Takapyörän laakeri.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Takapyörän laakeri.

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Vaihdoin eteen aikalailla kaiken mahollisen. Laakereista satulan korjaussarjaan ja letkuihin. Tietty levyt ja palat ja tunnistepiuhat kaikki kommeet.

Ja ei kun kitsee saatana. Minä jo töissä meinasin kilahtaa. Van päätin vetää kännit.

Vitun alustasarja ja pyrän kulumat säätämättä. Ilimanko ne takarenkaat kenottaa.

Kaveri joskus teki sopivassta hylsystä mikä kävis sinne pultin perälle et saa auki sen. Onko kukaan tehny semmosta tai saako muualta ku veholta mennä ostaa?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Takapyörän laakeri.

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JohnnyR kirjoitti:Kaveri joskus teki sopivassta hylsystä mikä kävis sinne pultin perälle et saa auki sen. Onko kukaan tehny semmosta tai saako muualta ku veholta mennä ostaa?
Mistä pultista on kyse? Vai tarkoitatko mutteria, jolla vetoakseli on navassa kiinni? Siinä on "tavallinen" 12-nurkkainen, 30 mm mutteri.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

En nyt kylmiltään muista mut en tarkota vetarin pulttia vaan eikös siellä laakeri ole kiinni semmosella 2-kolosella mutterin tapasella?
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Onkohan samanlainen systeemi kun w123:ssa? Joskus olin semmoseen vaihtamassa ni KL:ltä tarjosivat sitä erikoistyökalua lainaan ku laakereita olin ostamassa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

124:n laakeri on erilainen kuin 123:ssa. Laakeri on koko pakettina ilman krymppirengasta ja ulkokehä on lukittu vain rengassokalla. Melkoinen vaihdettava ilman prässiä.

Tässä jotain osviittaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Työpaikalla on hyvät prässit ja vehkeet ettei niihin kaadu. Pitää vissiin se koko napa ottaa pöydälle irti?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JohnnyR kirjoitti:Työpaikalla on hyvät prässit ja vehkeet ettei niihin kaadu. Pitää vissiin se koko napa ottaa pöydälle irti?
Ehken niin helepoin, jos ei ole semmoista kanneltavaa mallia, jossa on sopivat sovitepalikat.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Mietin tuossa sitä ku tuossa vehkeessä on H&R:n alusta ja se on vitun matala. Siksi kai ne laakerit on levinny ku ne takapyörät on kenollaan ni onko noissa mitään säätömahollisuutta muuttaa sitä kulmaa? Pitäskö kokeilla laittaa paksummat kumit jousien alle et vähän suoristus vai onko jossain tukivarressa joku epäkesko mistä voi säätää? Menin tuossa nelipyööräsuuntaukseen joku aika sitten ni ei voineet tehä ku puskurit pitäs riisua irti ku ei ne laaserit nää toisiaan siitä alta muuten.
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Pirssihän on siis -89 200 bensa automaatti.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuossa on säädöt vain auraukselle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

No sit ei kai auta ku nostaa vähän ylemmäs sitä perää et ei kenota niin pahasti ne renkaat?
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Jarrujen ilmausta

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

No niin.

Otin viikonloppuna takajarrut auki ja eihän siinä pyöränlaakerissa ollu mitään vikaa. Jarrukengät oli solmussa ja jouset poikki siellä välissä josta se ääni kuului. Vaihdoin uudet jarruosat, jätin laakerit laittamatta.

Nyt sit iski semmonen ongelma kun jouduin käyttää piirin auki niin en saanu ilmattua niitä enää. Auto oli perästä trukilla nostettu aika korkealle.

Millanen lie tuo ilmaussysteemi? Joku veikkaili että auton pitäs olla aika vaaterissa et säiliössä neste on tasallaan. En isommin katellu minkä mallinen se säiliö on, onko siellä joku välilevy piirien välissä, ja kumpi piiri pääsylinterillä on eteen ja kumpi taakse? Sen verran katoin kuitenki että päälle päin se näytti ylärajassa olevan mutta ei tullu kyllä takaa nestettä minkään vertaa ilmatessa. Polkimen liikerata nyt semmoset 15 cm et alkaa auto pysähtyy.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Hyvä että selevisi. Vähän helepompi remontti. :D

Siellä on tosiaan väliseinä ja säiliö pitää pitää lähestulkoon kantta myöten täynnä, että taaimmaiseen (takapään) osastoon tulee lientä. Jos se on ollut kovin paljon etukumarassa, niin voi olla, ettei takaosaan ole nestettä kulkeutunut.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Mikähä aiheuttaa lonkkasua varmari lankussa takana ja apukuskin puolella?

Vanteesta autoa sivuttain ravistamalla lonkkasee hiukan niinkuin laakeri ois väljä, mutta jos tunkilla hiukan keventää koria edes "pari" senttiä ni väljyys katoaa kokonaan. Navassa/vanteessa ja pitkittäis alatukivarressa se väljyys tuntuu kun käellä koittaa ja kaveri heiluttelee et "lonksuu". Jos tunkkaa koko renkaan ilmaan ni ei oo mittään välystä. Tämä kai sulkenee pyöränlaakerin pois?


Kattelin joka tukivarren läpi ja nivelet mutten saanu selvää et missä vois olla väljyyttä. Kaikki tuntu sen verta timmiltä et vaikka kaveri heilutteli autoa ja rengasraudoilla vääntelin niveliä ja tukivarsia ni ei loppunu tai muuttunu välys. Narinahelat on uuet kesällä vaihetut kummallaki puolella.

Ainoastaan koiranluu on vaihton tarpeessa ja se kelkan etummainen tukikumi. Ja noitaki vääntelemällä ei muuttunu välys mutta pittää ainaki noi vaihtaa ennen leimaa.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Nojoo, 80km ajoa ja auto parkkiin loivaan ylämäkeen ja käsijarru päälle ni eihä siel oo välystä nytten ko koittaa puistella. Voi *erseensuti jos seo se laakeri. Pittää kokkeilla myöhemmin kunnolla et onko se varmasti se laakeri tai ajaa se vika esiin paremmin. :roll:


Mut mut, miksei siinä laakerissa ois välystä silloin kun rengas on irti maasta? Pieni toivon kipinä kuitenki kytee et se ois joku tukivarsi tai porsinu narinahela.
E46 330D & E46 328i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”