslien vaihtoon löytyi havainnollista materiaalia:
http://www.dot7design.com/mercedes/W201 ... frame1.pdf

http://www.dot7design.com/mercedes/W201 ... frame2.pdf

Automalli on vähän eri, mutta operaatiot lienevät samat. Hyviä kuvia, joista asia selkiytyy melkein ilman tekstiäkin.
Avatar
happa66
Viestit: 33
Liittynyt: 27.12.2011 5:43
Paikkakunta: nakkila

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Pystykkö laittamaan jonkinlaista kuvaa sieltä alustasta? Olis pikkasen parempi miettiä sitä laiton hintaa.

a-p
124-200d
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

Auton ja minun välillä on nyt ja lähiviikot reilu viisisataa kilometriä tietä ja pakkasilmaa, joten kuvien saanti ei onnistu käden käänteessä. Liitän kuvia keskusteluun jahka saan jonkun osaavan näppäämään ja meilaamaan minulle muutaman otoksen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Automalli on vähän eri, mutta operaatiot lienevät samat. Hyviä kuvia, joista asia selkiytyy melkein ilman tekstiäkin.
Ehjän osan joka ei ole kovin tiukassa voi tosiaan saada pelkästään tunkkaamalla irti.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tunkilla paine sille puslalle ja kaasutöhöllä lämmittää apurungon kylestä että kumi sulahtaa pinnastaan ja pusla pomppaa pois. :idea:

Mikähän vehe tossa linkissä on 190D 2,2? :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
p-p-pete
Viestit: 10
Liittynyt: 14.3.2013 7:08

Viesti Kirjoittaja p-p-pete »

Viimeisen kuvan perusteella se on tosiaan 190 D 2.2.
Näköjään maailmalla (internetissä) on paljon mersuyhteisöjä ja suurella kiintymyksellä ajokkeihinsa suhtautuvia tähtiautoilijoita. Osa aikoo kai ajaa näilläkin vanhoilla malleilla hautaan asti, joko harrastuksen merkeissä tai taloudellisista syistä. Ei näytä vaikealta löytää > 20-vuotiailla autoilla päivittäin ajavia ihmisiä muualtakin kuin Suomesta ja Kreikasta. Me ja he(lleenit)hän olimme niitä Euroopan vanhimmilla kotteroilla ajavia nuukimuksia/köyhimyksiä taannoisen tutkimuksen mukaan. Tuon puslanvaihtojutun tekijä tosin olikin kanadalainen.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ihan mutumuistikuvalla kysseesä on ihan om601 2,2, joita ei pahemmin euroopassa oo, ovat ollu jottain rapakon taakse vietyjä malleja. :?

Ois kiintosa saaha tietää että millanen tuommonen kone esimerkiksi viritysaihiona olisi. :shock:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”