Aurauksien säätö?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Aurauksien säätö?

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

tarttiskos aurauskulmat säätää jousien vaihdon jälkeen?
Ei kiemurtele,mutta ei viittis renkaita syöttää vit..ks.
Ajomukavuus,ryhti parani huomattavsti jousien vaihdolla!
Ei makaa tontissa,etenkin takapää nousi reilusti vahvistetulla jousella.Teiden kunnossapito melkein olematonta,joten joustoa kysytään. :bates:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Tässäkin on kaksi koulukuntaa,toiset väittää että ei,ja mä sit taas joo....omat kokemukset on 124 lankusta joka muutti kulmia aika hyvin vaikka ei sileen "ajossa"tuntunutkaan,mutta tarkastus vianorilla 35€ niin ei siitä kauvas putoa jos pielessä maksaa toki lisää mutta saapahan mielen rauhan ja säästyy kumit :wink:
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

pumba kirjoitti:Tässäkin on kaksi koulukuntaa,toiset väittää että ei,ja mä sit taas joo
Koulukuntia voi olla vaikka kymmenen mutta tuollaisten muutosten jälkeen ehdottomasti tarkastukseen, ihan niin kuin pumba sanoi. Tuo 35€ on pieni summa mielenrauhasta ja mahdollinen 45€ säätö tuohon päälle taas pieni hinta uusiin renkaisiin verrattuna :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuh, kyllä ne saattaa muuttua niin että joutuu säätämään.
Riippuu vähän alatukivarsien asennosta ja siitä onko kuu aleneva tai ylenevä, tai jotain :P
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kiitos tiedoista!
Jonkin verran on muuttunut..hidastustöyssyissä kuskinpuolen etukiekka rouhaasee sisälokariin kiinni.
Muutama vuosi sitten ihmeteltiin joukolla mistä moinen johtuu,syyksi selvisi(en tiä oikeata nimeä)etu/takasuunnassa pyörää siirtävä säätö(ei moottori!),kertokaa pliiz mikä säädön nimi.Muistaakseni oli kolmion muotoinen säätölevy jota pultilla tiukattiin.
Ei liene canter,etc...
Ei vaikuttanut silloin eikä nytkään ajamiseen,ei luikertele mihinkään,mutta sattuu lompakon kohtaan aja töyssyjen yli.
Sisälokareihin kului aikanaan reiät kiinnioton vuoksi.
Joensuun Vianorilla oli mies hommissa joka ties mitä tehdä!Muut arvaili iskarin menoa,jousitusta tai vilkasta mielikuvitusta... :kivalla_paahan:
Dealer ainakin tietänee mikä säätö kymysyksessä?Perhana kun välimatkaa dealerin pajalle on liiiikaaa..toisin totaaliseen kunnostukseen.
Häätyy tyytyä hyviin neuvoihin.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Karvanaama
Viestit: 851
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Lainaanpa topikkia, kun asiaan liittyy kuitenkin.
S124:ssä huomasin talvirenkuloita vaihtaessa että taitaa edessä harittaa kun oli sisäreunat kulahtanu oikeastaan jo pilalle.
Säädin sitten summamutikassa oikealta puolelta ehkäpä puoli kierrosta ja vasemmalta öö.. puolitoista kierrosta.
Ja siksi että reilusti vasemmalle kääntäessä tuntui kun rengas harraisi vastaan narskumalla, josta päättelin sen olevan enemmän pielessä.
Selvää on että suuntaukseen tuo on vietävä, mutta kysymykseen:

Kuinka paljon raidetangon kierros vaikuttaa auraukseen?
Tällä ajan takaa sitä vaan jos pääsin edes harittamisesta aurauksen puolelle vai jos se vaan pieneni.
Mittailin nuppien väliä ja se kasvoi pari milliä oikealta ja viitisen milliä oikealta.
Toki rullamitalla vaan.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oisko nuppi ehkä 14x1,5 jenkalla, eli puolentoista nousulla, samoin sisäpää. Sillon tulis kierrokselle 3mm raidetangolla, renkaassa karkeesti tuplat eli kuusi milliä?

Edelleenkään mää en tykkää näistä milleistä tässä kohen, suurpiirteistä ja arvailujen varassa. Asteet ja minuutit on eksaktit kun ne oikeilla vehkeillä mitataan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rullamitalla saat riittävällä tarkkuudella auraukset kohdalleen, 2-3 milliin kun laitat niin hyvä. Ellei sinne suuntaukseen ole kiire muuten.
Se kummalta puolelta minkäkin verran säädät vaikuttaa ratin asentoon, aurausta on joka tapauksessa saman verran molemmin puolin.
wiimax.fi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 851
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Joo lähtökohdan väitettyä haritustahan ei ole mitattu millään laitteella, ei sekstantilla eikä muillakaan aika-avaruuslaitteilla.
Tässä mittalaitteena oli tuo mainittu rullamitta, joka ei tosiaankaan ole oikea.

Tuon Easyn laskennan mukaan taitaa nyt olla jo aurauksen puolella ainakin, ehkä jopa liikaakin. Riippuen nyt siitä lähtötilanteesta.

Tavoitteena olikin renkaiden kulumisen hidastaminen kunnes alusta on muuten kelvollinen 4-pyörä suuntausta varten.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Easy Rider kirjoitti:
Edelleenkään mää en tykkää näistä milleistä tässä kohen, suurpiirteistä ja arvailujen varassa. Asteet ja minuutit on eksaktit kun ne oikeilla vehkeillä mitataan.
Toveri on periaattessa oikeassa. Mutta kun käytänössä sinulla on aikaa raidepään vaihtoon & kulmien säätöön 1/2 h niin minkäs teet. :nocando:

Mitalla auraukset kohdalleen ja koeajo onko ruori suorassa?

Jos ei ole ja kun alat asiaa korjaamaan alkaa aikataulu hiljalleen kusemaan.



Krh-tulenjohtajana, voidaan säätää vaikka pi..lla. Jos naisella on kilometrin mittaiset jalat ja se niitä metrin levittää niin mikä sillä on jalkojen välissä.?
Viimeksi muokannut Cool Hand Saku, 19.4.2014 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edelleenkin onnistuu yhtä hyvin milleinä. Ei tarvitse arvailla ja tarkasti voi säätää.
Ellei osaa niin ei osaa, mutta se ei ole mittayksiköstä kiinni :wink:
wiimax.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Cool Hand Saku kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:
Edelleenkään mää en tykkää näistä milleistä tässä kohen, suurpiirteistä ja arvailujen varassa. Asteet ja minuutit on eksaktit kun ne oikeilla vehkeillä mitataan.
Toveri on periaattessa oikeassa. Mutta kun käytänössä sinulla on aikaa raidepään vaihtoon & kulmien säätöön 1/2 h niin minkäs teet. :nocando:

Mitalla auraukset kohdalleen ja koeajo onko ruori suorassa?

Jos ei ole ja kun alat asiaa korjaamaan alkaa aikataulu hiljalleen kusemaan.



Krh-tulenjohtajana, voidaan säätää vaikka pi..lla. Jos naisella on kilometrin mittaiset jalat ja se niitä metrin levittää niin mikä sillä on jalkojen välissä.?
Sillä on jalkojen välissä kulma joka on noin 0.057295781.... astetta ;)
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

^^^^^

umpikulma ??


(oikea vastaus: inan verran avoin pi..u )
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

No on se ehkä inan auki :lol:

Pimpp. ei kuienkaan ollut mielessä vaan:

Tykistön piiru

Tykistön tulenjohtoa varten kehitetty kulmamitta. Tämän piirun määrittely on "sellaisen tasakylkisen kolmion huippukulma, jonka kanta on 1 metri ja kyljet 1 kilometri". Määritelmää näkee myös muodossa "yhtä piirua vastaava ympyrän kaaren pituus on tuhannesosa ympyrän säteestä". Näin määritetty piiru on yhtä suuri kuin milliradiaani. Määritelmän mukaisesti täysympyrä on 2 π eli noin 6283 piirua.
Käytännössä on luku pyöristetty johonkin sopivaan tasalukuun. :pappa:
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Joo jatketaanpa vielä. Itsellä on w124, auto puoltaa ojan puolelle. Voiko näitä pystykulmia eturenkkaista säätää W124:ssa. Kulman nimeä en tiedä oisko camber tai caster. Auraukset on säädetty Vianorilla, ne on kohillaan. elo voiko näitä muita kulmia säätää että oikealle puoltaminen vähenee?

-H
paha saa palkkansa, mutta hyvä joutuu puille paljaille.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

puoltaminen vähenee, kun caster on oikealla noin asteen enemmän.
Caster on kuin kottikärryn pyörä eteenpäin.
Jos käännät Casterin säätöruuvia, muuttuu myös auraus
autodidakti
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Kiitos vastauksesta, mutta asentaja väitti ettei w 124 voi säätää kuin aurauskulmia. Säädetäänkö joustintuen yläpäästä? Voiko alatukivarren pituutta (kolmio) säätää kiinnityspisteestä. Jotenkin tämä säätäminen on nyt hakusessa.
paha saa palkkansa, mutta hyvä joutuu puille paljaille.
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

57pannu kirjoitti:mutta asentaja väitti ettei w 124 voi säätää kuin aurauskulmi.
:roll: Vaihda säätöpaikkaa. Säädetään alatukivarren pulteista.

(ja camberia saa nitkautettua myös iskarin alakiinnityksestä vähäsen) :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”