W123 200D käynnistys-ja öljykeskustelua
W123 200D käynnistys-ja öljykeskustelua
Elikkäs olisi aikomus vaihtaa W123 200D starttiin 9 voltin ankkuri 12 volttisen tilalle, pyörittäisi 25% kovempaa.
Kukaan tehnyt itse?
Kukaan tehnyt itse?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
No enpä ole Mersun starttia koskaan avannut, mutta pari muuta kyllä. Ei pitäisi olla paha homma, muutama pultti auki ja startin kärsä (tai -perse) lähtee irti. Ankkuri pihalle ja uusi sisälle, startti umpeen ja paikalleen.
Mulla on 9V ankkuri omassa 280E:ssä ja kyllä muuten pyörii iloisesti. Ei ollenkaan huono idea vaihtaa semmoinen.
Mulla on 9V ankkuri omassa 280E:ssä ja kyllä muuten pyörii iloisesti. Ei ollenkaan huono idea vaihtaa semmoinen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret

Katoppas tässä on mersun suositus. Kyllä 15w-40:llä ja 10W-30 on todella iso ero. Näkyy kylmin käyttölämpötila olevan tuolle kesäöljylle -5. Pistä sinne ihan tavallista diesel mineraali 10W30 öljyä. Toimii loistavasti. Valtralta saat sitä 20l 32 eurolla! Meillä ollaan sitä testattu jo 250tkm ja hyväksi on todettu. Kesäksi sitten sitä 15W-40. Samaan hintaa löytyy 20l kanistereita monista liikkeistä. Teboil Powerkin on ihan asiallistä öljyä, mutta älä pistä Teboil superia. Synteettisiä ei tuossa moottorissa tarvita. Vaikka se moottori kestäisikin synteettisen öljyn, niin mitään havaittavaa etua ei niistä saa.
Suosittelen vaihtamaan ohuemmat öljyt heti

Suosittelen vaihtamaan ohuemmat öljyt heti

MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
^Onhan noissa eroja, mutta luulenpa että tuo laatu 15W40 menee noin -10 --
-15 asteeseen. Pitää kokeilla seuraavassa vaihdossa 10W40:stä, tms.
Kunhan vaan sopivassa tonkassa sitä saan ja täyttää sopivasti luokituksia.
Isoa pönikkää en hanki, koska en itse öljyjä voi vaihtaa, 10L kyllä menee kontissa. Varmaankin tällä viikolla jo vaihtuu öljyt kevyempiin, on noilla jo käynnistelty tarpeeksi...
Teboilin silveriä käytin kuplassa taannoin ja se oli jees öljy.
Mersuun tulee dieselöljyt, tebikan öljy on yksi vaihtoehto.
SHPD 10W30 taitaa olla ihan jees.
Sama öljy tulee myös kestää kesän ajot.
Mitä tuo valtra oikein on?
-15 asteeseen. Pitää kokeilla seuraavassa vaihdossa 10W40:stä, tms.
Kunhan vaan sopivassa tonkassa sitä saan ja täyttää sopivasti luokituksia.
Isoa pönikkää en hanki, koska en itse öljyjä voi vaihtaa, 10L kyllä menee kontissa. Varmaankin tällä viikolla jo vaihtuu öljyt kevyempiin, on noilla jo käynnistelty tarpeeksi...
Teboilin silveriä käytin kuplassa taannoin ja se oli jees öljy.
Mersuun tulee dieselöljyt, tebikan öljy on yksi vaihtoehto.
SHPD 10W30 taitaa olla ihan jees.
Sama öljy tulee myös kestää kesän ajot.
Mitä tuo valtra oikein on?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Minä käytin tuota öljyä Primerassani takavuosina. Ei se kai sille pahaakaan tehnytAriK123 kirjoitti:Aihetta sivuten: Shellillä näkyy olevan tuollaista Helix Diesel Plus 10W-40 puolisynteettistä öljyä myynnissä. Onko kukaan käyttänyt tuota?


Edit: Mersussa käytän Mobil Delvac 1 5W40. Menee kesät talvet samaa laatua. Onhan tuo kallista, mutta toisaalta öljynvaihtovälinä pidän 15 tkm. Onko muuten muiden mielestä lainkaan järkevä temppu



Tuo synteettinen delvaci suojelee konetta kylmäkäynnistyksissä paremmin kuin mineraaliöljy. Aikaisemmin minulla oli sellainen käsitys että synteettisillä voi ajaa tuplat mineraaleihin nähden. Yksi tuttu kertoi että mineraaleilla 5000 kilometrin jälkeen W123 :sessa rupeaa olemaan jo naftaa aikas paljon joukossa. Joten mineraaliöljyillä ajan itse sen 7500.
Traktoreihin traktorimerkki!
Pitää tuota tebikan oilia kokeilla.
Traktoreihin traktorimerkki!

Pitää tuota tebikan oilia kokeilla.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
kuin myös. synteettistä lykään kaikkiin autoihini...Sjtv kirjoitti:Mitä, käyttääkö joku näissä muutakin kuin synteettistäItse käytän 5-40 täyssynteettistä öljyä läpi vuoden 123:ssa. Vaihdotkin tapahtuu 5000välein ja joka kerta myös suodatin vaihtuu. Eipä ole ikinä tullut mieleenkään pistää huonompia öljyjä

Laittaisn varmaan Teboil poweria ennemin kuin Super HPD:tä. On vähän jäänyt huono kuva tuosta SHPD:stä. Poweri puolestaan on ihan asiallista öljyä.
Valtran öljy on jonkin valmistajan öljyä, jota myydään valtran nimellä. Ajattelin homman siten, että jos Valtra/Valmet myy omiin koneisiinsa, omalla nimellään öljyä, niin tuskin se ihan huonoa voi olla. Kun hintakin on halvimmasta päästä, niin se on juuri oikeaa öljyä. Siitä onkin perusteellinen 10 vuoden kestotesti takana.
Turhaa on synteettisiä kaadella w123:een vaihtovälin pidentämiseksi. Synteettiseen ketyy naftaa, vettä ja nokea ihan samaan tahtiin kuin mineraaliinkin. Jos sitten yrittää pidentää vaihtoväliä, niin kone siinä kärsii. Sama pätee uudempiinkin. Vaikka niihin kaataisi miten hyvää öljyä tahansa, niin ei viahtoväliä kannata silti paljoakaan jatkaa.
Yli 15tkm vaihtovälejä (w124) ei muuten oikeastaan voi enää sanoa huoltamiseksi. Ehkäpä jonkinlainen auton kiusaaminen on lähempänä totuutta. w123:een 5-7tkm on puolestaan varmaan ihan sopiva.
Valtran öljy on jonkin valmistajan öljyä, jota myydään valtran nimellä. Ajattelin homman siten, että jos Valtra/Valmet myy omiin koneisiinsa, omalla nimellään öljyä, niin tuskin se ihan huonoa voi olla. Kun hintakin on halvimmasta päästä, niin se on juuri oikeaa öljyä. Siitä onkin perusteellinen 10 vuoden kestotesti takana.
Turhaa on synteettisiä kaadella w123:een vaihtovälin pidentämiseksi. Synteettiseen ketyy naftaa, vettä ja nokea ihan samaan tahtiin kuin mineraaliinkin. Jos sitten yrittää pidentää vaihtoväliä, niin kone siinä kärsii. Sama pätee uudempiinkin. Vaikka niihin kaataisi miten hyvää öljyä tahansa, niin ei viahtoväliä kannata silti paljoakaan jatkaa.
Yli 15tkm vaihtovälejä (w124) ei muuten oikeastaan voi enää sanoa huoltamiseksi. Ehkäpä jonkinlainen auton kiusaaminen on lähempänä totuutta. w123:een 5-7tkm on puolestaan varmaan ihan sopiva.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Pertu K kirjoittaa asiaa....huuhaa hommaa pitkät vaihdot ja 123 toimii sika hyvin vaikka traktori öljyllä on se sellainen maa moottori ja 5000km välein vaihto niin kuin vanhoissa koneissa aina....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Olen myös kuullut luotettavalta taholta että jos vaihtaa W123 öljyt 5000 kilsan välein, niin riittää että vaihtaa suodattimen joka toisella kerralla (10 tKm välein siis). Omassa on aina vaihdettu suodatinkin öljynvaihdon yhteydessä. W123 koneessa naftaa kertyy synteettisiinkin melkoisesti. Varsinkin jos ajetaan paljon nurkka-ajoa. Mineraali 10W30:sissäkin on varsin korkeat luokitukset nykyään. Tebikan powerissa on
API CH-4, CG-4, CF-4/SJ
ACEA E2/B3/A3
Cummins CES 20.071, -6,
Mack EO-M Plus, MB 228.1, MAN 271,
Volvo VDS-2, Allison C4, CAT TO-2
Ja SHPD:ssä:
API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4
ACEA E5, E3/B3
MB 228.3, MAN M3275, Volvo VDS-2,
RVI RLD, Cummins CES 20.071, -2, -6
ja -7, Mack EO-M Plus
Eli varsin lähellä nuo molemmat.
Hyvän hintasta verrattuna delvac MX:ään, 20€/4L...

API CH-4, CG-4, CF-4/SJ
ACEA E2/B3/A3
Cummins CES 20.071, -6,
Mack EO-M Plus, MB 228.1, MAN 271,
Volvo VDS-2, Allison C4, CAT TO-2
Ja SHPD:ssä:
API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4
ACEA E5, E3/B3
MB 228.3, MAN M3275, Volvo VDS-2,
RVI RLD, Cummins CES 20.071, -2, -6
ja -7, Mack EO-M Plus
Eli varsin lähellä nuo molemmat.
Hyvän hintasta verrattuna delvac MX:ään, 20€/4L...

W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Ensi viikonloppuna pääsen säätämään vihdoin venat.
Tutulta löytyi orkkis avaimet ja lämmin tallikin käyttöön hetkeksi.
Samalla pitääkin laittaa muutama liitos kuosiin myös.
Ja tuo tebikan SHPD on kuulemma toiminut kaikenlaisissa dieselmoottoreissa hyvin, varmaankin sitä tulee laitettua seuraavassa öljynvaihdossa.
Kuulin tänään myös että W123:sen ohjaustehostajassa on suodatin pohjalla!!!
Pitää sekin vaihtaa kun auto on lämpimässä.
Tutulta löytyi orkkis avaimet ja lämmin tallikin käyttöön hetkeksi.
Samalla pitääkin laittaa muutama liitos kuosiin myös.
Ja tuo tebikan SHPD on kuulemma toiminut kaikenlaisissa dieselmoottoreissa hyvin, varmaankin sitä tulee laitettua seuraavassa öljynvaihdossa.
Kuulin tänään myös että W123:sen ohjaustehostajassa on suodatin pohjalla!!!
Pitää sekin vaihtaa kun auto on lämpimässä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F