Tasonsäätöjärjestestelmän öljynvaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Tasonsäätöjärjestestelmän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Auto on 250D -88 sedan automaattisella perän tasonsäädöllä.
Oikea takakulma alkoi kolisemaan montuissa ja paikallinen mersukorjaaja paikallisti äänen tasonsäätöiskarin alapuslan väljyyteen. Tilattiin uusi iskari KL varaosilta ja nyt olis vaihdettava iskari ja järjestelmän kaikki öljyt.
Ei ole varmaan öljyjä ikinä vaihdettu.
Mulla on järjestelmän kaavio ja siinä sanotaan että perän tasonsäätöventtiilissä on tyhjennysnippa johon letku kiinni ja tanko irti venttiilistä. Perän tasonsäätöventtiilistä vipua nostetaan. Kone käyntiin noin 30sek kohtalaisella nopeudella.

Jäi vaan mietityttämään että perän tasonsäätöventtiilin ja säiliön väliseen putkeen jää noilla ohjeilla öljyä.

Onko mahdollista tehdä öljynvaihto silleen että ottaa hydrauliöljysäiliöstä paluuletkun irti ja siihen sopiva irtoletku ja letkun pää jäteöljyastiaan.
Seuraavaksi puhdistan öljynsuodattimen ja imen hydrauliöljysäiliöstä kaikki vanhat öljyt pois ja uudet öljyt säiliöön max merkkiin.
Sitten perän tasonsäätövipu ylä asentoon ja kone käyntiin
Konetta käytän niin pitkään kunnes jäteöljyastiaan alkaa tulla kirkasta öljyä.
Voiko iskareihin tulla tällä tavalla liikaa painetta ja iskareista pettää tiivisteet?
Iskari irti ja uusi kiinni ja tippakannulla iskari täyteen öljyä.
Voikos tässä vaiheessa valuttaa vanhaa oljyä perän putkista pois, pitääkö kone laittaa käyntiin että vanha öljy tulee pois vai valuuko itsekseen?
Toiselta puolelta voisi ottaa iskarilta letkun irti ja valuttaa vanhat öpljyt pois.
Onnistuuko näillä vai onko tehtävä toisin.
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Kylllä homma onnistui :D
Öljy oli aivan mustaa, uusi öljy on väritöntä Z-HM. Öljyä varattava 2 litraa.
Kun irroitin takaiskarista banjopulttia niin sieltähän tuli samantien puoli litraa öljyä.
Täytyy vielä kesällä löysätä toisen puolen iskarista banjopulttia ja valuttaa sieltäkin vanhat öljyt pois.
Viimeksi muokannut kardaani99, 19.4.2011 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Viestit: 136
Liittynyt: 14.1.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Normaalitoimintatilanteessa toiminta käsittääkseni näin: jos ensin konttiin laitetaan vaikkapa 4kpl 40kg:n apulantasäkkiä? Perähän painuu kohti tonttia jos auto ei käy? Kun moottori käynnistetään perä nousee siihen korkeuteen misä se alunperin oli kun pumppu pumppaa öljyä iskareille?

No sitten kun kontista puretaan kuorma perä pyrkii nousemaan ylös jolloin tasonsäätöventtiili laskee öljyä takaisin säiliöön?

Sitten itse kysymys: Jättääkö venttiili iskareille jonkin peruspaineen vaikka autonperäpään tunkkaisi tunkilla ylös siten että molemmat renkaat on irti maasta?

Minulla on korjausoppaansivu jossa venttiilin toiminta on selostettu ala keski ja yläasennossa mutta se on saksan kielinen ja se ei oikein taivu.

Edittiä:

Hetkinen Luin uudelleen tuon öljynvaihto-operaatiosi Oliko peräpää kokonaan ilmassa kun aukaisit banjopultin?
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Perän tasonsäätö toimii juuri noin kuin olet kirjoittanut.

Iskareissa on paine olkoon perä ylhäällä tai alhaalla.

Perä oli kokonaan ylhäällä kun löysäsin banjopulttia.
Tasonsäätöventtiilin säätötanko irroitetaan ja tasonsäätöventtiilistä nostetaan vipu yläviistoon, venttiili on nyt täyttö asennossa.
Uuden iskarin kiinnityksen ja banjopultin kiristämisen( vaihda myos uudet kuparirikat 2 kpl ) jälkeen käytä konetta
auto ylhäällä ja säätöventtiili ylä asennossa niin pitkään että hydrauliöljysäiliöstä ei vähene öljyä, näin poislaskettu noin 0,5l hydrauliöljy täyttyy järjestelmään.

Nyt molemmat iskarit ovat täynnä öljyä ja perä on niin ylhäällä kuin mahdollista , Sedanissa noin 41 cm vanteen keskeltä lokarin kaaren ylimpään kohtaan.
Säätötanko kiinni kallistuksenvakaajaan ja katso samalla että banjopultin tiivisterikat eivät vuoda, jos vuotaa -kevyt kiristys ja auto alas.

KOVAA AJOA.

Kyllä tasonsäätö on eri hyvä vaikka iskarit maksaakin jonkinverran enemmän kuin tavalliset iskarit. Ei perse roiku vaikka olis kylän isoimmat hirvimiehet takapenkillä mäyräkoirat sylissä. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
kardaani99 kirjoitti:Täytyy vielä kesällä löysätä toisen puolen iskarista banjopulttia ja valuttaa sieltäkin vanhat öljyt pois.
Todennäköisesti sieltä tuli jo suurin piirtein sen verran, mitä kerralla vaihtuu. Molemmissa iskareissa on sama paine.

Tuoltahan tulee ulos lähinnä jousipalloihin varastoitunut öljy sekä iskarin varren sisään painuessaan syrjäyttämä öljy, iskareissa on jäljellä vielä melko paljon vanhaa, mustaa lientä.

Eihän öljyn vaihto toki hukkaan mene ja onpahan nyt ainakin jatkuvassa kierrossa (pumppu, venttiili...) paljon uudemmat öljyt. :D Ja vaihtuuhan iskareissakin öljy pikkuhiljaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Huomasin äsken auton ollessa pihalla että uuden iskarinpuoleinen kulma on jonkin verran alempana kuin toinen puoli. On varmaan vielä irroitettava kallistuksenvakaajasta säätötanko ja nostettava hydrauliventtiilistä vipu täyttö asentoon ja kone käyntiin noin puoleksi minuutiksi. Onkohan siellä vielä ilmaa vai mikä laskee takakulmaa? :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”