hydrauliset takajouset

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
hirmu
Viestit: 5
Liittynyt: 18.4.2006 21:28

hydrauliset takajouset

Viesti Kirjoittaja hirmu »

päivää!
täällä on paljon loistavaa tietoa, mutta yhteen kysymykseen en vielä saanut ymmärtääkseni vastausta.
eli, ostin saksasta tuodun -88 farkku 200d:n. poikkeavaa siinä on sähköinen takaluukun lukko (toimii), ja hydrauliset takajouset (ei ehken toimi). Hydrauliikan öljysäiliö vuotaa, mikä on sinänsä mielestäni huolestuttavaa. MUTTA. auto on aivan hvetin huono ajaa vähänkin pomppuisella tiellä. käsitykseni mukaan mersu pitäisi olla alustaltaan hyvä, mutta hajottamolle menossa oleva tojotanikin ottaa tiestön montut ja pomput paremmin. ohjaamossa oikeasti pompittaan jokaisen hypyn jälkeen.
eli olisiko hyviä vihjeitä tarkistukseen/ korajukseen, ja jos jollain tietoa hintaluokasta niin vielä parempi.
muuten auto on paras mitä tähän asti on ollu. on siinä vaan sitä jotain!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle, "hirmu". :D

Kaikissa farkku-124:ssa on hydraulinen tasonsäätö takana.
Järjestelmässä on kaksi painevaraajaa jotka ovat peräkontin pohjalla, samanlaiset kaasupallot kuin Citroeneissa. :evil:
Kun niistä karkaa kaasu, takajousitus alkaa pomppia eli se ei jousta kunnolla.
Varaajapallo on kohtalaisen helppo vaihtaa ja maksaa muistaakseni reilut 100 euroa kappale ?
Auto pitää kuitenkin saada nosturille, putket ovat alapuoleta kiinni palloissa.
wiimax.fi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Terveeppä tuloa foorumille! :D

Täälä ne asiat seleviää.
Autossasi on takapäässä tasonsäätö, siitä se hydrauliikka.
Tai oikeammin, kyllä siellä ihan rautajouset on,
mutta peränkorkeutta säädellään iskarien nestetilavuutta muuttamalla.
Tuommonen pomppiva perä kertoo yleensä iskarien kaasupallojen olevan loppu.
Eli siellä on semmoset kuukunat joissa kumikalvon takana kaasua.
Melekeen niinku sitkassa. Kaupassa uuvet muistaakseni 110€.

EDIT: On se nopee toi Diileri.
Viimeksi muokannut Rässi66, 18.4.2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
hirmu
Viestit: 5
Liittynyt: 18.4.2006 21:28

ktos!

Viesti Kirjoittaja hirmu »

ja kumarrus. pistän projektin alulle, jos vaikka takapenkiltä loppuisi se iänikuinen "kivempaa kuin linnanmäellä..."

-hirmu
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ennenkuin vaihdat, niin ajata naapurinkin lapsia 5 € /ajo, kunnes uudet jousipallot tienattu ;) :lol:
janik
Viestit: 27
Liittynyt: 06.6.2006 12:58
Paikkakunta: oulun läheltä 100km etelään päin

Viesti Kirjoittaja janik »

niin missä ne pallukat on 300dt ssä melko pomppu linna :lol: :lol: :cry:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tavaratilan puolella iskarin yläpäiden lähellä :roll: :roll: 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

eli tavaratilan pohjan verhoilun alta löytyy,ensimmäinen verhoilupalanen takaselkänojasta taaksepäin :roll:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mulla on ehjät pallot jos on tarvetta :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kylläpäs täällä nyt pyöritellään silmiä :roll:
janik
Viestit: 27
Liittynyt: 06.6.2006 12:58
Paikkakunta: oulun läheltä 100km etelään päin

Viesti Kirjoittaja janik »

siis farkussakin siellä täytyy ruveta riuhtoon penkit ja verhoilu veks ja pallukat mäkeen.oikein hermo lepää kun ajelee näitä pohjoisen teitä ja irwiniä kuunnellessa, poing poing . :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

janik kirjoitti:siis farkussakin siellä täytyy ruveta riuhtoon penkit ja verhoilu veks ja pallukat mäkeen.oikein hermo lepää kun ajelee näitä pohjoisen teitä ja irwiniä kuunnellessa, poing poing . :lol:
Ei tarvi farkussa penkkejä repiä poikkeen. Niiden eteen kallistaminen (ei täysin kaataminen) tosin helpottaa hommaa. Se takapenkin ja takaosan luukkujen välinen verhoilu pitää kyllä ottaa irti. Se lähtee, kun avaa ensin ne päällä olevat ruuvit. Noiden ruuvien jälkeen pitää avata etummainen luukku (lähempänä takapenkkiä). Niissä kätteen "siivissä" on myös ruuvit, joilla kate on kiinnitetty sivuihin. Katteen takareunan ruuvit löytyvät, kun kopeloi sieltä avatun luukun alareunan alta. Ruuveja on hankala nähdä mutta kopeloimalla löytyvät (n. 35-40 cm reunoista). Sitten siellä katteen ja pellin välissä on jotain liimamassaa, joten pitää kiskaista.

Niinno. Onhan tuolla kyllä ohjeetkin. :oops:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

dealer kirjoitti:Kaikissa farkku-124:ssa on hydraulinen tasonsäätö takana.
Järjestelmässä on kaksi painevaraajaa jotka ovat peräkontin pohjalla, samanlaiset kaasupallot kuin Citroeneissa. :evil:
Kun niistä karkaa kaasu, takajousitus alkaa pomppia eli se ei jousta kunnolla.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta onko minulla sama vika omassa pommissa kun perä pomppii aivan hervottomasti ja kun painaa perää alaspäin ja vapauttaa niin jää ikävästi hytkymää.(Sama tunnellma kuin normaali iskarit olisi aivan tohjona) :shock: :shock:
* Club Meucow® *
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Joo, kyllä siinä sama vika on, eiku palloja osteleen enne katsastusta, Roisto laittoi oikeen ohjeetkin.. :idea:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
hirmu
Viestit: 5
Liittynyt: 18.4.2006 21:28

näin se perä toimii

Viesti Kirjoittaja hirmu »

kiitos vielä kaikille herroille! vaihdatin pallit, ja tosiaan auto muuttui kerralla. hämmästyttävää on se, että tämä on eka mese, ja meni itselleni läpi hyvänä autona, vaikka koko takapään jousitus käytännössä puuttui!? mutta hyvä näin. pallot maksoi 103 e kappale, ja oli pajalla eka, mihin vaihtoivat ko. osat.

onko tuossa hydraulisessa jousituksessa jokin oletus säätöarvo, kun ei perän korkeus nouse autoa käynnistättäessä, vai toimiiko se niin, että perä nousee vain lastin (siis painon) mukaan (kaikki kaksimieliset hävetkää!)?

jep jep, jatkoja vaan,
hirmu
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: näin se perä toimii

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

hirmu kirjoitti:onko tuossa hydraulisessa jousituksessa jokin oletus säätöarvo, kun ei perän korkeus nouse autoa käynnistättäessä, vai toimiiko se niin, että perä nousee vain lastin (siis painon) mukaan (kaikki kaksimieliset hävetkää!)?

jep jep, jatkoja vaan,
hirmu
Joo, jouset kantaa tyhjän auton ja määrää korkeuden.
Sittenku lyöt pokaa päälle, tulee hydraulikka mukaan.
Pro HVM
janik
Viestit: 27
Liittynyt: 06.6.2006 12:58
Paikkakunta: oulun läheltä 100km etelään päin

Viesti Kirjoittaja janik »

oisko noita palleja jollain myynissä vielä.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: näin se perä toimii

Viesti Kirjoittaja veppe »

Rässi66 kirjoitti:
hirmu kirjoitti:onko tuossa hydraulisessa jousituksessa jokin oletus säätöarvo, kun ei perän korkeus nouse autoa käynnistättäessä, vai toimiiko se niin, että perä nousee vain lastin (siis painon) mukaan (kaikki kaksimieliset hävetkää!)?

jep jep, jatkoja vaan,
hirmu
Joo, jouset kantaa tyhjän auton ja määrää korkeuden.
Sittenku lyöt pokaa päälle, tulee hydraulikka mukaan.
Mutta eikös siitä säätötangosta voi säätää perän "ylikorkeaksi", jolloin tyhjänäkin on painoa hydrauliikan takana? Hajottaako lie pitemmän päälle/nopeammin tuon tasonsäädön, jos aina lepää hydrauliikan varassa :roll:
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Niinkai ne viisaat sanoo ettei se ole hyväksi. Ne pallit kai ottaa itteensä nopeemmin jos auto kokoajan on "koholla". Eli kannattaa ne kuoleentuneet jousetkin vaihtaa takaa eikä tehdä sitä "hottentotti" luukkia pelkästään iskareita säätämällä 8)
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Wike kirjoitti:Niinkai ne viisaat sanoo ettei se ole hyväksi. Ne pallit kai ottaa itteensä nopeemmin jos auto kokoajan on "koholla". Eli kannattaa ne kuoleentuneet jousetkin vaihtaa takaa eikä tehdä sitä "hottentotti" luukkia pelkästään iskareita säätämällä 8)
Jaa, kuoleentuneet jouset kai voi päätellä siitä, jos auton oltua hetken tahi pitempään sammuksissa perä kyykähtää pikkuhiljaa alemmaksi. Onneksi itsellä ei vielä näin tee :D eli jouset lie kunnossa :roll:
Avatar
JariK
Viestit: 246
Liittynyt: 22.3.2006 10:15
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

entäs kun perä ei ole löysä, vaan ehkä?? turhankin jämäkkä?

hidaste töyssyssä heilahtaa levottomasti?
612 Vario

WWW.KMAP.FI
Peltsi
Viestit: 9
Liittynyt: 01.10.2005 18:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kun mun autossa oli kaasupallot rikki niin perä tuntui olevan kuin yhtä puuta. Samanlainen ajaa kuin jousittamattomalla traktorilla. Eli tuntui että siellä ei joustanut muut kuin renkaat. Hidastetöyssyyn ajessa oli takapenkkiläisillä melkein päät katossa.
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

olikos nyt niin,että hydrauli perässä on "lepsummat"jouset kuin tavallisessa.?
ja vahvasti mesellä....
Jarg
Viestit: 35
Liittynyt: 04.6.2006 10:43
Paikkakunta: Jyvässeutu

Viesti Kirjoittaja Jarg »

Hokasin itse perän olevan kallellaan. Tasonsäätö siis takana ja auto sammuksissa heitto on luokkaa 3 cm. Vasemmalla (takaa katsottuna) lokarin reunasta keskiön keskelle 36 cm ja oikealla 39 cm. Auto käynnissä vasen reuna on 37 ja oikea 38. Jouset ovat ehjät.

Onko normaalia? Ainakin sammuksissa 3 sentin ero on jo aika huomattava (pistää silmään parkkiksella).
Viimeksi muokannut Jarg, 04.8.2006 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jarg kirjoitti:Hokasin itse perän olevan kallellaan. Tasonsäätö siis takana ja auto sammuksissa heitto on luokkaa 3 cm. Vasemmalla (takaa katsottuna) lokarin reunasta keskiön keskelle 36 cm ja oikealla 39 cm. Auto käynnissä vasen reuna on 37 ja oikea 38. Jouset ovat ehjät.

Onko normaalia? Ainakin sammuksissa 3 sentin ero on jo aika huomatta (pistää silmään parkkiksella).
Sama vika 123:ssa, mutta oikea puoli alempana. Pitäisi varmaan vaihdattaa ehjät ja samanlaiset jouset molemmille puolille. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

itselläkin pitää ne kaasupallot perähän vaihtaa kun katsastuksessa olivat niistä sanoneet.

sitten itse kysymykseen tarkoitus olisi laskea autoa jonkin verran. keulan laskeminen on selvä mutta miten pitää toimia perän laskemisen suhteen kun on se tasonsäätö ja haluisin perää ainakin noin 35mm alemmas
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

MB230TE kirjoitti:sitten itse kysymykseen tarkoitus olisi laskea autoa jonkin verran. keulan laskeminen on selvä mutta miten pitää toimia perän laskemisen suhteen kun on se tasonsäätö ja haluisin perää ainakin noin 35mm alemmas
Noh, laita semmoset ja sen mittaset jouset/kumet että on hyvä ja
säädä siitä tasonsäädönventtiilin tangosta venttiili neutral-asentoon uudelle korkeudelle.
Tuommonen madallus menee vielä normi-iskareilla,
mutta yli 40mm pudotuksissa olisi sportlinen lyhyemmät iskarit asiaa.
Pro HVM
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Missähän päin takapäätä on ne säätötangot :shock: , nimittäin, kun mökille lähdetään, niin putken ja asfaltin väliin jäävä tila ei ole, kuin 7 - 10cm. Ja tavaraa ei todellakaan ole paljoa.

Nimi´merk. kohta on putki puhki.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

300 D farkku kirjoitti:Missähän päin takapäätä on ne säätötangot :shock: , nimittäin, kun mökille lähdetään, niin putken ja asfaltin väliin jäävä tila ei ole, kuin 7 - 10cm. Ja tavaraa ei todellakaan ole paljoa.

Nimi´merk. kohta on putki puhki.
Laita auto tukevasti ilmaan (renkaista, ei korista).
Möngi sinne alle, perämurikan hanttarin puolella varsi kallistuksenvakaajassa kiinni.
Vaikka irrotat sen tangon jommasta kummasta päästä ja liikuta vipua varovasti.
Auton ollessa käynnissä perä nousee/laskee venttiilistä.
HUOM! Jos jouset on loppu, niin tasonsäätöä ei saa käyttää tilanteen korjaamiseen.
Kyllä kai sillä yhden mökkireissun käy, mutta jousikauppa on oikea ratkaisu.
Pro HVM
Tommi P
Viestit: 105
Liittynyt: 07.10.2005 18:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Lainaanpa törkeesti topikkia :shock:
...Tai oikeammin, kyllä siellä ihan rautajouset on,
mutta peränkorkeutta säädellään iskarien nestetilavuutta muuttamalla.
Tuommonen pomppiva perä kertoo yleensä iskarien kaasupallojen olevan loppu.
Eli siellä on semmoset kuukunat joissa kumikalvon takana kaasua.
Melekeen niinku sitkassa.
Päteekö ylläoleva myös S210:aan? Latasin nimittäin tässä lomilla ollessa konttiin vähän reilummin tavaraa (=betonilaattoja...) ja nyt on pieni epäilys että tasonsäätö ei ehkä enää toimaa ihan niinkuin pitäisi :evil: Semmosta kevyttä pomppimista on havaittavissa varsinkin kuorman kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”