Narinahela

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Narinahela

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Kuuluukos uuden narinahelan mennä paikalleen ihan käsin painamalla?
Helat ostettu kl-varaosista, et osassa tuskin mitään vikaa.
W124 E250 D 20V
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Narinahela

Viesti Kirjoittaja Marco »

Sakemanni kirjoitti:Kuuluukos uuden narinahelan mennä paikalleen ihan käsin painamalla?
Helat ostettu kl-varaosista, et osassa tuskin mitään vikaa.
Ei kuulu.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Onkos väliä kummalta puolelta helan laitta paikalleen, ite koikeilin takapuolelta, edestä päin jos koittaa niin ei mene käsin paikoilleen.
W124 E250 D 20V
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kuten yllä todettu: Ei mene käsivoimilla paikoilleen, eikä saakaan mennä. Olisi muuten silmä väljä ja uudesta helasta ei olisi mitään hyötyä.

Sopivalla puristimella tai kierretanko/hylsy-yhdistelmällä voi 'kiristää' paikoilleen, en havainnut C:hen vaihtaessani suuntariippuvuutta. Varmista että puristus kohdistuu vain helan ulkokoolinkiin, jos voima kohdistuu helan sisäosaan niin repeää vulkanointi siinä helan sisällä -> hela entinen. Olisko ollut 32mm hylsy mikä mun sarjassa oli sopivan kokoinen.
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, 20.5.2013 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

ok, katotaan ny mitä tuolle tehdään kokeillaanko uudella helalla, vai etsitäänkö toinen pyörän napa.
W124 E250 D 20V
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Niin kyllä se käsityökaluilla menee sinne, mutta pelkillä käsillä painamalla ei. Minä käytin normi kierretangonpätkää (M10 tms) ja hylsyjä sopivan ulos-/sisäänvetäjän tekemiseen sekä 17mm avaimia työn suorittamiseen. :)
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Olispas kätevää jos moinen menisi ihan paikalleen työntämällä. Tiettyä väljyyttä voisi sitten esiintyä. :mrgreen:

Tuolla lankun helalla ei tosiaan ole väliä kuinka päin sen työntää, sehän on identtinen. Kyllä helasta yleensä näkee jos sillä on joku tietty suunta miten päin sen sinne pitää matkata.

Toisin sanoen: sitä samaa mitä muutkin edellä.
Kein siknatuur
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Eli taitaa napa mennä uusiks. Kiitos nopeista vastauksista.
W124 E250 D 20V
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ei oo muuten kovin yleinen vaiva, että olisi tuo silmä mennyt väljäksi. Onko siellä millaset korroosiourat sisäpuolella? Pienen pieni mahdollisuushan on, että nivel olisi joku maanantaikappale, mutta en ole sellastakaan kuullut.
Kein siknatuur
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Eipä sisäpuolella näy mitään jälkiä, melko kirkaskin.
Muutama kuva. Videonkin oisin laittanu jos oisin osanna.
Vanhassa helassa näyttäs olevan joku maalikerros pinnassa.
Uuden ja vanhan mitat on aika samat.

Kuva

Kuva

Vanha:
Kuva


Uusi:
Kuva
W124 E250 D 20V
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ohhoh. Yleensä tuo nivel on tosiaan melko tiukassa ja vaatii lähteäkseen sellasen ulosvetäjän jota asennusvaiheessa käytetään sisäänpainajana.

Se on sitten silmä syystä tai toisesta väljä. Paljonkohan mahtaa olla metrejä mittarissa? Onko paljon moskan jälkiä navassa?
Kein siknatuur
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Just sain vaihettua toiselle puolelle ja mitään ongelmia ei ilmenny.
Tuossa väljässä silmässä ei ole nitään jälkiä, ei ruoste eikiä kuluma.
Mittarissa jotain vähä reilu 411 000km.
W124 E250 D 20V
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Viesti Kirjoittaja geoman »

Sakemanni kirjoitti:Just sain vaihettua toiselle puolelle ja mitään ongelmia ei ilmenny.
Tuossa väljässä silmässä ei ole nitään jälkiä, ei ruoste eikiä kuluma.
Mittarissa jotain vähä reilu 411 000km.
Hela on varmaankin pyörinyt reiässään. Auttaisiko, jos hitsaisi reikään lisää tavaraa, jotta tulisi kireämmäksi. Voihan sen reiän sorvata isommaksi ja laittaa holkin. Ei ehkä ole taloudellisesti kannattavaa, mutta mikäs se nyt olisi. Ei siitä uuden veroinen tule, mutta menee jonkun aikaa.

Jos on rahaa osta uusi napa ja jos on käteviä kavereita ja aikaa niin korjaa napa.
VW Golf Plus 2.0 DSG vm. 2011
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Parista osasta soiteltu jos vaan toinen edes ehyt niin varmaan vaihan tohon
omaani ehyen osan.
W124 E250 D 20V
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Yhden W220 ässän narinahelan kanssa on käynnyt niin, että uus meni sormineen painamalla sisälle. Kyseessä oli Ruville:n pusla, Lemförderi tilaukseen, ei menny enää sormin painamalla. :shock: Molemmat puslat myyty samaan autoon, ja pittäis olla samanlaisia, mut aikamoinen ero kuitenkii... :?
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitään uusia käytettyjä napoja. Leikkaat kahvipussista suikaleen siihen väliin ja sen osittain siihen ympärille ja sitten painaa paikalleen. Siellä on ja pysyy...
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Ehyt osa paikallaan ja matka jatkuu :D
W124 E250 D 20V
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Onko kellää ollu niin tiukassa toi hela ettei lähe pois vaikka on työkaluaki sitä varten?

12mm pulttia ja hylsyjä/ite tehtyä holkkia oon käyttäny vaa ei irtoo.


Sorvarilta tilasin nyt sitte mittojen mukaan karkaistut holkit ja kovan pultin ni saa nähä lähteekö silläkään sitten.


Nii ja kummassa päässä mahtaa olla noi takapään säätö pultit, et jos navan irrottasin pöyälle ni meneekö sääjöt perseelleen?
E46 330D & E46 328i
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Osaa se olla tiukassa.
Jotkut ovat esim. poraamalla katkaisseet sen ulkokoolin.
Tarjoa sille lämmintä :idea:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Paineilma rautasahalla ulkokooli poikki niin lähtee ihan ruuvimeisselillä napauttamalla :roll:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Löin auton jo kasaan ja luovutin tältä erää. Pittää yrittää uuestaan kuha motivaatio ois vähä kasvanu.
E46 330D & E46 328i
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tai jos ei ole paineilmaa, niin ihan vaan rautasahalla poikki. Varoo vaan, ettei sahaa siihen silmään asti.


Uuden laittamiseen tarvit joka tapauksessa "ulosvetäjän", joka tässä tapauksessa on "sisääntyöntäjä". Jotkut hurjat on kuulemma paukutelleet menemään sisään vanhaa koolia ja vasaraa käyttäen.
Kein siknatuur
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

On paineilmaa muttei mittää rautasaha juttuja semmosen letkun päähän. :D

Sähköpuukkosaha löytyy jossa metalli terä tai sitte pirra johon on kovametalliviiloja jolla vois kans katkasta sen koolin. Ellei se oo jotaki jumalattoman kovaa ja karkaistua.


Uuen luulis menevän tolla minunki systeemillä paikalleen kuha vanhan kiinni ruostuneen sais pois sitte ens viikolla.
E46 330D & E46 328i
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mitäs meinaat takapään säätöpulteilla? Renkaan kulman säädöllehän siellä on molemmilla rattailla yksi sellanen tukivarren näköinen. Se on kiinni sellasella epäkeskopultilla, siitä säädetään asentoa.
Kein siknatuur
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Sampo N. kirjoitti:Mitäs meinaat takapään säätöpulteilla? Renkaan kulman säädöllehän siellä on molemmilla rattailla yksi sellanen tukivarren näköinen. Se on kiinni sellasella epäkeskopultilla, siitä säädetään asentoa.
Sitä et kummassa päässä tukivartta ois se epäkesko pultti.

Ei niin jaksanu kaivella ite ko ei ollu paineilma just siinä et ois kurat puhallellu pois pulteista.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Dixon kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:Mitäs meinaat takapään säätöpulteilla? Renkaan kulman säädöllehän siellä on molemmilla rattailla yksi sellanen tukivarren näköinen. Se on kiinni sellasella epäkeskopultilla, siitä säädetään asentoa.
Sitä et kummassa päässä tukivartta ois se epäkesko pultti.

Ei niin jaksanu kaivella ite ko ei ollu paineilma just siinä et ois kurat puhallellu pois pulteista.






Säädöt on sisäpäässä :!: :!: :!:

Olette te vaan ihme risaperseitä, kun ammattitaitoisen korjaamon noin 1/2
tunnin työveloitus on liian kallista.

NO SIINÄHÄN KONTTAATTE KÖYHÄT. 8)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Mb-osalla narina+vaihto kiinteä hinta muistaakseni 35e.

mutta ei Se säästö,vaan harrastamisen ilo, ite otan autorempat yleensä mielenterveyttä palauttavana juttuna enkä säästönä ;)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Sen verran on pakko kommentoida että W124 narinahelojen tee-se-itse-rempoissa ei mielenterveys ainakaan palaudu...oli sitten kunnon vehkeet tai ei.
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Puhuin yleisesti :lol:
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

En tiiä onko mulla väärä ala valittuna vai mikä siinä on mutta tuntuu että joka päivä näitä laittaessa se mielenterveys menee heikompaan tilaan :D
C250TDT -98
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”