miten säädetään farmarista takapää?
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
miten säädetään farmarista takapää?
pitäisi saada nostettua persettä vähän korkeammalle! en tiedä että miten se onnistuu, joten voisiko joku laittaa kuvaa tai kertoa miten se tehdään! kiitos jo etukäteen! kyseessä w124 230 TE -88 farkku
w124 230 TE -88
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
se on laskettu tohon tasoon aikasemmi... ja edellinen omistaja sano että saa nostettua ainaki 20cm tuosta, puhui jotain nesteperästädealer kirjoitti:Mieluiten jouset vaihtamalla. Jos säätää tasonsäädöstä niin sitten on perä aina sen varassa ja rasittuu melkoisesti...säätötanko on auton alla venttiilissä.
w124 230 TE -88
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Siinä kohdalla missä se seisoo pelkästään jousien varassa, niin siitä säädetään 1-2cm sillä tasonsäädöllä. Ei kahtakymmentä senttiä! Jos tarvetta korkeammaksi, vaihda korkeammat jouset ja säädä tasonsäätö sopivaksi jousille.Jäteöljyvatkain kirjoitti:sori mut nyt en ymmärtänylaineracing kirjoitti:Saa saa mutta jousien korkeudesta noin 1-2cm lisää tasonsäädöllä on ok.
Tuo dealerin kommentti on aika hyvä pohja säätöön, sitten laineracingin opeilla pikku säätö.Jäteöljyvatkain kirjoitti:sori mut nyt en ymmärtäny
Tyhjänä auton pitäisi olla jousten ja iskareiden peruspaineen kannateltavana. Eli säätö jousilla ja säätökumeilla niin, että kun tasonsäädön venttiilistä kääntää paineet pois (vipua vähän alaviistoon), niin silloin perän pitäisi olla aikalailla halutussa korkeudessa. Jos jää palttiarallaa sentin matalaksi, niin sitä voi vielä hienosäätää sitä välitankoa säätämällä. Venttiilissä ja sen varressa on reiät, jolla venttiilin voi lukita keskiasentoon. Tuohon sitten säädetään se välitanko sopivaksi.
Jos iskarien painetta kasvattamalla koetetaan nostaa perää, voi tulla kova ja pomppuinen kyyti.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
Jousen yläpäässä on tosiaan tuommoiset säätökumit. Jos pääset katsomaan & kopeloimaan, niin sillä pitäisi selvitä, minkä korkuiset siellä tällä hetkellä on. Niitä on kolmen korkuista: 18 / 13 / 8 mm. Jonkin verran noilla saa tuunattua korkeutta. Pienimmästä suurimpaan vaihdettaessa perä nousee reilun sentin - pari senttiä. Toki tasonsäätö pitää sitten säätää tuohon tasoon. Jos lyö tavaraa kyytiin, niin tipahtaa alkuperäiselle tasolle.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ahaa, tämäpä oli hyvä tieto ko en hoksannu tommosta ollenkaa ku omaa säätelin.Roisto kirjoitti: Venttiilissä ja sen varressa on reiät, jolla venttiilin voi lukita keskiasentoon. Tuohon sitten säädetään se välitanko sopivaksi.
Jos iskarien painetta kasvattamalla koetetaan nostaa perää, voi tulla kova ja pomppuinen kyyti.
t.
Risto
Perse oli taivaissa ostaes ja syyki selvis ko alle kömysin, nipparilla oli vipu käsijarruvaijeriin vetästy.. Ei kyllä minusta kova tai pomppusen olonen ollu ajaa mut takana tulija varmaa näki öljypohjanki. Vaihtoehtona oli maalata perä ja öljypohja punaseks tai laittaa se vipu oikein kiinni.

E46 330D & E46 328i
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
Jäteöljyvatkain kirjoitti:se on laskettu tohon tasoon aikasemmi... ja edellinen omistaja sano että saa nostettua ainaki 20cm tuosta, puhui jotain nesteperästädealer kirjoitti:Mieluiten jouset vaihtamalla. Jos säätää tasonsäädöstä niin sitten on perä aina sen varassa ja rasittuu melkoisesti...säätötanko on auton alla venttiilissä.
Saa nostettua. Mutta sen jälkeen on kaasunestesäiliöt kovilla ja jonkun ajan kuluttua häviää takajousitus tyystiin.
Jousien pitää kantaa tyhjän auton paino ja nesteen vaan kuorma. Edelliset vinkit ovat mainiot siiheen.
Jos madallus on mielessä, niin iskareihin pitää jättää jonkunlainen paine (eli jouset pitäisi olla sentin verran "lyhyet").
Jousenaluskumin vaihto vaikuttaa auton korkeuteen enemmän, kun kumin paksuus (vipuvaikutus).
Saako motonetistä farkkuun? Enno ainakkaa ite nähny.. Sedanissa siis eri jouset takana ainakin.Jäteöljyvatkain kirjoitti:on orkkis, sitä on vaan pidennetty vähän että on saatu matalemmaks... en kyllä tajua.. itse ajattelin hankkia motonetistä sen madallus sarjan tuohon, eikä maksa kuin 169,90€ nii ei oo ees paha!
E46 330D & E46 328i
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Laitanpa tähän yhteyteen kysymyksiä samasta aihepiiristä.
Omassa autossa oli takana madallusjouset ja perä oli nostettu tasonsäädöllä ylös. Nyt autoon on vaihdettu uudet vakiojouset, kolmosen kumit, kaasupallot ja tasonsäädön öljyt. Perä nousi hieman ylemmäksi aikaisemmasta tasosta. Tasonsäädön tankoa ei ole säädetty. Nyt kuopissa kuuluu kova kolina. Voiko tuo johtua puutteellisesta säädöstä vai tulikohan iskarien nivelten väljyys esiin?
Omassa autossa oli takana madallusjouset ja perä oli nostettu tasonsäädöllä ylös. Nyt autoon on vaihdettu uudet vakiojouset, kolmosen kumit, kaasupallot ja tasonsäädön öljyt. Perä nousi hieman ylemmäksi aikaisemmasta tasosta. Tasonsäädön tankoa ei ole säädetty. Nyt kuopissa kuuluu kova kolina. Voiko tuo johtua puutteellisesta säädöstä vai tulikohan iskarien nivelten väljyys esiin?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
- Jäteöljyvatkain
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25.9.2013 20:04
- Paikkakunta: Sipoo
lainaten mersuforumin viestiäAriK123 kirjoitti:Auttaisikohan tuohon, jos liikuttaisi vivusta ylä- ja alarajalle muutaman kerran ja sitten säätäisi korkeuden?
"Minun ex-autooni vaihdettiin taakse jouset, orkkisjousenkumit (3). Tasonsäätö säädettiin siten, että auto laskettiin ensin juuri ja juuri jousien päälle lepäämään, sitten painetta hieman lisää. Hyvin toimi. Miekin suosittelen korjaamaan systeemin, on se niin hyvä ajettava sen kanssa. Eri asia jos haluaa sitten säästää ja tinkiä... "
w124 230 TE -88
Ei auta kuin kokeilla, kunhan tässä pääsee käymään montulla.Jäteöljyvatkain kirjoitti:lainaten mersuforumin viestiäAriK123 kirjoitti:Auttaisikohan tuohon, jos liikuttaisi vivusta ylä- ja alarajalle muutaman kerran ja sitten säätäisi korkeuden?
"Minun ex-autooni vaihdettiin taakse jouset, orkkisjousenkumit (3). Tasonsäätö säädettiin siten, että auto laskettiin ensin juuri ja juuri jousien päälle lepäämään, sitten painetta hieman lisää. Hyvin toimi. Miekin suosittelen korjaamaan systeemin, on se niin hyvä ajettava sen kanssa. Eri asia jos haluaa sitten säästää ja tinkiä... "

MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Otin säätötangon irti, nostin perän yläasentoon ja sen jälkeen laskin ala-asentoon. Sitten nostin muutaman millin ylöspäin ja säädin säätötangon sopivan mittaiseksi. Laitoin pahviin merkit alkutilanteelle sekä ylä- ja ala-asennolle. Ala- ja yläasennon väli oli noin 8 cm. Öljyä piti lisätä 4 dl, eli nyt lienee riittävästi.
Nyt ei kolise koko ajan ja ehkä mukavuuskin parani jonkin verran. Ennen säätöä perän korkeus oli ala-asennossa, ellei jopa vähän sen alapuolella. Uudet jouset oli muuten n. 10 cm pitemmät kuin vanhat.
Nyt ei kolise koko ajan ja ehkä mukavuuskin parani jonkin verran. Ennen säätöä perän korkeus oli ala-asennossa, ellei jopa vähän sen alapuolella. Uudet jouset oli muuten n. 10 cm pitemmät kuin vanhat.

MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
laineracing
Lähetetty: 30.10.2013 9:48 Viestin aihe:
Saa saa mutta jousien korkeudesta noin 1-2cm lisää tasonsäädöllä on ok.
Miksi perussäädössä sentin nosto painepuolelta, eikä pelkästään jousien/iskarien varaan (ihan alas)
Reagoiko näin nopeammin lastimuutoksiin, ajo-ominaisuudet; joustoko paranee, vai mikä vaikutus
Kestääkö olla hiukan väljyyttä säätötangon pallonivelissä, vaiko ihan jeti.
Reagoiko pieneenkin painon muutokseen välyksettömällä, vai onko paineensäätövivussa yleensä hiukan toleranssia ennen kuin alkaa muuttaa korkeutta.
Lähetetty: 30.10.2013 9:48 Viestin aihe:
Saa saa mutta jousien korkeudesta noin 1-2cm lisää tasonsäädöllä on ok.
jne. jne.Roisto kirjoitti: Tuo dealerin kommentti on aika hyvä pohja säätöön, sitten laineracingin opeilla pikku säätö.
Tyhjänä auton pitäisi olla jousten ja iskareiden peruspaineen kannateltavana. Eli säätö jousilla ja säätökumeilla niin, että kun tasonsäädön venttiilistä kääntää paineet pois (vipua vähän alaviistoon), niin silloin perän pitäisi olla aikalailla halutussa korkeudessa. Jos jää palttiarallaa sentin matalaksi, niin sitä voi vielä hienosäätää sitä välitankoa säätämällä. Venttiilissä ja sen varressa on reiät, jolla venttiilin voi lukita keskiasentoon. Tuohon sitten säädetään se välitanko sopivaksi.
Jos iskarien painetta kasvattamalla koetetaan nostaa perää, voi tulla kova ja pomppuinen kyyti.
t.
Risto
Miksi perussäädössä sentin nosto painepuolelta, eikä pelkästään jousien/iskarien varaan (ihan alas)

Reagoiko näin nopeammin lastimuutoksiin, ajo-ominaisuudet; joustoko paranee, vai mikä vaikutus

Kestääkö olla hiukan väljyyttä säätötangon pallonivelissä, vaiko ihan jeti.
Reagoiko pieneenkin painon muutokseen välyksettömällä, vai onko paineensäätövivussa yleensä hiukan toleranssia ennen kuin alkaa muuttaa korkeutta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Terve,
Liekö tarkoitettu, että saahan tuolla tasonsäädöllä nostettua perän vaikka kuinka korkealle mutta n. sentin "hienosäädöllä" ei vielä kovin paljon kyyti huonone ja ehkei vielä hirveästi rasitu iskarit / pallotkaan.
Jos siis remonttiin ruvetessa ei tontille sattuneet ihan tarpeeksi jäykät jouset / paksut säätökumit.
t.
Risto
Liekö tarkoitettu, että saahan tuolla tasonsäädöllä nostettua perän vaikka kuinka korkealle mutta n. sentin "hienosäädöllä" ei vielä kovin paljon kyyti huonone ja ehkei vielä hirveästi rasitu iskarit / pallotkaan.

Jos siis remonttiin ruvetessa ei tontille sattuneet ihan tarpeeksi jäykät jouset / paksut säätökumit.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37