hydrauliset takajouset
hydrauliset takajouset
päivää!
täällä on paljon loistavaa tietoa, mutta yhteen kysymykseen en vielä saanut ymmärtääkseni vastausta.
eli, ostin saksasta tuodun -88 farkku 200d:n. poikkeavaa siinä on sähköinen takaluukun lukko (toimii), ja hydrauliset takajouset (ei ehken toimi). Hydrauliikan öljysäiliö vuotaa, mikä on sinänsä mielestäni huolestuttavaa. MUTTA. auto on aivan hvetin huono ajaa vähänkin pomppuisella tiellä. käsitykseni mukaan mersu pitäisi olla alustaltaan hyvä, mutta hajottamolle menossa oleva tojotanikin ottaa tiestön montut ja pomput paremmin. ohjaamossa oikeasti pompittaan jokaisen hypyn jälkeen.
eli olisiko hyviä vihjeitä tarkistukseen/ korajukseen, ja jos jollain tietoa hintaluokasta niin vielä parempi.
muuten auto on paras mitä tähän asti on ollu. on siinä vaan sitä jotain!
täällä on paljon loistavaa tietoa, mutta yhteen kysymykseen en vielä saanut ymmärtääkseni vastausta.
eli, ostin saksasta tuodun -88 farkku 200d:n. poikkeavaa siinä on sähköinen takaluukun lukko (toimii), ja hydrauliset takajouset (ei ehken toimi). Hydrauliikan öljysäiliö vuotaa, mikä on sinänsä mielestäni huolestuttavaa. MUTTA. auto on aivan hvetin huono ajaa vähänkin pomppuisella tiellä. käsitykseni mukaan mersu pitäisi olla alustaltaan hyvä, mutta hajottamolle menossa oleva tojotanikin ottaa tiestön montut ja pomput paremmin. ohjaamossa oikeasti pompittaan jokaisen hypyn jälkeen.
eli olisiko hyviä vihjeitä tarkistukseen/ korajukseen, ja jos jollain tietoa hintaluokasta niin vielä parempi.
muuten auto on paras mitä tähän asti on ollu. on siinä vaan sitä jotain!
Tervetuloa Meselle, "hirmu".
Kaikissa farkku-124:ssa on hydraulinen tasonsäätö takana.
Järjestelmässä on kaksi painevaraajaa jotka ovat peräkontin pohjalla, samanlaiset kaasupallot kuin Citroeneissa.
Kun niistä karkaa kaasu, takajousitus alkaa pomppia eli se ei jousta kunnolla.
Varaajapallo on kohtalaisen helppo vaihtaa ja maksaa muistaakseni reilut 100 euroa kappale ?
Auto pitää kuitenkin saada nosturille, putket ovat alapuoleta kiinni palloissa.
Kaikissa farkku-124:ssa on hydraulinen tasonsäätö takana.
Järjestelmässä on kaksi painevaraajaa jotka ovat peräkontin pohjalla, samanlaiset kaasupallot kuin Citroeneissa.
Kun niistä karkaa kaasu, takajousitus alkaa pomppia eli se ei jousta kunnolla.
Varaajapallo on kohtalaisen helppo vaihtaa ja maksaa muistaakseni reilut 100 euroa kappale ?
Auto pitää kuitenkin saada nosturille, putket ovat alapuoleta kiinni palloissa.
wiimax.fi
Terveeppä tuloa foorumille!
Täälä ne asiat seleviää.
Autossasi on takapäässä tasonsäätö, siitä se hydrauliikka.
Tai oikeammin, kyllä siellä ihan rautajouset on,
mutta peränkorkeutta säädellään iskarien nestetilavuutta muuttamalla.
Tuommonen pomppiva perä kertoo yleensä iskarien kaasupallojen olevan loppu.
Eli siellä on semmoset kuukunat joissa kumikalvon takana kaasua.
Melekeen niinku sitkassa. Kaupassa uuvet muistaakseni 110€.
EDIT: On se nopee toi Diileri.
Täälä ne asiat seleviää.
Autossasi on takapäässä tasonsäätö, siitä se hydrauliikka.
Tai oikeammin, kyllä siellä ihan rautajouset on,
mutta peränkorkeutta säädellään iskarien nestetilavuutta muuttamalla.
Tuommonen pomppiva perä kertoo yleensä iskarien kaasupallojen olevan loppu.
Eli siellä on semmoset kuukunat joissa kumikalvon takana kaasua.
Melekeen niinku sitkassa. Kaupassa uuvet muistaakseni 110€.
EDIT: On se nopee toi Diileri.
Viimeksi muokannut Rässi66, 18.4.2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tavaratilan puolella iskarin yläpäiden lähellä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Ei tarvi farkussa penkkejä repiä poikkeen. Niiden eteen kallistaminen (ei täysin kaataminen) tosin helpottaa hommaa. Se takapenkin ja takaosan luukkujen välinen verhoilu pitää kyllä ottaa irti. Se lähtee, kun avaa ensin ne päällä olevat ruuvit. Noiden ruuvien jälkeen pitää avata etummainen luukku (lähempänä takapenkkiä). Niissä kätteen "siivissä" on myös ruuvit, joilla kate on kiinnitetty sivuihin. Katteen takareunan ruuvit löytyvät, kun kopeloi sieltä avatun luukun alareunan alta. Ruuveja on hankala nähdä mutta kopeloimalla löytyvät (n. 35-40 cm reunoista). Sitten siellä katteen ja pellin välissä on jotain liimamassaa, joten pitää kiskaista.janik kirjoitti:siis farkussakin siellä täytyy ruveta riuhtoon penkit ja verhoilu veks ja pallukat mäkeen.oikein hermo lepää kun ajelee näitä pohjoisen teitä ja irwiniä kuunnellessa, poing poing .
Niinno. Onhan tuolla kyllä ohjeetkin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Anteeksi maalaisuuteni, mutta onko minulla sama vika omassa pommissa kun perä pomppii aivan hervottomasti ja kun painaa perää alaspäin ja vapauttaa niin jää ikävästi hytkymää.(Sama tunnellma kuin normaali iskarit olisi aivan tohjona)dealer kirjoitti:Kaikissa farkku-124:ssa on hydraulinen tasonsäätö takana.
Järjestelmässä on kaksi painevaraajaa jotka ovat peräkontin pohjalla, samanlaiset kaasupallot kuin Citroeneissa.
Kun niistä karkaa kaasu, takajousitus alkaa pomppia eli se ei jousta kunnolla.
* Club Meucow® *
näin se perä toimii
kiitos vielä kaikille herroille! vaihdatin pallit, ja tosiaan auto muuttui kerralla. hämmästyttävää on se, että tämä on eka mese, ja meni itselleni läpi hyvänä autona, vaikka koko takapään jousitus käytännössä puuttui!? mutta hyvä näin. pallot maksoi 103 e kappale, ja oli pajalla eka, mihin vaihtoivat ko. osat.
onko tuossa hydraulisessa jousituksessa jokin oletus säätöarvo, kun ei perän korkeus nouse autoa käynnistättäessä, vai toimiiko se niin, että perä nousee vain lastin (siis painon) mukaan (kaikki kaksimieliset hävetkää!)?
jep jep, jatkoja vaan,
hirmu
onko tuossa hydraulisessa jousituksessa jokin oletus säätöarvo, kun ei perän korkeus nouse autoa käynnistättäessä, vai toimiiko se niin, että perä nousee vain lastin (siis painon) mukaan (kaikki kaksimieliset hävetkää!)?
jep jep, jatkoja vaan,
hirmu
Re: näin se perä toimii
Joo, jouset kantaa tyhjän auton ja määrää korkeuden.hirmu kirjoitti:onko tuossa hydraulisessa jousituksessa jokin oletus säätöarvo, kun ei perän korkeus nouse autoa käynnistättäessä, vai toimiiko se niin, että perä nousee vain lastin (siis painon) mukaan (kaikki kaksimieliset hävetkää!)?
jep jep, jatkoja vaan,
hirmu
Sittenku lyöt pokaa päälle, tulee hydraulikka mukaan.
Pro HVM
Re: näin se perä toimii
Mutta eikös siitä säätötangosta voi säätää perän "ylikorkeaksi", jolloin tyhjänäkin on painoa hydrauliikan takana? Hajottaako lie pitemmän päälle/nopeammin tuon tasonsäädön, jos aina lepää hydrauliikan varassaRässi66 kirjoitti:Joo, jouset kantaa tyhjän auton ja määrää korkeuden.hirmu kirjoitti:onko tuossa hydraulisessa jousituksessa jokin oletus säätöarvo, kun ei perän korkeus nouse autoa käynnistättäessä, vai toimiiko se niin, että perä nousee vain lastin (siis painon) mukaan (kaikki kaksimieliset hävetkää!)?
jep jep, jatkoja vaan,
hirmu
Sittenku lyöt pokaa päälle, tulee hydraulikka mukaan.
Niinkai ne viisaat sanoo ettei se ole hyväksi. Ne pallit kai ottaa itteensä nopeemmin jos auto kokoajan on "koholla". Eli kannattaa ne kuoleentuneet jousetkin vaihtaa takaa eikä tehdä sitä "hottentotti" luukkia pelkästään iskareita säätämällä
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Jaa, kuoleentuneet jouset kai voi päätellä siitä, jos auton oltua hetken tahi pitempään sammuksissa perä kyykähtää pikkuhiljaa alemmaksi. Onneksi itsellä ei vielä näin tee eli jouset lie kunnossaWike kirjoitti:Niinkai ne viisaat sanoo ettei se ole hyväksi. Ne pallit kai ottaa itteensä nopeemmin jos auto kokoajan on "koholla". Eli kannattaa ne kuoleentuneet jousetkin vaihtaa takaa eikä tehdä sitä "hottentotti" luukkia pelkästään iskareita säätämällä
Hokasin itse perän olevan kallellaan. Tasonsäätö siis takana ja auto sammuksissa heitto on luokkaa 3 cm. Vasemmalla (takaa katsottuna) lokarin reunasta keskiön keskelle 36 cm ja oikealla 39 cm. Auto käynnissä vasen reuna on 37 ja oikea 38. Jouset ovat ehjät.
Onko normaalia? Ainakin sammuksissa 3 sentin ero on jo aika huomattava (pistää silmään parkkiksella).
Onko normaalia? Ainakin sammuksissa 3 sentin ero on jo aika huomattava (pistää silmään parkkiksella).
Viimeksi muokannut Jarg, 04.8.2006 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sama vika 123:ssa, mutta oikea puoli alempana. Pitäisi varmaan vaihdattaa ehjät ja samanlaiset jouset molemmille puolille.Jarg kirjoitti:Hokasin itse perän olevan kallellaan. Tasonsäätö siis takana ja auto sammuksissa heitto on luokkaa 3 cm. Vasemmalla (takaa katsottuna) lokarin reunasta keskiön keskelle 36 cm ja oikealla 39 cm. Auto käynnissä vasen reuna on 37 ja oikea 38. Jouset ovat ehjät.
Onko normaalia? Ainakin sammuksissa 3 sentin ero on jo aika huomatta (pistää silmään parkkiksella).
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
itselläkin pitää ne kaasupallot perähän vaihtaa kun katsastuksessa olivat niistä sanoneet.
sitten itse kysymykseen tarkoitus olisi laskea autoa jonkin verran. keulan laskeminen on selvä mutta miten pitää toimia perän laskemisen suhteen kun on se tasonsäätö ja haluisin perää ainakin noin 35mm alemmas
sitten itse kysymykseen tarkoitus olisi laskea autoa jonkin verran. keulan laskeminen on selvä mutta miten pitää toimia perän laskemisen suhteen kun on se tasonsäätö ja haluisin perää ainakin noin 35mm alemmas
Noh, laita semmoset ja sen mittaset jouset/kumet että on hyvä jaMB230TE kirjoitti:sitten itse kysymykseen tarkoitus olisi laskea autoa jonkin verran. keulan laskeminen on selvä mutta miten pitää toimia perän laskemisen suhteen kun on se tasonsäätö ja haluisin perää ainakin noin 35mm alemmas
säädä siitä tasonsäädönventtiilin tangosta venttiili neutral-asentoon uudelle korkeudelle.
Tuommonen madallus menee vielä normi-iskareilla,
mutta yli 40mm pudotuksissa olisi sportlinen lyhyemmät iskarit asiaa.
Pro HVM
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Missähän päin takapäätä on ne säätötangot , nimittäin, kun mökille lähdetään, niin putken ja asfaltin väliin jäävä tila ei ole, kuin 7 - 10cm. Ja tavaraa ei todellakaan ole paljoa.
Nimi´merk. kohta on putki puhki.
Nimi´merk. kohta on putki puhki.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Laita auto tukevasti ilmaan (renkaista, ei korista).300 D farkku kirjoitti:Missähän päin takapäätä on ne säätötangot , nimittäin, kun mökille lähdetään, niin putken ja asfaltin väliin jäävä tila ei ole, kuin 7 - 10cm. Ja tavaraa ei todellakaan ole paljoa.
Nimi´merk. kohta on putki puhki.
Möngi sinne alle, perämurikan hanttarin puolella varsi kallistuksenvakaajassa kiinni.
Vaikka irrotat sen tangon jommasta kummasta päästä ja liikuta vipua varovasti.
Auton ollessa käynnissä perä nousee/laskee venttiilistä.
HUOM! Jos jouset on loppu, niin tasonsäätöä ei saa käyttää tilanteen korjaamiseen.
Kyllä kai sillä yhden mökkireissun käy, mutta jousikauppa on oikea ratkaisu.
Pro HVM
Lainaanpa törkeesti topikkia
Päteekö ylläoleva myös S210:aan? Latasin nimittäin tässä lomilla ollessa konttiin vähän reilummin tavaraa (=betonilaattoja...) ja nyt on pieni epäilys että tasonsäätö ei ehkä enää toimaa ihan niinkuin pitäisi Semmosta kevyttä pomppimista on havaittavissa varsinkin kuorman kanssa....Tai oikeammin, kyllä siellä ihan rautajouset on,
mutta peränkorkeutta säädellään iskarien nestetilavuutta muuttamalla.
Tuommonen pomppiva perä kertoo yleensä iskarien kaasupallojen olevan loppu.
Eli siellä on semmoset kuukunat joissa kumikalvon takana kaasua.
Melekeen niinku sitkassa.