Tasonsäädön perussäätö

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Tasonsäädön perussäätö

Viesti Kirjoittaja humu »

Pitkän suunnittelun jälkeen sain aikaiseksi vaihtaa lankkuuni uudet jouset taakse, kuskin puoli oli jo hitusen alemmalla. Epäilys osoittautui todeksi jousi oli poikki ja yllätykseksi toinenkin oli.
Minkähanlainen ohje olis tuohon tasonsäädön alkamisen perussäätöön?
Nyt uusilla jousilla perä nousi noin 2-3 senttiä. Koeajon jälkeen eron huomasi ettei töyssyissä niiata ihan niin kuin ennen. Jotain onnistui :lol: mut mut.
Vivun käytin irti putsasin ja WD-40:ssä liottelin jengat puhtaaksi ja herkäksi säätymään.
Säätöä hain tyyliin vipu irti, säätömutikasta ''paineet pois''(linkku alas), auto ns.''jousien varaan'' ja säätömutikasta auton käydessä hain likimain kohdan milloin säätö alkaa tapahtumaan ja niille paikkeille tanko kiinni :?:
Muilla muita keinoja? Olettekos aurauskulmat tarkistaneet jousien vaihdon jälkeen eteen/taakse?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Ei välttämättä kauas noin heitä.

Venttiilin varressa on reikä, josta saa n. 4 mm tapilla lukittua varren vaaka-asentoon. Siihen kun sitten säätää sen varren sopivaksi, kun ylimääräiset paineet on päästetty iskareista pois.

Muista ottaa tappi pois enne ajoon lähtöä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Mitenkäs kun mulla on perä tosi ylhäällä, koitin vivusta laskea perää, mutta nousee ainoastaa ylöpäin ja sitten kun paineet laskee pois jää silti tosi ylös. Aikamoinen kasari tuninki versio kun perä taivaissa.
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Jo vain kiitoksia,kun ei oikeen selvää vastausta löytyny mistään netin syövereistä.
Itellä lähtötilanne oli (renkaina 195/65/15) vanteen keskiön yläreunasta pyörän kaaren alareunaan n.35cm ja jousi jumpan jälkeen 38,8cm.
Tuo tappilukitus säätö konsti pitänee tarkistaa tuonnempana
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

shrteam kirjoitti:Mitenkäs kun mulla on perä tosi ylhäällä, koitin vivusta laskea perää, mutta nousee ainoastaa ylöpäin ja sitten kun paineet laskee pois jää silti tosi ylös. Aikamoinen kasari tuninki versio kun perä taivaissa.
oiskoon liian pitkät jouset...
raaka-roki
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2010 19:03
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja raaka-roki »

shrteam kirjoitti:Mitenkäs kun mulla on perä tosi ylhäällä, koitin vivusta laskea perää, mutta nousee ainoastaa ylöpäin ja sitten kun paineet laskee pois jää silti tosi ylös. Aikamoinen kasari tuninki versio kun perä taivaissa.
Sama vika täällä.
Vaihoin uudet jouset, niin perä jäi ylös.
Vaikeuttaa vähän, ku tyhjäkäynnillä ei meinaa venttiilillä tapahtua mitään.
Pitää vissiin vaihtaa öljyt ja kokeilla sitten uudelleen. :roll:
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

kyllä se alas laskee tyhjäkäynnilläkin, jos jouset antaa myöten
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Tai sitten on joku, laittanut eteen matalammat tai rälläkkä jouset kun keula on huomattavasti alempana.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29370
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä takajouset on ostettu normi varaosaliikkeestä jos perä jää ylös, myyvät turhan usein farkkuun mitä sattuu.
Bonuksena myös ajo-ominaisuudet huononevat :tuumaus:
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

dealer kirjoitti:Yleensä takajouset on ostettu normi varaosaliikkeestä jos perä jää ylös, myyvät turhan usein farkkuun mitä sattuu.
Bonuksena myös ajo-ominaisuudet huononevat :tuumaus:
Tämä onkin super huono ajaa. Narinat ol ihan loppu ja tukivarsien puslissa väljää. Vaihdoin narinat, alatukivarren pusla, koiranluut ja kaikki tukivarret taakse. Paripäivää oli hyvä, mutta sitten alko taas, ratti nykii ees taas, ohjausiskarikin vaihdettu, ei vaikutusta.
raaka-roki
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2010 19:03
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja raaka-roki »

dealer kirjoitti:Yleensä takajouset on ostettu normi varaosaliikkeestä jos perä jää ylös, myyvät turhan usein farkkuun mitä sattuu.
Bonuksena myös ajo-ominaisuudet huononevat :tuumaus:
Tästähän joku oli laikalla tempassu pari kiekkaa pois joka kulmasta.
Nyt siellä on kaikki jouset uusia.
Ensin tuli eteen väärät, niitä vaihtaessa kysyin vielä takajousista, että onko ne oikeat. Väitti. että pitäs olla.
Niin ja on tarvikeliikkeestä :!: :) .
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29370
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tahtoo olla niin että myyvät farkkuun mitä sattuu, jos ei ole tietoa niin päätellään että farkkuun pitää olla jäykempi jousi kuin sedaniin ja myydään sedanin vahvistettu jousi, eli aivan pieleen.
Farkun jousi on löysempi kun on se tasonsäätö...
Se että etujousetkin on olleet väärät kertoo kyllä myyjän osaamattomuudesta, vaikka voihan sattua virheitä kenelle vaan.
KL-Varaosilta saa oikeat jouset, ja toki Veholta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”