Etunavan vaihto w124
Etunavan vaihto w124
Nyt tartteis vaihtaa tohon 124:seen apparin puolen etunapa.
Pöydällä on nyt koko paketti varaosa-autosta, niin siihen tarvittaisiin aluksi apuja. Ja ohjetta takaisin asennukseen.
Miten tuon isomman nuolen osoittaman kohdan saa irroitettua? tarviiko jonkin ulosvetäjän vai miten?
Vai kannattaisiko irroittaa tuon kahden pienemmän nuolen osoittamasta kohdasta?
Ja lähteekö tuo oransiin nuolen osoittamasta kohdasta irti hieman voimaa käyttäen vai miten? Lähinnä kiinnostaa autonpäästä sen irroitustekniikka.
Lähinnä olisi tarve saada laakerit + se akseli vahdettua, kun otti itteensä
Vai lähtiskö tosta nipusta se laakeri-akselipaketti nätisti irti jotenkin muuten?
Pöydällä on nyt koko paketti varaosa-autosta, niin siihen tarvittaisiin aluksi apuja. Ja ohjetta takaisin asennukseen.
Miten tuon isomman nuolen osoittaman kohdan saa irroitettua? tarviiko jonkin ulosvetäjän vai miten?
Vai kannattaisiko irroittaa tuon kahden pienemmän nuolen osoittamasta kohdasta?
Ja lähteekö tuo oransiin nuolen osoittamasta kohdasta irti hieman voimaa käyttäen vai miten? Lähinnä kiinnostaa autonpäästä sen irroitustekniikka.
Lähinnä olisi tarve saada laakerit + se akseli vahdettua, kun otti itteensä
Vai lähtiskö tosta nipusta se laakeri-akselipaketti nätisti irti jotenkin muuten?
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Pega kirjoitti:Eka ihan koputtelemalla / ulosvetäjällä pois.
Tokasta pultti pois ja tampilla levittää uraa varovaisesti
Niin ja jousen puristimen taidat tarvita ettei tule turmaa
No perhana, taitaa jäädä vaihtamatta, kun ei ole jousipuristimia tähän hätään.
Huomenna hallille ihmettelemään ja operoimaan, jos vaikka saisi jotenkin sen tehtyä.
Ainakin laakerit on sököt ja siinä akselissa runtuja ja ajoin autoia noin 70 km sen juristessa ja rahistessa, siksi ajattelin, että on nopein ja helpoin vaihtaa tuo koko pakettina.
Tietty, jos saisi pelkästään sen akselin tumpin laakereineen vaihdettua.
Teen tätä ihan nyyppänä ja ei varmaanjaan se paras ja helpoin tapa loppujenlopuksi
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
No nyt löytyi jotainJoeli kirjoitti:Kun löytyisi tuosta räjäytyskuvaa, niin saisi hahmotettua tuon rakenteen.
w124 Parts List - 1986-92 E-Class
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Tuommoisella irrotushaarukalla lähee nuo nivelkartiot helposti irti jos kumia ei tarvitse varoa.
Isolla pajavasaralla muutama isku ja lähtee.
Jos haluaa käyttää samaa rt-päätä niin lähtevät myös kun lyö kahdella pikkuvasaralla teräviä iskuja samaan aikaan tuohon kartion kohdalle, mutteri irrotettuna .
Alapallo on vain suora tappi jossa on kolo tuolle läpipultille millä se pysyy paikallaan, lähtee yleensä kampeamalla kun ottaa tuon läpipultin pois. Viimeistään uraa levittämällä lähtee.
Periaatteessa kallistuksenvakaaja pitää jousen ja alatukivarren paikallaan kun iskari on irti, mutta se on vähän riskialtista Ota vaikka puristimet lainaksi niin ei tule vahinkoa.
Koko paketti vain vaihtoon jos on ajettu rikkinäisellä laakerilla.
Vaihtelin juuri äsken Cee-sarjalaiseen kuskinpuolen napapaketin laakeririkon takia
Isolla pajavasaralla muutama isku ja lähtee.
Jos haluaa käyttää samaa rt-päätä niin lähtevät myös kun lyö kahdella pikkuvasaralla teräviä iskuja samaan aikaan tuohon kartion kohdalle, mutteri irrotettuna .
Alapallo on vain suora tappi jossa on kolo tuolle läpipultille millä se pysyy paikallaan, lähtee yleensä kampeamalla kun ottaa tuon läpipultin pois. Viimeistään uraa levittämällä lähtee.
Periaatteessa kallistuksenvakaaja pitää jousen ja alatukivarren paikallaan kun iskari on irti, mutta se on vähän riskialtista Ota vaikka puristimet lainaksi niin ei tule vahinkoa.
Koko paketti vain vaihtoon jos on ajettu rikkinäisellä laakerilla.
Vaihtelin juuri äsken Cee-sarjalaiseen kuskinpuolen napapaketin laakeririkon takia
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Re: Etunavan vaihto w124
Ei tarvii mitään haarukoita eikä ulosvetäjiä. Isolla vasaralla tuohon kynkän ulkopintaan, jossa kartio kiinni. Siihen sivuun vaan, mielelläään kohtisuoraan tuota kynkkää, napakoita vasaran iskuja. Tippuu kuin kypsä omena.Joeli kirjoitti:Nyt tartteis vaihtaa tohon 124:seen apparin puolen etunapa.
Pöydällä on nyt koko paketti varaosa-autosta, niin siihen tarvittaisiin aluksi apuja. Ja ohjetta takaisin asennukseen.
Miten tuon isomman nuolen osoittaman kohdan saa irroitettua? tarviiko jonkin ulosvetäjän vai miten?
Vai kannattaisiko irroittaa tuon kahden pienemmän nuolen osoittamasta kohdasta?
Ja lähteekö tuo oransiin nuolen osoittamasta kohdasta irti hieman voimaa käyttäen vai miten? Lähinnä kiinnostaa autonpäästä sen irroitustekniikka.
Lähinnä olisi tarve saada laakerit + se akseli vahdettua, kun otti itteensä
Vai lähtiskö tosta nipusta se laakeri-akselipaketti nätisti irti jotenkin muuten?
Valkoista joulua vaan kaikille!
Niin, tuosta etupyörän laakerista...
Olen vaihtanut kyllä ihan auton ollessa tunkattuna pukille, laakerin hinta ei tainnu olla kuin 20-35e SKF motonetti...uusi käyttämätön ehjä.
Irrottaessa käytettyä tahtoopi joutua vasaroimaan ja olisi hyvä laittaa tiivisteet uusiksi, ja entäpä sitten jos tuo käytettykin jo ehtoopuolella jne...
Tuossa vasaroinnissa lämpöä avuksi ja ehdottoman napakka isku. Hyvä on tukea myös massaltaan suureen alasimeen tmv, se ulkokooli jos sisäkehää napautellaan irti jne..
Voihan tuo käytetyn laakerin irrottelukin onnistua kunnon ruuvipenkissä jne..
Itse ottanut jarrusatulan irti ja laittanu roikkuu langalla ja sittempä jo päässyt navan mutterin löysäämään ja levy napoineen pöudälle jossa ulkokehät tuurnalla irti ja sitten sisäkoolien kimppuun vaikkapa rälläkällä varoen hionut poikki ja tuurnalla Naputellen pois...
Se laakerin kireys sopiva ,kun jaksaa alusprikkaa sormin topakalla väännöllä vielä liikuttaa...
Tuo ajatus alapallo ym. Nivelten taistelemiseksi irti ja koko navan vaihto on ihan ok. Vaan ne jousipuristimet jne taitaa työmäärältään olla jokseenkin hankalampi kuin uuden laakerin laitto...?
Em. Ohjeilla saanee jo käytetyn osan purettuakin... Napakka isku ruuvin kantaan ja sitten tiiviisti hylsy paikalleen ja terävästi moskalla aukipäin ellei mutteripyssyä satu olemaan käytössa.... Kyllä ne siitä pikkuhiljaa ja kaikessa rauhassa tuohuten vaihtuupi.
Tuon jousen kanssa ei kannata leikkiä, voipi mennä henkikin jos lähtee hallitsemattomasti liikenteeseen...
Ps. Se oranssi pultti pois reijästään ensin ,niin onnistuu paremmin tuo irrottelukin vaikka tuo pallonivel ei välttämättä tykkää tuosta vasaroinnista otaksun?
Niin, tuosta etupyörän laakerista...
Olen vaihtanut kyllä ihan auton ollessa tunkattuna pukille, laakerin hinta ei tainnu olla kuin 20-35e SKF motonetti...uusi käyttämätön ehjä.
Irrottaessa käytettyä tahtoopi joutua vasaroimaan ja olisi hyvä laittaa tiivisteet uusiksi, ja entäpä sitten jos tuo käytettykin jo ehtoopuolella jne...
Tuossa vasaroinnissa lämpöä avuksi ja ehdottoman napakka isku. Hyvä on tukea myös massaltaan suureen alasimeen tmv, se ulkokooli jos sisäkehää napautellaan irti jne..
Voihan tuo käytetyn laakerin irrottelukin onnistua kunnon ruuvipenkissä jne..
Itse ottanut jarrusatulan irti ja laittanu roikkuu langalla ja sittempä jo päässyt navan mutterin löysäämään ja levy napoineen pöudälle jossa ulkokehät tuurnalla irti ja sitten sisäkoolien kimppuun vaikkapa rälläkällä varoen hionut poikki ja tuurnalla Naputellen pois...
Se laakerin kireys sopiva ,kun jaksaa alusprikkaa sormin topakalla väännöllä vielä liikuttaa...
Tuo ajatus alapallo ym. Nivelten taistelemiseksi irti ja koko navan vaihto on ihan ok. Vaan ne jousipuristimet jne taitaa työmäärältään olla jokseenkin hankalampi kuin uuden laakerin laitto...?
Em. Ohjeilla saanee jo käytetyn osan purettuakin... Napakka isku ruuvin kantaan ja sitten tiiviisti hylsy paikalleen ja terävästi moskalla aukipäin ellei mutteripyssyä satu olemaan käytössa.... Kyllä ne siitä pikkuhiljaa ja kaikessa rauhassa tuohuten vaihtuupi.
Tuon jousen kanssa ei kannata leikkiä, voipi mennä henkikin jos lähtee hallitsemattomasti liikenteeseen...
Ps. Se oranssi pultti pois reijästään ensin ,niin onnistuu paremmin tuo irrottelukin vaikka tuo pallonivel ei välttämättä tykkää tuosta vasaroinnista otaksun?
Joutuu vaihtamaan tosiaan koko paketin, kun on kierteet akselin päästä porsinut. Pitänee samaan kikkailuun vaihdella nivelet, kun joutuu purkamaan.
Pitääkö siinä etujousessa olla mersun omat puristimet vai toimiiko tarvikeversio?
Pitääkö siinä etujousessa olla mersun omat puristimet vai toimiiko tarvikeversio?
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Näin arvelinkin, että tarvii ne omat puristimet.felmit kirjoitti:sisäpuolelta puristava pitää olla, jos arvostaa elämääJoeli kirjoitti:Pitääkö siinä etujousessa olla mersun omat puristimet vai toimiiko tarvikeversio?
Tämä homma on venähtänyt tässä, tänään aloittelin tuota sillä, että olisin vaihtanut vain sen laakerit sisältävän nipun. Mutta oli sitten korkannut akselin pääästä kierteet, niin joutuu lopulta vaihtamaan koko paketin
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************