W124 narisee

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

W124 narisee

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Mitä tehdä kun W124 narisee ja kitisee montussa.Tätä aihetta ei olekaan vielä käsitelty täällä ja etenkin aloittelevalle W124-henkilölle asia voi olla arka ja kiusallinen.Miten siis edetä kun auto kitisee kuin vanha hetekka:
Dealer jatkakoon tästä;omasta autosta narinat hävisivät vaihtamalla KAIKKI taka-akseliston tukitangot,myydään KL-varaosina valmiina pakettina.Samoin alapallo nivel vaihtoon.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Etu tukivarren sisä pään hela antaa jos pultti on ruostunut jumiin :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Useimmiten etupään kitinä johtuu alapallonivelestä, varsinkin jos se on erityisen voimakasta.
Toinen mahdollisuus on kallistuksenvakaajan kumit, ja jopa raidepää on joskus kitissyt.

Takapäässä kitinän aiheuttaja on lähes 100% varmasti taka-alatukivarren ulompi hela, "narinahela". :D
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Takapäässä kitinän aiheuttaja on lähes 100% varmasti taka-alatukivarren ulompi hela, "narinahela". :D
Tai sitten farkuissa se iskarin pää. Allekirjoittaneenkin kotteron takapäästä kuuluu pakkasella narinaa, kun ajelee suojatien ym. korokkeisiin. Helat vaihdettiin muutama kk. sitten. (Ai niin, tämähän olikin W124-kysymys.) :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Toni R
Viestit: 261
Liittynyt: 06.10.2005 18:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toni R »

dealer kirjoitti:Useimmiten etupään kitinä johtuu alapallonivelestä, varsinkin jos se on erityisen voimakasta.
Toinen mahdollisuus on kallistuksenvakaajan kumit, ja jopa raidepää on joskus kitissyt.

Takapäässä kitinän aiheuttaja on lähes 100% varmasti taka-alatukivarren ulompi hela, "narinahela". :D
Mikäs se tiilerin mielestä olis syynä siihen, jotta isän autosta läpsähti kuskinpuoleinen eturengas kesken ajon 80km/h nopeudesta ääri vasempaan.
W210 290 DT -96 Avantgarde

ex.W124 300 TD -91

ex.W124 250D -88
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huolimattomuus. :lol:

Alapallo ulos kuopasta...
wiimax.fi
Avatar
Toni R
Viestit: 261
Liittynyt: 06.10.2005 18:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toni R »

dealer kirjoitti:Huolimattomuus. :lol:

Alapallo ulos kuopasta...
Mitenkäs sinä vältät tämän "huolimattomuuden"?
W210 290 DT -96 Avantgarde

ex.W124 300 TD -91

ex.W124 250D -88
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vähintään kerran vuodessa teen autolleni perusteellisen tarkastuksen, yleensä ennen katsastusta.
Kilometrejä edellisestä tarkastuksesta on 30000 - 35000.

Joka öljynvaihdon yhteydessä (10000 km välein) uhraan muutaman minuutin siihen että tarkistan alustan nivelet.

Siinä ajassa alapallo ei ehdi väljistyä niin että se hajoaisi - jos välystä on vähänkään niin arpomaan ei lähdetä vaan uusitaan vialliset osat.

Katsastusaseman tarkastukseen en luota - tai voi se olla niinkinpäin että tutut katsastusmiehet luottavat minuun. :D
wiimax.fi
Avatar
Toni R
Viestit: 261
Liittynyt: 06.10.2005 18:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toni R »

edellisestä alustan KUNNON tarkastuksesta on kulunut noin 5000km :?
Auto on muuten tällähetkellä lunastuskunnossa. W124 300 Turbo D-89 200tkm ajettu
W210 290 DT -96 Avantgarde

ex.W124 300 TD -91

ex.W124 250D -88
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi voi. :(
Ilmeisesti ja toivottavasti isäsi ei loukkaantunut, tai kukaan muukaan, pahemmin.

Onneksi minä en ole henkilö joka sen tarkastuksen teki.
wiimax.fi
Avatar
Toni R
Viestit: 261
Liittynyt: 06.10.2005 18:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toni R »

Henkilövahinkoja ei onneksi sattunut minkäänlaisia... siirtolohkareet on näköjään vahvempaa tekoa kuin mersut :lol:
W210 290 DT -96 Avantgarde

ex.W124 300 TD -91

ex.W124 250D -88
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sama homma on käynyt mullekin,eli vauhdista alapallo irti.Tosin vauhtia oli onneksi noin.20km/h...Mullakin auto oli katsastettu paria kuukautta aikaisemmin,eli eipä hirveästi luottamista...Mutta tuon jälkeen olen ollut hieman tarkempi noitten alapallojen kanssa.
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Nyt täällä kuuluu juuri tuosta narinahelasta aivan kauhea narina. Autoon kun istuu tai nousee pois niin kyllä hävettää. :cry:

Katsastettu on pari kuukautta sitten mutta eipä noiden väljyyksiä kai kovin usein huomata. Lueskelin myös että se voi narista vaikkei olisikaan väljä. Sekä sen, että väljyys todetaan nostamalla autoa alatukivarren alta. Nohevasti vapun aikana näin teinkin, mutta en sitten tajunnut että mistä välistä sitä tankoa pitää kääntää ja mihin suuntaan. :oops:

Vaihto onkin tuolla hyvin opastettu, mutta kertokaas miten saan selville onko se väljä vai selviänkö rasvauksella.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

voisko tiileri sepostaa kuinka ne alapallot kannattaa tarkistaa kun ei ne konttorillakaan osaa sitä tehdä :roll:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tunkki alatukivarren alle ja siitä rengas koholle niin että jousitus jää mahdollisimman lähelle asentoa jossa se on ajaessa.
Sitten väännät rengasraudalla tms. etupuolelta ihan siitä alapallonivelen suojakumin vierestä niin että rauta vääntää alatukivartta alaspäin ja pyöräntuentaa ylöspäin, siis pyrit "venyttämään" alapalloniveltä.

Narinahelan kanssa sama juttu; alatukivarren alta koholle ja rauta etukautta vetonivelen ja alatukivarren väliin, siitä vääntö...

Muistaakseni näistä on kerrottu 124 huoltoselosteessa jonka tein joskus muinoin ?
wiimax.fi
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

On tuolla tosiaan:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... tutkiminen.

Kiitokset nyt sitten kahdesti. :)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Taitaa se alapallo vaivata muissakin kuin mersuissa :roll: Tänä aamuna oli Jyväskylän keskustassa keskellä risteystä kakkoskopan Kolhvi rengas poikittain.. Joku hiab-kuormuri siihen pysähtyi, liekö harkinnut Kolhvin nostamista lavalle, jotta risteys tulisi vapaaksi :lol:
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

[quote="Mikko K"]Etu tukivarren sisä pään hela antaa jos pultti on ruostunut jumiin :shock:[/quote

Sitä tikulla silmään jne. mutta kun tosiaan pisti silmään tuollainen kommentti narinan aiheuttajaksi. Minusta kyllä helojen pultit on jumissa jos ne on vaan muistettu kiristää oli niissä ruostetta tai sitte ei. :oops:
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”