ET49 peltivanteet ei sovi 220E:n alle. Spacerit väliin?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

ET49 peltivanteet ei sovi 220E:n alle. Spacerit väliin?

Viesti Kirjoittaja juha »

Sheissen sentään. Vaihtelin talvirenkaita alle, samoja peltirilloja mitkä oli viime talvena. Heitin koko kierroksen alle kunnes käsin viimeisiä kiristyksiä tehdessä huomasin että etusatulat on vanteessa kiinni. Voi perkele. Kesällä vaihdoin eteen jarrupalat ja nyt satulat ei mahdu uusilla paloilla vanteiden sisään. Kyse on ihan millistä parista sillä vanne pohjaa napaan mutta ottaa kiinni, ei voi mitään. Vanteet on w124 200D:n peltivanteet ET49. Koska tietääkseni jarrupalat on samat niin ero tulee ainoastaan noista jäähdytetyistä levyistä mitä 200:ssa ei ole.

Biltemasta saa 3mm spacerit muutamalla eurolla mutta keskittyykö vanne vielä 3mm levityspalojen jälkeen? Entä uskaltaako käyttää originaali pultteja? vanteita en ihan vähästä vaihda sillä päällä on uudet kitkat joiden vekslaaminen toisille rilloille ei innosta. Yksi vaihtoehto on rälläköidä jarrupaloista pintaa pois mutta se tuntuu aika älyttömältä vaihtoehdolta ..

Komments?
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: ET49 peltivanteet ei sovi 220E:n alle. Spacerit väliin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen ymmärtänyt että ainoat lailliset spacerit ovat sellaiset, jotka toimitetaan vanteen mukana.

3mm varmaan ei tee pultin pituudelle yhtään mitään, mitä nyt päästää sen kierteen loppuosuuden ruostumeen, mutta senkin voi suojata halutessaan. Minullahan on tuo speicereillä kikkailu, eli liian leveät speicerit on sorvattu 8,5 mm kapeammiksi ja niihin tarkoitetut pultit vaihdettu originaali pultteihin -> pultit eivät mene aivan nii pitkälle kuin olisi toivottavaa.

Mikäli katsastus ei ole lähellä pistä speiserit, ja yritä kuluttaa palat sopiviksi. Katsastukseen sitten ilman speissereitä, tai löydätkö jostakin matalammat palat ja käytät nuo toisten vanteiden kanssa ?

Jettassa muuten jouduin antamaan satulalle hieman rälläkkää, jotta sain golfin alut alle, mutta tuota nyt ei voi suositella kenellekkään. Siinä oli tosi pienestä kiinni, eli joku millin siivu riitti.

Niin, se 3 mm speisseri, sen jälkeen napa ylettyy edelleen vanteen holeen, joten kyllä se keskittyy.
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

Spacerien laittomuus on tiedossa ja katsastuskin olisi sopivasti talvirenkailla joulukuussa :) Epäilen että kukaan noita 3mm spacereita huomaa katsastuksessa, varsinkin jos ne maalaa mattamustiksi kuten vanteet on. Enemmän mua huolettaa vanteen keskittyminen mutta kyllä se taitaa sitenkin vielä napaan keskittää, jumputtavia renkaita kun ei kukaan hiljaisessa autossa siedä. Taidan pistää sen tilauksen biltemasta vetämään.
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ihan ok mielestäni, ei se 3 mm vaikuta, se napa vai miksi sitä kutsutaan ulottuu aika pitkälle....
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hmmm...onkos 124:sen paltivanteita tehty muilla ET:llä kuin 49,näköjään.Tuli vaan tuossa mieleen,että kai nuo ET49 peltivanteet menee 300TE:n alle?muuten tulee kiire vaihdella renkaita noille aluvanteille,lunta tulee jo :lol:
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

AM kirjoitti:Hmmm...onkos 124:sen paltivanteita tehty muilla ET:llä kuin 49,näköjään.Tuli vaan tuossa mieleen,että kai nuo ET49 peltivanteet menee 300TE:n alle?muuten tulee kiire vaihdella renkaita noille aluvanteille,lunta tulee jo :lol:
Eikäs tuo ongelma ole alkujaan siitä kun on jäähdytetyt levyt ja jäähdyttämättömän palat vai ymmärsinkö väärin. Sama ilmiö golfeissa, :lol: jos jotain kiinostaa :lol: jäähdyttämättömän palat sopivat vasta käytettynä jäähdytetyn levyjen kanssa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Et luvuista en tiedä, mutta esim. jos on jäähdytetyt levyt edessä, w124, pitää olla 6,5" vanneleveys, 6" menee alle jos on kuluneet palat.

Tuli joskus vastaan ku asiakkaan vanteet otti satulaan kiinni...oli uuret palat :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

AM kirjoitti:Hmmm...onkos 124:sen paltivanteita tehty muilla ET:llä kuin 49,näköjään.Tuli vaan tuossa mieleen,että kai nuo ET49 peltivanteet menee 300TE:n alle?muuten tulee kiire vaihdella renkaita noille aluvanteille,lunta tulee jo :lol:
Menee alle jos on kuluneet palat, meni mullakin viime vuonna :roll:
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

veskola kirjoitti:
AM kirjoitti:
Eikäs tuo ongelma ole alkujaan siitä kun on jäähdytetyt levyt ja jäähdyttämättömän palat vai ymmärsinkö väärin
EPC kertoo saman osanumeron 200D:n ja 220E:n paloille, mielestäni jarrupalapaketissa oli merkintä w124 200D - 300TDT tai jotain sinne päin :) Eli kiinnitin huomiota jotta lähes kaikkiin malleihin menee samat palat.

EPC kertoo myös että 220E:n alle kuuluu 6 1/2 tuuman peltivanteet ja 200D:n alle 6 tuumaset! 6 1/2 peltivanne on sportline alustan mukana, varmaan juurikin noiden jäähdytettyjen levyjen takia. Kaikkea nää saksantuonnit teettää.

Summasummarum: jos autossasi on jäähdytetyt levyt alle kuuluu 6 1/2 vanteet sillä muuten ei pyörä pyöri kun jarrupalat on uudet! Spacerikokemukset laitetaan tänne kunhan saan ne feltemasta himaan, 3.5e pari ei ole paha hinta jos vaan levennys riittää...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juha kirjoitti:3.5e pari ei ole paha hinta jos vaan levennys riittää...
Tuo on kyllä niin halpa korjaus, jotta se kanattaa katsoa ihan loppuun saakka :D

Olispas joskus tuommosia minullakin :roll:

P.S loput rälläkällä...
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

ööö,mites tuo vanteen leveys vaikuttaa mahtuuko vai ei...Jos ET sama niin eihän se muuta tillannetta mitenkään??Vaiko eikö?Olsiko 6,5" vanne sitten erimallinen keskiöltään?

täytyypä testailla kun lunta tulee kunnolla...
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

AM kirjoitti:ööö,mites tuo vanteen leveys vaikuttaa mahtuuko vai ei...Jos ET sama niin eihän se muuta tillannetta mitenkään??Vaiko eikö?Olsiko 6,5" vanne sitten erimallinen keskiöltään?

täytyypä testailla kun lunta tulee kunnolla...
Kyllä se tuntuu vaikuttavan, kai se keskiö pikkuisen erimallinen on.
Ei ole tarkemmin tullut mittailtua.
Itsellä on myös välikelin renkaista kahdessa 6" vanne, ne ei sovi kuin taakse.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja enkä ole edes kattonu onko nuo mun peltivanteet 6" vai 6,5"...T-model tarrat niissä näkyi olevan joten kestää tuolla farkun alla :lol:

Oliskohan mahdollista että nuo vanteiden leveyden vaihtelu seurailisi orrkis rengasleveyden mukaan..185->6",195 6,5"?
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

jeh, nyt on 3.0mm spacerit vanteiden välissä ja hyvin mahtuu pyörimään! Jee jee, tuli 3,25 euroo rempan hinnaksi :) Vanteen keskitysreikä ei tule navan keskityksestä ohi mikä on ihan jees juttu sekin. Yhtään enempää ei kärsisi levittää pultteja vaihtamatta, nytkin kierrettä jää aika naftisti mutta kyllä noi renkaat kiinni pysyy.
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29256
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käykö 124:n 6x15" peltivanne jossa ET49 alle farkku C220D -98:iin ?

Minulla on ylimääräiset ja eräs tuttava ostaisi ... kuka tietää ?
wiimax.fi
qmb22o
Viestit: 114
Liittynyt: 02.10.2005 15:46

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

dealer kirjoitti:Käykö 124:n 6x15" peltivanne jossa ET49 alle farkku C220D -98:iin ?

Minulla on ylimääräiset ja eräs tuttava ostaisi ... kuka tietää ?
Ei mene. Viime syksynä kokeilin. Piti olla 6,5 tuumaa leveet ennenku sopi.

KIITOS !
- dealer -
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

qmb22o kirjoitti:
dealer kirjoitti:Käykö 124:n 6x15" peltivanne jossa ET49 alle farkku C220D -98:iin ?

Minulla on ylimääräiset ja eräs tuttava ostaisi ... kuka tietää ?
Ei mene. Viime syksynä kokeilin. Piti olla 6,5 tuumaa leveet ennenku sopi.

KIITOS !
- dealer -
joo ei mene -94 C200D allekkaan 6x15 ET49 pitää olla se 6,5x15... :x

nim.merk. iso kasa 6" leveitä peltivanteita jotka ei nyt käy ceen alle :evil:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29256
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Just. Minulla on yksi sarja 6,5" peltivanteita, tuli muistaakseni E250D mukana.

Ei vaan viitsi myydä kun tuon 300TDT:n mukana tuli vain pari aluvannesarjaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuollaiset 3mm spacerit ei varmaan vielä hallaa tee, mutta paksuja en voi kyllä suositella kellekkään. :evil:

Nimim. "17mm kakkarat ja loistavasti vatkaa."

:(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”