Lueskelin tämän ketjun läpi ja kauhistelin valtavaa osien vaihtoa vikaa etsiessä. Itsellä kävi niin, että ostin w124 250D automaattimersun, joka oli erittäin miellyttävä ajaa. Ihmettelin auton tyylikästä näköä, koska se oli poikkeuksellisen matala jousitukseltaan, mutta kuitenkin hyvässä ryhdissä.
Mataluus valitettavasti johtui siitä, että kaikki jouset olivat poikki. Vaihdoin ne uusiin ja vähän myöhemmin vaihdoin myös uudet iskunvaimentimet. Takajouset ostin vahvistettuna KL-varaosasta (ilmeinen virhe). Auton korkeus kasvoi huomattavasti ja ajo-ominaisuuksista tuli aivan hirveä. Auto reagoi tuuleen herkästi. Ohjaus vetelee oudosti ja auto pyrkii vaeltamaan. Ohjauspyörä simpukkoineen tuntuu jemptiltä ja terveeltä, mutta muuten alusta käyttäytyy juuri niin oudosti, kuin AriK123 on kertonut omastaan.
Koska auton käytös muuttui näin radikaalisti välittömästi näiden kahden korjauksen jälkeen, on syytä epäillä, että ajo-ominaisuuksien katoaminen johtuu pelkästään siitä, että auton korkeus on muuttunut. Sitä puoltaa sekin, että lisäsin painoa takapaksiin talven liukkaita varten ja ajo-ominaisuudet paranivat jonkin verran.
Voi olla, että renkaat ovat edellisessä asennossa ennen korjausta ovat kuluneet niin, että uudessa asennossa, uusissa kulmissaan tiehen nähden, ovat osasyy ajo-ominaisuuksien huononemiseen. Autolla on todistettavasti ajettu 'vain' 380 000 km ja ainakin katsastusmies kehui alakerran jämäkkyyttä.
Eli...jos auton korkeus on pääsyy auton levottoman huonoon käyttäytymiseen, syy voisi olla pelkästään uusissa jousissa ja niiden johdosta auto on 'liian' korkealla tiestä, etenkin kun takana on vahvistetut jouset. Auton ajotuntuma, korin heilunta, jotenkin viittaisikin siihen, että se on liian korkea ja kun katsoin AriK123:n ongelma-auton kuvia, niin minun silmissä hänenkin auto oli sellainen.
Rankkaa oli lukea koko tämä topic, mutta vielä rankempaa on vaihtaa tuo jumalaton määrä osia vanhaan norsuun...jospa sittenkin hiki otsalla yritän pitää sen tiellä, kun se muuten toimii niiin mainiosti ja on lähes ruosteeton.
W124 vetely ja puoltaminen
Niin, alkuperäiset, kyseiseen autoon sopivat jouset toimivat varmasti. Toinen asia on oikein säädetyt pyöränkulmat. Ohjearvojen sisällä olevat säädöt eivät vielä takaa hyviä ajo-ominaisuuksia, vaan säätäjällä pitää olla kokemusta ja tuntumaa asiaan. 

MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Korkeuden säätö
Mielestäni korkeuden säätö on viisainta tehdä vaihtamalla jousen yläpään kumin vahvuutta. Vaikutus on 2xkumin paksuus johtuen vipuvälityksestä.
Kumma juttu, kun toisilla auto kulkee ihan mallikkaasti, vaikka auto on korkealla. Mites se nyt on, pitääkö auton olla hieman etukenossa, jos haluaa sen kulkevan suoraan? Toimiiko homma, jos laittaa uudet, pisteiden mukaan lasketut alkuperäiset normijouset? Mitenkähän uudet sportlinen jouset toimisivat?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07